%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰

دکمه‌ ها دوباره مهم شدند ؛ درس‌های مرسدس از تجربه کابین دیجیتال

منتشر شده در 14 مهر 1404 ساعت 17:30
نویسنده محمد باهری
دکمه‌ ها دوباره مهم شدند ؛ درس‌های مرسدس از تجربه کابین دیجیتال

مرسدس با بازگرداندن دکمه‌ ها و کنترل‌های فیزیکی به همراه فناوری‌های لمسی و فرمان صوتی سعی دارد تعادلی بین مدرن بودن و کاربری راحت ایجاد کند.

مقدمه

در سال‌های اخیر خودروسازان بزرگ جهان به‌ویژه برندهای لوکس به سمت کابین‌های تمام‌لمسی حرکت کردند؛ صفحه‌نمایش‌های بزرگ و کنترل‌های لمسی جای دکمه‌های فیزیکی سنتی را گرفتند. در نگاه اول این تغییر نشانه‌ای از پیشرفت و آینده‌گرایی بود اما تجربه عملی چیز دیگری را نشان داد. استفاده بیش از حد از صفحات لمسی باعث شد بسیاری از کابین‌ها حالتی بی‌روح و سرد پیدا کنند و کار با عملکردهای ساده‌ای مثل تنظیم صدا یا کنترل تهویه نیازمند نگاه دقیق به منوها و صفحات دیجیتال باشد. همین موضوع تمرکز راننده را از جاده می‌گیرد و به‌طور مستقیم خطر تصادف را افزایش می‌دهد. در حقیقت جایی که راحتی و ایمنی باید در اولویت قرار گیرد، جذابیت تکنولوژیک به مانعی برای رانندگی امن تبدیل شد. حالا مرسدس با بازگرداندن دکمه‌ ها و کنترل‌های فیزیکی به همراه فناوری‌های لمسی و فرمان صوتی سعی دارد تعادلی بین مدرن بودن، کاربری راحت و ایمنی ایجاد کند و کابین خودروهای خود را دوباره انسانی و کاربردی بسازد.

مرسدس بنز بنا به تقاضای زیاد دوباره به استفاده از دکمه‌ ها و کلیدهای راکری در فضای داخلی خودروهایش بازمی‌گردد، حتی در حالی‌که پیشرفته‌ترین خودروهای نرم‌افزاری خود تا به امروز را معرفی می‌کند و پایان استفاده از اپلیکیشن‌ها به شکل کنونی را پیش‌بینی می‌نماید. مرسدس بنز CLA مدل ۲۰۲۶ و مرسدس بنز GLC مدل ۲۰۲۷ نخستین خودروهای واقعاً نرم‌افزار محور این خودروساز هستند، به این معنا که تقریباً همه‌چیز در خودرو می‌تواند از راه دور به‌روزرسانی شود. این خودروهای جدید همچنین به نسل چهارم سیستم اطلاعات سرگرمی MBUX و نمایشگرهای لمسی مربوط به آن مجهز هستند.

اما داده‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مشتریان کنترل‌های لمسی روی فرمان و صفحه‌نمایش‌ها را برای عملکردهای ساده‌ای مانند تنظیم صدای سیستم صوتی دوست ندارند. نسل بعدی GLC اواخر سال آینده با فرمانی جدید عرضه خواهد شد که رولرها را بازمی‌گرداند. و در حالی که سدان CLA هم‌اکنون در اروپا با کنترل‌های لمسی به فروش می‌رسد، نسخه استیشن آن با همان کنترل‌های GLC معرفی خواهد شد. اواخر امسال، مرسدس همان فرمان را به سدان مدل ۲۰۲۷ خواهد آورد؛ مگنوس اوستبرگ، مدیر ارشد نرم‌افزار شرکت می‌گوید این تغییر بسیار ساده است. جدیدترین CLA در پایان سال در ایالات متحده عرضه خواهد شد، هرچند با همان فرمان قدیمی، زیرا مدل ۲۰۲۶ محسوب می‌شود.

چرا این تغییر ناگهانی؟

چطور مرسدس اشتباه کرد و مجبور شد این‌قدر سریع مسیر خود را برگرداند؟ درست است، GLC بزرگ‌تر از CLA است، بنابراین فضای بیشتری برای قرار دادن دکمه‌ های فیزیکی دارد و مشتریان مسن‌تری را جذب می‌کند که آن‌ها را ترجیح می‌دهند. اما موضوع فقط این نبود. اولا کالنیوس، رئیس و مدیرعامل گروه مرسدس بنز می‌گوید: «از آن چیزهاست؛ شما جلوتر از زمان خود حرکت می‌کنید و کارهای واقعاً جالبی انجام می‌دهید. آن را آزمایش می‌کنید و عالی کار می‌کند. اما گاهی باید دو قدم به عقب بردارید تا یک قدم به جلو بروید.» مشتریان گفتند که رولر را می‌خواهند، حتی با اینکه کنترل‌های لمسی به‌درستی کار می‌کنند.

مشتریان نظر خود را گفته‌اند

اوستبرگ می‌گوید داده‌ها نشان داد نیاز به بازگرداندن کنترل‌های فیزیکی بیشتری وجود دارد. اما کنترل‌های لمسی همچنان مهم هستند به‌ویژه برای بازار چین و پیش‌بینی روندهای آینده در کشورهای دیگر و اینکه مردم چگونه مایل به تعامل خواهند بود دشوار است. مرسدس بر اساس تحقیقات بازار جهانی اعلام می‌کند که مهم است ترکیبی هماهنگ از کنترل‌های فیزیکی، نمایشگرهای هدآپ، صفحه‌نمایش‌های بزرگ و تشخیص گفتار وجود داشته باشد؛ به گفته ماتیاس گایزن عضو هیئت‌مدیره در بخش بازاریابی و فروش، طبق تحقیقات، مدیران می‌گویند شرکت باید از نوآور بودن صرفاً به خاطر نوآوری پرهیز کند.

مارکوس شفر مدیر ارشد فناوری می‌گوید از این پس انتظار داشته باشید همه مدل‌ها فرمان‌هایی با کنترل‌های فیزیکی داشته باشند که شهودی و آسان‌تر برای استفاده هستند و در کنار آن‌ها برخی کنترل‌های لمسی نیز باقی خواهند ماند. همچنان صفحه‌نمایش‌های لمسی وجود خواهند داشت  و مشتریانی که آن‌ها را ترجیح می‌دهند. بنابراین مرسدس تعادلی میان کنترل‌های فیزیکی و دیجیتال ارائه خواهد کرد.

دکمه‌ ها دوباره مهم شدند ؛ درس‌های مرسدس از تجربه کابین دیجیتال

فرمان‌های صوتی آینده هستند

اوستبرگ می‌گوید تغییر پارادایم واقعی تکیه بر فرمان صوتی خواهد بود. استفاده از فرمان‌های صوتی سه برابر شده و او یک تغییر گسترده را پیش‌بینی می‌کند زیرا هوش مصنوعی شیوه واکنش ما به فناوری را متحول کرده و نحوه تعامل مردم با اپلیکیشن‌ها را تغییر می‌دهد. شفر می‌گوید دستیاران یا عامل‌های صوتی می‌توانند تجربه کلی بهتری برای مشتریان فراهم کنند. شما دیگر لازم نیست بین مایکروسافت یا گوگل انتخاب کنید یا صفحه‌نمایشی لمس کنید یا دکمه‌ای بفشارید. کافی است به دستیار صوتی بگویید چه می‌خواهید و هوش مصنوعی بهترین سیستم و اپلیکیشن لازم برای اجرا را انتخاب می‌کند. همه‌چیز در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد. مرسدس در حال حاضر قابلیت فرمان صوتی را با چند زبان ارائه می‌دهد و آن‌ها را از یک سیستم پایه آغاز کرده و سپس با بهره‌گیری از کارشناسان محلی به‌عنوان شرکا، نرم‌افزار را بهبود می‌بخشد.

سونامی هوش مصنوعی در راه است

اوستبرگ می‌گوید: «من معتقدم وقتی صحبت از هوش مصنوعی می‌شود ما فقط در ابتدای یک سونامی قرار داریم. این موضوع به‌طور کامل نحوه تعامل ما با هر ماشین را تغییر خواهد داد. این شگفت‌انگیز خواهد بود و باور دارم برای خودرو کاملاً مناسب است زیرا شما واقعاً می‌توانید به‌شیوه‌ای منطقی با خودروی خود صحبت کنید. سرنشینان در مکانی ایده‌آل، در فضایی آرام هستند. شما واقعاً می‌توانید یک مکالمه داشته باشید. مثل زمانی نیست که در یک مکان عمومی باشید»

صفحه‌نمایش‌ها در خودرو این گذار را تکمیل خواهند کرد. خودرو می‌تواند چیزی را توصیف کند و هم‌زمان آن را روی صفحه نمایش دهد. این یعنی رابط کاربری تغییر خواهد کرد، اوستبرگ می‌گوید: «دیگر ایستا نخواهد بود. بسیار پویا خواهد شد. ما در موقعیتی عالی برای بهره‌برداری از این موضوع قرار داریم»

دکمه‌ ها دوباره مهم شدند ؛ درس‌های مرسدس از تجربه کابین دیجیتال

نتیجه‌گیری

اکنون که حتی برند بزرگی مانند مرسدس‌بنز نیز عقب‌نشینی کرده و دوباره دکمه‌ ها و کنترل‌های فیزیکی را به کابین خودروهای آینده بازمی‌گرداند می‌توان گفت مسیر صنعت خودرو به بلوغ تازه‌ای رسیده است. تجربه ثابت کرد تکنولوژی بدون توجه به ارگونومی و نیاز واقعی راننده، نه تنها پیشرفت محسوب نمی‌شود بلکه می‌تواند ایمنی را تهدید کند. آینده کابین خودروها نه در افراط لمسی بودن، بلکه در ایجاد تعادلی هوشمندانه میان دکمه‌های فیزیکی، صفحات لمسی و فرمان صوتی رقم خواهد خورد؛ ترکیبی که هم حس ملموس و زنده دکمه‌ ها را حفظ کند هم سرعت و سهولت تعامل دیجیتال را ارائه دهد و در نهایت تجربه‌ای امن‌تر و انسانی‌تر از رانندگی به‌وجود آورد.

ویدیو های پیشنهادی
  1. کامران گفت:

    مطلب بسیار صحیح و درستی بود که برای بازار چین زده ایران عنوان کردید تا شاید ذائقه مردم ایران از انحراف چینی نجات یابد . 👍

    ۰
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X