تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
ری را
۱,۸۳۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S دوگانه سوز
۷۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۲
شاهین اتوماتیک
۱,۲۵۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
سورن پلاس - XU7P
۸۸۳,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۸
بک X3 پرو
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۲۲,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۲
کی ام سی T9
۳,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۹
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۲,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۴۳,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۶۳,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
رانا پلاس
۹۱۹,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
کی ام سی J7
۲,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
جک J4
۱,۲۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۷۴۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
کوییک S
۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۳۲,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۶۶۶,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
فونیکس آریزو 8
۳,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
کی ام سی X5
۲,۳۱۸,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
ری را
۱,۸۳۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S دوگانه سوز
۷۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۲
شاهین اتوماتیک
۱,۲۵۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
سورن پلاس - XU7P
۸۸۳,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۸
بک X3 پرو
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۲۲,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۲
کی ام سی T9
۳,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۹
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۲,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۴۳,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۶۳,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
رانا پلاس
۹۱۹,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
کی ام سی J7
۲,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
جک J4
۱,۲۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۷۴۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
کوییک S
۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۳۲,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۶۶۶,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
فونیکس آریزو 8
۳,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
کی ام سی X5
۲,۳۱۸,۰۰۰,۰۰۰

بزرگترین موتور دیزلی جهان چه مشخصاتی دارد؟ بزرگتر از ساختمان با قدرت باورنکردنی

منتشر شده در 10 خرداد 1403 ساعت 16:00
نویسنده سعید علیپور
بزرگ ترین موتور دیزلی جهان

آیا می دانستید که بزرگترین موتور احتراق داخلی جهان اندازه ای بزرگ تر از یک ساختمان چند طبقه دارد؟ این موتور RT-flex96C نامگذاری شده و ارتفاع آن به بالاتر از ۱۳ متر می‌ رسد، طول این موتور غول پیکر نیز بیشتر از ۲۶ متر است!

موتور RT-flex96C توسط شرکت فنلاندی Wärtsilä ساخته شده و مخصوص کشتی‌ های کانتینربر است. این موتور خطی دو زمانه ۱۴ سیلندر دارد، وزن آن نیز حدوداً ۲۳۰۰ تن اعلام شده؛ با چنین مشخصاتی موتور RTA-flex96C می‌ تواند ۸۰.۰۸ مگاوات قدرت تولید کند. برای درک بهتر باید گفت این رقم معادل چیزی در حدود ۱۰۹ هزار اسب بخار می‌ شود!

موتور RT-flex96C در سال ۲۰۰۶ معرفی شده و «اما مرسک» اولین کشتی باربری است که از آن استفاده می‌ کند. این موتور از نظر طراحی با موتور قدیمی‌ تر RTA-96C یکسان است، اما در زیر پوسته تفاوت‌ هایی با آن دارد. با تغییراتی که در قسمت‌ های مختلف این موتور اعمال شده میزان مصرف سوخت و آلایندگی آن کاهش یافته است.

موتور RT-flex96C

سیستم روغن کاری موتور RT-flex96C دوگانه بوده و سیلندرها و میل لنگ سیستم اختصاصی خود را دارند. به لطف دقت بالای این سیستم‌ ها میزان فرسایش سیلندرها در هر هزار ساعت زیر ۳۰ میکرومتر است.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، موتور ارتفاعی برابر با ۱۳.۵ متر و طولی برابر با ۲۶.۵ متر دارد! این موتور ۱۰۹ هزار اسب بخار قدرت و بیش از ۷.۶ میلیون نیوتن متر گشتاور تولید می‌ کند! این موتور ۲۳۰۰ تنی، پس از تولید توسط یک تریلر مخصوص ۳۴ چرخ به بندر و محل ساخت کشتی منتقل می‌ شود. بد نیست بدانید فقط میل لنگ این موتور ۳۰۰ تن وزن دارد، وزن پیستون‌های آن هم برابر با ۱۰۰ تن است. ساخت سیلندرهای این موتور عظیم توسط تیمی ۲۵ نفره از کارشناسان و متخصصان انجام می‌گیرد. این کار حدود سه ماه زمان می‌ برد. حجم هر سیلندر این موتور ۱۸۲۹ لیتر است و پس از روشن شدن در محدوده بین ۱۵ الی حداکثر ۱۲۰ دور در دقیقه کار می‌ کند. از دیگر حقایق جالب این موتور باید به طول ۶ متری و وزن ۵.۵ تنی پیستون آن اشاره کرد. این را هم اضافه کنیم که مصرف سوخت روزانه این موتور روزانه برابر با ۲۵۰ تن گازوئیل است!

موتور RT-flex96C می‌ تواند کشتی‌های کانتینربر را به حداکثر سرعت ۴۶ کیلومتر بر ساعت برساند. با چنین سرعتی فاصله بین آمریکا تا چین در کمتر از ۴ روز طی می‌ شود. این موتور غول پیکر قیمتی برابر با ۲۵ میلیون دلار دارد، تبدیل به ریال با ماشین حساب خودتان!

موتور RT-flex96C دیزلی
ویدیو های پیشنهادی

۵ Responses to “بزرگترین موتور دیزلی جهان چه مشخصاتی دارد؟ بزرگتر از ساختمان با قدرت باورنکردنی”

  1. قاسم گفت:

    همش ۲۵ میلیون دلار .ببین با ۲۵ میلیون پول تو دنیا چه کارهایی میشه کرد و اینجا چای دبش ۵ میلیارد دلار بالا میکشه.خاک بر سر این خارجکیا کنند که روش مملکت داری بلد نیستند اینهمه کار کن زحمت بکش ۲۵ میلیون بگیر تازه همشم سود نیست بیان ایران اختلاس کنند میلیاردی برن

    ۵
    ۱
    • مهدی گفت:

      از خودت واژ خودمان شروع کنیم. وقتی پول بدست آوردن و بی قانونی ، زرنگی. حساب میشه. میرسیم به چنین جاهایی

      ۲
      ۰
  2. ناشناس گفت:

    مطلب بسیار عالی و جالب بود

    ۲
    ۰
  3. علیرضا گفت:

    روزی ۲۵۰ تن گازوئیل مصرف خیلی زیاد هست البته کشتی تجاری سودش را در می‌آورد اما جدیداً انجین اتمی با سوخت اورانیوم وارد کشتی سازی تجاری شده مثل ناوهای اتمی که سالها سوخت نیاز ندارد اما باید از سوخت غنی شده بالا حدود ۷۵ درصد استفاده کرد تا حجم رآکتور کوچک شود و در کشتی جا شود

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X