عوامل کلیدی پیرامون دومین قهرمانی متوالی تیم مکلارن

یکشنبه گذشته و پس از برگزاری مسابقه سنگاپور، تیم مکلارن دهمین عنوان قهرمانی تیمی خود را در F1 به دست آورد، در حالی که هنوز سه مسابقه sprint و شش گرندپری از فصل ۲۰۲۵ باقیمانده است. با این حال شایان ذکر است که وقتی فصل با گرندپری استرالیا در ماه مارس آغاز شد، حتی تیم مکلارن (McLaren) هم انتظار نداشت که اینقدر این قهرمانی ساده باشد!
به گزارش آخرین خودرو، مکلارن با یک ماشین معرکه که به رانندگان اجازه میدهد لاستیکهای خود را برای مدت طولانیتری سالم نگه دارند، برتری استراتژیک و سرعت را برای رانندگان خودش به ارمغان آورد. در تضاد کامل با قهرمانی دشوار در سال ۲۰۲۴ در برابر فراری، تیم مکلارن سال ۲۰۲۵ را طوفانی آغاز کرد و با پیروزی در ۱۲ مسابقه اول فصل، عنوان قهرمانی ۲۰۲۵ را تقریباً کسب کرده بود. اما چگونه آنها این کار را انجام دادهاند؟
رهبری قاطع
از زمانی که زک براون (Zak Brown) در سال ۲۰۱۶ سمت مدیر تیم را بر عهده گرفت، تحولات بزرگی رخ داده است. این تیم با ۶۸۹ امتیاز اختلاف! نسبت به مرسدس قهرمان، فصل را به پایان رسانده بود و در جایگاه ششم قرار گرفته بود. علاوه بر این، او جایگزین رهبر تکرار نشدنی تیم شده بود.
ران دنیس (Ron Dennis)، مکلارن را از آغاز به عنوان یک تیم/راننده معمولی دهه ۱۹۶۰، به یک ماشین برنده عنوان قهرمانی همیشگی با مهندسی دقیق و استانداردهای عالی تبدیل کرده بود که کل ورزش F1 را به جلو میبرد و بقیه را مجبور به جبران عقبماندگی میکرد! جایگزینی ران، یک کار دشوار بود اما پیروزی امسال، یادآور دوران اوج این تیم و اولین قهرمانی متوالی سازندگان این تیم در سالهای ۱۹۹۰/۱۹۹۱ با آیرتون سنا (Ayrton Senna) است.

براون تاکنون با قاطعیت به این نقطه از افتخار رسیده است. این امر در نهایت به کنار گذاشتن افرادی که عملکرد خوبی نداشتند، نیز تعمیم مییابد. مهمترین این تغییرات شغلی با انتقال آندریاس سیدل (Andreas Seidl) به پروژه آئودی اتفاق افتاد که راه را برای آندرهآ استلا (Andrea Stella) باز کرد. استلا حتی قبل از رسیدن به سمت مدیر تیم پیش از فصل ۲۰۲۳ نیز بسیار مورد احترام بود و این ایتالیایی باهوش، اخلاق و آرامش محیطی را ایجاد کرده است که قادر به اداره دو راننده برنده در دورانی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت.
هماهنگی رانندگان
لاندو نوریس (Lando Norris) و اسکار پیاستری (Oscar Piastri) تاکنون در این فصل روی هم رفته ۱۲ پیروزی در مسابقات کسب کردهاند اما فراتر از سرعت و پیروزی در مسابقه، هر دو به شیوه اداره تیم پایبند بودهاند.
بسیاری از تیمها ادعا میکنند که فرهنگسازی میکنند اما این مسئولیت جمعی به طور غیرمعمولی به رانندگان منتقل شده است و این دو نفر به خوبی با هم کار میکنند و مهمتر از همه، هر نقطهی اشتعالی که میتوانست هماهنگی تیم را تهدید کند، به سرعت توسط خود رانندگان خنثی شده است. البته باید منتظر ماند و دید که آیا پیاستری از حرکت نوریس در دور اول سنگاپور که او را شکست داده، ناراحت شده است یا خیر!

اما نمونههای زیادی از همکاری مثبت این دو راننده در جهت منفعت کلی تیم نیز وجود داشته است. لحظاتی مانند اینکه لاندو فوراً مسئولیت تصادف خود با اسکار در کانادا را بر عهده گرفت، یا اسکار پس از توقف آهسته لاندو در پیت استاپ مونزا که باعث شد جایگاهش در پیست از دست برود، به دستور تیم عمل کرد. این تیم در جایگاه اول قرار گرفته است و هیچ اقدام آشوبگرانهای تاکنون در گزارشهای تیمی مشاهده یا گزارش نشده است.
کارایی در عصر جدید F1
استلا همچنین در تخصیص منابع، کارایی شگفتانگیزی را به نمایش گذاشته است. در دوران محدودیت بودجه، بسیار مهم است که بدانید در لحظه مناسب کدام مسیر را دنبال کنید. دوران صرف هزینه ۳۰۰ میلیون دلاری در همه جهات گذشته است. دیگر نمیتوان بدون تحمل عواقب آن به توسعه کامل رسید.
راب مارشال (Rob Marshall)، طراح ارشد تیم، یکی از اولین خروجیهای کلیدی در پایان دوران هورنر و ردبول بود و خرید او توسط مکلارن پس از ۱۷ سال موفق در تیم ردبول، ارزان نبوده است اما این مهندس بریتانیایی به دلیل تواناییاش، مورد تحسین همکارانش قرار گرفته است. راب بر تیم مکلارن نظارت داشته است و با بهروزرسانی متحولکننده، شاهد بهبود عملکرد خودرو، همبستگی بین تونل باد و مسیر مسابقه به طرز باورنکردنی بوده است.

نتیجه این تغییرات، رکورد ۲۸ سکو تا این نقطه از فصل ۲۰۲۵ برای تیم و کسب عنوان قهرمانی تیمی است که آنها را در رتبه دوم فهرست تمام دوران (قرمان تیمی) قرار میدهد و از تیم ویلیامز (Williams) با ۹ قهرمانی، پیشی میگیرند. این تیم اکنون به دنبال اولین عنوان قهرمانی رانندگان خود از زمان موفقیت بهیادماندنی لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton) در سال ۲۰۰۸ خواهد بود و سپس تلاش خواهد کرد تا بر مقررات فنی جدید ۲۰۲۶ تسلط یابد.




