تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
اطلس G
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۲
مزدا 3
۴,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
کی ام سی ایگل
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
بک X3 پرو
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۱
هایما ۸S
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۸
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
کوییک S
۶۷۹,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۳
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
آریسان ۲
۷۴۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۹
شاهین اتوماتیک
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۲۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۳
فونیکس آریزو 8
۳,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
ری را
۱,۸۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
سورن پلاس - XU7P
۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۵
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۶۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۲۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
شاهین GL
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
اطلس GL
۷۴۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۶,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
کی ام سی J7
۲,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۴۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S دوگانه سوز
۷۶۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۹
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۳,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
اطلس G
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۲
مزدا 3
۴,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
کی ام سی ایگل
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
بک X3 پرو
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۱
هایما ۸S
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۸
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
کوییک S
۶۷۹,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۳
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
آریسان ۲
۷۴۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۹
شاهین اتوماتیک
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۲۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۳
فونیکس آریزو 8
۳,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
ری را
۱,۸۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
سورن پلاس - XU7P
۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۵
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۶۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۲۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
شاهین GL
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
اطلس GL
۷۴۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۶,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
کی ام سی J7
۲,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۴۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S دوگانه سوز
۷۶۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۹
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۳,۰۰۰,۰۰۰

ضرورت افزایش سهم خودروهای هیبریدی در ایران

منتشر شده در 14 مهر 1404 ساعت 19:06
نویسنده متین شیری
ضرورت افزایش سهم خودروهای هیبریدی در ایران

ایران برای کاهش آلودگی و مصرف سوخت، ناگزیر از گسترش خودروهای هیبریدی است؛ مسیری ضروری برای گذار تدریجی به انرژی پاک و آینده‌ای سبز.

در جهان امروز، خیابان‌ها در حال تغییرند. صدای موتورهای بنزینی آرام آرام جای خود را به زمزمه فناوری‌های پاک می‌دهد. از اروپا تا شرق آسیا، خودروهای هیبریدی دیگر نه یک انتخاب لوکس، بلکه مسیری طبیعی برای رسیدن به آینده‌ای سبزتر شده‌اند. داده‌های سال ۲۰۲۳ به روشنی این گذار را نشان می‌دهند و تصویری روشن از تغییر الگوی جهانی حمل و نقل ارائه می‌کنند.

سهم خودروهای هیبریدی و برقی سال ۲۰۲۳ (اروپا)
کشورسهم خودروهای هیبریدیسهم خودروهای ‌برقیمجموع سهم خودروهای هیبریدی و برقی
فنلاند۴۴٪۳۴٪۷۸٪
سوئد۳۰٪۳۹٪۶۹٪
هلند۳۷٪۳۱٪۶۸٪
نروژ۵٪۸۰٪۸۵٪
فرانسه۳۳٪۱۹٪۵۲٪
کرواسی۲۸٪
جمهوری چک۲۰٪
بلغارستان۷٪
میانگین اتحادیه اروپا۲۱٪۲۷.۳٪۴۸.۳٪

این داده‌ها نشان می‌دهند که شمال اروپا، از فنلاند تا نروژ، پرچمدار این گذار است. در فنلاند بیش از سه چهارم خودروهای جدید از نوع هیبریدی یا برقی هستند و در نروژ ۸۰ درصد خودروهای جدید تمام‌برقی‌اند؛ نتیجه دو دهه سیاست‌گذاری هوشمندانه، سرمایه‌گذاری زیرساختی و فرهنگ‌سازی پایدار. در فرانسه و هلند نیز خودروهای هیبریدی همچنان نقش حلقه میانی را ایفا می‌کنند؛ پلی میان سوخت فسیلی و انرژی پاک. اما در سوی دیگر اروپا، کشورهایی مانند کرواسی، جمهوری چک و بلغارستان هنوز در آغاز مسیرند و برای رسیدن به میانگین اتحادیه اروپا یعنی ۴۸.۳ درصد نیازمند حمایت دولتی و فرهنگی بیشتری هستند.

از رؤیای ۱۸۹۹ تا واقعیت ۲۰۲۳

داستان خودروهای هیبریدی از سال ۱۸۹۹ آغاز شد، زمانی که فردیناند پورشه نخستین خودروی هیبریدی جهان به نام Lohner-Porsche Mixte را ساخت. اما این رویا نزدیک به یک قرن طول کشید تا در قالب تویوتا پریوس ۱۹۹۷ به واقعیت تجاری بدل شود. از آن زمان، خودروهای هیبریدی از یک فناوری ناشناخته به هویت تازه صنعت خودرو تبدیل شده‌اند؛ راه‌حلی میان گذشته سوختی و آینده برقی. قوانین سختگیرانه زیست‌محیطی، یارانه‌های خرید و افزایش آگاهی عمومی باعث شدند که این خودروها نه فقط نماد فناوری بلکه نشانه‌ای از مسئولیت اجتماعی و انتخاب آگاهانه باشند.

ایران در حاشیه تغییر بزرگ جهانی

در حالی که جهان با سرعت به سمت خودروهای پاک پیش می‌رود، ایران هنوز در ترافیک موتورهای بنزینی گیر کرده است. خیابان‌های شلوغ تهران، مشهد و اصفهان پر از خودروهایی هستند که با استانداردهای سوختی دهه‌های گذشته کار می‌کنند و هر روز سهم بزرگی در آلودگی هوا و مصرف بی‌رویه بنزین دارند. در چنین شرایطی، گذار به خودروهای هیبریدی نه یک انتخاب لوکس، بلکه ضرورتی ملی است. ایران هنوز زیرساخت کافی برای خودروهای تمام‌برقی ندارد؛ ایستگاه‌های شارژ محدودند، برق شهری ناپایدار است و فرهنگ عمومی استفاده از خودروهای برقی هنوز شکل نگرفته. اما خودروهای هیبریدی می‌توانند نقطه شروعی امن و هوشمندانه باشند؛ فناوری‌ای که هم آلایندگی را کاهش می‌دهد، هم مصرف سوخت را پایین می‌آورد و هم از منابع بنزینی کشور به شکلی کارآمدتر بهره می‌گیرد.

نقش ناوگان عمومی در کاهش آلودگی و مصرف سوخت

در این میان، بیشترین و فوری‌ترین تأثیر تحول انرژی پاک در بخش حمل و نقل عمومی و ناوگان دولتی کشور نمایان می‌شود. خودروهایی که هر روز در خیابان‌های شهر تردد می‌کنند؛ از تاکسی‌های شهری و بین‌شهری گرفته تا خودروهای سازمان‌ها و نهادهای دولتی؛ سهم بزرگی در مصرف سوخت و تولید آلایندگی دارند. این ناوگان به دلیل تردد مداوم و طولانی‌مدت، به تنهایی می‌تواند سرنوشت کیفیت هوای شهری را تعیین کند.

بنابراین، برقی و هیبریدی‌سازی این بخش باید در اولویت نخست برنامه ملی کاهش آلایندگی قرار گیرد. الزام قانونی برای جایگزینی تدریجی تاکسی‌ها و خودروهای دولتی با مدل‌های هیبریدی یا برقی، نه‌تنها به کاهش قابل‌توجه آلودگی هوا و صوتی منجر می‌شود، بلکه به عنوان نمونه‌ای عینی از اراده ملی برای تغییر عمل خواهد کرد. مردم وقتی ببینند تاکسی‌ها و خودروهای رسمی کشور با فناوری‌های پاک حرکت می‌کنند، پذیرش اجتماعی و اعتماد عمومی نسبت به خودروهای هیبریدی به صورت طبیعی افزایش می‌یابد.

نوسازی خودروهای فرسوده؛ گامی کلیدی به توسعه پاک

اجرای فوری طرح نوسازی خودروهای فرسوده نیز ضروری است. خودروهای قدیمی با مصرف بالا و راندمان پایین، عملاً یکی از موانع اصلی توسعه پایدار در شهرها هستند. جایگزینی آن‌ها با خودروهای هیبریدی، علاوه بر صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف سوخت، به بهبود کیفیت زندگی شهری، کاهش هزینه‌های نگهداری و ارتقای بهره‌وری انرژی منجر می‌شود. این سیاست‌ها، اگر به درستی اجرا شوند، ایران را در مسیر گذار امن و تدریجی از خودروهای بنزینی قرار خواهند داد. تجربه کشورهای موفق نشان داده است که تحول در حمل و نقل از ناوگان عمومی آغاز می‌شود و سپس به مصرف‌کنندگان شخصی سرایت می‌کند.

جمع‌بندی: زمان تصمیم‌های بزرگ

جهان دیگر در انتظار نمی‌ماند. هر سال تأخیر، یعنی افزایش هزینه‌های سوخت، آلودگی بیشتر و از دست رفتن فرصت‌های صنعتی و صادراتی. تجربه اروپا نشان می‌دهد که تغییر از خودروهای هیبریدی آغاز می‌شود ؛ از همان فناوری‌های میانی که هم با واقعیت امروز ایران سازگارند و هم دروازه‌ای به آینده‌ای برقی‌تر و پاک‌ترند. اگر ایران می‌خواهد در مسیر توسعه پایدار حرکت کند، باید هر چه زودتر سهم خودروهای هیبریدی را در سبد حمل و نقل خود افزایش دهد. این تغییر نه فقط برای محیط زیست، که برای اقتصاد، سلامت و آینده ملی ضرورتی حیاتی است.

وویا دریم ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X