شاهین پلاس ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی
شاهین پلاس نسخه جدید سدان خانواده SP100 سایپا است. این خودرو نسبت به نمونه های قبلی شاهین ارتقا پیدا کرده و پیشرانه جدیدی را تجربه می کند.




شاهین پلاس نسخه جدید و ارتقا یافته شاهین گروه خودروسازی سایپا است که در تیپ های دنده دستی و اتوماتیک در بازار عرضه می شود.
معرفی شاهین
شاهین سدان کلاس C گروه خودروسازی سایپا بوده و از پلتفرم SP100 در آن استفاده شده است. شاهین در ابتدا با نسخه های دنده ای تیپ G و اتوماتیک CVT در خط تولید سایپا تولید و مونتاژ شد اما بعد ها شرکت سایپا تصمیم گرفت که نسخه ارتقا یافته این خودرو را با نام شاهین پلاس به سبد محصولات خود اضافه کند. با توجه به سیاست گذاری های سایپا، شاهین پلاس به لحاظ فنی در دو نسخه در بازار ایران عرضه می شود که شامل تیپ اتومات و دنده دستی است که جعبه دنده نسخه دنده دستی آن از نوع ۵ سرعته دستی و جعبه دنده نسخه اتومات شاهین پلاس از نوع شش سرعته اتوماتیک AT است.

طراحی بدنه شاهین پلاس
بدنه شاهین پلاس تفاوت خاصی با نسخه های قبلی ندارد و در بحث اِلِمان های ظاهری با شاهین اتوماتیک CVT برابر است. در جلو پنجره این خودرو از قاب کرومی استفاده شده و دستگیره های کرومی هم بر روی این سدان ایرانی نصب شده است. همچنین بالای قاب پلاک عقب شاهین+، نوار کرومی رنگی دیده می شود که در شاهین اتوماتیک CVT هم وجود دارد. از سوی دیگر نشان روی در صندوق عقب این خودرو با علامت + همراه شده است.

حتما ببینید : ویدیو معرفی شاهین اتوماتیک
در سایر بخش های بیرونی شاهین پلاس تفاوتی را با نسخه های قبلی نمی بینیم. رینگ های آلومینیومی این خودرو همچنان از نوع ۱۵ اینچی است. پیش از این احتمال داده می شد که شاهین+ با رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی به بازار بیاید.

مشخصات فنی سایپا شاهین پلاس
شاهین پلاس گروه خودروسازی سایپا در بحث تعلیق و بسیاری از اجزای فنی تفاوتی با نسخه های قبلی ندارد. تعلیق جلوی این سدان از نوع مک فرسون است و در بخش عقب آن ساختار نیمه مستقل H وجود دارد. فرمان این خودرو از نوع کمکی برقی است و ابعاد این خودرو تفاوتی با نسخه های قبلی ندارد.

اما در سایپا شاهین پلاس پیشرانه ME16 نصب شده است. پیشرانه ME16 نسخه ایرانیزه EC5 گروه PSA است و شباهت هایی به TU5 پلاس ایران خودرو دارد. اما در برخی بخش ها ME16 به روزتر از TU5 پلاس به حساب می آید. این پیشرانه ۱۱۴ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور 145 تا ۱۴۷ نیوتن متر تولید می کند. در این پیشرانه که ۱.۶ لیتر حجم دارد، از ساختار ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ استفاده شده است. همچنین فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی (VVT-i) در آن وجود دارد. پیشرانه شاهین پلاس استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و قابلیت ارتقا به سطح یورو ۶ هم برای آن تعریف شده است. در حال حاضر تولید تولید پیشرانه ME16 در کارخانه مگا موتور آغاز شده و احتمالاً بزودی تولید انبوه این خودرو در گروه خودروسازی سایپا آغاز می شود.

جعبه دنده شاهین+ در نسخه دنده دستی از نوع ۵ سرعته دستی 5F18 بوده و در نمونه اتوماتیک این خودرو از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE استفاده شده است.
برند | سایپا |
مدل | شاهین پلاس |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۱۴۰۲ |
حجم موتور | ۱۵۸۷ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۱۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۷ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۵ سرعته دستی / ۶ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | یکپارچه تیر پیچشی |
طول | ۴۴۴۶ سانتی متر |
عرض | ۱۷۷۱ سانتی متر |
ارتفاع | ۱۴۹۰ سانتی متر |
فاصله محوری | ۲۶۵۰ سانتی متر |
وزن | ۱۳۲۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۷ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۸۵/۶۵R15 |
برند نشان مادر | سایپا |
کشور سازنده | ایران |
کابین و امکانات شاهین +
کابین شاهین + برابر با شاهین اتوماتیک CVT است و تفاوتی با آن ندارد. البته برخی تغییرات در کابین خودرو نسبت به نمونه های قبول اعمال شده است. شاهین+ مانند شاهین اتوماتیک CVT به فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، سانروف، آنتن کوسه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت اسپرت و برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی اندروید، آینه های تاشو برقی و… مجهز است.

در کنار این امکانات، این خودرو به امکاناتی نظیر صندلی برقی راننده و گرمکن صندلی های جلوی را هم به صورت استاندارد مجهز شده است.
در مورد طراحی داخل کابین نیز می توان گفت طراحی داخل کابین این خودرو تغییرات خوبی پیدا کرده است. مسلما اولین چیزی که می تواند توجه بیننده را به خود جلب کند استفاده از رنگ های روشن در بخش داشبورد و رودری ها است که جلوه خوبی را به این خودرو داده و باعث افزایش جذابیت طراحی داخل کابین شاهین پلاس شده است. از طرفی استفاده از طرح چوب بر روی قسمت هایی از داشبورد و همچنین تریم مشکی پیانویی باعث شده است تا این خودرو جلوه ای لوکس را به خود بگیرد.

امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | سانروف برقی - فرمان کمکی برقی - سنسور نور - تهویه اتوماتیک - سنسور پایش باد تایرها - رینگ آلومینیومی - تریم داخلی چرم مصنوعی - آینه های تاشو برقی - استارت دکمه ای - کروز کنترل - محدود کننده سرعت - چراغ روشنایی روز - نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی اندروید - سنسور پارک و دوربین دنده عقب - آنتن کوسه ای - صندلی برقی راننده - گرمکن صندلی های جلو |
مزایا و معایب
مزایا | وجود جعبه دنده AT در تیپ اتوماتیک - فضای کابین جادار - سواری به نسبت نرم - پیشرانه کم مصرف - امکانات رفاهی قابل قبول |
معایب | متریال نه چندان مطلوب قطعات کابین - نبود کیسه هوای جانبی - نبود برخی امکانات رفاهی مانند زیرآرنجی عقب، سنسور باران و... |
قیمت شاهین اتوماتیک پلاس
قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۴/۱۸) | ۱,۲۶۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۴/۱۸) | ۹۷۵,۱۴۲,۰۰۰ تومان |
رقبا و قیمت شاهین پلاس
رقبای اصلی شاهین پلاس نسخه اتوماتیک را دنا پلاس توربو اتوماتیک، تارا اتوماتیک، کی ام سی ایگل، شاهین اتوماتیک CVT تشکیل می دهند که همگی جزو سدان های گران قیمت داخلی به شمار می روند. همچنین نمونه دنده دستی این خودرو قابلیت رقابت با دنا پلاس دنده دستی و تارا دنده دستی را دارد.
آلبوم تصاویر سایپا شاهین پلاس














































سوالات متداول
شاهین پلاس به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ME16 مجهز است. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ که فناوری VVT-i را هم دارد، ۱۱۴ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۵ تا ۱۴۷ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده این خودرو از نوع ۵ سرعته دستی و یا شش سرعته اتوماتیک AT است.
فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، سانروف، آنتن کوسه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت اسپرت و برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی اندروید، آینه های تاشو برقی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو و… از جمله امکانات این خودرو است.
با این موتور شاهین از ماشین های ایران خودرو سر خواهد بود و بلاخره یکبار برنده مسابقه با ایرانخودرو میشه.
اما هنوز شیشه بالابر راننده سایپا اتوماتیک نیست، همین مزیت ایرانخودرو برگ برندشه. (وسط پیچ جاده یکی زنگ میزنه دستت رو فرمانه یکی رو دنده، پاهات درگیر پدالاست، کسی پیشت نیست! گوشی از رو داشبورد پرت میشه طبق معمول، نیش ترمزف کلاچ، گاز! یه دست رو فرمن و با اونیکی دنده میزنی سریع گوشیو تو هوا میگیری برای اینکه صدا به صدا برسه یدونه میزنی تو سر کلید بالابر! به عذن اون خدا شیشه خودش میره بالا!)
مگه ماشین اوووتووومات نیست؟ پس چطوره یک دست به فرمون و یکی به دنده است؟
ای خ دا
فیلم علمی تخیلی نبین
به پای پارس ای ال ایکس یا ۴۰۵ اس ال ایکس نمیرسه
چه معنی داره پشت فرمون تلفن جواب بدی؟
به نظر من جای صفحه نمایشگر و درچه کولر باید عوض بشه این طور بهتر و خب نسبت به قبل از دنده اتوماتیک at که بهتر از cvt و امیدوارم مشکل تقه که از دنده خلاص به دنده معکوس میرفتی صدای تقه میداد امیدوارم این مشکل برطرف شده باشه ولی در کل نسبت به رانا و کوییک و دنا پلاس طراحی قشنگ تره
همه سایتها در سال ۹۹ صحبت از موتور برلیانس میکردن،ولی همه دروغ بود.الان هم دارن دروغ تحویل مردم میدن،خودروی بدون مشکل🤣🤣🤣
اگر زیرآرنجی عقب اصافه بشه و متریال داخل پلاستیک نرم باشه خیلی بهتر میشه و اینکه توربو شارژر باشه به جای تنفس طبیعی
موافقم
به نظرم این ماشین با همین مشخصات عرضه بشه بهتر از تارا هست
بازم یه چیز سلیقه ایه
این چه دسته دنده ایه خدایی؟؟؟
ینی زشت تر و بد فرم تر از این نمیتونستن طراحی کنن؟؟؟؟
بابا دسته دنده همون مدل اتومات قبلیه خیلی قشنگتر و جمو جورتر بود!!
کاشکی اینو مسئولای سایپا ببینن و تو نسخه نهایی لحاظ کنن
چیه این اخههه
نکته بعدی اینکه یه فکری هم ب حال سپر عقب بکنن که منبع اگزوزش از پشت معلومه و آویزونه مث تیبا صندوق دار!!!!
من نمیدونم سایپا چه مشکلی با طراحی این قسمت داره که هردفه باید بگی درستش کنین
ینی واقعاااا خودشون نمیبینن این جزییاتو؟
امیدوارم که برای حلش مث تیبا نگیرن یه تیکه پلاستیک زشت بچسبونن تهش!!!
چی میشد اگه این یه مدل هم میساختن با همین موتور ولی توربوشارژش میکردن
واقعا در اینصورت هیچ ماشین ایرانی نمیتونست با شاهین رقابت کنه
سلام دوست عزیز با کیفیت آشغال بنزین ایران،موتور های توربو شارژ دوام زیادی ندارند!
الان خیلی از عزیزان که شاهین خریدن و ازش ناراضی بودن به علت مشکلات روغن و موتور و اینا بخاطر این هست که توربو شارژ نیاز داره به بنزین عالی
دنا پلاس توربو شارژ هم همینطور هست .
بعد یه مدت استفاده یه سری از مشکلات برای ماشین پیش میاد چون توربو شارژ واسه ایران جواب نمیدهXD
مطمئناً شاهین پلاس اینگونه تولید نخواهد شد و صرفا نمونه ای هست برای گذاشتن در نمایشگاه.
اولین مورد داشبورد خوردو هستش که مثل آریا سافت تاچ خواهد بود.
دومین مورد که ابهامات زیادی درش هست موتور.
این موتور با گیربکس دستی عملکرد مناسبی داره و جایگزین کم هزینه تری نسبت به موتور توربو فعلی هست. اما با گیربکس اتوماتیک روی تارا بسیار ضعیف ظاهر شده و قطعا جوابگوی بدنه شاهین با ۱۲۰ کیلوگرم وزن بیشتر نخواهد بود. ازونجا که قرار هست برای خودروی آریا موتور ۲.۰ لیتری وارداتی استفاده بشه با همین گیربکس اتوماتیک قطعا استفاده از موتور ضعیفتر در نمونه اتوماتیک هیج توجیهی نداره.
اما بهترین پروژه ممکن برای سایپا توربو کردن همین موتور ۱.۶ داخلی هستش. بجای واردات موتور برای یک خودروی ملی!
با همه این اپشن هاب شاهین پلاس بازم تارا برتری داره اگر شاهین پلاس و تارا v4 باهم مقایسه کنیم متوجه میشوم که تارا برای بری میکند
مزایای شاهین پلاس
موتور شبیه تیوفایو ۱۶۰۰ سی سی
مانیتور بزرگ تر ۱۰ اینچی
گرم کن صندلی
صندلی برقی
گیربکس جدید
سیستم تهویه اتوماتیک
ESP
معایب شاهین پلاس
پلتفرم قدیمی تویوتا یاریس
یک جا در فرمان برای کلید های کنترلی
نداشت زیر دستی برای عقب
نداشت شیشه راننده اتوماتیک
ظاهر عقب ناخوانا با جلو
موتور ضعیف
کیفت پایین متریال
مزایای تارا v4
موتور ۱۷۰۰ سی سی EFP
صندلی برقی
شیشه راننده برقی
ESP
زیر ارنجی عقب
صندلی عقب میخوابه
رینگ های ۱۶ اینچی
گیربکس جدید
گرافیگ جدید چراغ عقب
سیستم تهویه اتوماتیک
معایب تارا v4
پشتبانی نادرست نمایندگی از تمام مدل های تارا که اینم قرار جزوشون بشه
قیمت بالا
موتور ضعیف
کیفت بد متریال استفاده شده
نداشت ضربه گیر صندوق عقب
دوستان تمام خودرو های این مدلی مثل تارا شاهین اریا تی اف ۲۱ ریرا باید موتور های بالای ۱۸۰۰ سی سی داشته باشن تا قدرت بیشتری واسه کشیدن یک خودرو داشته باشن و قیمت مناسب که تو ایران همچین کلمیه وجود نداره
ریرا موتور ۲۰۰۰ سی سی
تی اف ۲۱ موتور ۱۸۰۰ سی سی
تارا موتور ۱۸۰۰ سی سی
شاهین موتور ۱۸۰۰ سی سی
اریا موتور ۲۰۰۰ سی سی
باید داشته باشن
اطلاعات غلط به مردم ندید، تارا کی با موتور ای اف اومده که ما خبر نداریم؟
بدنه تارا به شدت پفکی و غیر اصولی حجیمه طوریکه نمیشه اصلا بهش گفت بدنه، فقط تو بحث جادار بودن و خوش نشین بودن تارا برتری محسوسی داره، من به شخصه از نشستن تو شاهین حس خوبی نگرفتم و رانندگی باهاش رو دوست نداشتم
محمد جان پسر خوب بهتر نیست قبل از اینکه نظری بنویسی یه مطالعه داشته باشی؟ از نظر ظاهری که به گفته خیلی کارشناسان بهترین طراحی داخلی برای شاهین هست / سیستم کنترل پایداری ESP و هندلینگ که از نقاط مثبت شاهینه منفی کردی!؟ / پلتفرم تویوتا یاریس که توی خودرهای داخلی اصلا قابل قیاس نیست و خیلی بهتره رو نکته منفی دونستی!!! و … یا اطلاعاتت پایینه یا قصد و غرضی داری…
شاهین در کل بین مردم از نظر چهره جدید وزیباش داره به تدریج محبوب میشه وجای ماشینای قدیمی مثل پارسو چارصد وپنجو دویسشیش ودنا رومیگیره ولی با این مشخصات کلا همه بازار میاد سمت شاهین چون امنیت ومقاومتش هم بهتره، مثلا پارس وتارا رو بیطرفانه برید فشار بدید فقط انگار از حلب کهنه درست شدن
لااقل ایرانخودرو ماشینو بدی نمایندگی با هر بدبختی ساپورت می کنن و حق ندارن ماشین معیوب رو از نمایندگی خارج کنن. شما الان بری ساپیا یارو تو پیشخوان حتی جواب سلامتو نمیده چه برسه به خدمات.
همه نمایندگی های سایپا اینجوری نیست و چیزی نیست که برای شاهین ایراد محسوب بشه
شاهین در کل بین مردم از نظر چهره جدید وزیباش داره به تدریج محبوب میشه وجای ماشینای قدیمی مثل پارسو چارصد وپنجو دویسشیش ودنا رومیگیره ولی با این مشخصات کلا همه بازار میاد سمت شاهین چون امنیت ومقاومتش هم بهتره، مثلا پارس وتارا رو بیطرفانه برید فشار بدید فقط انگار از حلب کهنه درست شدن..
الان امکانات را برای تولید اولیه بالا میبرن بعدا که نتونستن گرونش کنن از سر وتهش میزنن. وزنش را کم میکنن آپشن حذف میکنن و .و……
سلام لطفا از بدنه وموتور برلیانس موتور جدید اتوماتیک که در سالهای قبل تولید میشد مجددا استفاده کنید چون هم از نظر طراحی بیرونی وداخلی خیلی بهتر از شاهین هست وضمنا از نظر فنی موتور برلیانس بجای تسمه تایم زنجیر موتور داشته که خیلی تاثیر مثبتی و راندمان بهتری داشته و کم اصطلاح تر نسبت سایر موتورها . واقعا حیف شد برلیانس اچ ۳۳۰ اتوماتیک از چرخه تولید کنار گذاشته شد.
بنظرتون قیمت بازارش از هشتصد میلیون بیشتر میشه؟
من نمیدونم چرا هنوز هم بخش میانی داخل کابین که شامل دسته دنده جا لیوانی و کنسول میشه رو شبیه خودرو های بیست سال پیش طراحس میکنن؟ از یه خودرو چینی کپی کنن تمومش کنن این زشتی رو. بعدشم رینگ این ماشین نسبت به بدنه خیلی کوچیکه. امیدوارم تو نسخه پلاسش رینگ رو بزرگ کنن واقعا تو ذوق میزنه. ظاهر چراغ های عقبش هم اصلا خوب نیست و قدیمیه. امیدوارم ال ای دیش کنن یا شکل نئون هاشو حداقل اصلاح کنن
لطفاً تست و بررسی کامل شاهین پلاس را انجام دهید. بعد از چند ماه از ورود به بازار هنوز تست و بررسی درست و حسابی از این خودرو انجام نشده است.
شاهین پلاس شاید برادر نا تنی تارا باشه چون گیربکس و موتوری یکی هست این ام ای ۱۶ تا تیوفایو پلاسه اما بخاطر ایمنی شاهین بهترینه و بوده فعلا تو بدنه رقیب نداره
این ۸۰۰ خورده ایه ولی تارا ۹۰۰ خورده ای هست که به احتمال زیاد شده قیمتش