ثبت نام محصولات داخلی دیگر محلی برای سود نیست


به تازگی قیمت محصولات داخلی توسط خودروسازان افزایش یافته است، اما این سود تنها شامل حال خودروسازان می شود؟
مدت زمان نسبتا زیادی بود که خودروسازان داخلی خصوصا ایران خودرو به دنبال دریافت مجوز برای افزایش قیمت محصولات خود بودند و بالاخره توانستند موافقت وزارت صمت را دریافت کنند. مسلما افزایش قیمت درب کارخانه محصولات داخلی باعث کاهش میزان زیان دهی خودروسازان می شود و خرید خودرو برای قشر ضعیف سخت تر می شود اما اگر بخواهیم از دید کلان به این موضوع نگاه کنیم در می یابیم که افزایش قیمت اصولی می تواند در برخی از جنبه ها مفید باشد. در ادامه به بررسی این جنبه ها می پردازیم.
افزایش قیمت اصولی راهی مطمئن برای کاهش ضرر
همانطور که می دانید شرکت های داخلی خصوصا ایران خودرو و سایپا به دلایل مختلفی نظیر؛ قیمت گذاری دستوری، کاهش ارزش ریال ایران و ثابت نبودن نرخ ارز و همچنین سیاست های اشتباه و… در مسیر ضرردهی افتاده اند و مدیران آنها تلاش می کنند از روش های مختلفی میزان ضرردهی این شرکت ها را کاهش دهند و یکی از روش هایی که این شرکت ها به شکلی مصرانه به دنبال آن هستند، افزایش قیمت محصولات خود و در نهایت آزادسازی قیمت ها است. مسلم است که با افزایش قیمت محصولات داخلی بخشی از زیان خودروسازان جبران می شود اما فشار اصلی آن بر دوش خریداران و مصرف کنندگان است اما از آن جایی که همه چیز شمشیر دو لبه است و هر پدیده ای جنبه های مثبت و منفی خود را دارد، این افزایش قیمت می تواند اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار را کاهش دهد و دیگر خودرو به عنوان کالایی سرمایه ای به حساب نیاید و دلالان به سراغ مواردی نظیر؛ طلا، ارز، مسکن و… بروند. مصداق بارز این موضوع را می توان در شرایط فعلی بازار خودرو کشور مشاهده کرد.
خودرو داخلی در دستان مصرف کننده واقعی
با اینکه افزایش قیمت، توانایی خرید خریداران را کاهش می دهد اما تغییر نگرش عامه مردم در مورد سرمایه گذاری بر روی خودرو های داخلی موجب کاهش تعداد دلالان می شود و همین موضوع می تواند ثبت نام و خریداری محصول داخلی را برای مصرف کننده واقعی راحت تر سازد و دیگر خبری از هجوم دلال ها برای خرید محصولی خاص نخواهد بود. در واقع از این منظر افزایش قیمت پدیده ای دو سر برد است که هم تولید کننده داخلی از آن سود می برد و هم مصرف کننده واقعی. از طرفی در حالت استاندارد، با افزایش سود شرکت های تولید کننده، شرکت خودروساز نیز به سراغ عرضه محصولات متنوع تر و با کیفیت تر خواهند رفت و خدمات مناسب تری را به مشتریان خود ارائه خواهد داد.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اگر افزایش قیمت به شکلی منطقی صورت گیرد می تواند قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد را نیز کنترل کند و جلوی قیمت گذاری های عجیب و غریب را در بازار خودروی کشور بگیرد چرا که در این صورت خریداران به جای آنکه محصول مورد نظر خود را از بازار خریداری کنند، با قیمتی پایین تر از خود تولید کننده خریداری خواهند کرد و خودروی مورد نظر خود را در مدت نسبتا کوتاهی تحویل خواهند گرفت.
در نهایت باید گفت که درست است که افزایش قیمت محصولات داخلی خرید این خودروها را سخت تر می کند اما می تواند موجب کاهش و حذف دلالان شده و خریداری و ثبت نام خودروهای داخلی را برای مصرف کنندگان راحت تر کند.
این چه منطق اشتباهی هست که شما نیگین آخه؟! باحقوق ماهی ۲۰ـ۳۰ ملیون تومن یک کارمندیاکارگر طرف چطور میتونه خودذو داخلی که مثلا یک میلیاردو دویست پولش هست رو بخره؟! قیمت تمام محصولات ایرانخودرو زیر ۷۰۰ ملیون تومن بیشتر ارزش نداره
دیدگاه شما به درد خودتون میخوره چرا حقوقهای مارو آزاد نمیکنن چرا به کارمندهای بر مبنای دلار حقوق نمیدن تا ماهم آزاد بشیم تولید هیچ کدوم از این خودروها با این موتورهای برای ۳۰سال پیش بیشتر از ۳۰۰میلیون هزینه نداره ولی اینقد دزدی و بخور بخور تو ایرانخودرو زیاده که کار از این حرفها رد شده
ایران خودرو و سایپا نبود دقیقا با ۷۰۰ ملیون چی میتونستی بخری؟ الان موتور میدن
دلال اصلی یا شارلاتان اصلی خود ایران خودرو هست ما آماده می شدیم برا خرید سمند ۶۶۰ تومنی یهو شد ۸۲۰ تومن !!! این قیمت گذاری کجاش منصفانه هست بعد از چهار سال امیدوار بودم صاحب ماشین بشم بازم نشد .
وقتی در یک کشور، سیاستگذار ، تولید کننده ، احتکار کننده ،قیمت گذار و دلال ، همه یکی باشند و بازار هم انحصارا در اختیار همان یکی، و از طرفی عدم وجود شفافیت در اقتصاد و از سوی دیگر اینکه در این کشور مدیران به هیچکس پاسخگو نبوده و هیچوقت هم محاکمه نمی شوند، بدانید که نه افزایش قیمت به رشد کیفیت می انجامد و نه باعث رضایتمندی خریداران می شود . پس خودتان را گول نزنید . همه با هم متحد شدهاند علیه آسایش ، رفاه، امنیت و جیب مردم ایران.
آخه قشنگ معلومه که این خبرگزاری هم دستش تو جیب ایرانخودرو و سایپا هستش.حالا بابت این گزارش پورسانت میگیره یه هرچی نمیدونم……
آخه یکی نیست بگه که وقتی کارخونه قیمتها رو نجومی میبره بالا به همون نسبت هم دلال قیمت رو میبره بالا.
چرا آخه چرت وپرت میگی؟؟؟؟؟
۲۰۷ که دقیقا یکسال و چهارماه پیش بود۳۳۰میلیون الان شده ۸۱۵میلیون…..
براساس چه منطقی؟؟؟؟
بابا دست بردارین ازنوشتن این اراجیف…….
تازمانی که تحویل روز نباشه یعنی همین الان بری نمایندگی کارت بکشی ماشینو برداری بیای اوضاع همینه که البته امکان نداره همچین اتفاقی بیفته چون خیلیا این وسط داره جیبشون پر میشه و من کارمند بدبخت جیبم روز به روز خالی تر.
یاحق
برای این تفسیر زیبا و دقیق خودتان اسپند دود کنید تا خدای ناکرده چشم زخم نخورید .
با وجود ۲۰۰۰ شرکت چینی چطوری خودرو انحصاریه اخه؟ وارداتم که دارن میکنن گرچه تعداد کم
بنده نه کارمند ایران خودرو ام نه هیچی فقط محصول ایران خودرو دارم و سگش شرف داره به چینی
دوبرابر پولم باس بدم یه اریزو ۶ بردارم که فقط کمی از نظر امکانات و مصرف سوخت بهتره
وگرنه همه جوره از ماشینو گارانتی راضی بودم و عالی بوده(بجز مصرف سوخت)
22 ملیون فاکتور شده برام که همه رو گارانتی داده
اگه حقوق پانزده میلیون بگیری میتونی خودرو بخری
ما داریم از قدرت خرید مردم حرف می زنیم
اگه تعرفه واردات خودرو صفر بشه با همین دلار نود هزار تومان میتونی تویوتا کرولا بگیری
دلال ها عاشق شنیدن ثبت نام برای قرعه کشی هستن چند تا کارت ملی و ثبت نام به اسم کسانی دیگه و پول هنگفت
این سرگذشت کشوری که واردات خودرو
ندارد برای مردم گرونی و بدبختی و پارتی بازی و دلال بهتون تبریک میگم
چرا چرند میگین .این مال زمانیه که مشتری انی بره در نمایندگی و ماشین بخره وقتی با شرایط تحویل در اینده ماشین میفروشن قطعا دلال هم ماشین اماده تحویل رو بد قیمت بالاتر میفروشه پس سر مردم رو شیره نمالین
اول مرز رو بازکنید تاخودرو بدون مالیات وارد کشور بشه بعد خودروساز داخلی هرقیمتی دلش خواست بفروشه تا ضرر نکنه.
حداقل یکبار فکر کنید چرا خودروساز فکر کاهش هزینه هاش نیست و فقط میخاد با افزایش قیمت جبران کنه؟
دلالها کاملن شاکی شدنا خودرو در بازار اشباعه و خریدار واقعی بسیار کمه و تولید و واردات هم خیلی زیاده دولت و خودرو ساز هم اومد دید سود را دلال میخوره گفت چرا خودم نخورم بنظرم راهکارش نخریدنه و کسی هم که نیاز شدید داره از خود کارخونه یا بازار آزاد بشرط ارزونتر بودن از کارخونه بخره ملت نخرین بخرین شدیدن خرین
دلال حذف نشده. تولید کننده شده
چطور سورن پلاس در افغانستان ۶۵۰دلاره ولی برای ما ایرانیان ۶۷۰۰دلاره
خارجی بخرید آشغال ایرانی از رانت خوران قطعه سازم نه آشغال وارد کن چینی نمی خریدیم.
لعنت، به، خودتان، به، قیمت، گزاری تان، لعنت به، وجود، و، همه، چیزتان، مگر، چیزی، جز، شرمندگی، و رسوای، دارید، که، بگید
تفسیر بسیار مغرضانه و جهت دار و به نفع خودرو سازها بود…. خودرو سازها نه کیفیت رو بالا بردند و نه تولید رو میتونن افزایش بدن… پس طی مدت چند ماهه دوباره اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه افزایش پیدا میکنه و این وسط هیچ فایده ای برای مصرف کننده واقعی نداشته و فقط مصرف کننده واقعی رو از آرزوی خرید خودرو دور میکنه.. اگر قرار بر قیمت واقعی باشه اول باید واردات خودرو به صورت گسترده و با هزینه گمرکی منطقی آزاد بشه نه با هزینه ۲۰۰و ۳۰۰ درصد بعد خودرو سازان داخلی رقابت رو شروع کنن .. ببینیم آیا میتونن ماشین هاشون رو حتی به قیمت کارخانه بفروشن… یا علی
اها یعنی بجای دلال همون سود رو بدیم ب خودرو ساز که اونم گردنش کلفتر بشه الان چه سودی برا مردم داره فقط انگار زورتون داده که دلال بخوره میگید شما که میدین بدین ب خودمون ما بیشتر سوارتون بشیم کدوم خدمات کدوم تنوع اره اگه از دم قسط یا با شرایط براساس شرایط مشتری بدید اونوقت میشه گفت ی درصدی هم بمردم فک کردید همش چرته من الان کاسبم اگه برای پایین اومدن ارزش ریال و نوسان قیمت دلار متضرر شده خودرو ساز ماهم شدیم تازه اونا دلار دولتی هم میگیرن ما که نه
عجب استدلالی خخخ. جای افزای قیمت تولید بالا ببر عرضه کن دست دلال کوتاه بشه جای شما قیپت کارخونه رو به بازار ازاد رسوندی. کجای دنیا یه کارخونه به ایم عریض و طویلی و هزینه زیاد سالی ۳۰ هزار تا نولید داره
تصمیم گیرنده اون بالا شماها هستین ما مردم بیچاره چیکاره هستیم مگه ،
با ده و پانزده میلیون کارگر عمرا نمی تونه خودرو بخره و یا خودروی اسقاط شده خود رو عوض کنه پس برای خودتون قیمت ها رو افزایش دهید اونم نجومی نه تسهیلات بزارید و طرح اسقاط رو اجرا کنید ،،از هر طرف با کارشناسان مزخرف به مردم فشار بیاورید
با این افزایش قیمت چه سودی برای مردم داره
تولید رو ببر بالا مردم برن از نمایندگی ماشین،رو تحویل روز بگیرن دلالی حذف میشه نه اینکه قیمت کارخونه رو ببری بالا دلالی رو حذف کنی
بعد از خونه ، ماشین هم برای قشر کارگر جزوه آرزو های محال شده
رسانه ایرانخودرو و سایپا