موتور یاماها MT25 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی
موتور یاماها MT25 یکی از محصولات اسپرت یاماها در بازار ایران است که توسط نیرو موتور عرضه می شود و ما به تست و بررسی آن پرداخته ایم.
مقدمه
عموم موتور سیکلت های بازار ایران تک سیلندر و با حجم زیر 250cc هستند. محدودیت های اعمال شده اصلی ترین مانع ورود موتورسیکلت در حجم های مختلف و با مشخصات فنی جذاب است. یاماها یکی از جذاب ترین و نام آشنا ترین برند تولید کننده موتور سیکلت در سراسر جهان است که نیازی به معرفی ندارد چراکه موتور سیکلت های این برند ژاپنی هر کدام راوی کیفیت و جذابیت یاماها هستند. علاقمندان به موتور سیکلت عموما نیم نگاهی به یاماها دارند و همیشه یکی از گزینه های خریدشان بوده البته اگر قیمت ها بگذارند! یکی از موتور سیکلت های امروز یاماها در ایران یاماها MT25 است. از ویژگی های متمایز کننده این موتور می توان به دو سیلندر بودن آن اشاره کرد. این موتور با دو فیس توی بازار ایران سابقه حضور دارد که ما به بررسی جدیدترین نسخه موجود از یاماها ام تی ۲۵ در ایران می پردازیم. لطفاً همراه ما باشید…

طراحی یاماها MT25
طراحی ظاهری یاماها ام تی ۲۵ بر روی پلتفرم یاماها R25 طراحی شده به طوری که از لحاظ عملکرد فنی نیز شباهت زیادی دارند.یاماها MT25 در کلاس موتورهای رودستر نیکد استریت فایتر به معنای جنگجوی خیابان قرار می گیرد. این سبک موتور ها از حداقل میزان فلاپ استفاده می کنند که علاوه بر کاهش وزن موتور نمایی خشن نیز به آن می دهد. اما آیا طراحی یاماها MT25 نیز خشن و جذاب است؟

در قسمت جلویی موتور شاهد یک چراغ اصلی LED مرکزی به همراه دو دیلایت در قسمت بالاتر که با ابرو هایی تزئین شده است، هستیم.طراحی این قسمت شما را کاملا یاد کرکتر های فیلم رباتیک هالیوودی ترنسفورمرز خواهد انداخت. در نزدیکی فرمان دو چراغ راهنمای کوچک از نوع ال ای دی قرار دارد.علی رغم جذابیت این نما اما همچنان منتقدانی وجود دارند که چراغ های کوچک اصلی را در موتور های یاماها نقد می کنند.از ضعف های طراحی در نمای جلو می توان به بوق موتور که کاملا در دید است و ممکن است یادآور هوندا ۱۲۵ خودمان باشد اشاره کرد! اما به صورت کلی شاهد نمایی تهاجمی در این بخش هستیم.

فرمان موتور از نوع لوله ای ساده است و نمای کمی قدیمی را به راکب خواهد داد که بهتر بود از سیستم فرمان پیشرفته تری در این موتور استفاده می شد. در سمت راست فرمان کلید استارت موتور با کلید Kill Switch ادغام شده است. در این قسمت کلید جفت راهنما نیز وجود دارد.در سمت چپ فرمان کلید نور بالا و پایین،بوق،راهنما و کلید passing قرار دارند.
کیلومتر یاماها MT25 کاملا دیجیتال است که به داد طراحی نمای دید راکب رسیده و نما را تا جای ممکن بروز تر کرده است.صفحه نمایش در زیر نور خورشید به لطف ابعاد خود خوانایی مناسبی دارد.اطلاعاتی مانند سرعت موتور،دور موتور و ساعت از جمله اطلاعات مشهود در کیلومتر موتور می باشد.دو دکمه فیزیکی در زیر صفحه کیلومتر جهت تنظیمات این صفحه تعبیه شده و همچنین در طرفین صفحه کیلومتر چراغهای هشدار در نظر گرفته شده است.

باک موتور حجیم و پهن به نظر می رسد.حجم باک حدودا ۱۴ لیتر می باشد که در طرفین خود به باله هایی جهت ورود هوا به Air box یا همان جعبه هوا متصل است.همچنین این بال ها باعث می شود باک حجیم و پهن تر از آن چیزی که است بنظر برسد. در بخش زین، یاماها MT25 دارای یک زین دو تیکه می باشد. زین قسمت راکب موتور ابعاد مناسبی داشته و به لطف باک بزرگ و زین سرنشین عقب که ارتفاع بلندتری دارند در بر گیرندگی خوبی را برای راکب ایجاد کرده است. ارتفاع زین برای راکب از سطح زمین ۷۸ سانتی متر است.زین ترک موتور ابعاد کوچک تری دارد همچنین عمق کم ابری آن باعث شده زین کمی سفت باشد.روی زین سرنشین عقب یک بند چرم برای حفظ تعادل سرنشین نیز نظر گرفته شده است.

در نمای جانبی از فلاپ آنچنانی استفاده نشده است.در این نما شاهد شاسی و ادوات موتور هستیم که نمای تقریبا عضلانی به موتور بخشیده است.نشان یاماها روی بال متصل به باک خوش می درخشد و احساس خوبی را برای بیننده منتقل می کند.موتور جک جفت وسط نداشته و تنها یک جک بغل برای موتور در نظر گرفته شده است. رینگ های ۱۷ اینچ آلومینیومی با طرح شاخ گوزنی به تقویت نمای جانبی کمک می کند.رنگ بندی رینگ ها متنوع است که این موضوع می تواند دایره گسترده تری از سلیقه ها را پوشش دهد.جاپایی های یاماها MT25 فلزی و کاملا حس اعتماد می دهد.همچنین اگزوز نیز در سمت راست موتور قرار دارد.

نمای عقبی موتور هماهنگی نسبتا خوبی با سایر قسمت های موتور دارد. در این نما چراغ خطر LED به همراه دو چراغ راهنما از نوع ال ای دی دیده می شود که ابعاد کوچی دارند.
مشخصات فنی یاماها ام تی ۲۵
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد با یک موتور دو سیلندر طرف هستیم. یاماها MT25 از یک پیشرانه ۲ سیلندر با حجم موتور دقیق ۲۴۹ سی سی ۸ سوپاپ آب خنک بهره می برد. سوپاپها به کمک ۲ میل بادامک DOHC حرکت میکنند.تراکم این انجین ۱۱ به ۱می باشد که نسبت تراکم بالایی به حساب می آید همچنین انجین موتور از تکنولوژی نسبتا جدیدی برخوردار است و معنی این موارد یعنی حتما سعی کنید از بنزین و روغن با کیفیت ترجیحا بنزین سوپر استفاده کنید.حجم روغن مورد نیاز برای موتور ۱.۸ لیتر است. انجین موتور توان تولید حداکثر ۳۵.۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۱۲۰۰۰ و حداکثر ۲۳.۵ نیوتن متر گشتاور را دارد.با توجه به مشخصات بیان شده انتظار شتاب و عملکرد فنی خوبی از این موتور داریم که در بخش تجربه سواری کاملا این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.

گیربکس موتور ۶ سرعته دستی بوده و انتقال قدرت به چرخ عقب توسط زنجیر انجام می شود.سیستم سوخت رسانی استفاده شده در یاماها MT25 از نوع انژکتور برقی می باشد. برای سیستم تعلیق موتور در قسمت جلو از یک جفت کمک فنر تلسکوپی استفاده شده است و برای عقب موتور از یک کمک فنر مونوشاک استفاده شده است که احتمالا تجربه سواری برای سرنشین عقب با توجه به زین خشک چندان راحت نخواهد بود.موتور در قسمت ترمز ها،از ترمز های دیسکی بهره می برد اما خبری از ABS نیست.
امکانات یاماها MT25
یاماها MT25 موتوری نیست که مملو از آپشن باشد و به صورت کلی یک موتور با سطح آپشن کم به حساب می آید.به طوری که برخلاف انتظار اسلیپر کلاچ نیز در این موتور وجود ندارد. اما در بخش امکانات رفاهی و آپشن ها می توان به صفحه کیلومتر دیجیتال بزرگ، بند چرم برای سرنشین عقب و چراغ های تمام LED در موتور اشاره کرد.

تجربه سواری با یاماها ام تی ۲۵
هنگامی که به موتور سوار میشوید اولین نکته پهنای باک است که مورد توجه قرار می گیرد.فاصله زین از فرمان کمی زیاد است و ممکن است برای برخی این موضوع جذاب نباشد اما به دلیل عمق زین راکب زاویه بدن بدی نخواهید داشت. صدای در جای موتور استاندارد است زیرا همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم انجین موتور از تکنولوژی نسبتا بروز و بهینه ای بهره می برد. هنگام شروع به حرکت وقتی که کلاچ را کمی تند ول کنید و گاز بدید به موتور شاهد هرز گردی تایر عقب موتور خواهید بود.موتور شروع به حرکت و شتاب خوبی دارد به طوری که در شرایط استاندارد با تک سرنشین(با وزن ۷۰ کیلویی) موتور صفر تا صد کیلومتر را در عرض ۷ ثانیه طی می کند و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را می تواند ثبت کند.هرچند توصیه می کنیم با سرعت های کمتر با موتور سیکلت رانندگی کرده و حتما از کلاه کاسکت استفاده کنید.

موتور به لطف مشخصات فنی خود کشش مناسبی در سر بالایی دارد و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. هندلینگ یاماها MT25 نسبتا مناسب و رضایت بخش خواهد بود.موتور فرمان پذیری خوبی دارد و شعاع گردش مناسبی را نیز در اختیار راکب خود قرار می دهد.وزن ۱۶۵ کیلوگرمی تر موتور، باعث شده موتور مانور پذیری خوبی داشته باشد که این نکته جهت تردد شهری حائز اهمیت می باشد.

کمک فنر های موتور عملکرد مناسبی دارند هرچند شاهد کوبش هایی هم در جلو و هم در عقب موتور هستیم.همچنین سواری برای ترک نشین مطابق انتظار خشک بوده و در رانندگی های بلند مدت اذیت کننده خواهد بود. ترمز های موتور علیرغم اینکه ABS نیستند اما توان کنترل مناسبی دارند هرچند بهتر بود موتوری که در رنج قیمتی مثبت ۵۰۰ میلیون است مجهز به ABS باشد.
تایرهای فابریک یاماها ام تی ۲۵ از برند IRC ژاپنی می باشد و کیفیت مناسب این لاستیک ها باعث بهبود چسبندگی موتور میشود. سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۷۰ و سایز لاستیک عقب موتور ۱۴۰/۷۰ هست.
رقبای یاماها MT25
اصلی ترین و سر سخت ترین رقیب برای یاماها MT25، یک هم میهن با نام کاوازاکی Z250 می باشد.این دو موتور مشخصات فنی نزدیک به همین دارند و کاملا در یک کلاس و حجم موتوری به سر می برند.نکته قابل توجه اختلاف قیمت حدودا ۱۰۰ میلیونی با توجه به قیمت های سرسام آور اعلامی می باشد که موتور کاوازاکی را گرانتر تر می کند!
از دیگر رقبای موتور می توان به زونتس R250 و بنلی کیو جی ۲۵۰ که قیمت معقول تری دارند اشاره کرد.
مزایا و معایب
مزایا : هندلینگ و چسبندگی بالا – توان و عملکرد فنی جذاب – سیستم آب خنک – انجین دو سیلندر – دوام بالا و استهلاک پایین
معایب : حساسیت به بنزین – دسترسی دشوار به قطعات – عدم بهرمندی از سیستم ABS – خشکی سواری برای سرنشین عقب – عدم بهرمندی از اسلیپر کلاچ
نتیجه گیری
برند های موتورسیکلت ژاپنی دائما مورد توجه و استقبال مصرف کنندگان و موتورسیکلت سواران ایرانی قرار می گیرند؛ اما امروزه به دلیل گرانی قیمت موتورسیکلت ها دسترسی آسان به موتور سخت شده و از طرفی با چالش عدم تامین مناسب قطعات از سوی شرکت ها رو برو هستیم.امیدواریم نیرو موتور به عنوان عرضه کننده موتورهای یاماها در ایران شرایط منعطف تری جهت فروش موتور سیکلت های خود در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد و همچنین در تامین قطعات برای موتورهایی که می فروشد کوشاتر باشد.
حال شما بگویید آیا یاماها MT25 ارزش خرید دارد؟آیا اصالت برند موتور سیکلت برایتان اهمیت دارد؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.













در سایت یاماها در بخش نیکد هرچی جستجو کنی موتور ۲۵۰ سی سی نداره بلکه mt-03 رو میزنه با حجم ۳۲۰ سی سی
این موتور وارداتی از اندونزی هم به احتمال زیاد همون ۳۲۰ هست و برای پلاک ملی داخل سند ۲۵۰ خورده
یاماها ام تی سرامدموتورسیکلت های نیکد هستند.بخصوص ام تی ۹ .هرچندددردنیا جزوموتورهای گران قیمت محسوب نمیشوند اما به لطف رانت نیروموتور.پول ام تی ۱۰رامیدی.بجاش ام تی ۲۵میخری!!!
موتور خوبیه ولی تا زمانی که ترمز ABS به موتور اضافه نشه به هیچ عنوان ارزش خرید نداره. شما فک داری سوار موتور ۳۵ اسب بخاری میشی که هر جا ترمز بگیری هیچ ضمانتی برای توقف درست و به موقع موتور وجود نداره. تقریبا تمام موتورهای هم رده این موتور ای بی اس دارند. من بارها تو تعمیرگاهها این موتور رو دروداغون دیدم که گفتن به خاطر نداشتن ای بی اس موتور زمین زده. شما حتی اینازوما رو با ۲۴ اسب بخار بخری روش ای بی اس داره واقعا عجیبه که این موتور ای بی اس نداره. خودم به شخصه بارها در مواقع بارندگی یا شن ریزه هایی که از کامیونا میریزه سطح جاده فقط با کمک ای بی اس جون خودمو نجات دادم. نکته اخر اینکه در اروپا و آمریکا بر اساس قوانین جدید موتورهای بالای ۲۰ اسب باید دارای ترمز abs یا cbs باشند در غیر اینصورت مجوز شماره گذاری دریافت نمیکنند.
سلام خسته نباشبپ
چرا دگ ویدیو تستو بررسی موتورسیکلت نمیسازید؟
سلام، وقتتون بخیر، ممنون از سایت جالب و پر بارتون، لطفا در مورد بررسی و تست راید زونتس R250 که توسط متین خودرو زنجان به بازار ارائه میشود ویدئو تهیه و بررسی نمایید