آئودی A3 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی
آئودی A3 برای اولین بار در سال 1996 معرفی شد و چهار نسل دارد، این خودرو در کلاس سایزی C قرار می گیرد از پلتفرم MQB فولکس واگن بهره می برد.




آئودی A3 برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ معرفی شد و چهار نسل دارد، این خودرو در کلاس سایزی C قرار می گیرد از پلتفرم MQB فولکس واگن بهره می برد.
درباره آئودی A3
آئودی از جمله خودروسازان اروپایی است که می تواند عطش حس و حال ارتباط گیری بین انسان، فلز و پلاستیک که یک خودرو را تشکیل می دهد را برای فرد ایجاد کند. برند ارباب حلقه ها یا آئودی سالهاست که یکی از زیرمجموعه های امپراتوری خودروسازی فولکس واگن به شمار می رود. آئودی در طول سالیان حضور محدودی در بازار ایران داشته که دلیل آن نیز می تواند به سطح بالای قیمتی محصولات آن یا رقابت سخت با به دو برادر آلمانی خود یعنی بنز و بی ام و برگردد. بعد از آزاد شدن واردات خودرو شرکت نادین خودرو از این خودرو ساز آلمانی خودروهایی را در سبد محصولات خود برای سامانه خودروهای جانبازان قرار داده است که آئودی A3 در دو تیپ اسپورت بک و سدان دو مورد از آنها هستند.

آئودی A3 برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ معرفی شد و تا کنون در چهار نسل به بازار عرضه شده است. این خودرو در کلاس سایزی C قرار می گیرد که اندازه بزرگی ندارد و خودروی متوسط به حساب می آید، تمامی نسل های آئودی A3 بر اساس پلتفرم های فولکس واگن توسعه یافته اند. نسل سوم و آخر این خودرو از پلتفرم MQB بهره می برند که در سال ۲۰۱۲ از آن رونمایی شد؛ این پلتفرم ماژولار زیربنای طیف گسترده ای از خودروها از کلاس سوپرمینی تا کلاس SUV سایز متوسط است. نسل چهارم آئودی A3 در سال ۲۰۲۰ با تیپ اسپرت بک رونمایی شد و بعد از آن تیپ های دیگر این خودرو در کلاس های دیگر به لیست محصولات آئودی اضافه شد. A3 در آلمان توسط خط تولید آئودی و در چین در خطوط تولید فاو شریک تجاری این شرکت آلمانی به تولید می رسد.

طراحی بدنه AUDE A3
آئودی در طول سالها خودروسازی همانند هر تولید کننده دیگر با سابقه ای درخشان یک خط طراحی با الگو های مختص به خود را پیروی می کند. پیروی از این مفاهیم طراحی برای آئودی شخصیتی ویژه با زیبایی بسری مختص خود ساخته است. در بخش طراحی هر دو تیپ از این خودرو را مورد برسی قرار می دهیم و در بخش هایی که با هم تفاوت دارند مطرح می کنیم. در نمای جلوی با همان طراحی همیشگی و پخته آئودی روبه رو هستیم که ترکیبی از جلوپنجره ای بزرگ با نشان آئودی در وسط و خطوط برجسته بر روی کاپوت است. در طرفین خودرو مجرا های بزرگ هوا قرار گرفته اند که هم به خنک کاری خودرو کمک می کنند هم به جذابیت آن افزوده اند. بخش هایی که هوا را از خود عبور می دهند در آئودی A3 به اشکال زاویه دارد و تیزی هستند که با نمای جلویی پر از خط و خطوط تیز این خودرو هماهنگی دارد. چراغ های اصلی در آئودی A3 به صورت پیکسلی بوده که بسیار با کیفیت و جذاب هستند، به تازگی بعد از ۵ سال در محصولات چینی شاهد چنین چراغ هایی هستیم.

در نمای جانی، بخش جلویی تا ستون D در تیپ هاچبک و سدان آن به یک شکل هستند. رینگ های ۱۸ اینچی که در هر دو تیپ این خودرو به کار رفته اند به شکل دو رنگ و دایاموند کات هستند که در چنین خودروی اسپرتی به زیبایی می درخشد. استفاده از خط شانه ای طویل که در هماهنگ با فرورفتگی های زاویه دار در درب هاست باعث می شود که خودرو کاملا عضلانی دیده شود.

در نمای عقب آئودی A3 نسخه اسپورت بک و سدان با چراغ هایی با زاویه های تیز روبه رو هستیم که از گرافیک و شفافیت به نسبت بالایی برخودارد هستند. بر روی دیفیوزر همانند اشکالی که در جلوپنجره و مجرا های ورودی هوا وجود داشت تکرار شده و به دور آنها کروم کاری صورت گرفته است. نقدی که می توان به آئودی A3 در هردو نسخه وارد کرد اگزوز های فیک آن است. به طور کلی طراحی آئودی A3 ترکیبی از اصالت طراحی و خطوط تیز است که برای ما خودروی اسپرت و جوان پسند در هر دو مدل می سازد. آ ۳ با وجود گذشت ۵ سال از طراحی آن، هنوز نیز خودروی جذاب به حساب می آید.

مشخصات فنی آئودی A3
قلب تپنده این خودرو در هردو تیپ، موتوری ۱۵۰۰ سی سی توربو با پاشش مستقیم سوخت آلمانی تشکیل می دهد که می تواند حداکثر ۱۶۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متری گشتاور تولید نماید. توان خروجی از موتور به واسته گیربکسی ۷ سرعته دو کلاچه خشک با قابلیت تعویض دنده سریع پدل شیفتر پشت فرمان به چرخ های جلو انتقال می یابد. صفر تا صدی که برای نسخه اسپورت بک آئودی A3 اعلام شده ۱ دهم ثانیه از نسخه سدان آن بیشتر است و می تواند در ۸.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد و نهایت سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند.

برند | آئودی |
مدل | A3 / A3L |
کلاس بدنه | سدان / هاچ بک |
سال تولید | ۲۰۲۵ |
حجم موتور | ۱۴۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربو شارژر TSI |
قدرت | ۱۵۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه خشک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۶۰۶ میلی متر / ۴۳۵۴ میلی متر |
عرض | ۱۸۱۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۳۲ میلی متر / ۱۴۵۸ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۷۳۰ میلی متر / ۲۶۳۰ میلی متر |
وزن | ۱۴۳۵ کیلومتر / ۱۴۱۲ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۱ لیتر |
مصرف سوخت | ۵.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۲۵/40R18 |
شرکت عرضه کننده | نادین خودرو |
برند نشان مادر | آئودی |
کشور سازنده | آلمان - چین |
سیستم تعلیق به کار رفته در بخش جلوی آئودی A3 مک فروسون بوده و در محور عقب مولتی لینک است که می تواند فرمان پذیری های هیجان انگیز در این خودرو به نسبت اسپرت را به خوبی مدیریت کند. مصرف سوخت آئودی در هر دو نسخه ۶ لتیر بنزین به ازای هر صد کیلومتر است.
کابین و امکانات آئودی آ ۳
آئودی برندی لوکس در دنیای خودروسازی به حساب می آید و انتظار از آن در زمینه کیفیت متریال بسیار بالا بوده که A3 این انتظار را به خوبی بر آورده کرده است. داشبورد و رودری ها را در قسمت هایی که دست با آن ارتباط دارد متریالی نرم با کیفیت تشکیل می دهد. در دیگر بخش ها داشبورد ترکیبی از پلاستیک خشک با کیفیت و دکوراتیو ها مشکی پیانو ای و طرح کروم کاری به کار رفته که از لحاظ کیفیت و زیبایی چذابیت خوبی به خودرو داده است.

کاببین آئودی A3 در هر دو نسخه اسپورت بک و سدان به شیوه سبک جدید که الگو گیری از کاببین هواپیما است طراحی شده و شباهت هایی با کاببین لامبورگینی اوروس دارد. این سبک طراحی را خودروسازان اروپایی ابداع کردند و در محصولات نسل جدید پژو، سیتروئن و … شاهد چنین طراحی هایی هستیم. مالتی میدا در این خودرو مقداری به سمت راننده متمایل شده که دید خوبی را به بینده ارائه میدهد اما دید سایر سرنشینان را محدود می کند. از خلاقیت های طراحان آئودی می توان در جای نمایی محل قرار گیری دریچه های تهویه اشاره کرد بخصوص خروجی تهویه طرفین صفحه کیلومتر. در بحث دسترسی ها، کابین A3 به بهترین شیوه مهندسی شده و کاربر می تواند به راحت ترین شیوه به عملگر ها و کنترلر ها دسترسی پیدا کند. در کل طراحی کابین این خودرو با استفاده از خطوط تیر و شلوغ کاری های که در آن بکار رفته حس حال یک خودرو اسپرت را به خوبی انتقال میدهد.

هر دو تیپ این خودرو از امکانات نسبتا کاملی بخوردار هستند اما این را بدانید به دلیل محدودیت های ارزی در نسخه فول آپشن به ایران راه نیافته اند. از جمله امکانات و آپشن های دخیل در بخث ایمنی و رفاهی در این خودرو؛ سانروف برقی پانورامیک، سنسور نور و باران، فناوری LED چراغ ها، نور پردازی داخلی، صندلی های برقی با قابلیت تنظیم در ۶ جهت، تهویه مطبوع دو کاناله، سیستم استارت استاپ، سیستم اتوهلد، ترمز پارک برقی، ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، ترمز اضطراری، رابط کاربری اتصال به موبایل اختصاصی، رانندگی بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، هشدار بازشدن درب(DOW)، هشدار نقطه کور و … هستند. در نسخه اسپرت بک این خودرو قابلیت کنترل حرکتی مالتی مدیا نیز وجود دارد. تنها نقدی که می توان به هردو نسخه این خودرو وارد کرد، نبود امکاناتی همانند دوربین ۳۶۰ درجه، گرم کن و سردکن صندلی است.

مزایا و معایب
مزایا | کیفیت مونتاژ و متریال خوب - امکانات ایمنی و رفاهی مناسب - هلدینگ خوب - کابین به نسبت جادار |
معایب | شتاب کمتر از توقع - عدم استفاده از جعبه دنده دو کلاچه تَر |
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - ترمز اضطراری اتوماتیک - رادار خط خوان - رادار نقطه کور - اخطار برخورد از جلو |
امکانات رفاهی | سقف نیمه پانورامای برقی - فناوری LED چراغ ها - گرمکن صندلی های جلو - تریم داخلی چرم - صندلی های برقی جلو - فرمان کمکی برقی - دنده پشت فرمان - سنسور نور - سنسور باران - نور بالای اتوماتیک - نور پردازی کابین - ترمز پارک برقی - اتوهلد - سیستم صوتی حرفه ای - کلاستر دیجیتال - کروز کنترل تطبیقی - سیستم کیپ لین - استارت دکمه ای - رادار تابلوخوان - نمایشگر لمسی - سنسور پارک عقب - چراغشوی - دوربین عقب - پاکسازی هوای کابین - تهویه دو کاناله اتوماتیک |
رقبای آئودی A3
در هردو نسخه این خودرو را باید با خودروهای وارداتی در سامانه جانبازان مقایسه کرد که از لحاظ قیمتی در سطح بالا تری نسبت به دیگر محصولات وارداتی قرار می گیرند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که رقبای این خودروها هنوز به صورت گسترده به بازار راه نیافته اند. از جمله رقبای نسخه اسپرت بک می توان به فولکس واگن گلف، مینی کوپر و BMW سری ۱ اشاره کرد.
رقبای نسخه سدان آئودی A3 همانند همیشه از دو برند آلمانی بنز و بی ام وی هستند. بنز سی ۲۰۰ و BMW 218 از اصلی ترین سدان های رقیب برای A3 محسوب می شوند.
گالری تصاویر








































سوالات متداول
قلب تپنده این خودرو در هردو تیپ، موتوری ۱۵۰۰ سی سی توربو با پاشش مستقیم سوخت آلمانی تشکیل می دهد که می تواند حداکثر ۱۶۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متری گشتاور تولید نماید. توان خروجی از موتور به واسته گیربکسی ۷ سرعته دو کلاچه خشک با قابلیت تعویض دنده سریع پدل شیفتر پشت فرمان به چرخ های جلو انتقال می یابد. صفر تا صدی که برای نسخه اسپورت بک آئودی A3 اعلام شده ۱ دهم ثانیه از نسخه سدان آن بیشتر است و می تواند در ۸.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد و نهایت سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند.
هر دو تیپ این خودرو از امکانات نسبتا کاملی بخوردار هستند اما این را بدانید به دلیل محدودیت های ارزی در نسخه فول آپشن به ایران راه نیافته اند. از جمله امکانات و آپشن های دخیل در بخث ایمنی و رفاهی در این خودرو؛ سانروف برقی پانورامیک، سنسور نور و باران، فناوری LED چراغ ها، نور پردازی داخلی، صندلی های برقی با قابلیت تنظیم در ۶ جهت، تهویه مطبوع دو کاناله، سیستم استارت استاپ، سیستم اتوهلد، ترمز پارک برقی، ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، ترمز اضطراری، رابط کاربری اتصال به موبایل اختصاصی، رانندگی بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، هشدار بازشدن درب(DOW)، هشدار نقطه کور و … هستند. در نسخه اسپرت بک این خودرو قابلیت کنترل حرکتی مالتی مدیا نیز وجود دارد. تنها نقدی که می توان به هردو نسخه این خودرو وارد کرد، نبود امکاناتی همانند دوربین ۳۶۰ درجه، گرم کن و سردکن صندلی است.