انقلاب در باواریا ؛ طراحی محصولات ب ام و برای همیشه تغییر می کند

وقتی مدیر طراحی گروه ب ام و یعنی آقای آدرین ون هویدونک میگوید در تمام سالهای حضورش در این کمپانی آلمانی، هیچ پروژهای به اندازه نئو کلاس تأثیرگذار نبوده، باید منتظر تحولی اساسی باشیم. وی در مصاحبه اخیر خود با وبسایت Motor1 ضمن بیان این مطلب تأکید کرده سری نئو کلاس مهمترین اتفاق طراحی ب ام و در چند دهه اخیر است. با این حساب طرفداران این خودروساز محبوب، باید خود را برای یک پوستاندازی کامل و تغییر در طراحی محصولات ب ام و ماده کنند.
بازتعریف ب ام و برای دنیای الکتریکی
نسل بعدی خودروهای تمام الکتریکی ب ام و بر مبنای پلتفرم جدید نئو کلاس توسعه خواهند یافت. اولین مدلهای مبتنی بر این پلتفرم پیشرفته قرار است امسال و سال آینده معرفی شوند. این مدلها از مدتها پیش در قالب تیزرهای تبلیغاتی و تصاویر جاسوسی اینترنتی دیده شدهاند. بر اساس این تصاویر میتوان گفت سقف شیبدار، خطوط زاویهدار و جلو پنجره کلیوی نورانی، از جمله ویژگیهای اصلی خودروهای ساختهشده بر مبنای پلتفرم نئو کلاس هستند. از دید ب ام و این پلتفرم باعث ایجاد یک بازآفرینی کامل در زبان طراحی و فناوری این برند خواهد شد.

آقای ون هویدونک میگوید:
«طراحی جدیدی که خواهیم دید، صد درصد ب ام و است، شاید حتی صد و ده درصد! چون ما با الهام از فلسفه طراحی مارچلو گاندینی، زبانی مینیمالتر اما کاملاً اصیل و قابل تشخیص برای ب ام و خلق کردهایم.»
چالش بزرگ طراح ارشد ب ام و
آدرین ون هویدونک از سال ۱۹۹۲ در ب ام و مشغول به کار است و پس از جدایی کریس بنگل در سال ۲۰۰۹، مسئولیت طراحی کل گروه ب ام و (شامل ب ام و، مینی و رولزرویس) را بر عهده گرفته است. وی پروژه نئو کلاس را متفاوتترین تجربه خود میداند و میگوید:

«از همان مراحل ابتدایی میدانستیم که قرار است همه چیز را در ب ام و تغییر دهیم؛ از فناوری گرفته تا طراحی. این پروژه به معنای واقعی، باز طراحی از صفر است.»
عنوان نئو کلاس پیش تر در دهه ۶۰ میلادی برای سدان های انقلابی ب ام و مانند مدلهای ۱۵۰۰ و ۲۰۰۲ به کار رفته بود؛ خودروهایی که نه تنها باعث بازگشت سودآوری به ب ام و شدند، بلکه پایهگذار هویت طراحی مدرن این برند نیز بودند. ویژگیهایی چون موتور خطی M10، سیستم تعلیق مک فرسون و حتی المان طراحی معروف «هافمیستر کینک» (زاویه خاص قسمت پایینی شیشه جانبی عقب) از همان دوران آمدهاند.

طراحی مینیمال و آیندهنگرانه با الهام از گذشته
به گفته آدرین ون هویدونک تیم وی تلاش کرده با حذف پیچیدگیها و استفاده حداقلی از خطوط و جزئیات به جوهره اصلی برند برسد. وی از طراحی مفهومی استودیوی معروف برتونه برای لانچیا استراتوس زیرو به عنوان نمونهای بینظیر از آیندهنگری یاد میکند؛ البته وی تأکید دارد که نئو کلاس تقلیدی از طراحی مدل مذکور نیست، بلکه با برداشت مدرن از همان فلسفه طراحی زاویهدار و ساده، مسیر جدیدی را آغاز مینماید.
تغییری بزرگتر از یک نسل
آنطور که آقای ون هویدونک افزوده، تغییرات ایجاد شده در نئو کلاس بهقدری عظیم است که گویی یک نسل از طراحی خودروها جا افتاده است. مدیر طراحی گروه ب ام و در این رابطه اظهار کرده تغییر پیش رو چنان بزرگ است که گویی آنها یک نسل را رد کردهاند.

از نظر آقای ون هویدونک در طراحی جلوی خودروها، عناصر کرومی سنتی جای خود را به نورپردازی خواهند داد. او تأکید دارد در زبان طراحی جدید با وجود نوآوری زیاد، همچنان به وضوح قابل تشخیص خواهد بود که با محصولی از ب ام و سر و کار داریم.

پاسخ به انتقادها با فروش موفق
در حالی که بسیاری از کاربران اینترنتی از سبک طراحی محصولات اخیر کمپانی ب ام و – به خصوص جلوپنجره حجیم برخی مدلها – انتقاد میکنند، ون هویدونک اعتقاد دارد بازخورد منفی اولیه همیشه بخشی از طبیعت انسان است. او در این رابطه گفته سری ۴ با وجود اعتراضات اولیه، در بازار موفق بوده و همین نشان میدهد که باید شجاعت لازم را داشت.
آقای ون هویدونک در مورد XM نظری ندارن؟؟
آقای ون هویدونک رفته گل بچینه:)
وای تو چقدر نمکی اخه
ایشون نفرمودند قرعه کشی مادران کی قراره برگذار بشه😅
بنز و بی ام و دارن طرح های تکراری میزنن در صورتی که اسمشون بزرگه وکیفیت خوبی دادن…اونطرف شرکتهای چینی با استخدام طراحهای همین طرکتهای بزرگ..حقوق بهتری دادن و دستشون رو بازتر گذاشتن..و میبینید چین هر دو ماه داره یک طرح جدید میزنه..درسته کیفیت اروپا رو نداره..ولی تو طراحی باتوجه به اینکه ۱۰ یا۱۵ سال نهایت از تولید دوچرخه به خودرو رسیدن واقعا چین پرچمدار هست…برای همین امریکا میخواد زودتر تو این دهه جلوی چین رو بگیره…چین خدای کپی رایت هست…موتور معمولی میزار با توربو ولی داخل کابین رو پر میکنه از اپشن.. از بنز و بی ام و انتظار میره هر چند ماه یک طرح جدید وخوب و متفاوت بده…همش طرح تکراری شده..
امیدوارم این طرح عملی نشه طراحی خودرو های الان خیلی بهتر و زیباتر هس تا اینا برای من که طراحی هاشو هیچ وقت تکراری نمیشه