%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰

ورود به فصلی تازه در زمینه طراحی؛ چرا اکثر خودروهای جدید دارای چراغ های دو تکه هستند؟

منتشر شده در 26 مهر 1404 ساعت 15:00
نویسنده سعید علیپور
ورود به فصلی تازه در زمینه طراحی؛ چرا اکثر خودروهای جدید دارای چراغ های دو تکه هستند؟

در گذشته نه چندان دور، نمای جلوی تقریباً تمامی خودروها میزبان دو چراغ بزرگ در پایین گوشه‌های کاپوت بود. اما در دنیای مدرن کنونی، اکثر خودروها چهره‌ای متفاوت پیدا کرده‌اند، چرا که چراغ‌های اصلی جای را به چراغ‌های روشنایی در روز داده‌اند. این چراغ‌ها به ارتفاعی پایین‌تر منتقل شده و در بیشتر مدل‌ها روی سپر قرار گرفته‌اند. استفاده از این سبک طراحی، مفهوم جدیدی را با نام چراغ‌های دو تکه (و یا دوگانه) خلق کرده است. این سبک بسیار پرطرفدار بوده تقریباً در تمامی مدل‌ها، از شاسی‌بلند گرفته تا سدان و استیشن، به کار برده می‌شود. در ابتدا، این سبک برای رفع مشکلات فنی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما حالا به امضای بصری بسیاری از خودروسازان تبدیل شده است.

از فراری پوروسانگوئه تا هیوندای؛ چهره‌ای نو برای خودروها

نمونه شاخص این سبک، فراری پوروسانگوئه است که بالای ورودی‌های هوای بزرگ چراغ‌های فوق‌العاده باریکی دارد. در سوی دیگر، هیوندای کنا و توسان طراحی خود را کاملاً بر پایه همین ساختار بنا کرده‌اند. برخی مدل‌های جدید سیتروئن نیز از این سبک پیروی می‌کنند.

چرا خودروسازان چراغ‌های خودرو را به دو بخش تقسیم کرده‌اند؟

شاید از خود بپرسید چرا خودروسازان چراغ‌های خودرو را به دو بخش تقسیم کرده‌اند؟ پاسخ در چراغ‌های روشنایی در روز نهفته است؛ چراغ‌هایی که اکنون بیش از آنکه کاربردی باشند، یک المان طراحی به ‌شمار می‌روند. این چراغ‌ها در بالای جلو پنجره مانند ابروهای درخشان خودرو دیده می‌شوند، در حالی‌ که چراغ‌های اصلی (نور بالا و پایین) پایین‌تر و اغلب درون سپر جای گرفته‌اند.

چرا خودروسازان چراغ‌های خودرو را به دو بخش تقسیم کرده‌اند؟

طراحی آینده‌نگر؛ از سیتروئن تا لانسیا

در فراری پوروسانگوئه، این سبک به اوج جسارت رسیده و با ظاهری اسپرت و پرقدرت ترکیب شده است. در همین حال، هیوندای سانتافه و کنا جدید از چراغ‌های سرتاسری LED یا چراغ‌هایی که در جلو پنجره ادغام شده‌اند بهره می‌برند. سیتروئن C5 X پرچمدار این زبان طراحی برای برند فرانسوی محسوب می‌شود. ریشه این طراحی به کانسپت C-Xperience که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، بازمی‌گردد. در گروه استلانتیس نسل جدید لانچیا ایپسیلون هم از امضای نوری در ارتفاعی بالا استفاده می‌کند، در حالی‌ که چراغ‌های اصلی در سپر مخفی شده‌اند.

نور؛ زبان جدید طراحی خودرو

جدا از بحث فنی، این سبک از طراحی زبان بصری تازه‌ای به خودروها بخشیده، زیرا نور حالا به عنصری گرافیکی و هوشمند تبدیل شده است. بسیاری از برندها چراغ‌های روشنایی در روز را با نوارهای LED پیوسته ترکیب می‌کنند؛ مانند فولکس ‌واگن ID.4، کوپرا تاواسکان و مدل‌های جدید اسمارت.

در مقابل، برندهایی مانند اشکودا انیاک و پژو ۳۰۸ جدید از «ماسک‌های نوری» با جلوه‌های کریستالی بهره می‌برند. در سوی دیگر، آئودی Q6 e-tron و ب ام و i7 با چراغ‌های LED بسیار باریک و طراحی شبیه جواهرات، تجربه‌ای پویا و دیجیتالی ارائه می‌دهند.

چرا خودروسازان چراغ‌های خودرو را به دو بخش تقسیم کرده‌اند؟

از تسلا سایبرتراک تا فراری ۸۴۹ تستاروسا؛ چهره‌های نوین آینده

یکی از جسورانه‌ترین نمونه‌ها در این زمینه، تسلا سایبرتراک است که تنها یک نوار LED افقی در کل دماغه خود دارد، نوری تیز و ممتد که کل عرض کاپوت را دربرمی‌گیرد. در حالی که چراغ‌های واقعی در سپر و در دو ماژول عمودی کوچک پنهان شده‌اند.

در مقابل، فراری ۸۴۹ تستاروسا نواری باریک در جلو دارد که دو چراغ اصلی را بدون ادغام کامل به هم متصل می‌کند. این نوع طراحی ضمن حفظ هویت آیرودینامیک و ظرافت برند، بر پیوستگی بصری تأکید دارد.

آینده روشن خودروها؛ وقتی چراغ‌ها به زبان طراحی تبدیل می‌شوند

با گسترش خودروهای برقی و حذف تدریجی جلو پنجره‌ های سنتی، نمای جلوی خودروها وارد دوران تازه‌ای شده است. برخلاف گذشته، این رادیاتور نیست که چهره خودرو را تعیین نمی‌کند؛ بلکه نور و چراغ‌های LED هویت برند را به نمایش می‌گذارند.

ورود به فصلی تازه در زمینه طراحی؛ چرا اکثر خودروهای جدید دارای چراغ های دو تکه هستند؟

در کانسپت‌هایی مانند ب ام و i Vision Dee، پنل‌های LED تعاملی جای چراغ‌های سنتی را گرفته‌اند. از سوی دیگر، خودروسازان چینی همچون های فای، اکسپنگ و بی وای دی در حال آزمایش با چراغ‌هایی هستند که می‌توانند بسته به شرایط، شکل، رنگ و توالی نور خود را تغییر دهند. در این مسیر، «چشمان سنتی خودروها» آرام‌آرام از میان می‌روند و نور، نقش زبان ارتباطی و امضای آینده صنعت خودرو را بر عهده می‌گیرد.

ویدیو های پیشنهادی
  1. هادی گفت:

    لعنت به طراحی های امروزی که زشت ، بی روح و بی اصالت هستن .

    ۱۶
    ۱
  2. کامران رضایی گفت:

    اگه ردیف چراغهای روز بسوزه یا قطعی داخلی مداری پیدا کنه یا تصادفی رخ بده که خسارت ببینه.فکر کنم باید همه رو با هم عوض کرد. ولی واقعا چراغهای سنتی با لامپهای زنون وخط نور چه ایرادی داشت؟ خیلی هم ماشینها قشنگتر بودن، الان وقتی به ماشینها نگاه میکنی انگار داری چشمهای چینیها رو تو رخ ماشین میبینی با اون سیبیلای کمپشت و بلندشون که از دو طرف لباشون آویزون شده 🤣🤣🤣🤣🤣

    ۰
    ۰
  3. آریا گفت:

    طراحی خودرو ها در گذشته نشان دهنده اصالت و سبک منحصر بفرد هر برند بود و انگار ماشینا روح و شخصیت داشتن و ظاهرشون الهام گرفته از چهره حیوانات سریع و قوی یا خشن بود اما الان همه شبیه هم شدن و چندان زیبا هم نیستن انگار هوش مصنوعی همشونو یه شکل طراحی کرده و هیچ خلاقیت و زیبایی توشون نیست

    ۰
    ۰
  4. محمودرضا گفت:

    این طرح علاوه بر اینکه زیبا نیست بلکه حتی خطر آسیب به مجموعه چراغ های اصلی رو هم افزایش داده و همچنین بیشتر این طرح در بین خودروهای آسیایی محبوب هست در اروپایی ها ب ام و دربین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ استفاده شد که در مدلهایی که بعد از این سالها طراحی شد از این مدل فاصله گرفتند و سایر خودروسازهای هم در بعضی مدلها استفاده کردند و محبوبیت فراگیری دیده نمیشه

    ۰
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X