موضوعات داغ روز:

سکوت مجلسی‌های مدعی در برابر علی‌ آبادی ؛ سیاست‌ های فاطمی‌ امین اصلاح شد؟

منتشر شده در 27 اردیبهشت 1403 ساعت 14:00
نویسنده زهرا رسولی
وزارت صمت

به گزارش آخرین خودرو، طی سال‌های گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت سکان‌ داران پروعده‌ای را به خود دید که در ابتدای وزارت ‌شان برنامه‌های دقیقی ارائه می‌دهند و معمولا در پایان نیز دست خالی وزارتخانه را ترک می‌کنند. دولت فعلی نیز از این قضیه مستثنی نبود و وعده‌وعیدها وزیر نخست وزارتخانه صمت را به استیضاح کشاند و برکنار کرد. اما آیا سکان‌دار جدید در سیاست‌گذاری وزارت صمت تغییری ایجاد کرده است؟

برای پاسخ ابتدا باید این مساله را مطرح کرد که چه عواملی زمینه را برای استیضاح وزیر قبلی، یعنی رضا فاطمی‌امین، و روی کار آمدن عباس علی‌آبادی فراهم کرد؟
جلسه استیضاح فاطمی‌ امین عمدتا حول محور خودرو، از جمله قیمت خودرو در بازار، وضعیت تولید و واردات چرخید. نمایندگان معتقد بودند که واردات خودرو در دست مافیا چرخید و نهایی نشد و در آن طرف ماجرا نیز قیمت خودرو در بازار آزاد به طور سرسام‌ آوری در حال افزایش است و مردم از بدیهی ‌ترین حقوق محروم شده‌اند. به طور کلی تمامی امور خودرویی با خبر درمانی اداره می‌شد و نارضایتی‌های فراوانی در پی داشت.
در نهایت آخرین جلسه استیضاح برای فاطمی‌ امین موفقیت‌آمیز نبود و ریاست وزارت صمت در خرداد ۱۴۰۲ به علی‌آبادی سپرده شد.
حال مواردی که فاطمی‌ امین را به استیضاح کشاند اصلاح شد؟

آمار تولید خودروسازان

آن ‌گونه که آمار تولید خودرو نشان می‌دهد، علی‌آبادی در وعده افزایش تولید خودرو موفق عمل نکرد. افت تولید ۲۴ درصدی خودروسازان در فروردین نسبت به مدت مشابه سال گذشته، درحالی بود که وزیر صمت در سال جدید وعده افزایش تیراژ داد بود.

تولید خودروسازان

واردات خودرو

اما این پایان ماجرا نیست. خودروهای وارداتی همچنان به صورت قطره‌ چکانی تحویل مردم می‌شوند؛ با این تفاوت که خودروهای تحویل شده با قیمت فضایی در بازار آگهی و آن خودروهایی هم که هنوز تحویل مشتری نشده است، حواله‌شان با قیمت‌های میلیاردی در بازار سیاه خودرو دست به دست می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که خودروهای خارجی که قرار بود برای قشر متوسط وارد کشور شوند، عملا به قشر مرفه جامعه اختصاص یافته و سایر اقشار از این فرصت محروم شده‌اند.

واردات خودرو

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

یکی از انتقاداتی که نسبت به عملکرد فاطمی‌امین وارد می‌شد، طراحی سامانه یکپارچه خودرو بود. نمایندگان مجلس بارها به این نکته اشاره داشتند که سامانه یکپارچه موجب بهبود بازار نشده است و در نهایت برای اداره آن بودجه عظیمی صرف شده است.
عباس علی‌آبادی هم اکنون که حدود یک سال از وزارتش می‌گذرد، سامانه یکپارچه را حذف کرد. حال با حذف این سامانه، خودروسازان می‌توانند به برگزاری لاتاری پیشین خود بازگردند. لاتاری که صف آن‌ها طولانی‌تر از لاتاری آمریکاست و عملا شفافیت عرضه خودروها از بین می‌رود. در این مواقع بارها مشاهده شد که خودروسازان در لحظات اولیه فروش اعلام تکمیل ظرفیت می‌کنند یا نمایندگی‌ها برای ثبت‌نام از مردم درخواست پول می‌کنند.
گرچه فعالان بازار خودرو معتقدند پس از خبردرمانی‌های فاطمی‌امین دیگر خبردرمانی‌ها بر بازار تاثیر ندارد، اما علی‌آبادی در این مورد سیاست‌ وزیر پیشین را پیش گرفت و در مورد خرید و فروش خودرو اظهاراتی کرد. او در آبان سال گذشته بیان کرد:«مردم در خرید خودرو عجله نکنند، چراکه شرایط رو به بهبود است. با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست‌های در پیش گرفته دولت، آرامش به بازار خودرو بر می گردد.»

سکوت نمایندگان در مقابل سکان‌دار جدید صمت

باتوجه به این اظهارنظر وزیر، حال این پرسش مطرح می‌شود که از ابتدای آبان ماه سال ۱۴۰۲ تاکنون چه شرایطی در صنعت و بازار خودرو تغییر یا بهبود یافته است تا مردم در نهایت بتوانند خودرویی خریداری کنند؟
این‌ها بخشی از اظهارات و وعده‌های وزیر صمت است که همانطور که مشاهده می‌شود به سرانجامی نرسیده است. اما پرسش اصلی آنجاست که چرا نمایندگانی مثل رسولی‌ نژاد، دهقانی، بدری و حضرت‌ پور که هر روز به خاطر وضعیت نامناسب خودرو مصاحبه می‌کردند و خواستار استیضاح فاطمی‌ امین بودن حال سکوت کرده‌اند؟

مجلس در مقابل وزارت صمت

سکوت مجلسی‌ها تنها به این مسائل ختم نمی‌شود. یکی از مهمترین دلایلی که نمایندگان وزیر را به استیضاح کشاندند این بود که چرا فاطمی‌امین لایحه واردات خودروهای کارکرده را به مجلس ارائه نمی‌دهد. اما حال که علی‌آبادی به بهانه‌های مختلف اجرای آن را عقب می‌اندازد چرا نمایندگان در این سکوت کرده‌اند؟
درنهایت باید پرسید که چه سیاستی در زمان علی‌آبادی تغییر یافت که موجب پیشرفت صنعت خودرو شد؟ آیا استیضاح فاطمی‌امین تنها یک حرکت پروپاگاندایی توسط مجلسی‌نشینان بود؟

ویدیو های پیشنهادی

۳ Responses to “سکوت مجلسی‌های مدعی در برابر علی‌ آبادی ؛ سیاست‌ های فاطمی‌ امین اصلاح شد؟”

  1. رضا گفت:

    سامانه یکپارچه برای کسایی مثل من که سالها در صف قرعه کشی خرید خودرو بودم خیلی خوب بود

    ۱۱
    ۴
  2. محمود گفت:

    کم لطفی نکنید، وزیر جدید با قبلی تفاوت داره، جدیده کهیر میزنه قبلیه اصلا اعتقادی به کهیر نداشت

    ۷
    ۰
  3. محمد گفت:

    ۴ سال بود که میخواستم خودروی صفر بخرم وموفق نمیشدم تا اینکه سامانه یکپارچه اومد
    که اگه نمیومد فقط ماشین به دلالا میرسید و من مصرف کننده باید از همونا میخریدم

    بنظرم سامانه یکپارچه برای مصرف کننده های واقعی خیلیم خوبه

    الانم اگه میخوان حذفش کنن تحت فشار همون مافیای خودرو هست که عرضه به این روش به نفعشون نیست
    اتفاقا آقای فاطمی امین تو مبارزه با مافیا و باز کردن مسیر واردات خیلیم خوب عمل کردن

    ۶
    ۱

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.