%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰

نگاهی به بازار خودروهای برقی و هیبریدی شارژی؛ بی وای دی برتر از تمامی رقبا

منتشر شده در 09 آذر 1404 ساعت 16:00
نویسنده سعید علیپور
نگاهی به بازار خودروهای برقی و هیبریدی شارژی؛ بی وای دی برتر از تمامی رقبا

روند جهانی حرکت به‌ سوی مدل‌های پاک روز به روز سریع‌تر و پرشتاب‌تر می‌شود. تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که فروش جهانی خودروهای انرژی ‌نو (شامل مدل‌های تمام برقی و هیبریدی شارژی) در سه ‌ماهه سوم سال جاری به ۵.۳۹ میلیون دستگاه رسیده است؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد چشمگیر ۳۱ درصدی حکایت دارد. در صدر این رقابت فشرده، همچنان نام دو غول بزرگ دنیا یعنی بی وای دی از چین و تسلا از آمریکا به چشم می‌خورد.

برتری بی وای دی در بازار خودروهای تمام‌ برقی  (BEV)

در بخش خودروهای تمام برقی، بی وای دی کماکان با سهم ۱۵.۴ درصدی صدرنشین جهان است. اما با تحولاتی که رخ داده، فاصله این برند چینی با رقبا کمتر شده؛ این شرکت در سه ‌ماهه اخیر موفق به فروش ۵۸۲‌ هزار و ۵۲۲ دستگاه خودروی سواری تمام برقی شده که نسبت به سال قبل ۳۱.۳۷ درصد رشد دارد. در مقابل، این رقم نسبت به سه ماهه دوم ۴.۰۳ درصد کاهش را تجربه کرده است. این افت کوچک نشان می‌دهد که رقبا در حال نزدیک شدن هستند.

تسلا در تعقیب بی وای دی

تسلا با کسب ۱۳.۴ درصد از سهم بازار جهانی مدل‌های تمام الکتریکی، در جایگاه دوم قرار گرفته؛ فروش جهانی این شرکت در سه‌ ماهه سوم سال جاری با رشد ۲۹.۴۱ درصدی نسبت به فصل قبل، به ۴۹۷ ‌هزار و ۹۹ دستگاه رسیده است. کارشناسان این جهش فروش را به دو عامل زیر نسبت می‌دهند:

افزایش خرید مشتریان آمریکایی پیش از پایان زمان مشوق‌های دولتی

رشد دوباره تقاضا برای محصولات تسلا در بازار چین

نگاهی به بازار خودروهای برقی و هیبریدی شارژی؛ بی وای دی برتر از تمامی رقبا

برندهای نوپا حالا سهم برندهای قدیمی را می‌بلعند

در حالی که رقابت اصلی در بازار خودروهای برقی بین بی وای دی و تسلا جریان دارد، چند برند نوظهور با سرعت زیادی در حال رشد و بالا آمدن هستند. برای مثال جیلی با ۶ درصد سهم بازار و لیپ‌ موتور با ۴.۱ درصد عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و اکنون از اکسپنگ با ۳.۱ درصد سهم پیشی گرفته‌اند. در این بین، شیائومی نیز با کسب ۲.۹ درصد توانسته در رتبه هشتم قرار گیرد. چنین جایگاهی برای برندی که مدت زیادی از حضورش در بازار خودرو نمی‌گذرد، بسیار با اهمیت است.

عملکرد ضعیف خودروسازان سنتی؛ فولکس ‌واگن و ب ام و عقب می‌مانند

در حالی که خودروسازان چینی و شرکت‌های تکنولوژی روندی به رشد دارند، بسیاری از برندهای قدیمی با افت فروش مواجه شده‌اند. نگاهی به داده‌ها نشان می‌دهد برند بزرگی مثل فولکس واگن به رتبه هفتم سقوط کرده است، زیرا رشد فروش آن در اروپا و آمریکا نتوانسته افت سنگین بازار چین را جبران کند. از سوی دیگر، ب ام و نیز با کاهش فروش مدل‌های تمام الکتریکی روبرو شده، به همین خاطر تحقق اهداف سالانه باواریایی‌ها اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

سلطه بی وای دی در بازار خودروهای هیبریدی شارژی با وجود افزایش رقابت

در بخش خودروهای هیبریدی شارژی یا پلاگین هیبرید (PHEV)، بی وای دی با اختلافی چشمگیر پیشتاز است و ۲۷.۹ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. فروش این شرکت با وجود رشد ۰.۵۶ درصدی نسبت به فصل قبل، در مقایسه با سال قبل کاهش ۲۳.۷۳ درصدی را ثبت کرده و به ۵۲۳‌ هزار و ۶۹ دستگاه رسیده است؛ این کاهش چشمگیر از شدیدتر شدن رقابت حکایت دارد.

نگاهی به بازار خودروهای برقی و هیبریدی شارژی؛ بی وای دی برتر از تمامی رقبا

صعود سریع برندهای تازه‌نفس

در بازار خودروهای هیبریدی شارژی، رقابت از همیشه سخت‌تر شده است. پس از بی وای دی برند آیتو به رتبه دوم رسیده و چری با رشد بسیار سریع خود سهم ۶.۶ درصدی را کسب کرده و در جایگاه سوم قرار گرفته است. جیلی نیز حالا در رتبه چهارم حضور دارد. اوضاع برای لی اتو (Li Auto) بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد، زیرا این شرکت زمانی در رتبه دوم قرار داشت، ولی اکنون به رتبه پنجم سقوط کرده است. طبق آمار، لی اتو در سه ماهه سوم امسال تنها ۹۳ ‌هزار و ۲۱۱ دستگاه خودرو فروخته؛ این رقم ۳۹.۰۱ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده و نشان می‌دهد سهم برند لی اتو از بازار به سرعت در حال کاهش است. ظهور رقبای قدرتمندی مثل اکسپنگ و عرضه مدل X9 PowerX با پیشرانه EREV (دارای افزایش‌دهنده برد حرکتی) نقش قابل توجهی در کاهش استقبال از محصولات لی اتو دارد.

آینده بازار خودروهای برقی؛ رشد قدرتمند جهانی با نوسانات منطقه‌ای

با وجود افت و خیزهای منطقه‌ای، فروش خودروهای برقی روی کره خاکی همچنان صعودی است. برآوردها نشان می‌دهد که فروش جهانی مدل‌های تمام الکتریکی و هیبریدی شارژی در سال ۲۰۲۵ به ۲۰.۴۳ میلیون دستگاه خواهد رسید. در صورت تحقق، این رکورد ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود این روند در سال ۲۰۲۶ نیز ادامه‌دار باشد و فروش این نوع خودروها به چیزی در حدود ۲۲.۸ میلیون دستگاه برسد. هرچند تغییر مشوق‌های دولتی در آمریکا و اصلاح سیاست‌های چین ممکن است نوساناتی ایجاد کند، اما کارشناسان معتقدند حرکت جهان به‌ سوی خودروهای برقی همچنان با قدرت ادامه خواهد داشت.

ویدیو های پیشنهادی
  1. ناشناس گفت:

    BYD همیشه برتر از تمامی رقباست تازه اولشه

    ۱
    ۰
  2. ناشناس گفت:

    سال۸۰ اقای جمشید آرین طرح برقی سازی خودرو رو را ارائه کرد که خانم ابتکار اصلاح طلب اونو فراری داد

    ۳
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X