مقایسه بک X3 پرو و X33 کراس ؛ کدام کوچک چینی بهتر است؟



بک X3 پرو و X33 کراس دو کراس اوور ساب کامپکت مونتاژی بازار هستند که توسط خودروسازان بم و مدیران خودرو به بازار عرضه می شوند.
بازار خودرو های هاچ بک و هاچ بک کراس های مونتاژی چند وقتی است که داغ شده و طرفدارن بسیاری را در بازار ایران پیدا کرده است. این خودرو ها بدلیل ابعاد و فرم طراحی که دارند بسیار می توانند در شهر های بزرگ و پر جمعیت مفید باشند. ما در این مطلب به سراغ دو رقیب تازه وارد در دسته بندی خودرو های هاچ بک و هاچ بک کراس یعنی ام وی ام X33 کراس و بک X3 پرو رفته ایم و در این مطلب قصد داریم به نکات مثبت و منفی این دو خودرو بپردازیم.
درباره بک X3 پرو و ام اوی ام X33 کراس
بک X3 پرو و ام وی ام X33 کراس خودرو هایی در دسته بندی هاچ بک کراس هستند که از زمان عرضه آنها مدت زمان زیادی نمی گذرد. بک X3 پرو که توسط خودروسازان بم عرضه می شود در حقیقت یکی از محصولات کمپانی جیلی با نام Maple X3 Pro است برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ عرضه شده است.


ام وی ام ایکس ۳۳ پرو که یکی از جدیدترین محصولات مدیران خودرو است که در خارج از ایران با نام چری اومودا ۳ شهرت دارد و در واقع نسخه به روز شده و تغییر یافته ایکس ۲۲ پرو است که نسبت به آن طراحی بروزتر و امکانات بیشتری پیدا کرده و در دو نسخه در با پیشرانه ۱ لیتری توربوشارژ به همراه جعبه دنده اتوماتیک CVT و ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس ۵ سرعته دستی تولید می شود.
مقایسه طراحی ظاهری
طراحی ام وی ام X33 کراس در برابر بک X3 پرو بروز تر و اسپرت تر به نظر می رسد و ایکس ۳۳ کراس این امتیاز را مدیون استفاده از متود های طراحی خودرو های روز دنیا در بخش هایی مانند سپر، چراغ های روشنایی اصلی و چراغ های روشنایی روز است و با اینکه پلتفرم آنچنان بروزی ندارد اما رگ و ریشه هایی از سبک طراحی خودرو هایی نظیر فونیکس FX در این خودرو دیده می شود و به همین دلیل طراحی این خودرو بیشتر می تواند قشر جوان را به خود جذب کند.


در نقطه مقابل BAC X3 PRO با اینکه طراحی چندان بروزی ندارد اما طراحی آن سعی می کند به طراحی خودرو های اسپرت نزدیک باشد اما به هر حال نمی توان طراحی آن را خیلی جذاب دانست. اما با این حال می توان نکات جالبی را از طراحی این خودرو پیدا کرد که استفاده از این نکات توانسته در طراحی این خودرو تاثیر به سزایی داشته باشد. به طور مثال طراحی و فرم جلو پنجره این خودرو یادآور نشان و لوگوی برند جیلی است که برند مادر این خودرو محسوب می شود. نکته قابل توجه دیگر این است که شیب خطوط طراحی کار شده بر روی در ها با خطوط طراحی گلگیر ها در یک راستا نیست که این سبک طراحی در نوع خود جالب توجه است.


در مجموع باید بگوییم که با اینکه چه بک X3 پرو و چه ام وی ام ایکس ۳۳ کراس طراحی قابل قبولی را از خود به نمایش می گذارند اما هاچ بک تازه وارد گروه مدیران خودرو به دلیل بهره منندی از المان های طراحی خودرو های روز طراحی جوان پسندانه تری را به نمایش می گذارد و از این لحاظ گوی سبقت را از بک ایکس ۳ پرو می دزدد.
مقایسه فنی BAC X3 Pro و MVM X33 Cross
همانطور که گفته شد ام وی ام X33 کراس بر خلاف بک X3 پرو به لحاظ فنی و امکانات در دو نسخه عرضه می شود. یکی با پیشرانه سه سیلند، یک لیتری توربوشارژ به همراه جعبه دنده اتوماتیک ۹ سرعته مصنوعی CVT و دیگری با پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلند تنفس طبیعی. پیشرانه نسخه اتومات این خودرو می تواند ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند اما پیشرانه به کار رفته در نسخه جعبه دنده دستی ام وی ام ایکس ۳۳ کراس می تواند ۱۱۶ اسب بخار و ۱۴۳ نیوتن متر را به چرخ ها منتقل کند.

در نقطه مقابل بک ایکس ۳ پرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره می برد که می تواند حداکثر توان ۱۰۲ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر را از طریق جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته مصنوعی CVT به چرخ های جلو منتقل کند. این پیشرانه جزو پیشرانه های کم استهلاک و کم مصرف گروه جیلی است که بر روی بسیاری از محصولات این برند نصب شده است.

هر دو این خودرو ها در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق توییست بیم استفاده می کنند پس می توان انتظار رفتاری مشابه در بخش سیستم تعلیق در این دو خودرو داشت. در مجموع می توان گفت ام وی ام X33 کراس توان تولیدی و قدرت حرکتی بیشتری را می تواند نسبت به بک X3 پرو تولید کند و عرضه ام وی ام ایکس ۳۳ کراس در دو نسخه می تواند دست خریداران را در انتخاب خودرو باز می گذارد اما با اینکه توان حرکتی BAX X3 Pro آنچنان زیاد نیست اما می تواند در بخش استهلاک و مصرف سوخت نسبت به ام وی ام X33 کراس برتری داشته باشد.
خودرو | MVM X33 Cross | BAC X3 Pro |
موتور | ۳ سیلندر- ۱۲ سوپاپ -توربوشارژ / ۴ سیلندر- ۱۶ سوپاپ – تنفس طبیعی | ۴ سیلندر- ۱۶ سوپاپ – تنفس طبیعی |
حجم موتور | ۱ لیتر – ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۱۲ اسب بخار- ۱۵۰ نیوتن متر / ۱۱۶ اسب بخار – ۱۴۳ نیوتن متر | ۱۰۲ اسب بخار- ۱۴۲ نیوتن متر |
گیربکس | اتوماتیک CVT (9 سرعته مصنوعی) – ۵ سرعته دستی | اتوماتیک CVT (8 سرعته مصنوعی) |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۱۰.۸ | ۱۱.۴ |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر | ۶.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۷۰کیلومتر بر ساعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
وزن | ۱۲۳۹ کیلوگرم | ۱۲۱۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۰ لیتر | ۴۵ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۵۷۰-۱۷۶۰-۴۲۰۰ میلی متر | ۱۵۷۵-۱۷۶۰-۴۰۰۵ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۵۵۵ میلی متر | ۲۴۸۰ میلی متر |
مقایسه طراحی و دیزاین داخل کابین
در داخل کابین بک X3 پرو شاهد طراحی به نسبت مینیمال و ساده ای هستیم و کابین این خودرو از هماهنگی خوبی برخوردار است و با اینکه سبک طراحی و دیزاین داخلی این خودرو چندان بروز نیست اما استفاده از نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا در کنار فرمان دی کات جلوه خوبی را به کابین این خودرو داده اند. در کنار این موارد فرم طراحی و ارگونومی صندلی های این خودرو به گونه ای است که دربرگیرندگی مناسبی داشته و در مسافت های طولانی باعث خستگی سرنشینان نمی شود.

برخلاف بک X3 پرو، ام وی ام X33 کراس طراحی بروز تر و جذاب تری را به نمایش می گذارد و استفاده از طرح های گرافیکی بر روی رودری ها و پوسته داشبورد باعث می شود تا احساس خوبی به سرنشینان منتقل شود. از طرفی نورپردازی داخل کابین ام وی ام ایکس ۳۳ کراس بر جذابیت کابین این خودرو افزوده است.

در مجموع می توان گفت در بخش طراحی و دیزاین ام وی ام X33 کراس طراحی بروز تر و اسپرت تری نسبت به بک X3 پرو داشته و در کابین این خودرو می توان طراحی بهتری و امکانات بیشتری را تجربه کرد.
مقایسه امکانات بک X3 پرو و ام وی ام X33 کراس
با اینکه بک X3 پرو با توجه به اقتصادی بودن، زمان عرضه همچنین سال ساخت خود امکانات قابل قبولی را در خود جای داده است اما X33 کراس در بخش امکانات ایمنی و رفاهی قوی تر ظاهر می شود و آپشن های بیشتری را ارائه می دهد.

امکاناتی نظیر؛ دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، دیلایت، ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه ای، دوربین دنده عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، نمایشگر ۸ اینچی سیستم مالتی مدیا، سامانه کنترل پایداری، کامپیوتر سفری،کروز کنترل و محدود کننده سرعت ، سامانه کنترل شروع حرکت در سر بالایی، سیستم کنترل کشش، حالت های مختلف رانندگی، رینگ های ۱۶ اینچی آلومینیومی، سانروف، سنسور پارک عقب و… از جمله امکاناتی است که در بک X3 پرو دیده می شود.

در نقطه مقابل ام وی ام X33 Cross آپشن ها و امکاناتی نظیر؛ شارژر بی سیم تلفن همراه، سانروف برقی، تهویه الکتریکی دستی، گرمکن صندلی های جلو، سنسور نور، تریم داخلی چرم مصنوعی،جلو آمپر دیجیتال، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، رینگ آلومینیومی، فناوری LED چراغ ها، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، سنسور فشار باد تایرها، قابلیت اتصال مستقیم تلفن همراه به نمایشگر خودرو و… را دل خود جای داده است.
خودرو | MVM X33 Cross | BAC X3 Pro |
کیسه هوا | دارد ( ۴ کیسه هوا ) | دارد ( ۲ کیسه هوا ) |
کروز کنترل | دارد | دارد |
پشت آمپر دیجیتال | دارد | ندارد |
استارت دکمه ای | صرفا در نسخه جعبه دنده اتوماتیک | دارد |
اسپویلر | دارد | دارد |
سنسور نور | دارد | دارد |
گرم کن صندلی های جلو | دارد | ندارد |
سنسور باران | دارد | ندارد |
شارژر بی سیم | دارد | ندارد |
فرمان کمکی برقی | دارد | دارد |
فناوری LED چراغ ها | صرفا در نسخه جعبه دنده اتوماتیک | ندارد |
نتیجه گیری؛ MVM X33 Cross یا BAC X3 Pro ؟
طبق مباحثی که مطرح شد با اینکه این دو خودرو به لحاظ کلاس طراحی شباهت هایی با یکدیگر دارند اما از جهات مختلفی می توان تفاوت های بسیاری را در میان آن ها پیدا کرد اما به طور خلاصه می توان گفت بک X3 پرو برای کسانی که به دنبال ماشین های کم استهلاک و بی دردسر هستند گزینه مناسبت تری است اما متاسفانه آپشن های عجیب و غریبی را نمی توان در آن تجربه کرد اما در نقطه مقابل ام وی ام X33 کراس امکانات قابل توجهی دارد که می تواند ارزش خرید این خودرو را بالاتر ببرد اما بدلیل استفاده از سیستم توربوشارژ در نسخه هایی با جعبه دنده اتوماتیک نیاز به استفاده از بنزین با کیفیت و یا اکتان دارد که هزینه نگهداری این خودرو را بالا می برد.
بکx3 واقعا خودرو بهتری ازx22 . X22موتورش توربو و باید حتما بنزین سوپر بزنی
اما بک x3 موتور تنفس طبیعی داره و در واقع برند جیلیه و خیلی باکیفیته
BAC X3PRO = G❤LD
BAC X3PRO = L❤VE
bac x3 pro از لحاظ اتاق راحتی سرنشین ها و طراحی بیرونی و داخلی یک سر و گردن از رقیبش بالاتر هست
داشتن ۵ ستاره ایمنی و موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی و گیربکس اتومات مچ با موتور
نرمی سواری و رانندگی و خیلی موارد دیگه برتر هست
سیستم VDC در x3 pro
Vehicle Dynamic Control
می توان گفت که این سیستم نهایی ترین نوع سیستم های پایداری خودرو است که از مجموع کلیه سیستم های زیر در کنار هم ایجاد شده است.
Electronic Stability Control: ESC
Anti-lock Braking system: ABS
Brake assist : BA
Electronic Brake force Distribution : EBD
Traction Control System: TCS
Dynamic Steering Torque : DST
ایکس ۳۳ سنسور باران ندارد لطفا اصلاح کنید. ضمناً بک ایکس تری پاور ویندو ندارد . در مورد میزان راحتی و نرمی خودروها هم هیچ توضیحی ندادین که خیلی مهم هست