%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۸
بک X3 پرو
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
کی ام سی J7
۲,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۷۴۷,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۸۶,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
سورن پلاس - XU7P
۸۸۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
کوییک S
۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۶۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
جک J4
۱,۲۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۶۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
رانا پلاس
۹۱۹,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۲
شاهین اتوماتیک
۱,۲۵۴,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
کی ام سی X5
۲,۳۱۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S دوگانه سوز
۷۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
ری را
۱,۸۳۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۲
کی ام سی T9
۳,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۹
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۴۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
فونیکس آریزو 8
۳,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۸
بک X3 پرو
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
کی ام سی J7
۲,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۷۴۷,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۸۶,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
سورن پلاس - XU7P
۸۸۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
کوییک S
۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۶۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
جک J4
۱,۲۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۶۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
رانا پلاس
۹۱۹,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۲
شاهین اتوماتیک
۱,۲۵۴,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
کی ام سی X5
۲,۳۱۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S دوگانه سوز
۷۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
ری را
۱,۸۳۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۲
کی ام سی T9
۳,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۹
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۴۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
فونیکس آریزو 8
۳,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰

بنزین؛ سوختی که هر روز سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند

منتشر شده در 02 اردیبهشت 1404 ساعت 19:00
نویسنده متین شیری
بنزین؛ سوختی که هر روز سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند

در این مطلب آخرین خودرو به مساله سوخت بنزین در ایران که بحثی جدیی و استراتژیک برای دولت و مردم است خواهیم پرداخت.

شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما این جمله واقعیت تلخی است که اقتصاد ایران سال‌هاست با آن دست به گریبان است؛ کشوری که دومین ذخایر گاز و چهارمین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد و به لطف موقعیت جغرافیایی و اقلیمی، پتانسیل بالایی برای توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر دارد، حالا به یک واردکننده بزرگ بنزین تبدیل شده است. اگر مسیر توسعه در ایران با تصمیمات منطقی و برنامه‌ریزی اصولی همراه بود، این کشور امروز صادرکننده بنزین به چندین کشور منطقه بود؛ اما در سال گذشته ایران ناچار به واردات حدود ۴ میلیارد و ۱۵ میلیون لیتر بنزین و ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر گازوئیل شد — یعنی به زبان ساده: واردات روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین و ۴ میلیون لیتر گازوئیل.

کیفیت بنزین ایران؛ از مبدا تا باک خودرو چه بر سر آن می‌آید؟

در سطح جهانی، بنزین به دو روش تولید می‌شود؛ یکی بر پایه مواد نفتی و دیگری بر پایه میعانات گازی. بنزین‌هایی که از میعانات گازی به دست می‌آیند به طور طبیعی باید کیفیت و قدرت احتراق به مراتب بهتری داشته باشند. در ایران نیز عمده بنزین تولیدی بر پایه میعانات گازی است، اما آنچه نهایتاً به باک خودروهای مردم می‌رسد، اغلب به‌شدت بی‌کیفیت و پر از ابهام است. پرسشی که ذهن بسیاری از کارشناسان را درگیر کرده، این است که چه اتفاقی در مسیر پالایش تا پمپ بنزین رخ می‌دهد؟

یکی از فرضیه‌های مهم این است که به‌منظور افزایش حجم بنزین و تأمین نیاز روزافزون بازار، سوخت در مسیر توزیع با افزودنی‌هایی ترکیب می‌شود؛ مشابه تفاوت یک لیوان چای با شکر و بدون شکر. صحت این فرضیه هرچه باشد، نتیجه آن چیزی جز آسیب به موتور خودرو، افزایش مصرف و آلایندگی بیشتر نخواهد بود.

ناوگان فرسوده؛ بحران پنهانی که به بحران سوخت دامن می‌زند

از سوی دیگر، خودروهای موجود در ناوگان حمل‌ونقل ایران در مقایسه با استانداردهای جهانی مصرف سوخت بالایی دارند. به‌طور میانگین، مصرف سوخت خودروهای ایرانی ۲ تا ۳ برابر بیشتر از خودروهای هم‌رده در کشورهای دیگر است. برآوردها نشان می‌دهد تنها با اسقاط حدود ۶ درصد از خودروهای فرسوده، روزانه بیش از ۲۷ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی خواهد شد؛ عددی که به‌تنهایی می‌تواند کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز کند.

تهاتر نفت کوره؛ یک بازی اقتصادی بدون برنده

مشکل واردات بنزین به همین‌جا ختم نمی‌شود. عمده واردات این فرآورده به صورت تهاتر نفت کوره صورت می‌گیرد؛ نفتی که در اسناد بودجه به‌عنوان درآمد ثبت می‌شود اما در عمل، مبلغ آن به خزانه بازنمی‌گردد. این مدل تجاری مبهم، علاوه بر اتلاف منابع، به کسری بودجه شدید و در ادامه به افزایش تورم و کوچک‌تر شدن سفره مردم منتهی شده است؛ به‌ویژه در سال‌هایی که کسری بودجه دولت از طریق استقراض و چاپ پول بی‌پشتوانه جبران شده و تورم را در محدوده ۴۰ درصد تثبیت کرده است.

راه نجات؛ نوسازی ناوگان و اصلاح سیاست‌های انرژی

در حالی‌ که بسیاری از کشورها با نوسازی ناوگان، توسعه خودروهای برقی و اجرای سیاست‌های سختگیرانه برای بهینه‌سازی مصرف سوخت، خود را از وابستگی به بنزین رها کرده‌اند؛ ایران هنوز در دور باطل واردات، توزیع غیراصولی و مصرف افسارگسیخته گرفتار مانده است. در حالی‌ که بسیاری از کشورها با نوسازی ناوگان، توسعه خودروهای برقی و اجرای سیاست‌های سختگیرانه برای بهینه‌سازی مصرف سوخت، خود را از وابستگی به بنزین رها کرده‌اند؛ ایران هنوز در دور باطل واردات، توزیع غیراصولی و مصرف افسارگسیخته گرفتار مانده است.

در دولت سیدمحمد خاتمی، مصوبه‌ای به تصویب رسید که طبق آن قیمت بنزین باید هر سال حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد. این سیاست قرار بود با مدیریت تورم و جلوگیری از قاچاق سوخت، بازار را به آرامی به قیمت واقعی برساند و فشار ناگهانی را از دوش خانوارها بردارد.

اما این مسیر معقول هیچ‌گاه به‌طور کامل اجرا نشد. هر بار دولت‌ها، به‌دلیل ملاحظات سیاسی، این برنامه را متوقف کردند و شکاف بین قیمت واقعی و یارانه‌ای بیشتر شد؛ در نهایت هم ناچار شدند با شوک ناگهانی، قیمت را اصلاح کنند؛ تصمیمی که همیشه اقتصاد را دچار التهاب و مردم را گرفتار فشار روانی و مالی کرد.

اگر همان مصوبه ساده و منطقی به‌موقع اجرا می‌شد، اقتصاد ایران امروز با ثبات و پیش‌بینی‌پذیری بیشتری روبه‌رو بود و مردم هم بدون تحمل شوک، خود را با شرایط وفق می‌دادند و این با برر اقتصاد نهادها و خانوار تحمیل نمی‌شد.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X