موضوعات داغ روز:

شاهین پلاس ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

شاهین پلاس نسخه جدید سدان خانواده SP100 سایپا است. این خودرو نسبت به نمونه های قبلی شاهین ارتقا پیدا کرده و پیشرانه جدیدی را تجربه می کند.

حجم موتور 1587 سی سی
قدرت 115 اسب بخار
گشتاور 147 نیوتن متر
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
منتشر شده در 08 خرداد 1404 ساعت 13:46
نویسنده حسین دلاور
عکاس علیرضا پاداش
ویدئو رضا چوکامی

شاهین پلاس نسخه جدید و ارتقا یافته شاهین گروه خودروسازی سایپا است که در تیپ های دنده دستی و اتوماتیک در بازار عرضه می شود.

معرفی شاهین

شاهین سدان کلاس C گروه خودروسازی سایپا بوده و از پلتفرم SP100 در آن استفاده شده است. شاهین در ابتدا با نسخه های دنده ای تیپ G و اتوماتیک CVT در خط تولید سایپا تولید و مونتاژ شد اما بعد ها شرکت سایپا تصمیم گرفت که نسخه ارتقا یافته این خودرو را با نام شاهین پلاس به سبد محصولات خود اضافه کند. با توجه به سیاست گذاری های سایپا، شاهین پلاس به لحاظ فنی در دو نسخه در بازار ایران عرضه می شود که شامل تیپ اتومات و دنده دستی است که جعبه دنده نسخه دنده دستی آن از نوع ۵ سرعته دستی و جعبه دنده نسخه اتومات شاهین پلاس از نوع شش سرعته اتوماتیک AT است.

شاهین پلاس ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

طراحی بدنه شاهین پلاس

بدنه شاهین پلاس تفاوت خاصی با نسخه های قبلی ندارد و در بحث اِلِمان های ظاهری با شاهین اتوماتیک CVT برابر است. در جلو پنجره این خودرو از قاب کرومی استفاده شده و دستگیره های کرومی هم بر روی این سدان ایرانی نصب شده است. همچنین بالای قاب پلاک عقب شاهین+، نوار کرومی رنگی دیده می شود که در شاهین اتوماتیک CVT هم وجود دارد. از سوی دیگر نشان روی در صندوق عقب این خودرو با علامت + همراه شده است.

شاهین پلاس ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

حتما ببینید : ویدیو معرفی شاهین اتوماتیک

در سایر بخش های بیرونی شاهین پلاس تفاوتی را با نسخه های قبلی نمی بینیم. رینگ های آلومینیومی این خودرو همچنان از نوع ۱۵ اینچی است. پیش از این احتمال داده می شد که شاهین+ با رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی به بازار بیاید.

شاهین پلاس ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

مشخصات فنی سایپا شاهین پلاس

شاهین پلاس گروه خودروسازی سایپا در بحث تعلیق و بسیاری از اجزای فنی تفاوتی با نسخه های قبلی ندارد. تعلیق جلوی این سدان از نوع مک فرسون است و در بخش عقب آن ساختار نیمه مستقل H وجود دارد. فرمان این خودرو از نوع کمکی برقی است و ابعاد این خودرو تفاوتی با نسخه های قبلی ندارد.

مشخصات فنی سایپا شاهین پلاس

اما در سایپا شاهین پلاس پیشرانه ME16 نصب شده است. پیشرانه ME16 نسخه ایرانیزه EC5 گروه PSA است و شباهت هایی به TU5 پلاس ایران خودرو دارد. اما در برخی بخش ها ME16 به روزتر از TU5 پلاس به حساب می آید. این پیشرانه ۱۱۴ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور 145 تا ۱۴۷ نیوتن متر تولید می کند. در این پیشرانه که ۱.۶ لیتر حجم دارد، از ساختار ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ استفاده شده است. همچنین فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی (VVT-i) در آن وجود دارد. پیشرانه شاهین پلاس استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و قابلیت ارتقا به سطح یورو ۶ هم برای آن تعریف شده است. در حال حاضر تولید تولید پیشرانه ME16 در کارخانه مگا موتور آغاز شده و احتمالاً بزودی تولید انبوه این خودرو در گروه خودروسازی سایپا آغاز می شود.

مشخصات فنی سایپا شاهین پلاس

جعبه دنده شاهین+ در نسخه دنده دستی از نوع ۵ سرعته دستی 5F18 بوده و در نمونه اتوماتیک این خودرو از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE استفاده شده است.

برندسایپا
مدلشاهین پلاس
کلاس بدنهسدان
سال تولید۱۴۰۲
حجم موتور۱۵۸۷ سی سی
تعداد سیلندر۴
تعداد سوپاپ۱۶
فناوری موتورتنفس طبیعی
قدرت۱۱۵ اسب بخار
گشتاور۱۴۷ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰---
حداکثر سرعت۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس۵ سرعته دستی / ۶ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرتدیفرانسیل جلو
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبیکپارچه تیر پیچشی
طول۴۴۴۶ سانتی متر
عرض۱۷۷۱ سانتی متر
ارتفاع۱۴۹۰ سانتی متر
فاصله محوری۲۶۵۰ سانتی متر
وزن۱۳۲۰ کیلوگرم
حجم باک۴۷ لیتر
مصرف سوخت۷.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک۱۸۵/۶۵R15
برند نشان مادرسایپا
کشور سازندهایران

کابین و امکانات شاهین +

کابین شاهین + برابر با شاهین اتوماتیک CVT است و تفاوتی با آن ندارد. البته برخی تغییرات در کابین خودرو نسبت به نمونه های قبول اعمال شده است. شاهین+ مانند شاهین اتوماتیک CVT به فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، سانروف، آنتن کوسه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت اسپرت و برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی اندروید، آینه های تاشو برقی و… مجهز است.

شاهین پلاس ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

در کنار این امکانات، این خودرو به امکاناتی نظیر صندلی برقی راننده و گرمکن صندلی های جلوی را هم به صورت استاندارد مجهز شده است.

در مورد طراحی داخل کابین نیز می توان گفت طراحی داخل کابین این خودرو تغییرات خوبی پیدا کرده است. مسلما اولین چیزی که می تواند توجه بیننده را به خود جلب کند استفاده از رنگ های روشن در بخش داشبورد و رودری ها است که جلوه خوبی را به این خودرو داده و باعث افزایش جذابیت طراحی داخل کابین شاهین پلاس شده است. از طرفی استفاده از طرح چوب بر روی قسمت هایی از داشبورد و همچنین تریم مشکی پیانویی باعث شده است تا این خودرو جلوه ای لوکس را به خود بگیرد.

شاهین پلاس ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنیدو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل حرکت در سربالایی
امکانات رفاهیسانروف برقی - فرمان کمکی برقی - سنسور نور - تهویه اتوماتیک - سنسور پایش باد تایرها - رینگ آلومینیومی - تریم داخلی چرم مصنوعی - آینه های تاشو برقی - استارت دکمه ای - کروز کنترل - محدود کننده سرعت - چراغ روشنایی روز - نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی اندروید - سنسور پارک و دوربین دنده عقب - آنتن کوسه ای - صندلی برقی راننده - گرمکن صندلی های جلو

مزایا و معایب

مزایاوجود جعبه دنده AT در تیپ اتوماتیک - فضای کابین جادار - سواری به نسبت نرم - پیشرانه کم مصرف - امکانات رفاهی قابل قبول
معایبمتریال نه چندان مطلوب قطعات کابین - نبود کیسه هوای جانبی - نبود برخی امکانات رفاهی مانند زیرآرنجی عقب، سنسور باران و...

قیمت شاهین اتوماتیک پلاس

قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۴/۱۸)۱,۲۶۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۴/۱۸)۹۷۵,۱۴۲,۰۰۰ تومان

رقبا و قیمت شاهین پلاس

رقبای اصلی شاهین پلاس نسخه اتوماتیک را دنا پلاس توربو اتوماتیک، تارا اتوماتیک، کی ام سی ایگل، شاهین اتوماتیک CVT تشکیل می دهند که همگی جزو سدان های گران قیمت داخلی به شمار می روند. همچنین نمونه دنده دستی این خودرو قابلیت رقابت با دنا پلاس دنده دستی و تارا دنده دستی را دارد.

آلبوم تصاویر سایپا شاهین پلاس

سوالات متداول

مشخصات فنی شاهین پلاس چیست؟

شاهین پلاس به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ME16 مجهز است. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ که فناوری VVT-i را هم دارد، ۱۱۴ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۵ تا ۱۴۷ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده این خودرو از نوع ۵ سرعته دستی و یا شش سرعته اتوماتیک AT است.

چه امکانات رفاهی و ایمنی در شاهین پلاس دیده می شود؟

فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، سانروف، آنتن کوسه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت اسپرت و برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی اندروید، آینه های تاشو برقی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو و… از جمله امکانات این خودرو است.

ویدیو های پیشنهادی

۲۸ Responses to “شاهین پلاس ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی”

  1. آرش گفت:

    با این موتور شاهین از ماشین های ایران خودرو سر خواهد بود و بلاخره یکبار برنده مسابقه با ایرانخودرو میشه.

    ۸۳
    ۱۲
    • آرمین گفت:

      اما هنوز شیشه بالابر راننده سایپا اتوماتیک نیست، همین مزیت ایرانخودرو برگ برندشه. (وسط پیچ جاده یکی زنگ میزنه دستت رو فرمانه یکی رو دنده، پاهات درگیر پدالاست، کسی پیشت نیست! گوشی از رو داشبورد پرت میشه طبق معمول، نیش ترمزف کلاچ، گاز! یه دست رو فرمن و با اونیکی دنده میزنی سریع گوشیو تو هوا میگیری برای اینکه صدا به صدا برسه یدونه میزنی تو سر کلید بالابر! به عذن اون خدا شیشه خودش میره بالا!)

      ۱۱
      ۶۷
    • منتقد گفت:

      همه سایتها در سال ۹۹ صحبت از موتور برلیانس میکردن،ولی همه دروغ بود.الان هم دارن دروغ تحویل مردم میدن،خودروی بدون مشکل🤣🤣🤣

      ۷
      ۶
  2. محمد حسین گفت:

    به نظرم این ماشین با همین مشخصات عرضه بشه بهتر از تارا هست
    بازم یه چیز سلیقه ایه

    ۵۲
    ۱۵
  3. علی گفت:

    این چه دسته دنده ایه خدایی؟؟؟
    ینی زشت تر و بد فرم تر از این نمیتونستن طراحی کنن؟؟؟؟

    بابا دسته دنده همون مدل اتومات قبلیه خیلی قشنگتر و جمو جورتر بود!!
    کاشکی اینو مسئولای سایپا ببینن و تو نسخه نهایی لحاظ کنن
    چیه این اخههه

    نکته بعدی اینکه یه فکری هم ب حال سپر عقب بکنن که منبع اگزوزش از پشت معلومه و آویزونه مث تیبا صندوق دار!!!!
    من نمیدونم سایپا چه مشکلی با طراحی این قسمت داره که هردفه باید بگی درستش کنین
    ینی واقعاااا خودشون نمیبینن این جزییاتو؟
    امیدوارم که برای حلش مث تیبا نگیرن یه تیکه پلاستیک زشت بچسبونن تهش!!!

    ۲۷
    ۱۸
  4. محمد گفت:

    چی میشد اگه این یه مدل هم میساختن با همین موتور ولی توربوشارژش میکردن
    واقعا در اینصورت هیچ ماشین ایرانی نمیتونست با شاهین رقابت کنه

    ۱۷
    ۷
    • خدا رحم کنه گفت:

      سلام دوست عزیز با کیفیت آشغال بنزین ایران،موتور های توربو شارژ دوام زیادی ندارند!
      الان خیلی از عزیزان که شاهین خریدن و ازش ناراضی بودن به علت مشکلات روغن و موتور و اینا بخاطر این هست که توربو شارژ نیاز داره به بنزین عالی
      دنا پلاس توربو شارژ هم همینطور هست .
      بعد یه مدت استفاده یه سری از مشکلات برای ماشین پیش میاد چون توربو شارژ واسه ایران جواب نمیدهXD

      ۱۷
      ۷
  5. علی اصغر گفت:

    مطمئناً شاهین پلاس اینگونه تولید نخواهد شد و صرفا نمونه ای هست برای گذاشتن در نمایشگاه.

    اولین مورد داشبورد خوردو هستش که مثل آریا سافت تاچ خواهد بود.
    دومین مورد که ابهامات زیادی درش هست موتور.
    این موتور با گیربکس دستی عملکرد مناسبی داره و جایگزین کم هزینه تری نسبت به موتور توربو فعلی هست. اما با گیربکس اتوماتیک روی تارا بسیار ضعیف ظاهر شده و قطعا جوابگوی بدنه شاهین با ۱۲۰ کیلوگرم وزن بیشتر نخواهد بود. ازونجا که قرار هست برای خودروی آریا موتور ۲.۰ لیتری وارداتی استفاده بشه با همین گیربکس اتوماتیک قطعا استفاده از موتور ضعیفتر در نمونه اتوماتیک هیج توجیهی نداره.

    اما بهترین پروژه ممکن برای سایپا توربو کردن همین موتور ۱.۶ داخلی هستش. بجای واردات موتور برای یک خودروی ملی!

    ۱۲
    ۱
  6. محمد گفت:

    با همه این اپشن هاب شاهین پلاس بازم تارا برتری داره اگر شاهین پلاس و تارا v4 باهم مقایسه کنیم متوجه میشوم که تارا برای بری می‌کند
    مزایای شاهین پلاس
    موتور شبیه تیوفایو ۱۶۰۰ سی سی
    مانیتور بزرگ تر ۱۰ اینچی
    گرم کن صندلی
    صندلی برقی
    گیربکس جدید
    سیستم تهویه اتوماتیک
    ESP
    معایب شاهین پلاس
    پلتفرم قدیمی تویوتا یاریس
    یک جا در فرمان برای کلید های کنترلی
    نداشت زیر دستی برای عقب
    نداشت شیشه راننده اتوماتیک
    ظاهر عقب ناخوانا با جلو
    موتور ضعیف
    کیفت پایین متریال

    مزایای تارا v4
    موتور ۱۷۰۰ سی سی EFP
    صندلی برقی
    شیشه راننده برقی
    ESP
    زیر ارنجی عقب
    صندلی عقب می‌خوابه
    رینگ های ۱۶ اینچی
    گیربکس جدید
    گرافیگ جدید چراغ عقب
    سیستم تهویه اتوماتیک
    معایب تارا v4
    پشتبانی نادرست نمایندگی از تمام مدل های تارا که اینم قرار جزوشون بشه
    قیمت بالا
    موتور ضعیف
    کیفت بد متریال استفاده شده
    نداشت ضربه گیر صندوق عقب

    دوستان تمام خودرو های این مدلی مثل تارا شاهین اریا تی اف ۲۱ ریرا باید موتور های بالای ۱۸۰۰ سی سی داشته باشن تا قدرت بیشتری واسه کشیدن یک خودرو داشته باشن و قیمت مناسب که تو ایران همچین کلمیه وجود نداره
    ریرا موتور ۲۰۰۰ سی سی
    تی اف ۲۱ موتور ۱۸۰۰ سی سی
    تارا موتور ۱۸۰۰ سی سی
    شاهین موتور ۱۸۰۰ سی سی
    اریا موتور ۲۰۰۰ سی سی
    باید داشته باشن

    ۷
    ۲۹
    • محسن گفت:

      اطلاعات غلط به مردم ندید، تارا کی با موتور ای اف اومده که ما خبر نداریم؟
      بدنه تارا به شدت پفکی و غیر اصولی حجیمه طوریکه نمیشه اصلا بهش گفت بدنه، فقط تو بحث جادار بودن و خوش نشین بودن تارا برتری محسوسی داره، من به شخصه از نشستن تو شاهین حس خوبی نگرفتم و رانندگی باهاش رو دوست نداشتم

      ۹
      ۱
    • بهزاد گفت:

      محمد جان پسر خوب بهتر نیست قبل از اینکه نظری بنویسی یه مطالعه داشته باشی؟ از نظر ظاهری که به گفته خیلی کارشناسان بهترین طراحی داخلی برای شاهین هست / سیستم کنترل پایداری ESP و هندلینگ که از نقاط مثبت شاهینه منفی کردی!؟ / پلتفرم تویوتا یاریس که توی خودرهای داخلی اصلا قابل قیاس نیست و خیلی بهتره رو نکته منفی دونستی!!! و … یا اطلاعاتت پایینه یا قصد و غرضی داری…

      ۱۳
      ۱
  7. سردار گفت:

    شاهین در کل بین مردم از نظر چهره جدید وزیباش داره به تدریج محبوب میشه وجای ماشینای قدیمی مثل پارسو چارصد وپنجو دویسشیش ودنا رومیگیره ولی با این مشخصات کلا همه بازار میاد سمت شاهین چون امنیت ومقاومتش هم بهتره، مثلا پارس وتارا رو بی‌طرفانه برید فشار بدید فقط انگار از حلب کهنه درست شدن

    ۲۹
    ۲
    • aaaaaaa گفت:

      لااقل ایرانخودرو ماشینو بدی نمایندگی با هر بدبختی ساپورت می کنن و حق ندارن ماشین معیوب رو از نمایندگی خارج کنن. شما الان بری ساپیا یارو تو پیشخوان حتی جواب سلامتو نمیده چه برسه به خدمات.

      ۷
      ۱۰
  8. سردار گفت:

    شاهین در کل بین مردم از نظر چهره جدید وزیباش داره به تدریج محبوب میشه وجای ماشینای قدیمی مثل پارسو چارصد وپنجو دویسشیش ودنا رومیگیره ولی با این مشخصات کلا همه بازار میاد سمت شاهین چون امنیت ومقاومتش هم بهتره، مثلا پارس وتارا رو بی‌طرفانه برید فشار بدید فقط انگار از حلب کهنه درست شدن..

    ۸
    ۳
  9. مجید گفت:

    الان امکانات را برای تولید اولیه بالا میبرن بعدا که نتونستن گرونش کنن از سر وتهش میزنن. وزنش را کم میکنن آپشن حذف میکنن و .و……

    ۴
    ۰
  10. مصطفی صدر گفت:

    سلام لطفا از بدنه وموتور برلیانس موتور جدید اتوماتیک که در سالهای قبل تولید میشد مجددا استفاده کنید چون هم از نظر طراحی بیرونی وداخلی خیلی بهتر از شاهین هست وضمنا از نظر فنی موتور برلیانس بجای تسمه تایم زنجیر موتور داشته که خیلی تاثیر مثبتی و راندمان بهتری داشته و کم اصطلاح تر نسبت سایر موتورها . واقعا حیف شد برلیانس اچ ۳۳۰ اتوماتیک از چرخه تولید کنار گذاشته شد.

    ۱
    ۱
  11. امیرحسین گفت:

    بنظرتون قیمت بازارش از هشتصد میلیون بیشتر میشه؟

    ۵
    ۰
  12. ستاره گفت:

    من نمیدونم چرا هنوز هم بخش میانی داخل کابین که شامل دسته دنده جا لیوانی و کنسول میشه رو شبیه خودرو های بیست سال پیش طراحس میکنن؟ از یه خودرو چینی کپی کنن تمومش کنن این زشتی رو. بعدشم رینگ این ماشین نسبت به بدنه خیلی کوچیکه. امیدوارم تو نسخه پلاسش رینگ رو بزرگ کنن واقعا تو ذوق میزنه. ظاهر چراغ های عقبش هم اصلا خوب نیست و قدیمیه. امیدوارم ال ای دیش کنن یا شکل نئون هاشو حداقل اصلاح کنن

    ۰
    ۱
  13. مصلح گفت:

    لطفاً تست و بررسی کامل شاهین پلاس را انجام دهید. بعد از چند ماه از ورود به بازار هنوز تست و بررسی درست و حسابی از این خودرو انجام نشده است.

    ۰
    ۰
  14. محمد گفت:

    شاهین پلاس شاید برادر نا تنی تارا باشه چون گیربکس و موتوری یکی هست این ام ای ۱۶ تا تیوفایو پلاسه اما بخاطر ایمنی شاهین بهترینه و بوده فعلا تو بدنه رقیب نداره
    این ۸۰۰ خورده ایه ولی تارا ۹۰۰ خورده ای هست که به احتمال زیاد شده قیمتش

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.