اکستریم LX
۳,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۶۶۶,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
ری را
۱,۸۳۶,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
کوییک S
۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۸
بک X3 پرو
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۴,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
رانا پلاس
۹۱۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
فونیکس آریزو 8
۳,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۲
شاهین اتوماتیک
۱,۲۵۴,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۳۲,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
جک J4
۱,۲۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
سورن پلاس - XU7P
۸۸۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۹
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۶۳,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۲
کی ام سی T9
۳,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
کی ام سی X5
۲,۳۱۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S دوگانه سوز
۷۶۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۷۴۷,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۴۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
کی ام سی J7
۲,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم LX
۳,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۶۶۶,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
ری را
۱,۸۳۶,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
کوییک S
۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۸
بک X3 پرو
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۴,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
رانا پلاس
۹۱۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
فونیکس آریزو 8
۳,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۲
شاهین اتوماتیک
۱,۲۵۴,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۳۲,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
جک J4
۱,۲۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
سورن پلاس - XU7P
۸۸۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۹
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۶۳,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۲
کی ام سی T9
۳,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
کی ام سی X5
۲,۳۱۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S دوگانه سوز
۷۶۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۷۴۷,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۴۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
کی ام سی J7
۲,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰

سقوط مالی تسلا در فصل دوم ۲۰۲۵ ؛ دوران رشد بی‌وقفه تمام شد؟

منتشر شده در 06 مرداد 1404 ساعت 17:00
نویسنده سعید علیپور
سقوط مالی تسلا در فصل دوم ۲۰۲۵ ؛ دوران رشد بی‌وقفه تمام شد؟

برای سال‌ها، تسلا در دنیای خودرو همچون پدیده‌ای منحصر‌ بفرد شناخته می‌شد؛ شرکتی که رشد سریع و سودآوری بی نظیرش، آن را از دیگر خودروسازان متمایز کرده بود. اما گزارش مالی سه‌ ماهه دوم سال ۲۰۲۵ نشان می‌دهد که این غول دنیای خودروهای برقی، دیگر آن فروغ گذشته را ندارد. فروش جهانی کاهش یافته، سوددهی کم شده و حالا روشن است که سبد محصولات فعلی تسلا دیگر پاسخگوی ادامه مسیر رشد افسانه‌ای آن نیست.

کاهش ۲۳ درصدی سود و افت چشمگیر درآمدها

به گزارش آخرین خودرو، آمارها تصویری واضح از چالش‌های پیش روی تسلا ارائه می‌دهند. این شرکت در سه‌ ماهه دوم سال ۲۰۲۵، درآمد کلی ۲۲.۴۹۶ میلیارد دلاری را ثبت کرده که کاهشی ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. وضعیت در بخش اصلی یعنی فروش خودرو وخیم‌تر است، چرا که درآمد این بخش با کاهش ۱۶ درصدی به ۱۶.۷ میلیارد افت کرده؛ تعداد خودروهای تحویلی نیز با افت ۱۳.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۳۸۴ هزار دستگاه کاهش یافته است.

این نخستین بار نیست که تسلا با چنین کاهش‌هایی روبرو می‌شود. روند نزولی این شرکت از سه‌ ماهه اول امسال آغاز شده و حالا به نظر می‌رسد به یک الگوی هشداردهنده تبدیل گشته است. سود عملیاتی تسلا، یعنی درآمد حاصل از فعالیت‌های اصلی شرکت، ۴۲ درصد کاهش یافته که از فشارهای اقتصادی بر عملکرد اصلی برند تسلا حکایت دارد.

عامل اصلی کاهش سودآوری

یکی از دلایل اصلی افت سود، به کاهش درآمد از فروش هر خودرو مربوط می‌شود. برای حفظ فروش، تسلا به شدت بر تخفیف‌ها و مشوق‌هایی مانند اشتراک رایگان نرم‌افزار خودران، شارژ رایگان در ایستگاه‌های سوپر شارژ و طرح‌های جذاب تأمین مالی تکیه کرده است. اگرچه این سیاست‌ها به افزایش فروش کمک کرده‌اند، اما مستقیماً به سود شرکت ضربه زده‌اند.

کاهش درآمد از محل اعتبارهای زیست‌محیطی

تسلا سال‌ها از محل فروش اعتبارهای زیست‌محیطی به دیگر خودروسازانی که نمی‌توانستند استانداردهای آلایندگی را رعایت کنند، درآمد قابل توجه کسب می‌کرد. اما در سه‌ماهه اخیر، این درآمد تقریباً نصف شده و به ۴۳۹ میلیون دلار رسیده است. با احتمال تغییر در قوانین فدرال مرتبط با آلایندگی، این منبع درآمد پایدار نیز ممکن است بزودی به طور کامل حذف شود.

چالش‌های کلان و رقابت شدید جهانی

شرایط اقتصادی کلی نیز بر عملکرد تسلا سایه افکنده است. این شرکت در گزارش خود به «عدم قطعیت در شرایط اقتصاد کلان» اشاره کرده؛ عبارتی که به چالش‌هایی همچون تعرفه‌های تجاری و بی‌ثباتی اقتصادی جهانی اشاره دارد.

با این حال، برخی مشکلات نیز حاصل تصمیم‌گیری‌های داخلی هستند. سبد محصولات تسلا که زمانی انقلابی بود، اکنون به نوعی از مدل افتاده و دیگر آن طراوت و تازگی قبل را ندارد. دو خودروی پرفروش مدل ۳ و مدل Y اکنون در برابر انبوهی از رقبای جدید، پیشرفته و اغلب ارزان‌تر چینی قرار گرفته‌اند. پیکاپ پرسروصدای سایبرتراک هم که خیلی برای آن تبلیغ شده بود، هنوز به موفقیت گسترده‌ای دست نیافته و نتوانسته بار فروش برند را به دوش بکشد.

روزنه امید؛ مدل جدید اقتصادی در راه است

با وجود آمارهای منفی، روزنه‌ای از امید در گزارش مالی دیده می‌شود. تسلا اعلام کرده که در ماه ژوئن، تولید اولیه یک خودروی ارزان‌قیمت جدید را به پایان رسانده است. این خودرو سال‌هاست که در برنامه‌های شرکت وجود دارد، اما همواره با تأخیر مواجه شده؛ تسلا اعلام کرده که تولید انبوه این مدل جدید در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد این خودروی جدید، کلید نجات تسلا در دوره‌ای باشد که دیگر خبری از رشد بی‌وقفه مدل ۳ و مدل Y نیست.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X