موضوعات داغ روز:

درس عبرت وزارت صمت از واردات خودرو

منتشر شده در 28 بهمن 1402 ساعت 12:01
نویسنده زهرا رسولی
واردات خودرو

خودروهای وارداتی پس از تاخیرهای فراوان در سامانه یکپارچه خودرو عرضه شدند. اما برخی از این خودروها مورد استقبال مردم قرار نگرفته است.

اما دلیل این عدم‌ استقبال چه بود؟ وزارت صمت از این تجربه درس عبرت می‌گیرد؟

به گزارش آخرین خودرو، خودروهای وارداتی پس از تاخیرهای فراوان در سامانه یکپارچه عرضه شدند تا به انتظارات بازار ایران پایان دهند. این عرضه خودروهای خارجی حاصل دو سال کشمکش، دعوا و بلاتکلیفی در دولت، وزارت صمت، خودروسازان و سایر دست‌های پشت پرده بازار خودرو بود. دست‌انداز های اجرای این طرح بسیار بود و وزیر صمت پیشین را قربانی خود کرد و به استیضاح کشاند. اما آیا در نهایت واردات خودرو برای مردم رضایت‌بخش بود؟

سال گذشته وزارت صمت اعلام کرد که تعدادی از خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه شده و مردم برای شرکت در طرح فروش ۱۲۰ هزار خودروی خارجی باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب خود بلوکه کنند. در جریان ثبت‌نام متقاضیان خودروهای وارداتی در کل ۲۵ هزار میلیارد تومان پول بلوکه شد که واکنش‌های زیادی از سمت مردم به دنبال داشت.

قهر بازار با برخی خودروهای وارداتی

به رغم انتظار شدید بازار در اوایل بحث آزادسازی واردات خودرو به کشور، حال به نظر می‌رسد این خودروها مورد استقبال مردم قرار نگرفته‌اند. همان‌طور که گفته شد در نوبت اولیه ثبت‌نام، ۱۲۰ هزار ظرفیت تعیین شد که البته بیش از این تعداد ثبت‌نام شد. اما حال سامانه یکپارچه در اطلاعیه‌ای نوشت ۱۳ مدل از این خودروهای وارداتی به صورت عرضه مازاد و فروش فوری در سامانه عرضه می‌شوند.

اما علت این عدم استقبال به‌رغم انتظارات فراوان چه بود؟

با نگاهی به ۱۳ مدل خودروی وارداتی مازاد به صورت کامل می‌توان به علت این عدم استقبال پی برد. اکثر افرادی که در سامانه اولویت‌های خود را مشخص کردند، خودروهایی از برندهای کره‌ای و .. را انتخاب کردند و در آخرین اولویت‌ها خودروهای چینی ررا قرار دادند. پس همانطور که انتظار می‌رفت تمام این خودروها چینی هستند که مورد استقبال واقع نشدند. این نکته بیانگر آن است که متقاضیان خودروهای وارداتی در اصل به دنبال خودروی چینی نیستند. به عبارت دیگر، بازار خودروی ایران در واقع تشنه خودروهای غیر چینی خوب است و شاید به همین دلیل است که ورود این خودروها تاکنون تاثیر چندانی بر بازار آزاد نداشت.

وزارت صمت از تجربه واردات درس می‌گیرد؟

رفتار متقاضیان خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه و همچنین بازار آزاد نشان‌دهنده آن است که واردکنندگان باید به دنبال خودرویی غیر از خودروهای چینی می‌رفتند. حال این مساله مطرح می‌شود که چرا سیاست‌گذاران به دنبال تغییر نیستند و خودرو از کشورهای دیگری وارد نمی‌کنند؟

روند واردات خودرو برای جانبازان و ایثارگران نشان می‌دهد واردکنندگان می‌توانند به سراغ خرید و واردات غیر چینی ها بروند و در این مورد با مشکلی مواجه نیستند؛ اما همچنان تمرکز واردکننده‌ها بر خودروهای چینی است و به نظر می‌رسد به دلیل سیاست‌های بین ایران و چین، واردکنندگان قصدی برای تغییر رویه ندارند.

این اقدام واردکنندگان و سیاست‌گذاران می‌تواند آثار منفی در بازار بگذارد. با توجه به بودجه‌ای که دولت در بودجه سال برای واردات خودرو در نظر گرفته است می‌توان به این نکته پی برد که اگر در سال ۱۴۰۳ وارداتی در کار باشد، محدود است و قرار نیست بازار ایران با خودروهای خارجی اشباع شود. در این میان باید به این نکته توجه کرد که واردات یک سری خودروهای خاص برای جانبازان و ایثارگران می‌تواند موج عظیمی از افزایش قیمت آن خودروها را در پی داشته باشد.

ویدیو های پیشنهادی

۷ Responses to “درس عبرت وزارت صمت از واردات خودرو”

  1. احمد گفت:

    خریدار هست ولی نه با این قیمت ماشین های چینی رو میخاین چند برابر قیمت جهانی قالب کنین به مردم معلومه خریدار ندارن قیمت ها رو بیارین پایین یه روزه فروش میرن کی دیگه میخایین سیر بشین همیشه خدا دستتون تو جیب مردم مظلومه ایرانه

    ۲۸
    ۱
    • امیراسماعیلی گفت:

      دقیقا این دزدی ها فساد وخیانت رانت مملکت را نابود کرده…واردات اگر کاملا برای همه آزاد میشد خوب بود مجوزش را دادن به همین خودروسازها خودشان وارد کنند اینام مه نمیان خودشون را خراب کنند…العان لوازم خانگی هم شده این خودرو هم کران شده هم تک محصول هم منتاج قطعات بی کیفیت چینی نمیکنند قطعات با کیفیت بیاورند…وقتی واردات ممنوع میشود اینا هم تیراج تولید را پائین میارن هم بی کیفیت میکنند وهم کران میفروشند… العان پول بنز می‌دیم پراید میگیریم اون با قطعات درجه ۱۰ چینی…

      ۱۲
      ۰
  2. مهدی گفت:

    قربون برم خدارو یه بوم ودوهوارو واقعا معلوم نیست اگه واردات خودروهای۲۰هزاردلار به بالا ممنوعه پس چرا برای جانبازان آزاده وچرا میگن ارز نداریم ولی به اندازه ۳۰۰هزار خودرو وارداتی به چای دبش ارز میدن واقعا موندم چقدر دروغ

    ۱۰
    ۰
  3. کامیاب گفت:

    دولت چرا باید خودرو وارد کند؟ واردات خودرو باید به مردم و بخش خصوصی سپرده شود دولت باید فقط نظارت کند که خودروهایی که مردم و بخش خصوصی وارد می کنند دارای استاندارد ملی و بین المللی باشد.
    دخالت دولت در واردات خودرو میشود همین تولیدات ایرانخودرو و سایپا که استانداردهای ملی رو هم پاس نمی کنند ولی با فشار دولت به مردم میفروشند.
    دخالت دولت موجب گرانی و رکود و رانت و اختلاس و دزدی میشود

    ۵
    ۰
  4. مصطفی گفت:

    وقتی کرولا مدل ۲۰۱۶ با صدوپنجاه هزارتا کار قیمت میخوره شش میلیارد، نگاه به سامانه میشه برد بلیط بخت ازمایی، سامانه ای ها دنبال آربیتراژند و دولت با عملکرد خودش این سیگنال رو فرستاد که بله، همیتطوره و با سگنال تخصیص جانبازی، روی این ماجرا مهر رسمی هم زد
    راهکار ساده ست، کافی بود دولت اعلام کنه بعد سامانه بازی، خودروها در نمایندگی عرضه خواهد شد،

    ۱
    ۰
  5. علی گفت:

    تا رقابتی نشه درست نمیشه دولت این وسط خودش کاسبی و دلالی میکنه قصد ارزان شدن خودرو و خدمت به مردم را نداره و گرنه روش‌های زیادی هست

    ۱
    ۰
  6. سعید گفت:

    آقای دلاور، بچه های آخرین خودرو…
    نمی‌خواهید یه صحبتی در مورد سیرکی که بهمن موتور راه انداخته بکنید؟ اینهمه تیکه به همکاری قبلی انداختید برای وابستگی به خودروسازان ولی شما هم صحبتی نمیکنید که…
    ما دوستتون داریما…

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.