آیا اتوبوس های دو طبقه تهران دوباره فعالیت می کنند؟


اتوبوس های دو طبقه تهران قدیم دارای چه ویژگی هایی بودند؟ چرا دیگر فعالیت نمیکنند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات تا پایان مقاله همراه ما باشید.
تاریخچه اتوبوس های دو طبقه در ایران
آیا اتوبوس های دو طبقه دوباره به ناوگان اتوبوسرانی ایران برمیگردند؟ اتوبوس های دو طبقه ایران برای اولین بار از لندن وارد کشور شدند و در ابتدا مورد استقبال مردم قرار گرفتند، ولی بعد از گذشت زمان به خاطر معایبی که داشتند محبوبیت خود را از دست دادند و به فراموشی سپرده شدند. در ادامه مقاله بعضی از مزایا و معایب اتوبوس های دو طبقه تهران را با هم بررسی میکنیم.
تاریخچه اتوبوس های دو طبقه در ایران
اتوبوس های دو طبقه ایران برای اولین بار در ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۳۸ از انگلیس وارد شد و به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه شد. این اتوبوسها از نوع لیلاند بودند و توسط شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به مبلغ ۲۱۱ هزار تومان خریداری و در خطوط مختلف شهر به کار گرفته شدند. اتوبوسهای دو طبقه لیلاند در دو رنگ آبی و قرمز بودند. اتوبوس های قرمز رنگ دماغه ای در جلو داشتند که از کابین جدا بوده و راننده داخل آن بود. راننده توسط دو آینه بزرگ اطراف و داخل اتوبوس را میدید. ولی اتوبوس هایی که به رنگ آبی بودند، دماغه نداشتند و راننده داخل کابین بود. این اتوبوس ها به دلیل ظرفیت بالا و اشغال فضای کمتر در خیابانها، از مزایای زیادی برخوردار بودند.
اتوبوس دو طبقه در تهران
اتوبوس های دو طبقه، زمانی نمادی از حمل و نقل عمومی مدرن در تهران محسوب می شدند. این اتوبوس های غول پیکر با ظرفیت بالا و نمای منحصر به فرد، در دهههای ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ در خطوط مختلف شهر مسافران را جابجا می کردند و خاطرات خوشی را برای بسیاری از شهروندان تهرانی رقم زدند. اما عمر این اتوبوسها در تهران زیاد نبود و به مرور زمان، به علت معایبی که داشت استفاده از آنها به تدریج کمرنگ شد تا سرانجام به فعالیت خود در ناوگان حمل و نقل پایان دادند و به خاطره ها پیوستند. البته در برخی از شهرهای ایران مانند مشهد، اصفهان و شیراز، هنوز هم از اتوبوسهای دو طبقه در گردشگری استفاده میشود.

آخرین اتوبوس های دو طبقه تهران
آخرین اتوبوسهای دو طبقه در سال ۱۳۸۷ از ناوگان اتوبوسرانی خارج شدند و جای خود را به اتوبوس های دراز و سریع السیر بی آر تی دادند. در اولین روز دی ماه ۱۳۸۷ آخرین اتوبوس های دو طبقه بعد از بازسازی در خیابان های تهران به نمایش گذاشته شدند و مردم به آنها سوار شده و عکس یادگاری میانداختند. از آن زمان این اتوبوس ها به طور رسمی از ناوگان حمل و نقل کشور کنار گذاشته شدند.
نظریه ناوگان حمل و نقل درباره اتوبوس های دو طبقه
در سالهای اخیر، بحثهایی در مورد بازگشت اتوبوس های دو طبقه به ناوگان حمل و نقل عمومی ایران مطرح شده است. برخی از کارشناسان معتقدند که این اتوبوسها میتوانند به حل مشکل ترافیک در شهرهای بزرگ کمک کنند. آنها استدلال میکنند که اتوبوسهای دو طبقه به دلیل ظرفیت بالا، میتوانند تعداد مسافران بیشتری را جابجا کنند و در نتیجه از تعداد اتوبوسهای مورد نیاز برای ارائه خدمات به شهروندان کاسته شود. علاوه بر این، برخی معتقدند که اتوبوس های دو طبقه میتوانند به عنوان نوعی جاذبه گردشگری در تهران عمل کنند و به رونق صنعت گردشگری در پایتخت کمک کنند.

مزایا و معایب اتوبوس های دو طبقه در تهران
تصمیمگیری در مورد استفاده از اتوبوس های دو طبقه در تهران، باید با در نظر گرفتن تمام مزایا و معایب این نوع اتوبوسها و همچنین شرایط و نیازهای خاص شهر تهران انجام شود. در ادامه بعضی از مزایا و معایب استفاده از این اتوبوس ها در تهران را بررسی خواهیم کرد.
مزایای اتوبوس های دو طبقه در تهران
اتوبوسهای دو طبقه میتوانند تعداد مسافران بیشتری را نسبت به اتوبوسهای تک طبقه حمل کنند. این اتوبوس ها از مزایا و ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بودند که در ادامه به بعضی از آنها اشاره خواهیم کرد.
به دلیل ظرفیت بالا، اتوبوسهای دو طبقه به تعداد کمتری برای جابجایی مسافران مشابه نیاز دارند و در نتیجه فضای کمتری در خیابانها اشغال میکنند.اتوبوسهای دو طبقه به دلیل موتورهای قدرتمندتر، میتوانند سریعتر از اتوبوسهای تک طبقه حرکت کنند.
معایب اتوبوس های دو طبقه در تهران
اتوبوس های دوطبقه همان طور که مزایا و ویژگی های منحصر به فردی داشتند به همان اندازه نیز از معایبی برخوردار بودند، این معایب که نمی شود از آنها چشم پوشی کرد، باعث شد این اتوبوس های دو طبقه خیلی زود به کار خود در ناوگان حمل و نقل ایران پایان دهند.
ارتفاع زیاد این اتوبوس ها، محدودیتهایی را در عبور از زیر پلها و تونلها ایجاد میکرد.
به دلیل ارتفاع زیاد، سوار و پیاده شدن مسافران، به خصوص افراد مسن و کودکان، در اتوبوس های دو طبقه دشوارتر بود.
اتوبوس های دو طبقه به دلیل پیچیدگی بیشتر ساخت، گرانتر از اتوبوس های تک طبقه و معمولی هستند.
این اتوبوس ها به دلیل وزن بیشتر و موتورهای قدرتمندتر، مصرف سوخت بیشتری دارند، در نتیجه هوا را بیشتر آلوده می کنند.

نظر شما در مورد بازگشت اتوبوس های دو طبقه به
تهران چیست؟ آیا این نوع اتوبوسها میتوانند به حل مشکل ترافیک در شهر کمک کنند؟
آیا آغاز فعالیت اتوبوس های دو طبقه در ایران، در کاهش و یا افزایش قیمت بلیط اتوبوس موثر خواهند بود؟ نظرات خود را با ما
به اشتراک بگذارید.
به عنوان فردی که در دوران محصلی خودم از این اتوبوس های دو طبقه استفاده میکردم خاطرات خوبی دارم ولی تا زمانی که مسافر کمی داشت خوب بود ولی وقتی تعداد مسافران آن زیاد میشد مخصوصا طبقات بالا هنگام پایین آمدن مخصوصا برای بانوان و افراد مسن یک مصبیت بود و بعضی وقتها مسافر نگون بخت به علت اینکه از ایستگاه جا نماند از پله ها ی اتوبوس سر میخورد و به درد شهر تهران که حال جمعیتش چند برابر شده دیگر نمی خورد
قبلا ایران تجربه استفاده از اتوبوس دو طبقه داشته و در کشورهای اطراف نظیر امارات و ترکیه هم اتوبوس دو طبقه وجود دارد
ابتدا باید تعداد کم در سطح شهر مورد استفاده شود تجربه ای جهت رفع نقایص شود و عادی شدن بین مردم استفاده از اتوبوس های دوطبقه شود
قطعا باید از اتوبوس های دوطبقه استفاده شود نباید از دنیا عقب بود چون جوامع رو ب افزایش جمعیت هستن و برای مدرن شدن شهر باید از تمام خدمات مترو ال از تی همان تراموا مونو ریل برای خدمات دهی و آسایش بیشتر مردم استفاده شود، البته جاهایی که ب علت پل و یا عبور اتوبوس سخت هست از اتوبوس دو طبقه استفاده نشود و یا موانع که باعث عبور اتوبوس دو طبقه هست رفع شود
اگر میشد اتوبوس ۲طبقه جدید از انگلستان وارد بشه خیلی جالب وهیجان انگیز بود.
بسیار وحشتناک بودند در فاصله سالهای ۵۰ تا۵۴ که ناچارا از آن استفاده میکردم دود وحشتناک گازوئیل را فراموش نمیکنم خفه کننده بود معلوم نبود این قراضه ها قبلاچند سال کارکرده آندوباهرترمز آن مسافران ایستاده رویهم میفتادنداطرافیان آن هم درخیاباناز بوی وحشتناک بهره مند میشدند