اطلس GL
۷۱۶,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
هایما ۸S
۲,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۸۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
ریسپکت - تیپ 2
۱,۸۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۲۸۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۶۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
کی ام سی J7
۲,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۰۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۲
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
ری را
۱,۹۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۴
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۰۸,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۴۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۸
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین اتوماتیک
۱,۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۶
جک J4
۱,۲۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
کی ام سی T9
۳,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
فونیکس آریزو 8
۳,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۳
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۷
اکستریم LX
۳,۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
سورن پلاس - XU7P
۸۶۵,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
اطلس G
۷۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۲۲,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۰۳,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۵۲,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۳۶,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۲۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۰۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۵
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ساینا S
۶۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
کی ام سی X5
۲,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۲۳,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۷۱۶,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
هایما ۸S
۲,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۸۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
ریسپکت - تیپ 2
۱,۸۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۲۸۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۶۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
کی ام سی J7
۲,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۰۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۲
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۱
ری را
۱,۹۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۴
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۰۸,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۴۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۸
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین اتوماتیک
۱,۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۶
جک J4
۱,۲۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
کی ام سی T9
۳,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
فونیکس آریزو 8
۳,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۳
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۷
اکستریم LX
۳,۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
سورن پلاس - XU7P
۸۶۵,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
اطلس G
۷۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۲۲,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۰۳,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۵۲,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۳۶,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۲۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۰۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۵
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ساینا S
۶۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
کی ام سی X5
۲,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۲۳,۰۰۰,۰۰۰

نتیجه جالب یک تحقیق؛ عملکرد رانندگان در شرایط نوری ضعیف بهتر از سامانه خودران

منتشر شده در 12 تیر 1403 ساعت 11:00
نویسنده سعید علیپور
رانندگی با نور کم

سیستم‌های کمک راننده روز به روز در حال پیشرفت بوده و عملکرد آنها مدام بهبود پیدا می‌کند. اما نتایج یک مطالعه جدید که در آن بیش از ۳۷ هزار تصادف جاده‌ای به طور دقیق بررسی شده، نشان می‌دهد با وجود پیشرفت‌های زیاد، در هوای نیمه تاریک و یا در پیچ‌ها دقت و عملکرد سیستم‌های رانندگی خودکار قابل مقایسه با عملکرد راننده انسانی نیست.

به گزارش آخرین خودرو، طبق یافته‌های محققان، عملکرد سیستم‌های رانندگی خودکار هنگام طلوع یا غروب خورشید ضعیف‌تر از عملکرد راننده انسانی است. داده‌های موجود ثابت می‌کنند در چنین شرایطی سیستم‌های رانندگی خودکار تا ۵ برابر احتمال تصادف را افزایش می‌دهند. افت کارایی و محدودیت عملکرد دوربین‌ها و سنسور های مربوط به سیستم رانندگی خودکار در شرایط نوری ضعیف، دلیل اصلی این موضوع عنوان شده است.

رانندگی با نور ضعیف

به گفته محققان در شرایط نوری ضعیف، مثل طلوع یا غروب خورشید، سیستم‌های رانندگی خودکار ممکن است سایه‌ها را به عنوان مانع یا اجسام دیگر تشخیص دهند؛ همچنین تغییرات زیاد نوری در بازه زمانی کوتاه می‌تواند الگوریتم‌های کامپیوتری را به اشتباه بیندازد. علاوه بر این‌ها، باید گفت در طلوع و غروب خورشید، این احتمال وجود دارد که موانع موجود در سایه‌ها اصلاً تشخیص داده نشوند. چنین اتفاقی در تست‌های تصادف زیاد مشاهده شده، در این تست‌ها خودروهای مجهز به سیستم ترمز اضطراری خودکار معمولاً دیر اقدام به ترمزگیری کرده و نمی‌توانند قبل از برخورد با ماکت انسانی یا حیوانی به طور کامل متوقف شوند.

سیستم رانندگی خودکار

همانگونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، عملکرد سیستم‌های رانندگی خودکار در پیچ‌ها نیز کماکان با اختلالاتی همراه است. محققان معتقدند این امر بیشتر به خاطر درک محیطی محدودتری است که سامانه‌ها در پیچ‌ها دارند. به گفته محققان در پیچ‌ها و تقاطع‌ها، سیستم‌های کمک راننده از تشخیص تمامی موانع عاجز هستند. ضمن اینکه سخت‌افزارهای فعلی فقط توانایی پایش شعاعی محدود و نزدیک‌تر به خودرو را دارند. این در حالیست که حتی در هوای مه آلود یک راننده عادی قادر است تا ۲۰۰ متر آن طرف‌تر را مشاهده کرده و در صورت نیاز تصمیم منطقی و پیشگیرانه بگیرد. شواهد موجود در تصادفات به نوعی این موضوع را ثابت می‌کنند. در بسیاری از تصادفاتی که خودرو در حالت رانندگی خودکار قرار داشته، قبل از لحظه وقوع تصادف، کاهش سرعت یا تغییر مسیر رخ نداده؛ حال آنکه در تصادفاتی که راننده کنترل خودرو را در اختیار داشته، سرعت حرکت کاهش پیدا کرده و راننده سعی نموده با تغییر مسیر از تصادف فرار کند. هر چند این اقدامات موفقیت آمیز نبود است.

سامانه های خودران
ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X