آمار تصادفات نوروزی ؛ خلف ادعای وزیر راه درآمد

تصادفات جادهای طی سالهای اخیر به عنوان یکی از بحرانهای جدی نه تنها در ایران، بلکه در جهان شناخته میشود. آمار تصادفات نوروزی را در این مطلب با ما بررسی کنید.
به گزارش آخرین خودرو، این بحران در تعطیلات نوروزی کشور تشدید میشود و سالانه در همین بازه زمانی جان تعداد زیادی از هموطنان را میگیرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که در هر کشور برای ایمنسازی سفرهای جادهای اقداماتی صورت میگیرد؛ اما این اقدامات در ایران به چه شکل بوده است؟
برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید به آمار تصادفات جادهای و همچنین میزان مرگ و میر در تصادفات نوروزی اشاره کرد.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، در نوروز سال جاری مدعی شد آمار فوتیها نسبت به سال گذشته در برخی از استانها ۴۵ درصد کاهش داشته است. البته او درباره جزئیات این ادعای خود توضیحی نداد و به همان اظهارنظر اکتفا کرد. این ادعا درحالی مطرح شد که آمارها از افزایش میزان فوتیها خبر میدهد.
آمار نشان میدهد از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین ۷۶۹ نفر در صحنه تصادف جان خود را از دست داده و تعداد ۲۰ هزار و ۲۱۴ نفر در تصادفات مصدوم شدهاند. این درحالی است که در نوروز ۱۴۰۲ تعداد ۶۰۰ فوتی در کشور به ثبت رسیده است.
بذرپاش در ادامه صحبتهای خود به این نکته اشاره کرد که سال گذشته ۸۸۷ نقطه حادثه خیز شناسایی شده است که ۵۲۵ نقطه آن رفع خطر شده و البته که به تایید پلیس راهور هم رسیده است. باتوجه به آماری که وزیر راه و شهرسازی ارائه میدهد، این پرسش مطرح میشود که چرا با وجود این اقدامات همچنان آمار تصادفات و فوتیها بالاست؟
گرچه پژوهش علمیای در خصوص علل و دلایل افزایش مرگ و میر جادهای در چند سال اخیر منتشر نشده؛ اما برخی شواهد از افزایش تعداد خودروها در کشور و کاهش کیفیت و ایمنی خودروها خبر میدهند.
سهم خودروهای داخلی از تصادفات نوروزی چقدر بود؟
سردار تیموری، رئیس پلیس راهور فراجا در این رابطه میگوید در تعطیلات نوروزی امسال، بیش از ۱۳ هزار تصادف منجر به جرح و کشته شدن افراد رخ داده است که ۹۰ درصد از خودروهای دخیل، از نوع خودروهای داخلی و ۱۰ درصد از نوع خودروهای خارجی بودند.
رییس پلیس راهور فراجا ادامهداد: سهم شماره گذاری خودروهای داخلی ۸۸ درصد و خودروهای خارجی ۱۲ درصد است و این آمار ۹۰ درصدی تصادفات نشان میدهد که خودروهای داخلی ۲ درصد بیشتر از سهم شمارهگذاری دخالت داشتند.
در نتیجه، گرچه طی دو دهه اخیر گرچه در بخش عامل انسانی (بهبود آموزش و اثرگذاری قوانین راهنمایی و رانندگی) و جاده اتفاقات مثبت رخ داده، اما در بخش خودرو کیفیت خودروها افت قابل توجهی داشته است و این امر باعث افزایش افزایش آمار تلفات میشود.
البته در این میان نباید سایر عوامل حوادثزا را از یاد ببریم. گرچه وزارت راه و شهرسازی سالانه آمارهایی مبنی بر افزایش کیفیت جادههای شهری یا بین شهری منتشر میکند، اما همانطور که مشاهده میشود، برخی از جادههای پرتردد در شهرها نه تنها طی این سالها بازسازی نشده، بلکه همچنان خودروها بر آسفالتهای غیراستاندارد و حادثهخیز رفت و آمد میکنند و بر آمار تصادفات شهری و بین شهری میافزایند.