موضوعات داغ روز:

نقد و بررسی طراحی فردا ۵۱۱ ؛ استایلی اقتصادی با چاشنی مدرنیته

منتشر شده در 17 خرداد 1403 ساعت 15:30
عکاس علیرضا پاداش
نقد و بررسی طراحی فردا 511

سدان FMC 511 اقتصادی ترین محصول فردا موتور است و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی فردا ۵۱۱ را برای شما آماده کرده ایم.

برای سال ها، بخش سدان های کامپکت در بازار ایران در اختیار دو خودروساز دولتی ایران‌خودرو و سایپا قرار داشت. خودروسازانی که تا مدت های طولانی این بخش از بازار را قبضه کرده بودند. اما از ابتدای دهه ۹۰ شمسی و با ورود خودروسازان نچندان مطرح و تازه کار چینی، فرصتی پیش آمد تا آن ها نیز مجالی برای خود نمایی در این بخش پیدا کنند. محصولاتی مانند ام وی ام ۳۱۵ سدان و ۵۳۰، لیفان ۶۲۰، جک J3 سدان و… از جمله سدان های کامپکت , سایز متوسط و البته اقتصادی چینی بودند که با ورود به بازار کشور، توانستند نامی برای خود و شرکت مادر، دست و پا کنند.

اما با گذشت زمان و با گسترش مونتاژ و عرضه محصولات چینی و البته قدیمی تر شدن پلت فرم ها, کاهش کیفیت محصولات داخلی و نیز توقف تولید برخی مدل های پر طرفدار مانند تندر ۹۰، شاهد گسترش عرضه سدان های سایز کوچک و اقتصادی چینی مانند جک J4، ام جی ۳۶۰ (که عرضه آن با شکست مواجه شد), بسترن ,B30 برلیانس H330 و… بودیم.

سدان FMC 511

فردا ۵۱۱ اما یکی از همین سدان های کوچک سگمنت B است که اولین بار در سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی معرفی شد و پس وقفه ای نسبتا دو ساله در عرضه ان، برای دومین بار شاهد عرضه آن توسط فردا موتور هستیم که قرار است در رنج قیمتی زیر یک میلیارد و با رقبای چینی و ایرانی خود مانند جک J4, دنا پلاس اتوماتیک، تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک به رقابت بپردازد که در این مطلب و پس از بررسی استایل ظاهری رقبا در مطالبی جداگانه، به بررسی و نقد طراحی ظاهری و داخلی این سدان اکونومی برند چانگان بپردازیم.

ویدیو تست و بررسی فردا ۵۱۱

طراحی فردا ۵۱۱ در بدنه ؛ رویکرد ساده و استاندارد

فردا ۵۱۱ یا چانگان السوین «Alsvin» سدان اقتصادی ساب کامپکتی از خودروساز چینی چانگان است که در سومین نسل خود وارد بازار کشور شده است. این مدل برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد و نسل دوم آن نیز در سال ۲۰۱۲ از زبان طراحی نزدیک با محصولات مزدا که البته به دلیل شراکتی بود که این دو خودروساز با یک دیگر داشتند، برخوردار بود.

اما فردا ۵۱۱ که سومین نسل آلسوین است، نخستین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و خب باید به این نکته اشاره کرد که با گذشت ۷ سال از معرفی آن به هیچ عنوان از ترند روز طراحی، بخصوص در نمای بیرونی پیروی نمی کند. هر چند که با وجود اینکه در زمان رونمایی از ظاهری نسبتا متناسب و پویا به عنوان یک سدان ساب کامپکت برخوردار بوده است, اما قطعا از ویژگی های جذابی برای سال ۲۰۲۴ برخوردار نیست.

نمای رو به رو سدان FMC 511

با این حال در بازار خودرو کشور که بیش از بیست سال از طراحی برخی مدل ها گذشته است، استایل ۵۱۱ حتی در مقایسه با رقیب مستقیم و هموطن خود یعنی جک J4 نیز نسبتا جذاب و به روز قلمداد می شود! در اولین برخورد با فردا ۵۱۱ با پیکره ای کوچک، اما آشنا به لحاظ بصری که یادآور سدان های ساب کامپکت دهه پیش هیوندای مانند مدل اسکنت می باشد، رو به رو می شویم. با این تفاوت که اگر آن را رو در روی جک J4 به عنوان محصولی که از همین زبان طراحی پیروی می کند قرار دهیم، ۵۱۱ را خودرویی با تناسباتی به مراتب پویا تر و اصولی تر در مقایسه با J4 می یابیم.

طراحی بدنه سدان FMC 511

در نمای جلو اولین نکته ای جلب توجه می کند، ابعاد نسبتا بزرگ جلو پنجره بال پروانه ای شکل است که در قسمت بالایی به چراغ های تهاجمی ختم شده و در نیمه پایینی و با حالتی بومرنگ مانند در ورودی هوای سپر و نیز چراغ های LED روشنایی در روز در گوشه ها امتداد یافته است. اما نکته مهمی که در این قسمت وجود دارد، استفاده درست و به اندازه از قطعات کرومی است که به چهار نوار افقی و نوارهای نازک اطراف جلو پنجره ختم شده است تا علاوه بر درخشش کافی جلو پنجره، دماغه خودرو هم به لحاظ بصری بیش از حد صاف و تخت به نظر نرسد. ضمن اینکه یک نوار افقی بلندتر بر روی ورودی هوای سپر اجرا شده است که خودرو را عریض تر از آنچه که هست نشان می دهد.

فردا 511

با این حال در همین نما نکات منفی هم در طراحی فردا ۵۱۱ نیز وجود دارد که از جمله آن ها می توان به خطوط روی سپر اشاره کرد که علاوه بر اینکه تاثیر زیادی بر مدرن تر کردن و پویایی بیشتر نمای جلو نداشته است، باعث شلوغی بصری این قسمت نیز شده است. ضمن اینکه نحوه اجرا خطوط و تداخل آن ها با یک دیگر، خیلی پخته نبوده و این حس را منتقل می کند که طراح پس از اتمام فرایند طراحی، تصمیم به ایجاد این خطوط بر روی بدنه گرفته است.

طراحی فردا 511

مورد بعدی نیز قدیمی بودن گرافیک چراغ های روشنایی در روز قرار گرفته بر روی سپر است که از LED های جداگانه به جای نوارهای خطی که امروزه در خودروهایی با طراحی مدرن تر یافت می شود استفاده شده که هر چند جنبه اقتصادی بیشتری برای تولید کننده دارد، اما از طراحی شیک و جذابی برخوردار نمی باشد و با سوختن هرکدام از این LED ها، این مورد نمود بیشتری پیدا خواهد کرد.

چراغ سدان FMC 511

اما آخرین موردی که کاملا مشهود است و البته مربوط به کمپانی عرضه کننده است، عدم همخوانی لوگوی چند ضلعی فردا موتورز با قالب مربعی شکل لوگوی چانگان است که به شکل مبتدی و ناشیانه ای در این قسمت و نیز در نمای عقب اجرا شده است. موردی که نشان دهنده عدم دقت عرضه کننده را در موارد جزئی اما مشهود نشان می دهد! اما نمای جانبی فردا ۵۱۱ را می توان هم نقطه قوت و هم پاشنه آشیل آن قلمداد کرد.چرا که از نظر تناسباتی به واسطه طول کم، ارتفاع نسبتا زیاد، حجم گسترده گلگیر عقب و البته رینگ و لاستیک کوچک، نمی توان به آن نمره قبولی داد. هر چند که ذکر این نکته نیز لازم است که با وجود تناسبات نه چندان جذاب ۵۱۱، اما در مقابل رقیب خود یعنی جک J4 از این نظر در شرایط کاملا برتر قرار دارد.

نمای جانبی سدان FMC 511

اما ویژگی‌های نمای جانبی به همین جا ختم نمی شود. با اینکه ما همچنان با طراحی ساده ای رو به رو هستیم، اما طراحان سعی کرده اند که با بازی با خطوط، هم به پویایی این نما کمک کرده و هم از سادگی بیشتر آن بکاهند. نکته ای که در طراحی خطوط جانبی وجود دارد، این است که در استفاده از خطوط و نحوه اجرا آن ها، سادگی و هماهنگی میان عناصر رعایت شده است و سعی نشده تا با استفاده از خطوط شارپ و هندسی، ظاهری اغراق آمیز همانند بسیاری از چینی های دیگر به نمایش گذاشته شود و نقطه اوج این موضوع را می توان در خط شخصیتی روی رکاب درها ملاحظه کرد که به درستی با خطوط روی طوق گلگیر ادغام شده و در سپرهای جلو و عقب امتداد یافته است. با این حال همچنان نحوه اجرا برخی از خطوط در سپرهای جلو و عقب قابل هضم نمی باشند.

خودرو فردا 511

با رسیدن به نمای پشتی، سادگی طراحی فردا ۵۱۱ به اوج خود می رسد، چرا که بر خلاف دو نمای قبلی ما با نکته خاصی رو به رو نمی شویم که از طراحی و ویژگی بصری متفاوتی حتی در جزئیات برخوردار باشد. طراحی چراغ ها با حالت کشیده خود هارمونی مناسبی را با چراغ های جلو ایجاد کرده اند. گرافیک چراغ ها هم ساده و استاندارد می باشد. اما همچنان اغراق در استفاده از خطوط بخصوص بر روی سپر عقب کاملا مشهود است، به علاوه اینکه برخی از این خطوط به لحاظ بصری همانند نمای جلو ارتباط چندانی با یک دیگر ندارند.

نمای پشت سدان FMC 511

در کنار این موارد طراحی دیفیوزر عقب نیز بسیار ساده و فاقد جدابیت می باشد که اگر چراغ های مه شکن در داخل آن قرار می گرفت، قطعا نتیجه بهتری به دست می امد، ضمن اینکه با وجود استفاده متناسب و درست از نوارهای کرومی در نمای جلو و نمای کناری، اما در نمای عقب هیچ استفاده ای از این قطعه نشده است، هر چند که به اعتقاد نگارنده اغراق در کروم کاری بدنه و عدم بکارگیری اصولی از این قطعه تزئینی می تواند از جذابیت های بصری یک خودرو، یه خصوص یک خودروی اکونومی بکاهد( مانند آنچه که در جک S3 وجود دارد)، اما در فردا ۵۱۱ با توجه به کاربرد درست ان در دو نمای قبلی , استفاده از یک نوار کرومی در بالای محل قرارگیری پلاک، از سادگی بیش از حد نمای عقب کم و بر هارمونی بهتر سه نما نیز اضافه می کرد.

سدان FMC 511 اقتصادی

طراحی فردا ۵۱۱ در کابین ؛ طراحی دو قطبی!

با ورود به داخل کابین فردا ۵۱۱ می توان گفت که با یک فضای به اصطلاح دو قطبی رو به رو می شویم. اول اینکه استفاده از برخی مواد نرم و متریال چرم و پارچه فقط برای قسمت هایی از رودری درها و صندلی ها بوده و سایر قسمت های کنسول و پوسته داشبورد از پلاستیک خشک استفاده شده است که در بخش هایی این پلاستیک بافت دار می باشد تا حس و حال بهتری به سرنشینان منتقل شود.

کابین سدان FMC 511

اما پیروی کردن از یک رویکرد تقریبا نامتقارن برای طراحی داشبورد و کنسول، هر چند نتیجه ای نسبتا مدرن و اسپرت را برای فضای داخلی ۵۱۱ به وجود آورده، اما این سبک از طراحی در قسمت هایی از داشبورد و کنسول به خوبی اجرا نشده و چینش تصادفی دکمه ها تا حدی سبب سردرگمی می شود و مدتی طول می کشد تا بتوان به آن عادت کرد.

دنده سدان FMC 511

با این حال این سبک از فرم پردازی جدا از نکات منفی که ایجاد کرده، ویژگی های مثبتی هم به همراه داشته که مهم ترین آن، پویایی و مدرن تر بودن نمای بصری داشبورد ۵۱۱ به عنوان یک خودرو اقتصادی و بخصوص در میان رقبای هم رده خود در بازار ایران است که بدون تعارف باید گفت تمامی آن ها از یک طرح تکراری و کسل کننده برخوردار می باشند و حداقل در این بخش فردا ۵۱۱ نمره قابل قبولی را دریافت می کند.

فرمان سدان FMC 511

اما همانند نمای بیرونی یک نکته دیگر در داخل کابین وجود دارد که باز مربوط به عدم دقت یا کوتاهی عرضه کننده محصول، یعنی فردا موتورز است و آن این است که چرا در نسخه عرضه شده به بازار ایران، زیر آرنجی یا «Arm rest» کنسول میانی حذف شده است؟ یک قطعه ساده اما تقریبا کاربردی که در بهبود ارگونومی داخل کابین نیز تاثیر گذار است.

سخن پایانی

بطور کلی فردا ۵۱۱ را از نقطه نظر استایل و سبک طراحی داخلی و خارجی باید خودرویی دانست که در میان رقبای هم رده خود، بخصوص در بازار کشور، می تواند مجموعه کاملی از استایل استاندارد یک خودرو اقتصادی را با کمی چاشنی مدرنیته تلفیق کرده و ارائه دهد.

نقد و بررسی سدان FMC 511

خودرویی که به لطف استفاده از مشاوران اروپایی دارای استایلی ساده، زیبا و نه چندان بدیع است که همین سبک طراحی ساده, از هارمونی مناسبی هم برخوردار شده است. در کنار این موارد می توان به کاربردی بودن آن نیز اشاره کرد که به لطف ابعاد جمع و جوری که دارد، یک سدان اقتصادی مناسب برای مصارف شهری می باشد که البته اگر برخی کاستی ها را در مبحث آپشن های رفاهی و ایمنی نداشت، می توانست رقیبی قدرتمند تر از فردا ۵۱۱ بسازد.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.