موضوعات داغ روز:

غلبه تسلا بر تویوتا ؛ عنوان پرفروش ترین خودروی جهان به مدل Y رسید

منتشر شده در 08 بهمن 1402 ساعت 11:30
نویسنده سعید علیپور
غلبه تسلا بر تویوتا

همین چند روز قبل بود که اعلام شد که تسلا بر تویوتا پیروز و تسلا مدل Y به عنوان پرفروش ‌ترین خودروی اروپا در سال ۲۰۲۳ دست پیدا کرده است.

حالا به فاصله کوتاهی، معلوم شده این کراس اوور برقی به افتخار بسیار بزرگ تری رسیده و عنوان پرفروش ترین خودروی سال دنیا را نیز به خود اختصاص داده است.

انتشار چنین خبری را می توان همانند یک زلزله بزرگ در جهان خودرو تصور کرد، چرا که تسلا مدل Y کمتر از چهار سال عمر دارد. علاوه بر این، این خودرو توسط شرکتی تولید می شود که سال گذشته جشن تولد ۲۰ سالگیش را جشن گرفت!

هر چند هنوز آمار فروش خودروها در تمامی بازارها منتشر نشده، ولی داده های اولیه موسسه JATO Dynamics و پایگاه تحلیلی Car Industry Analysis حکایت از آن دارد تسلا مدل Y از این نظر با اختلاف صدرنشین است. انتظار می رود داده های دقیق و نهایی در فصل دوم امسال منتشر شود.

در داده های کنونی، آمار فروش کشورها و مناطقی مثل آمریکا، کانادا، اکثر کشورهای اروپایی، چین، استرالیا، نیوزیلند، کشورهای بزرگ آمریکای لاتین، بسیاری از بازارهای آسیایی، روسیه و ترکیه لحاظ شده است. ضمن اینکه آمارهای تخمینی از فروش خودرو در خاورمیانه، آفریقای شمالی، ژاپن، آفریقای جنوبی، هنگ کنگ، مالزی، تایلند، فیلیپن و برخی از کشورهای کوچک دیگر نیز محاسبه شده‌ اند.

تسلا مدل Y و ثبت رکوردی استثنایی

داده های موجود نشان می دهند در سال ۲۰۲۳ تسلا مدل Y رکورد فروش بیش از ۱.۲۳ میلیون دستگاه را ثبت کرده است. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۲ رشدی ۶۴ درصدی دارد. اگر چه این رقم کاملاً چشمگیر است، ولی باید اشاره کنیم که میزان رشد فروش مدل Y در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ بسیار بیشتر از آن و برابر با ۹۱ درصد بود.

تسلا مدل Y

تسلا مدل Y در اروپا و چین که بزرگ ترین بازارها برای خودروهای برقی هستند، طرفداران فوق العاده زیادی دارد. بر اساس آماری که انجمن خودروسازان چین منتشر کرده، در این کشور بیش از ۴۵۶ هزار دستگاه تسلا مدل Y فروخته شده است. این رقم نسبت به سال قبل ۴۵ درصد رشد دارد. 

همانطور که قبلاً به اطلاعتان رسانده ایم، تسلا مدل Y با عبور از داچیا ساندرو، پژو ۲۰۸ و فولکس واگن T-Roc عنوان پرفروش ترین خودروی اروپا در سال ۲۰۲۳ را در اختیار دارد. داده های مربوط به ۲۰ کشور اروپایی گویای آن است که در این قاره مشتریان بیش از ۲۵۵ هزار دستگاه مدل Y خریداری کرده اند. پس از این کراس اوور برقی، داچیا ساندرو با اختلاف ۱۹ هزار واحدی، در رتبه دوم جدول پرفروش ترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۲۳ قرار دارد.

پایان سلطه تویوتا؟

انتشار آمار فروش درخشان تسلا مدل Y زنگ خطر را برای تویوتا و مدل هایی مثل RAV4 و کرولا به صدا در می آورد. به لطف حضور پررنگ تویوتا در بازارهای بین المللی و ارزش در برابر قیمت بالا، عادت کرده بودیم این دو مدل محبوب ژاپنی را در صدر جدول پرفروش ترین مدل ها ببینیم. اما به نظر می رسد قاعده بازی عوض شده و این تسلاست که حالا فرمول فروش را بهتر از خودروساز بزرگ و با سابقه ژاپنی می داند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که RAV4 و کرولا جزو مدل های سنتی مجهز به موتور درون سوز هستند. در شرایطی که استقبال از خودروهای برقی روز به روز در حال افزایش است، تویوتا کماکان اصرار دارد محصولات خود را با پیشرانه های بنزینی و هیبریدی تولید کند. هر چند این شرکت از لحاظ فروش کلی عملکرد موفقی داشته، اما میزان رشد تقاضا برای محصولات آن در دو بازار مهم اروپا و چین بالا نیست.

گفتنی است در جدول پرفروش ترین خودروهای دنیا در سال ۲۰۲۳، پس از تسلا مدل Y، تویوتا RAV4 با فروش ۱.۰۷ میلیون دستگاه جایگاه دوم را کسب کرده؛ خانواده کرولا هم با ثبت رکورد فروش ۱.۰۱ میلیون دستگاه در رتبه سوم قرار دارد.

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.

توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.