پارس نیو فیس ؛ وقتی نظر مردم برای ایران خودرو مهم نیست!
هفته گذشته بود که تصاویری از پارس نیو فیس در رسانه های خودرویی منتشر شد. خودرویی که تقریبا هیچ کس طراحی آن را نمی پسندد!
پژو پارس در سال های اخیر پر فروش ترین محصول ایران خودرو بوده است و این سدان همچنان بازار خوبی دارد. فارغ از بحث پلتفرم قدیمی و کیفیت پایین در این سدان، باید بپذیریم که پژو پارس هنوز المان های جذابی در طراحی دارد و همین باعث شده تا عمر این خودرو در خط تولید مثل ۲۰۶ طولانی شده باشد. اما نکته مهم این است که بر اساس استاندارد های جدید، ایران خودرو دیگر امکان تولید پژو پارس را ندارد و باید تولید این سدان کهنه متوقف شود. در یک صنعت منطقی و درست و درمان توقف تولید و کنار رفتن یک خودرو این معنی را می دهد که قرار است خودرویی جدیدتر و به روزتر جایگزین شود. اما در ایران همه چیز متفاوت است و ایران خودرو تولید پارس را با رویه ای عجیب و با تولید پارس نیو فیس ادامه می دهد.
تبعات انحصار در صنعت ؛ هرآنچه تولید می کنم باید بخرید!
با انتشار تصاویر پارس نیو فیس ما در صفحات اجتماعی آخرین خودرو نظرسنجی هایی را در رابطه با طراحی جدیدی ایران خودرو انجام دادیم. جالب است بدانید بیش از ۹۵ درصد از مخاطبین آخرین خودرو طراحی نسخه جدید پژو پارس را نپسندیدند و نسبت به آن انتقاد داشتند. بسیاری از مخاطبین طراحی سپر را شبیه به پیکان سپر جوشن می دانستند و نظر دادند که : «ایران خودرو با این طراحی چندین سال به عقب برگشته است!» اما دلیل این طراحی عجیب چیست؟ مدیران ایران خودرو در این رابطه می گویند : «بدلیل اجباری شدن استاندارد های جدید باید تولید پژو پارس متوقف می شد و ما برای ادامه تولید این خودروی اقتصادی و در جهت تنظیم بازار، نسخه نیو فیس را برای تولید تا پایان سال جاری توسعه داده ایم.»
به عبارت ساده تر انحصار در صنعت و بازار باعث شده تا ایران خودرو مطمئن باشد که هر خودرویی با هر شکلی مشتری دارد و مهم نیست که مردم این طراحی را دوست دارند یا نه. در یک بازار رقابتی و با انتشار تصاویر یک محصول جدید، اگر کمپانی چنین بازخورد منفی ای از طراحی یک محصول دریافت می کرد، قطعا تجدید نظر را در دستور کار خود قرار می داد اما زمانی که یک شرکت می داند در یک رده قیمتی هیچ رقیبی برای محصولش نیست، به هر طریق تولید را با پیش بردن منافع خودش و نه مشتری انجام می دهد.
تحقیقات بازار ، مهره گمشده در صنعت دولتی ایران
در هر خودروسازی برای موفقیت در بحث فروش بخشی به نام تحقیقات بازار وجود دارد. این بخش جایگاه محصول را از جهات مختلف بررسی می کند و بهترین رویه را برای ارائه محصول پیشنهاد می دهد. یکی از المان های مهم موفقیت یک محصول در بازار طراحی آن است. این یعنی بخش های تحقیقات بازار به همراه بخش تحقیق و توسعه ایران خودرو قبل از معرفی هر محصول همه جوانب خودرو (ازجمله طراحی) را بررسی می کنند تا محصول در نهایت موفق باشد.
اگر به طراحی پارس نیو فیس دقت کنید متوجه شباهت این خودرو در جلو به وانت آریسان خواهید شد. در ظاهر طراحان ایران خودرو کار چندانی انجام نداده اند و تنها با اضافه کردن المان های طراحی آریسان سعی کرده اند تا این خودرو را به روز کنند. نکته مهم این است که اگر متخصصین ایران خودرو تحقیقات بازار عمیق و با کیفیتی داشتند قطعا می فهمیدند که بسیاری از مشتریان آریسان ظاهر این وانت را دوست ندارند و برخی از آن ها حاضر اند هزینه کنند تا خودرویشان شبیه به پژو پارس شود! این رویه ای است که احتمالا با تولید پارس نیو فیس هم شاهد خواهیم بود و همه این ها حاصل عدم شناخت بازار و سلیقه مشتری در یک شرکت است.
چاره چیست؟
کسری تولید در سال های اخیر و ممنوعیت واردات خودرو باعث شد تا امروز بازار تشنه ای داشته باشیم. تشنگی بازار و انحصار در تولید فقط این معنی را می دهد که برخی خودروها را تنها یک یا دو تولید کننده عرضه می کنند و مصرف کننده چاره ای جز خرید آن ها را ندارد. بسیاری از کارشناسان و حتی مردم معتقد اند که در چنین شرایطی مشتری باید با نخریدن یک محصول انتقاد خود را به شرکت نشان دهد و تولید کننده هم با زیان ناشی از عدم فروش متوجه اشتباهش خواهد شد. این رویه کاملا درست است اما در بازاری منعطف که مشتری حق انتخاب های دیگری هم داشته باشد و نه در بازار انحصاری ایران که محصولات اقتصادی فقط در سبد دو خودروساز دولتی ما هستند.
در پایان امیدواریم ایران خودرو در تولید پارس نیو فیس با این طراحی عجیب بازنگری داشته باشد چرا که در غیر اینصورت در این شرایط اقتصادی، مشتری مجبور به هزینه برای زیباسازی خودروی خود خواهد بود و در نهایت نارضایتی عمومی رقم می خورد.
طراحی جدید پارس زشت و حال بهم می باشد هر روز شکل چراغها وفرم سپرها را تغییر می دهند و سوداگران مرگ آنرا به بعنوان محصول جدید با هر قیمت وهر زمان که بخواهند به فروش می رسانند.بخدا ایرانی شرافت دارد نکنید این کارها را حقش نیست.
پژو پارس دیگه قدیمی شده باید خط تولید آن را متوقف کنند ایران خودرو زور نزن پژو را تغییر بده پژو بسه دیگه
این آقایون زرنگ نشون میده کلی کاسه چراغ و سپر آریسان اضافه آوردن که انداختن به پرشیا تا بچپونن به مردم بی گناه….بعدش اسمشو میزارن پارس جدید…این نشون میده که ایرانخودرو خودش توی خرید قطعات نمیتونه تصمیم بگیره و قطعه سازان دارن به اجبار میفروشن به کارخانه و اونم مجبوره بندازه به پرشیا….خخخخخ..چوب خدا صدا نداره
سلام آقا بدن به من با قیمت کارخانه مهم نیست یه سپر جلو عقب میخواد با دو تا چراغ جلو میشه همون پارس تحویل بدن نمیدن که قیمت کارخانه اینا که فقط پول میگیرن مشتری مداری کیلویی چند
تو پول داری ما که پول تغییر سپرارو نداریم چیکار کنیم معلومه پولت مفته مث نظرت
هزینه های تولید رو آوردن پایین با این طرح جدیدشون بعدش قیمت تولید کارخونه رو بردن بالا بیشرفاااا، لعنت بهت میرسلیم
آقایون ایران خودرو این مسخره بازیها رو در نیارید هر روز یکاری رو ماشین میکنید واقعا یه مهندس طراح ندارید که چهار تا ماشین خارجی دیده باشه این طرحهارو یه آدم بیسواد هم میتونه بده فقط میتونید ماشین چینی بیارید پزش بدید . خیلی زشت برای کشوری که ادعاش میشه
حاجی ول کن آره پژو پرشیا برای گدا گشنه ها خوبه حالا باید بعد چند سال فیس لیفت داده بشه برای پاس کردن یک سری از استاندارد های طراحی دوم شما از یک طرف میگی ماشین ایرانی بده بعد از طرف دوم میگی چرا این طور شده به توچه دلش خواسته
این سپرها رو حذف کنید و چراغها رو هم مثل x22 پرو بروز کنید ، خیلی کار سختیه که از ای به او میکنید ؟!
حاجی ول کن آره پژو پرشیا برای گدا گشنه ها خوبه حالا باید بعد چند سال فیس لیفت داده بشه برای پاس کردن یک سری از استاندارد های طراحی دوم شما از یک طرف میگی ماشین ایرانی بده بعد از طرف دوم میگی چرا این طور شده به توچه دلش خواسته
حرفت اصلا منطقی نیست والا ما ندیدیم گدا گشنه ها سوار پرشیا بشن همه کسانی که سوار پرشیا میشن قشر متوسط رو به بالا هستند چون مردم فقیر ۸۰۰ میلیون ندارن بدن حرفت اصلا از روی منطق نبود یعنی چی گداها یعنی ما گدا هستیم واقعا که
بگو مرگ بر شاه
ملت شربتی باز برید رأی بدین
حاجی ول کن آره پژو پرشیا برای گدا گشنه ها خوبه حالا باید بعد چند سال فیس لیفت داده بشه برای پاس کردن یک سری از استاندارد های طراحی دوم شما از یک طرف میگی ماشین ایرانی بده بعد از طرف دوم میگی چرا این طور شده به توچه دلش خواسته
اگه ابرانی شرافت داره نخره.دایم مردم باج میدن زبونشونم به عجزونالا درازه.خب نروتوصف وانستانخر.خارجی کهنه سگش به این نوهامیرزه
رفتن سپر عقب جلو اریسانو گذاشتن میکن نیو فیس!
یه بازار هشتاد میلیونی دست چندتا الاغ!
یه بلا نسبت الاغ میگفتی داداش
ایران خودرو می دونه که هر آشغالی تولید کنه مردم ازش استقبال می کنند.سالی چندین هزار نفر بخاطر محصولات بی کیفیت ایران خودرو و سایپا جانشان را از دست می دهند معلوم است که مافیای خودرو جان مردم برایشان ارزشی ندارد و هدفشان خالی کردن جیب مردم می باشد.. بهترین کاری که مردم میتوانند بکنند متحد شوند و این خودرو های بی کیفیت را نخرند.. بخدا اگر مردم این اشغال ها را خرید نکنند شرکت های خودرو سازی مجبور میشوند کیفیت و استاندارد ها را بالا ببرند.. خواهشاً استقبال نکنید از ارابه مرگ سایپا و ایران خودرو
سلام..
شما دوست عزیز می فرمایید که خودروسازان هر آشغالی رو تولید می کنند مردم استقبال می کنند؟؟!!
بله شما درست می فرمایید چونکه مردم بدبخت بیچاره ی ایران را به مرگ گرفتن تا به تب راضی بشن..
شکوه و عظمت صنعت خودروسازی در قبل از انقلاب بود ، زمانی که امثال استاد اصغر قندچی پدر کامیون سازی ایران به چینی هایی که در قبال دو محموله کشتی فقط و فقط شش تا کامیون اون هم با وقفه دو ساله می دادند..
حالا ببینید که ما ایرانیها به کجا رسیدیم که به شکرانه ی دولت های ضعیف باید التماس چینی ها رو بکنیم و یا واسه واردات پس مانده های کشورهای عرب نظیر امارات و قطر له له بزنیم..😡😡⁉️⁉️
کالای داخلی مساوی هس با بنجل کامل. امیدوارم هر چه زودتر ورشکست بشن
حاجی ول کن آره پژو پرشیا برای گدا گشنه ها خوبه حالا باید بعد چند سال فیس لیفت داده بشه برای پاس کردن یک سری از استاندارد های طراحی دوم شما از یک طرف میگی ماشین ایرانی بده بعد از طرف دوم میگی چرا این طور شده به توچه دلش خواسته
من ایرانی ام و افتخار می کنم به ایرانی بودنم
به امید حق علیه باطل تمام مشکلات حل میشه👌🏻
اسمشو بذار ترتر پلاس سفارشی شاید فروش بره
مردم هم می تونن این خودرو رو نخرند اصلا هر موقع نظر مردم برای ایران خودرو مهم نیست تا ایران خودرو حالیش بشه مشتری ستیزی یعنی چی .
مردم اصلا محلی از اعراب ندارند چه در خودرو و یا غیر ازآن آخه مرد حسابی پژو پارس چه المانهایی داره ماشین ۳۰ یا ۴۰ سال پیش چه رویی دارن بعضیها اش کشک خالس همینه میخوای بخور میخوای نخوری زور انگار که داریم در کشور اسلامی حکومت میکنیم هیچ احترامی برای اسلام باقی نمونده
مقصر خود مردم هستند
چه طراحی زشتی… یاد پیکان افتادم.. دمتون گرم خاطراتمو زنده کردید
ایران خودرو کی نظر مردم براش مهم بود که این بار دومش باشه .
چرا باید براش مهم باشه وقتی یه حکومت پشت انحصار طلبیش ایستاده
به امید روزی که این خودرو ها رو داخل خیابان ها نبینیم
تا خر هست خر سوار هم هست.این مردم هنوز کمشونه..
بخدا بالای ده سال ماشین نخریدم وبشخصه تحریم کردم ماشین های ساخت داخل را یعنی شماها یک سال نمیتونید بدون ماشین باشید تازه خرجتون هم خیلی کم میشه دولت مقصر نیست مردم ما بخاطر پزدادن تن ب هر چیزی میدن ک بگم ماهم خودرو داریم بخدا با همین گرونی ماشین من پولش رادارم اما نمیگیرم شما هم نگیرید تا نتیجه اش راببینید
زانتیا بخاطر میارید، در اوج محبوبیت سقوط کرد و پژو پارس داره جا پای زانتیا میزاره ، فیس لیفتی رو به انتها و شاید مونتاژ اتومبیل چینی به مذاق میرسلیم بیشتر خوش می آید
ایران خودرو بارها به جهان ثابت کرده که سفر در زمان رویا نیست و میشه در زمان به گذشته سفر کرد!
و این روال همچنان ادامه دارد …
هر خودرویی نیوفیسش زیباتره که ما توی این مورد ندیدیم!
حیفه که اسم اینها را مهندس صدا بزنیم
آقا تا وقتی مشتری هست و برای این آتوآشغالها سرودست میشکنند چرا نکنن! اشکال از مردمه که دارن به اینا بها میدن. ماشینهای چینی سگ شرف دارن به اینا
من تو سامانه پارس ثبت نام کردم امسال تحویل میگیرم. وقتی خودرویی که با یکسری مشخصات قرارداد بسته شده و خودرویی دیگر با شکل و شمایل متفاوت بدون رضایت مشتری تحویل گردد مشکل شرعی و قانونی دارد کجایند عُلما و طُلاب و وُکلا..!!؟
آقا من نمیخوام این فیس جدید رو مگه زووووره….؟؟؟؟؟
داداش یه سپر عقب و جلو میخواد با دو تا چراغ جلو میشه همون پارس 😂😂😂
سگ چینی شرف داره ب تولید داخلی.نخر برادر .حقتونه
نیوفیس و این چرت و پرتا فقط شامل سپر و چراغ میشه توی ایران و بد ریخت تر از مدل قبل، آخه کلک و دروغ تا کی تا کجا این اشغالها رو به قیمت بنز میخواید به ملت قالب کنید
حقمونه هرچی سرمون بیاد حقمونه خودمون مقصریم که صف میبندیم برای این آشغالهای از رده خارج
واقعاً با این همه نارضایتی ،میخوام بدونم سه قوه چیکارن
سلام،توروخدا ایرانی لیاقتش بیشتر ز اینهاست،پارس رو خیلی زشت کردین ،مابه زور به همین پلتفرم قبلی عادت کرده بودیم بایه سپر عوض کردن ،میخوایین قیمت هم چندبرابر ببرید بالا،توروخدا این کار رو نکنید
مغز های منجمد زنگ زده. .طراحان دیگر کشورها دارن کهکشان رو فتح میکنند
شما تو فکر نصب سپر جوشن روی پژو پار هستید.
بازار عظییم خورو ر را قروق کردید حالا سپر جوشن رو نمایی می کنید.
بعد ی عمر میخوایم ی پژو پارس بگیریم اگ واقعا به فکر مصرف کننده اید ما نمیخوایم استاندارد باشه خواهشا بیخیال شید ماشین و از ریخت و قیافه انداختین که مثلا چراغاش استاندارد نیست واقعا متاسفم همه پیشرفت میکنن ما پسرفت این بی سلیقگی از ایران خودرو بعیده
کدوم لیاقت ما یه ملت بدرد نخور بیلیاقت قدرنشناس خودفروخته هستیم. همینها هم از سرمون زیاد.لیاقت مردم ما همینه هممون رو میگم
با درود
شما نویسنده مقاله ب جای حمله ب ایران خودرو باید طوری مقاله بنویسی ک لااقل باعث و بانی اصلی وضع آمروز این صنعت رو محکوم کنید..
آیا شما واقعا نمیدانید ک تا زمانی. ک رفتار حکومت با همسایگان و جهان رفتار عادی مانند ژاپن نباشد هیچ صنعتی ب روز،و پیشرفته نخواهد شد آیا شما نمیدانید تا هنگامی ک حکومت شرایط،خوب اجتماعی فراهم نکنه مغزها میرن و کسی نیست ک صنعت کشور را رشد دهد
آیا شما نمیدانید ک رقابت آزاد و حضور شرکت های خودرو سازی پیشرفته در ایران باعث رشد صنعت خودرو میشود و صدها آیا دیگررررر
این دوتا فرغون ساز که دولت وحاکمیت به قدرت ازشون حمایت میکنه مایع آبرو ریزی و سرافکنی شرمندگی ایران وایرانی در مقابل کشورهای جنگ زده ایی مثل عراق وسوریه وافغانستان شده که اونها ماشینهای درجه یک وبه روز خودرو سازی جهان رو سوار میشن
کاش دیگه تولیدش نمیکردن یا اگه قرار به تولید بود با یه شکل و شمایل جدیدتر و به روزتر این اتفاق میفتاد، یه چیزی خیلی مسخرست اونم اینه که پلتفرم و شاسی پارس و سمند یه جورایی یکیه، پس چجوریه که سمند تولیدش متوقف شده ولی این هنوز داره تولید میشه با اینکه سمند امکانات و آپشناش از همون اولشم از پارس بیشتر بود…آها البت یادم نبود چون سود ماشینایی مثل سمند و سورن واسه کارخونه کمتر از امثال پارس و ۲۰۶ و ۲۰۷ بوده بیشتر تبلیغات فروش رو واسه اونا گذاشتن، یادمه سال ۸۸ رفته بودیم نمایندگی واسه ثبت نام اون خانمی که داشت کارای ثبت نامو انجام میداد تا پرسید ماشین مورد نظرتون چیه و گفتیم سمند قشنگ ضد حال شد و وقتی باهاش صحبت کردمو جریانو پرسیدم خیلی راحت و شیک برگشت گفت سود فروش سمند و سورن واسه نمایندگی و خود شرکت از همه ماشینای دیگه کمتره، اینکه هنوزم خیلیا ظاهر و سواری پارس رو میپسندن برمیگرده به سلیقه و خیلی موردای دیگه ولی چیزی که تو بازار سالهاست شاهدشیم و جا انداخته شده ( توسط یه عده دلال و سودجو) این بوده که به خاطر قیمت پایینتر این ماشین تو کارخونه و حاشیه سودی که داشت و شاید به خاطر برند مثلأ پژویی که روش بود انقد طرفدار داشت و کلی براش تیپ و مدل تعریف شد با کلی لقب و عنوان و از این داستانا ولی دیگه به آخر خط رسیده این ماشین و شاید نهایت تا یک سال دیگه بیشتر نتونه رو خط تولید دووم بیاره…
این چیه!؟
مدل های قبلی بهتر نمیخواد نظر بدید جدید بزنید!
آقای ایران خودرو شما نظر برای تولید ماشین نده!
شما فک کردید پارس شبیه Mi16 کنید؟!
من با تولید این پارس مخالفم!
این فقط یه شایعه هست با توجه به مصاحبه مدیر عامل ایران خودرو پژو پارس تا پایان سال حتما فیس اوت میشه و قرار نیست پژو پارس بهینه تولید بشود
ینی من طراح این پارس فیس لیفت رو زتده میخام
خدایی روت شده ایتو تو بازار عرضه کنی؟
ناموسا کی روش میشه سوار این اَشغال بشه
من خودم پارس نوشته بودم ولی اینجوری باشه انصراف بدم بهتره
آقای ایرانخودرو نکن. خیلی ضایع هست
در چند جمله بگم و تمام!
برای ما ایرانیا همین هم زیاده البته منظورم بچه های ایرانی نیست چون اون بچه ها که گناهی نکردن
ولی واقعیت اینکه عرب ها حق داشتن به ما بگن عجم…
واقعا برای ایران خودرو متاسفم
بجای پیشرفت و زیبایی روزبه روز پسرفت میکنن
اخه چرا ؟؟؟
پژو خدمون چش بود رفتن نیو فیس کردن ایران خودرو ریدی🤣من طراحشا زنده مخام
پژو پارس فقط با سپرهای قدیم
سال ۹۳مردم یکم بهشون برخورد و خرید خودرو رو تحریم کردند بعد برای خرید خودرو این دو شرکت گاری ساز وام خرید دادند بزغالهها برای خرید حمله کردند
علی برکت اله
شما فکر کردید از یه مشت مشنگ مغز فسیل شده بیشتر از این خلاقیت ترشح میشه
خواهش میکنم از دانشمندان این دو شرکت خودروسازی محافظت بفرمایید اینا سرمایه های ما هستند نگران ترور شدن و یا دزدیده شدنشان هستیم ،🤣🤣🤣🤣🤣🤣
از یک لحاظ خوبه میگیریم با قیمت استاندارد میفروشیم و پارس ۱۴۰۲ میگیریم تازه سود هم میکنیم