خبر خوش پورشه برای طرفداران؛ دکمه فیزیکی تنظیم صدا برای همیشه حفظ خواهد شد

در سالهای اخیر بسیاری از خودروسازان در طراحی داخلی خودروهای خود به سراغ نمایشگرهای لمسی بزرگ و حذف دکمههای سنتی رفتهاند؛ رویکردی که به ویژه در خودروهای الکتریکی به عنوان نشانهای از مدرنیته و حرکت رو به جلو تلقی میشود. پورشه نیز با معرفی مدل برقی تایکان همین مسیر را در پیش گرفت و بسیاری از کنترلهای فیزیکی را از کابین حذف کرد. اما حالا این برند آلمانی تصمیم گرفته دوباره به سراغ دکمههای فیزیکی سنتی بازگردد و محصولات بعدی خود را با چنین دکمههایی روانه بازار کند.
پورشه صدای مشتریان را شنید
«دیرک آسفالگ» مدیر توسعه بخش الکترونیک پورشه کاین برقی در گفتوگویی با وب سایت The Drive تأیید کرده که مشتریان همچنان خواهان وجود دکمههای فیزیکی در خودروهایشان هستند. به گفته او، حتی کاین الکتریکی که دارای کابینی کاملاً دیجیتالی و مدرن است، هنوز هم تعدادی کنترل فیزیکی برای عملکردهای کلیدی دارد.
همانطور که قبلاً به اطلاعتان رساندهایم، این نسخه از کاین برقی به یک نمایشگر مرکزی ۱۴.۳ اینچی OLED مجهز است، اما میزان بلندی صدا، سرعت فن و دمای کابین از طریق کلیدهای فیزیکی تنظیم میشوند. آقای آسفالگ در این رابطه گفته:
«ما از مشتریان خود، از جمله در بازار چین، بازخوردی دریافت کردهایم که نشان میدهد آنها به داشتن دکمههای واقعی در خودرو علاقهمند هستند. به همین دلیل، ما برای عملکردهایی که بازخورد فوری و فیزیکی لازم دارند، از دکمههای سنتی استفاده میکنیم.»

پورشه تنها نیست؛ ب ام و هم به دکمههای فیزیکی وفادار باقی میماند
پورشه تنها برندی نیست که تصمیم گرفته دکمه تنظیم صدا و سایر دکمههای کاربردی را حفظ کند. ب ام و نیز در کراس اوور برقی iX3 که به نمایشگر بزرگ ۱۷.۹ اینچی تجهیز شده، کماکان از کلید فیزیکی تنظیم صدا استفاده کرده است.
به گفته ب ام و، تحلیل دادههای مربوط به ده میلیون راننده در سراسر جهان نشان داده که دکمه تنظیم صدا یکی از پرکاربردترین کنترلهای داخل خودرو است. به همین دلیل، این برند آلمانی نیز حذف کامل آن را از برنامههای خود کنار گذاشته است.

پاسخ مثبت به فناوری، اما با لمسهای واقعی
به نظر میرسد که با وجود پیشرفت فناوریهای لمسی و دیجیتال، تجربه فیزیکی تعامل با خودرو هنوز برای رانندگان اهمیت زیادی دارد. هر چند نمایشگرهای بزرگ امکانات بیشتری را ارائه میدهند، اما دکمهها و تنظیم کننده های فیزیکی، به ویژه در هنگام رانندگی، راحتتر، سریعتر و ایمنتر هستند. به همین دلیل، برندهایی مانند پورشه و ب ام و تلاش میکنند بین فناوری مدرن و تجربه کلاسیک رانندگی تعادل برقرار کنند.

احیای یک اسطوره؛ بازسازی پورشه کاین GTS مدل ۲۰۰۹ و تبدیل آن به خودرویی صفر کیلومتر
تحسین کرهایها توسط ژرمنها؛ پورشه ۷۱۸ برقی با الهام از هیوندای آیونیک ۵ N توسعه مییابد
پورشه کاین الکتریک ۲۰۲۶ معرفی شد؛ قدرتمندترین خودروی خیابانی کمپانی با ۱۱۳۹ اسب بخار قدرت
نگاهی به هنر استتار در صنعت خودرو؛ وقتی پورشه برای مخفی کاری، از بدنه ب ام و ۲۰۰۲ استفاده کرد





دستش درد نکنه ولی چه فایده؟ ماشین های الان کل کابینشون شده تلوزیون دیگه این چند تا دکمه رو هم برگردوندن منت هم میذارن؟ البته که بازم تشکر میکنم ولی این دکمه حداقل دکمه هاییه که باید باشه و نبودشون توجیهی نداره…
ما نان نداریم بخوریم هشت ماهه اجاره خونه ندادیم شما پرشه برای ما میارید که بخریم
خدا خیرش بده، میخواستم پورشه بخرم فقط نگران همین موضوع بودم! الآن دیگه با خیال راحت میتونم بخرمش 😂