تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S دوگانه سوز
۷۶۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۲
مزدا 3
۴,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۹
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
آریسان ۲
۷۴۳,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
سورن پلاس - XU7P
۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۸
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
ری را
۱,۸۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۴۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
اطلس GL
۷۴۷,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
اطلس G
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۲۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۳
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
کی ام سی ایگل
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
شاهین GL
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۹
شاهین اتوماتیک
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
کی ام سی J7
۲,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۶۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۱
هایما ۸S
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۵
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
بک X3 پرو
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
کوییک S
۶۷۹,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۳
فونیکس آریزو 8
۳,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S دوگانه سوز
۷۶۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۲
مزدا 3
۴,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۹
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
آریسان ۲
۷۴۳,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
سورن پلاس - XU7P
۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۸
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
ری را
۱,۸۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۴۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
اطلس GL
۷۴۷,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
اطلس G
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۲۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۳
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
کی ام سی ایگل
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
شاهین GL
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۹
شاهین اتوماتیک
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
کی ام سی J7
۲,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۶۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۱
هایما ۸S
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۵
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
بک X3 پرو
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
کوییک S
۶۷۹,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۳
فونیکس آریزو 8
۳,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰

رانت در عرضه خودرو ؛ سیاست نادرست تبدیل مادران به دلال

منتشر شده در 15 مهر 1404 ساعت 15:41
نویسنده متین شیری
رانت در عرضه خودرو ؛ سیاست نادرست تبدیل مادران به دلال

سیاست‌های حمایتی دولت در بازار خودرو به سود دلالان تمام شده و به جای حمایت از مادران و جانبازان، باعث تشدید نابرابری اقتصادی در جامعه شده است.

نیمی از ظرفیت فروش خودرو در انحصار طرح‌های حمایتی

دولت با نیت حمایت از اقشار خاص، در مسیر نادرستی گام برداشته است. طرح‌هایی که قرار بود حمایت گر باشند، حالا به چرخه‌ای از رانت خودرو تبدیل شده‌اند. در حالی که بازار خودرو سال‌هاست با ناترازی عرضه و تقاضا دست‌وپنجه نرم می‌کند، تخصیص نیمی از ظرفیت فروش به طرح مادران و بخشی دیگر به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، عملاً مردم عادی را از امکان خرید محروم کرده است. تنها سی درصد از کل عرضه به متقاضیان عادی می‌رسد و شانس برنده شدن برای آن‌ها به کمتر از یک صدم درصد سقوط کرده است.

وقتی حمایت از مادران به دلالی خودرو تبدیل می‌شود

در طرح موسوم به «جوانی جمعیت»، ۵۰ درصد خودروهای عرضه‌شده به مادران تعلق می‌گیرد، بی‌آنکه سازوکاری برای مصرف واقعی خودرو وجود داشته باشد. نتیجه آن است که بسیاری از مادران بلافاصله پس از تحویل خودرو، آن را در بازار آزاد می‌فروشند. سود حاصل از این فاصله قیمتی، گاه به چندصد میلیون تومان می‌رسد. در واقع، این سود هنگفت از جیب مردم عادی پرداخت می‌شود؛ همان‌هایی که در قرعه‌کشی‌ها ناکام می‌مانند و در نهایت باید همان خودرو را با قیمتی چند برابر خریداری کنند. این شکل از رانت خودرو، عملاً حمایت از خانواده‌های فرزندآور را به رانت‌خواری سازمان‌یافته تبدیل کرده است.

فرزندآوری با امتیاز خودرو، اشتباهی استراتژیک

سیاست تشویق فرزندآوری در ذات خود تصمیمی درست و آینده‌نگرانه است، اما اجرای آن در قالب تخصیص خودرو، اشتباهی استراتژیک محسوب می‌شود. در بازاری محدود و پر التهاب، تزریق امتیاز ویژه به گروه‌های خاص تنها به دلالی و افزایش شکاف طبقاتی منجر می‌شود. اگر هدف حمایت واقعی از مادران است، باید از ابزارهای اقتصادی مستقیم مانند وام‌های کم‌بهره، زمین دولتی یا تسهیلات مسکن استفاده شود. این مسیر هم منصفانه‌تر است و هم از التهاب بازار جلوگیری می‌کند.

رانت خودرو در سایه‌ی سهمیه جانبازان

در سوی دیگر ماجرا، جانبازان قرار دارند؛ قشر مظلومی که احترام به آنان وظیفه‌ای ملی است. اما سیاست حمایتی در حوزه خودرو، آنان را نیز ناخواسته وارد بازی رانت خودرو کرده است. طی سال‌های گذشته، خودروهایی با سهمیه جانبازان خریداری یا وارد شده‌اند که سودی چندمیلیاردی برای واسطه‌ها ایجاد کرده است. برخی نمونه‌ها مانند هوندا سیویک تایپ R حتی تا پانزده میلیارد تومان سود به همراه داشته‌اند. با این حال، جانباز نه خودرو متناسب شرایط جسمی خود را دریافت کرده و نه از آرامش یا خدمات درمانی پایدار بهره‌مند شده است.

تجربه جهانی حمایت؛ خدمات واقعی به‌جای امتیاز فروشی

در کشورهای توسعه‌یافته، حمایت از ایثارگران و خانواده‌های دارای فرزند، بر پایه‌ی تسهیلات واقعی و شفاف انجام می‌شود. دولت‌ها با تأمین مسکن، خودروهای مناسب شرایط جسمی خاص، خدمات توانبخشی و درمانی، به معنای واقعی از این اقشار حمایت می‌کنند. یا برای والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، لوازم و امکانات نوزاد و کودک را رایگان یا با قیمت بسیار پایین در اختیار آن ‌ها می‌گذارد و در کنار این موارد تا سال‌ها یارانه قابل توجهی را برای هر فرزند به خانواده آن پرداخت می‌کند. در ایران اما همه‌چیز به سهمیه خودرو خلاصه شده است؛ سهمیه‌ای که عملاً به کالایی برای دلالان تبدیل شده و فلسفه‌ی حمایت را زیر سؤال برده است.

عدالت اجتماعی قربانی سیاست‌های امتیازمحور

سیاست‌های حمایتی زمانی مؤثر خواهند بود که بر محور ایجاد فرصت شکل بگیرند، نه توزیع امتیاز. دولت باید از دارایی‌های واقعی برای حمایت استفاده کند؛ زمین، مسکن، وام‌های هدفمند و خدمات اجتماعی، نه از بازاری که خود با کمبود و التهاب مواجه است. تا زمانی که سیاست‌های رفاهی در قالب امتیازهای قابل فروش ادامه یابد، عدالت قربانی خواهد شد و رانت خودرو همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

پایان اعتماد عمومی در جاده سیاست‌های غلط

سهم مادران و جانبازان از عدالت، نباید در چند میلیون تومان سود خلاصه شود. حمایت واقعی یعنی ایجاد فرصت برای زندگی بهتر، نه توزیع امتیاز برای دلالی بیشتر. امروز دولت بیش از هر زمان دیگر نیاز دارد میان نیت خیر و اجرای درست سیاست‌ها توازن برقرار کند. اگر نه، مردم باز هم هزینه تصمیماتی را می‌پردازند که به نام عدالت و حمایت آغاز می‌شوند، اما در نهایت به سود دلالان تمام خواهند شد.

رانت خودرو؛ زخمی باز بر پیکر عدالت

تا زمانی که عدالت به شکل سهمیه‌ای و رانتی اجرا شود، نه مادری احساس حمایت خواهد کرد، نه جانبازی احساس کرامت. رانت خودرو نماد آشکار همین بی‌عدالتی است؛ سیاستی که به جای باز کردن مسیر توسعه، جاده اعتماد عمومی را مسدود کرده است.

هوندا سیویک تایپ R ؛ ویدیوی تست و بررسی + مشخصات فنی

ویدیو های پیشنهادی

۵ Responses to “رانت در عرضه خودرو ؛ سیاست نادرست تبدیل مادران به دلال”

  1. مردم گفت:

    درود بر قلم های حقیقت نویس
    موضوع مهمی که در خصوص سهمیه به اصطلاح “مادران” همواره از قلم افتاده خطر بسیار جدی سو استفاده از دختران و کودکان بد سرپرست و بی سرپرست به منظور فرزند آوری اجباری برای سود قابل توجه و سپس سو استفاده از این کودکان و مادران کم سن و سالشان در بازار کار اجباری و احیانا سو استفاده جنسی میباشد
    و حتی موضوع قاچاق انسان و قاچاق اعضای بدن انسان نیز مطرح میباشد

    ۵
    ۱
    • مصطفی گفت:

      بیخیال بابا چرا جنایی میکنیدقضیه رو؟ برای بچه دوم به بعده، بعدش هم باید ازدواج رسمی باشه، حالا طرف میاد برای دلالی تو بازار ازدواج میکنه و دو تا بچه میاره بعد اعضای بدن ماد و بچه هاش رو قاچاق میکنه؟ کجایید زندگی میکنید شما؟

      ۳
      ۱
      • ناشناس گفت:

        از وضعیت باندهای خلاف اطلاع نداری
        برای ایجاد حس دلسوزی و ترحم فقط برای گدایی فرزندآوری میشه کجای کاری؟

        ۰
        ۱
  2. مصطفی گفت:

    درسته که این روش حمایت چهاز جانبازان و چهمادران روش درست و درمونی نیست ولی اگه این حذف بشه آیا حمایتی درستی جایگزینش میشه؟ در نتیجه هرچند سهمیه مادران باعث شده بخشی از مادران جای دلالان سنتی بازار رو بگیرن ولی من شخصا ترجیح میدم اگه پول خارج از عرف قراره به کسی برسه به مادر و خانواده دو تا بچه برسه تا به عقابهایی که سالها دارن دلالی میکنن. با عرض پوزش از دلالانی که جاشون تنگ شده

    ۰
    ۱
  3. امین گفت:

    برای حمایت از فرزندآوری باید هزینه های مرتبط با زایمان و نگهداری از فرزند مثل پوشک و شیرخشک رو کم کرد نه اینکه بهشون شانس برنده شدن حواله خودرو داد! واقعا مخ آدم سوت میکشه با این تصمیمات بی ربط و اشتباه!!!

    ۲
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X