چانگان CS35 مونتاژی (نسل اول) ؛ مشخصات فنی + معرفی
شرکت سایپا برای جا نماندن از بازار کراس اوورهای مونتاژی چینی به سراغ چانگان CS35 نسل اول رفت و آن را در سال 1393 به بازار ایران آورد.

شرکت سایپا برای جا نماندن از بازار کراس اوورهای مونتاژی چینی به سراغ چانگان CS35 نسل اول رفت و آن را در سال ۱۳۹۳ به بازار ایران آورد.
معرفی چانگان CS35 مونتاژی
چانگان CS35 یک کراس اوور نسبتاً کوچک و جمع و جور است که در سال ۲۰۱۲ و در نمایشگاه خودرو پکن برای اولین بار به نمایش گذاشته شد. این خودرو در سال ۱۳۹۳ شمسی ابتدا توسط شرکت سایپا به صورت وارداتی به مشتریان عرضه شد که قیمت نسبتاً بالایی داشت و در تیراژ نه چندان بالا به دست متقاضیان رسید.

از سال ۱۳۹۵ نیز خط تولید این خودرو در سایت سایپا کاشان برقرار شد تا مشتریان ایرانی اقبال بیشتری به این محصول چینی داشته باشند، به ویژه که قیمت نسخه مونتاژی نسبت به مدل وارداتی بسیار پایینتر بود و همین نکته سبب استقبال مطلوب بازار از این محصول چینی شد. کیفیت ساخت و استهلاک کم به همراه طراحی ظاهری قابل قبول موجب استقبال خوب از این کراس اور مونتاژی سایپا شد. نهایتاً در سال ۱۳۹۸ به دلیل شروع تحریمها، عرضه چانگان CS35 توسط سایپا به ایستگاه آخر رسید.
طراحی بدنه چانگان سی اس ۳۵ مونتاژی

فرم بدنه چانگان CS35 در زمان خودش نسبتاً نوین و جذاب جلوه میکرد، به ویژه جزئیاتی که روی بخش چهره نظیر طرح چراغها، جلو پنجره و سپر اعمال شده بود. در کنار مواردی مثل حجم پردازی قابل قبول و هماهنگی مناسب نمای عقب با قسمت جلو، همه سبب میشد تا Changan CS35 در بازار کم تنوع ایران، به ویژه برای افرادی که قصد خرید یک شاسی بلند شهری با قیمت نه چندان بالا را داشتند، گزینه مطلوب جلوه کند و تقریباً زیبا به نظر برسد.

تناسب طراحی در نمای جلو و عقب خودرو تا حد زیادی رعایت شده و نمای جانبی نیز با جزئیاتی مثل خط شانهای به همراه فلاپهای مشکی رنگ روی گلگیرها و رکاب به همراه باربند سقفی، جذاب و مطابق میل شاسی بلندپسندان تزیین شده است. با این حال، بعد از گذشت سالها، دیگر ظاهر چانگان سی اس ۳۵ مونتاژی نمیتواند جذابیت اولیه را داشته باشد و در قیاس با زبانهای طراحی جدید، نسبتاً از مد افتاده و قدیمی به نظر میرسد.
مشخصات فنی Changan CS35
چانگان CS35 مونتاژ سایپا با یک موتور تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به حجم ۱.۶ لیتر به همراه گیربکس چهار دنده اتوماتیک AT در بازار ایران به فروش رسیده است. این خودرو توانی معادل ۱۲۳ اسب بخار و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور را به جعبه دنده تحویل میدهد تا از آنجا به چرخهای جلو برسد.
با وجود اینکه توان نسبتاً مناسبی از موتور ۱.۶ لیتری دریافت میکند، اما Changan CS35 شتابگیری چندان مطلوبی ندارد و در شرایط عادی تقریباً ۱۵ ثانیه طول میکشد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این میزان شتاب برای یک ماشین ۱۲۷۰ کیلوگرمی خیلی مهیج نیست و گفته میشود که از جمله دلایل آن میتواند ناهماهنگی نسبی گیربکس در همکاری با موتور باشد.

چانگان CS35 مونتاژ یک باک سوخت ۵۲ لیتری دارد که گنجایش آن با توجه به مصرف سوخت این خودرو، قابل قبول به نظر میرسد و نیاز به مراجعه مکرر به پمپ بنزین را تا حدودی کمتر میکند.
کیفیت سواری این خودرو چندان خشک نیست و میتواند رضایت نسبی کاربران، به ویژه در سفرهای بین شهری و جادههای آسفالت، به خوبی جلب کند.
از نکات مثبت چانگان CS35 در بخش فنی میتوان به استهلاک نسبتاً پایین و دوام مناسب موتور و گیربکس آن اشاره کرد که در صورت تعویض به موقع و رعایت تمامی سرویسهای مرتبط با مایعات خودرو، به این زودیها با مشکلات و خرابیهای مرسوم در برخی دیگر خودروهای چینی مواجه نخواهد شد.
طراحی داخل کابین و امکانات
داخل کابین چانگان CS35، به ویژه در بخش داشبورد، طراحی نسبتاً آشنا در زمان خودش را ارائه میدهد. این سبک طراحی با محصولات هیوندای رونق پیدا کرد و در بازار ایران نیز مورد استقبال واقع شد. دریچههای تهویه عمودی در کنارههای یک نمایشگر مالتی مدیا و برخی جزئیات دیگر از جمله شاخصهایی هستند که ما را به یاد سبکهای طراحی داخلی محصولات قدیمیتر هیوندای میاندازند.
به هر ترتیب، این طراحی در مقایسه با خودروهای همرده و به ویژه محصولات داخلی، نسبتاً زیبا و مناسب جلوه میکرد. اما نکته اینجاست که داشبورد چانگان سی اس ۳۵ مونتاژی و رودریهای آن عمدتاً از پلاستیک خشک نه چندان مرغوب ساخته شدهاند که سلیقه و حال و ذوق کاربر را از طراحی نسبتاً زیبای داشبورد تا حدودی کور میکند. به هر حال، ارگونومی مناسب و دسترسی راحت به ادوات از ویژگیهای مثبت این کابین است که در کنار حس تسلط و خوشدستی غربیلک فرمان، میتواند راننده را از سواری با این محصول مونتاژی سایپا تا حد زیادی راضی کند.

ارگونومی صندلیهای Changan CS35 در حد معمول قرار دارد و برای مسافرتهای طولانی، اگرچه خیلی رده بالا نیست، اما میتواند تا حدودی مانع خستگی و کوفتگی بدن کاربران شود.
با توجه به فاصله محوری ۲۵۶۰ میلیمتری، انتظار بالایی از میزان فضای صندلیهای ردیف عقب چانگان CS35 نداشته باشید. با این حال، افراد با قد متعارف میتوانند با محدودیت نه چندان زیاد از صندلیهای ردیف دوم این ماشین خانوادگی استفاده کنند.
گنجایش صندوق عقب چانگان سی اس ۳۵ مونتاژی نیز در حد ۳۳۷ لیتر است که چندان بزرگ و جادار محسوب نمیشود و نهایتاً میتواند لوازم مسافرتی سه نفر را در خود جا بدهد.
در مورد امکانات چانگان CS35 مونتاژ سایپا نیز باید بدانید که این محصول با امکاناتی مثل کروز کنترل، سنسور پارک عقب، دیلایت، اتولایت، ترمز کمکی هیدرولیک، ترمز ضد قفل، سامانه ABS، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، چهار کیسه هوای جلو و جانبی، سانروف، آینههای جانبی تا شونده برقی عرضه شده است.
رقبای چانگان CS35 مونتاژی
چانگان CS35 مونتاژی را می توان جزو اولین محصولات چینی بازار ایران به حساب آورد که با استقبال به نسبت خوبی روبرو شد و در زمان عرضه این محصول مونتاژ سایپا در بازار ایران با تولیداتی مثل ام وی ام X22، ام وی ام X33، جک S3 و… به رقابت میپرداخت.
سوالات متداول
این کراس اور جمع و جور با یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۲۳ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر به همراه گیربکس چهاردنده اتوماتیک در کشورمان عرضه شده که شتاب صفر تا صد ۱۵ ثانیه و مصرف سوخت متوسط ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را ارائه میدهد.
این محصول با امکاناتی مثل کروز کنترل، سنسور پارک عقب، دیلایت، اتولایت، ترمز کمکی هیدرولیک، ترمز ضد قفل، سامانه ABS، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، چهار کیسه هوای جلو و جانبی، سانروف و آینههای جانبی تا شونده برقی عرضه شده است.




