تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
کی ام سی J7
۲,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۵
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
اطلس GL
۷۴۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۳
فونیکس آریزو 8
۳,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
کوییک S
۶۷۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
سورن پلاس - XU7P
۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۶۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
کی ام سی ایگل
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
آریسان ۲
۷۴۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
اطلس G
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۳
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۱
هایما ۸S
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
ری را
۱,۸۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۴۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S دوگانه سوز
۷۶۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۲
مزدا 3
۴,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
شاهین GL
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۹
شاهین اتوماتیک
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۹
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
بک X3 پرو
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۸
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۲۴,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
کی ام سی J7
۲,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۵
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
اطلس GL
۷۴۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۳
فونیکس آریزو 8
۳,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
کوییک S
۶۷۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
سورن پلاس - XU7P
۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۶۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
کی ام سی ایگل
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
آریسان ۲
۷۴۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
اطلس G
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۳
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۱
هایما ۸S
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
ری را
۱,۸۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۶,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۴۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S دوگانه سوز
۷۶۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۲
مزدا 3
۴,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
شاهین GL
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۹
شاهین اتوماتیک
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۹
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
بک X3 پرو
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۸
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۲۴,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰

ترامپ در مسیر لغو مقررات آلایندگی بایدن؛ تولید خودروهای برقی در آمریکا چه میشود؟

منتشر شده در 25 اسفند 1403 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
لغو مقررات آلایندگی

دونالد ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید بارها وعده داده بود در مقررات سخت‌گیرانه آلایندگی خودروها که در دولت قبلی تصویب شده بود، بازنگری ‌می‌کند. اکنون این روند به‌ طور رسمی آغاز شده است. این کار آنقدر اهمیت زیادی دارد که آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) از آن به عنوان «بزرگ‌ترین اقدام حذف مقرراتی در تاریخ آمریکا» یاد کرده است.

به گزارش آخرین خودرو، آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، اصلاحات گسترده‌ای را در استانداردهای کیفیت هوا، آلودگی آب‌های زیرزمینی و سایر مقررات زیست‌محیطی پیشنهاد کرده بود. یکی از مهم‌ترین تغییرات، لغو قانون «الزام خودروهای الکتریکی بایدن-هریس» است که بر توسعه وسایل نقلیه برقی تمرکز داشت.

برنامه بایدن برای خودروهای الکتریکی چه بود؟

قانون مذکور که در مارس ۲۰۲۴ نهایی شد، الزاماتی برای کاهش چشمگیر انتشار کربن از سال ۲۰۲۷ تعیین کرده بود. بر اساس این قانون:

– کاهش آلایندگی از خودروهای سبک آغاز می‌شد.

– این الزامات تا سال ۲۰۳۲ به خودروهای تجاری متوسط نیز تعمیم می‌یافت.

– میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد.

– تأکید ویژه‌ای بر توسعه خودروهای برقی و گسترش زیرساخت‌های شارژ وجود داشت.

– پیش‌بینی می‌شد که تا سال ۲۰۳۰، نیمی از خودروهای فروخته‌شده در آمریکا برقی باشند.

البته نسخه نهایی این قانون نسبت به پیشنهاد اولیه دولت بایدن تعدیل شده بود. با توجه به کاهش تقاضا برای خودروهای برقی و هزینه‌های بالای تولید، بسیاری از خودروسازان نسبت به امکان‌پذیر بودن این اهداف تردید داشتند.

لغو مقررات آلایندگی بایدن

دیدگاه مخالفان و موافقان قانون بایدن

حامیان معتقد بودند که این قانون باعث پیشرفت فناوری‌های آینده آمریکا خواهد شد و می‌تواند رقابت با چین در صنعت خودروهای الکتریکی را تقویت کند. در مقابل مخالفان استدلال می‌کردند که این مقررات فشار زیادی به خودروسازان وارد می‌کند و در نهایت هزینه‌های زندگی را برای مردم افزایش می‌دهد.

موضع دولت ترامپ؛ آزادی انتخاب برای مشتریان؟

لی زلدین (Lee Zeldin)، رئیس جدید EPA در دولت ترامپ، در بیانیه‌ای اعلام کرده:

«صنعت خودروسازی آمریکا در سال‌های اخیر تحت فشار یک نظام مقرراتی سنگین بوده است. با بررسی مجدد حدود یک تریلیون دلار هزینه‌های تحمیلی مقرراتی، ما ضمن پایبندی به قانون، هم از انتخاب مشتریان و هم از محیط زیست محافظت خواهیم کرد.»

هنوز مشخص نیست که EPA دقیقاً چه تغییراتی در این قانون ایجاد خواهد کرد. در اطلاعیه رسمی این سازمان، تنها به انتقاد از دولت قبلی و هزینه‌های ناشی از این مقررات اشاره شده و گفته شده که قانون مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

تناقض در سیاست‌های ترامپ نسبت به خودروهای برقی

جالب اینجاست که یک روز قبل از اعلام این تصمیم، ترامپ در سخنرانی خود در کاخ سفید از ایلان ماسک و تسلا تمجید کرد. او در شبکه اجتماعی Truth نوشته بود برای نشان دادن «حمایت از ایلان ماسک، یک آمریکایی واقعی»، محصولی از تسلا می‌خرد! این در حالی است که دولت ترامپ اخیراً بسیاری از ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در اماکن دولتی را برچیده است. البته، احتمالاً یکی از آنها را در کاخ سفید نگه داشته تا بتواند تسلای جدید خود را شارژ کند!

این تصمیم چه تأثیری بر آینده خودروهای برقی دارد؟

اگرچه تصمیمات جدید EPA هنوز اجرایی نشده و فرآیند بازنگری ممکن است زمانبر باشد، اما این تغییرات می‌تواند مسیر صنعت خودروی آمریکا را دستخوش تحولاتی کند. با لغو مقررات سخت‌گیرانه بایدن، احتمالاً خودروسازان آزادی بیشتری در تولید مدل‌های بنزینی خواهند داشت و ممکن است روند برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل کندتر از قبل شود.

به نظر می‌رسد که دولت ترامپ در تلاش است تا یکی از بزرگ‌ترین اصلاحات در تاریخ ۵۵ ساله آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا را رقم بزند. باید منتظر ماند و دید که آیا این تغییرات، صنعت خودروی آمریکا را به نفع مصرف‌کنندگان هدایت خواهد کرد یا اینکه قدرت رقابت‌پذیری این کشور در برابر چین را کاهش خواهد داد.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X