موضوعات داغ روز:

کانسپت ب ام و ویژن Neue Klasse X معرفی شد؛ برداشتی از جانشین برقی X3

منتشر شده در 04 فروردین 1403 ساعت 14:00
نویسنده سعید علیپور

کمپانی ب ام و از یک کانسپت پیشرفته رونمایی کرد. این کانسپت جذاب ویژن Neue Klasse X نام دارد و برداشت خودروساز آلمانی از نسل جدید کراس اوورهای برقی را به نمایش می گذارد.

ب ام و خود را برای تحولات گسترده ای آماده می کند. این شرکت نسل بعدی مدل های برقی خود را بر اساس پلتفرم مدرن Neue Klasse (به معنای کلاس جدید) تولید خواهد کرد. پیشتر و در سال گذشته ب ام و با معرفی کانسپت ویژن Neue Klasse پیش نمایشی از سدان های مبتنی بر این پلتفرم را ارائه کرد. حالا این کمپانی با پرده برداری از کانسپت ویژن Neue Klasse X، تصویری نزدیک به واقعیت از کراس اوورهای آتی خود، به خصوص جانشین X3 را ارائه می کند.

الیور زیپس رئیس هیئت مدیره ب ام و معتقد است پلتفرم جدید Neue Klasse برند ب ام و را از نو تعریف کرده و در عین حال آن را بیش از هر زمان دیگری ب ام و تر می کند. با توجه به این گفته می توان حدس زد علی رغم برقی شدن محصولات آتی کمپانی، ذات اسپرتی که از یک ب ام و انتظار می رود، در آنها حفظ خواهد شد.

برداشتی از جانشین برقی X3

استفاده از ابَر مغزها

در خودروهای بنزینی، معمولاً اجزای اصلی مثل موتور، گیربکس، سامانه کنترل پایداری و سیستم تعلیق تطبیق پذیر توسط ECU های اختصاصی کنترل می شوند. اما ب ام و در خودروهای مبتنی بر پلتفرم Neue Klasse روش متفاوتی را در پیش خواهد گرفت و از «ابر مغزها» در آنها استفاده خواهد کرد. ابر مغز در واقع نامی است که باواریایی ها برای کامپیوترهای یکپارچه قدرتمند و پیشرفته انتخاب کرده اند. به گفته فرانک وبر، عضو هیئت مدیره ب ام و، هر کدام از این ابر مغزها در مقایسه با ECU یک خودروی بنزینی تا ۱۰ برابر قوی تر خواهد بود.

طراحی ویژن Neue Klasse X

با توجه به این ویژگی، امکان استفاده از یک ابر مغز و یا کامپیوتر قدرتمند، به جای چند ECU فراهم خواهد شد. در نتیجه با تجمیع چند ابر مغز، می توان خودرویی تولید کرد که از نظر پردازشی قدرت و سرعت بسیار بالاتری دارد. آقای وبر معتقد است استفاده از چند ابر مغز، باعث می شود خودروها از لحاظ عملکرد دینامیکی، دقت، راندمان و لذت رانندگی خیلی پیشرفته تر و بهتر باشند.

پیمایش ۳۰۰ کیلومتر مسافت تنها با ۱۰ دقیقه شارژ

ب ام و می گوید خودروهای مبتنی بر پلتفرم Neue Klasse به نسل ششم از تکنولوژی eDrive مجهز خواهند بود. در این خودروها انرژی توسط باتری های لیتیوم یونی استوانه ای شکل تأمین خواهد شد؛ این باتری ها از نظر چگالی انرژی ۲۰ درصد بهتر از باتری های منشوری هستند. علاوه بر این، خودروهای Neue Klasse از معماری ۸۰۰ ولتی و فناوری شارژ سریع پشتیبانی خواهند کرد. به لطف این ویژگی تنها با ۱۰ شارژ انرژی لازم برای پیمایش ۳۰۰ کیلومتر مسافت در باتری ذخیره سازی می شود.

ویژن Neue Klasse X از بالا

طراحی بیرونی مدرن و آینده نگرانه

ب ام و ویژن Neue Klasse X از طراحی هیجان انگیزی برخوردار است. هر چند بدنه این کراس اوور کانسپت از ترکیب خطوط و حجم های ساده خلق شده، اما هماهنگی بالا و همچنین نسبت های به کار رفته سبب شده با پیکره ای جذاب و اسپرت طرف باشیم. جلوپنجره نمادین ب ام و در این کانسپت تکامل پیدا کرده و ساختاری باریک و عمودی دارد. این المان نورپردازی شده تا در شب از فواصل دور دست هم مشخص باشد که محصولی از ب ام و در حال نزدیک شدن است! مثل سدان Neue Klasse، چراغ های روشنایی در روز این کراس اوور مفهومی نیز شامل دو خط دوقلوی مورب می شود.

نمای رو به رو ویژن Neue Klasse X

در نمای جانبی المان معروف به هوفمیستر کینک به بیننده تأکید می کند که ویژن Neue Klasse X محصولی از شرکت ب ام و است. گلگیرهای متورم و خطوط موجود روی آنها و البته درها، تازه ترین کانسپت باواریایی ها را مدلی عضلانی و باشگاه رفته نشان می دهند! در این نما خبری از آینه های جانبی رایج نیست و دوربین های جانبی تصاویر اطراف را در اختیار راننده قرار می دهند.

نمای پشت ویژن Neue Klasse X

در نمای عقب قاب باریک چراغ ها بیش از حد ساده به نظر می رسد، اما گرافیک آنها طراحی جذابی دارد. سپر حاضر در این بخش متورم طراحی شده و در گوشه های آن دو چراغ باریک عمودی به چشم می خورد. اسپویلر موجود در انتهای سقف دیگر ویژگی قابل ذکر در نمای عقب است.

طراحی داخلی متفاوت از تمامی مدل های کنونی

کابین کانسپت ب ام و ویژنNeue Klasse X  کاملاً متفاوت از مدل های فعلی کمپانی است، طوری که در صورت حذف لوگو از مرکز فرمان، پی بردن به هویت خودرو تقریباً غیرممکن خواهد شد. در این کراس اوور کانسپت خبری از آن داشبورد معروف ب ام و نیست و از یک داشبورد به شدت ساده استفاده شده؛ این داشبورد در قسمت میانی میزبان نمایشگر دیجیتال بزرگ است و هیچ دکمه فیزیکی روی آن دیده نمی شود.

کابین ویژن Neue Klasse X

در کانسپت ب ام و ویژن Neue Klasse X از سیستم عامل iDrive نیز خبری نیست و برای کنترل امکانات مختلف باید از نمایشگر مرکزی یا دکمه های لمسی موجود روی فرمان کمک گرفت. به غیر از نمایشگر مرکزی بزرگ، قسمت پایینی شیشه جلو هم نقش یک نمایشگر باریک سرتاسری را ایفا می کند. این نمایشگر اطلاعاتی از قبیل سرعت، وضعیت باتری و مواردی از این دست را در اختیار راننده قرار می دهد. علاوه بر این نمایشگر، داده های مذکور از طریق سیستم هداپ دیسپلی مبتنی بر واقعیت افزوده نیز اطلاع رسانی می شوند. اگر با دقت به تصاویر کابین ب ام و ویژن Neue Klasse X نگاه کنید، به جز کنسول میانی در هیچ جای دیگر اثری از دکمه های فیزیکی نخواهید دید.

فرمان ویژن Neue Klasse X

خودرویی دوستدار محیط زیست

ب ام و تأکید دارد مثل سدان مفهومی Neue Klasse، کابین کانسپت ویژن Neue Klasse X نیز عاری از مواد نفتی است و تمامی پوشش ها از گیاهان و مواد معدنی تولید شده اند. ضمن اینکه پلاستیک بازیافتی نیز سهمی پررنگ در ساخت قسمت های مختلف کابین دارد. به خاطر فضای گسترده، ترکیب رنگ جذاب، پوشش هایی با بافت مرجانی شکل و سقف تماماً شیشه ای، این کراس اوور مفهومی حسی بدیع از آزادی را به سرنشینان خود منتتقل می کند.

نمای عقب ویژن Neue Klasse X

انتظار می رود نسخه تولید انبوه ب ام و ویژن Neue Klasse X حوالی سال ۲۰۲۵ از راه برسد. بدیهی است که این نسخه هم از لحاظ نمای بیرونی و هم از لحاظ کابین، تغییراتی را تجربه خواهد کرد. این کانسپت پیشرفته بیشتر از لحاظ طراحی اهمیت دارد تا نوآوری های فنی؛ به همین خاطر در رابطه با مشخصات پیشرانه اطلاعات دقیقی در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.

One Response to “کانسپت ب ام و ویژن Neue Klasse X معرفی شد؛ برداشتی از جانشین برقی X3”

  1. علی فردید گفت:

    های هیتلر

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.

توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.