پایان جتکو ؛ سرمایه ای که صرف بلندپروازی بی خروجی شد

در سکوتی پرمعنا، شرکت جتکو که قرار بود نقطهعطفی در نوآوری و توسعه فنی گروه صنعتی ایرانخودرو باشد، بدون اینکه به اهداف خود برسد، به پایان راه رسید.
شرکت جتکو، به رغم صرف سرمایهای هنگفت به اهداف آرمانگرایانه خود نرسید و امروز دیگر وجود خارجی ندارد. آنچه به جا مانده، تنها ساختمان آن است که اکنون به ایکوپرمیوم و تعمیرگاه گیربکسهای اتوماتیک اختصاص یافته است.
تأسیس برای رضایت، نه ضرورت
بر اساس اطلاعات موثق، جتکو نه در پاسخ به یک نیاز راهبردی، بلکه صرفاً برای ارضای خواسته یکی از مدیران اسبق گروه ایرانخودرو تأسیس شد؛ پروژهای بلندپروازانه که با هدف نمایش توانمندیهای داخلی در حوزه فناوریهای نوین کلید خورد اما در عمل، خروجی خاصی به همراه نداشت.
فرجام محتوم؛ انتقال نیروهای متخصص
با تصمیم نهایی به انحلال، حدود ۷۰ نفر از مهندسان متخصص جتکو که سالها در پروژههای تحقیقاتی غیربازده گرفتار بودند، به مرکز تحقیقات ایرانخودرو منتقل شدند تا در پروژههای عملیاتی و قابل سنجش بهکار گرفته شوند. همچنین حدود ۵۰ نیروی ستادی شرکت نیز در همین مسیر، به بخشهای دیگر گروه منتقل شدند.
تبدیل داراییهای بلااستفاده به کاربری عملیاتی
ساختمان پرهزینه و مجهز جتکو نیز که در دورهای به نماد جاهطلبی بیبرنامه تبدیل شده بود، اکنون میزبان خدمات ایکوپرمیوم و تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک شده است. حرکتی که میتواند بخشی از سرمایه صرفشده را به خدمت مردم و نیاز بازار بازگرداند.
درسهایی از یک تجربه شکستخورده
سرنوشت جتکو یک نمونه تمامعیار از هدررفت منابع در سایه مدیریت رانتی و تصمیمگیریهای فردمحور است. شرکتهایی که بدون هدف مشخص و مدل کسبوکار روشن تأسیس میشوند، سرنوشتی جز انحلال ندارند، حتی اگر با حمایت پررنگ مدیران وقت پا به میدان بگذارند.
شاید تجربه جتکو امروز بتواند هشداری جدی باشد برای پرهیز از تکرار چنین پروژههایی و تلنگری برای اولویت دادن به کارآمدی، نیاز بازار و تخصص فنی واقعی در سیاستگذاریهای صنعتی کشور.
یک طرفه به قاضی رفتن در شان یک رسانه مستقل نیست.
شما در جایگاه توصیف مغرضانه روند و سرنوشت یک شرکت نیستید.
خروجی ها و اهداف جتکو روی میز است و قابل مشاهده و صد درصد قابل نقد و بحث.
جتکو؛ تلاش صادقانه ای که قربانی عدم انسجام در تصمیم گیری های مدیران ایرانخودرو شد.
هر اقدام انسانی دارای مزایا و حتی ضرر میتواند باشد. هر اقدامی نیز با ذکر مصادیق و کارشناسی دقیق و شرایط حاکم بر زمان خودش ارزیابی شود. با کلی گویی و لحن متقن طرح موضوع مورد بحث نشانگر عدم دانش و اطلاع کافی در مورد میباشد. در شرکتهایی که با تغییر مدیریتهای زود هنگام مواجه است، استمرار فعالیتهای جاری و مصوب دچار وقفه و عدم خروجی به موقع میگردد. در جتکو پروژه های تحقیقاتی موفق زیادی انجام شده و دانش فنی خوبی تحصیل شده است. حداقل مدیریت دانشهای کسب شده برای ماموریتهای آتی خودروسازی کشورمان ایران مفید میتواند باشد.
این نگاه بجز تخریب یک شرکت تازه تاسیس و کوشا که تلاش داره مستقل باشه، رویکرد دیگه ای نداره.
واقعیت اینطور نیست…
خط مشی جتکو تلاش در راستای بومی سازی قطعات و لوازمی بود که همیشه از چین وارد میشد.
مدارک اتمام تک تک فاز های پروژه های جتکو قابل ارائه هستند.
در برابر این جمله که مدیران جتکو اهل رانت و بی هدف بودند باید پاسخگو باشید و مدارک ارائه کنید.
پرسنل جتکو در عین تحریم با کمترین توقعات به موفقیت های بزرگی دست پیدا کردند، حتی برای اینکه بتوانند مطلبی از اینترنت استخراج کنند یا مقاله ای برای بالا بردن دانش مشاهده کنند، بعضا از جیب هزینه کردند ولی برای عده محدودی که خارج از گود ایستادند و فقط تحت تاثیر حرف ها قرار می گیرند قابل لمس نیست.
شاید جتکو بسته شد ولی در این ۷ سال، افکار و علمی که تولید شد و افرادی که تربیت کرد جای تحسین داره.
هیچکس در جایگاه قضاوت نیست ….
دقیقا در جریان این شرکت نیستم آنچه مشخصه عمده مشکل همه کشور مدیریت رانتی و نفوذ سرداران در تمام امور هست
اقای نصیری رییس ایرانخودرو؟😂😂😂
لطفاً منبع اطلاعاتتان را معرفی فرمایید. متوسط هزینه های جتکو در قیاس با سایر قسمتهای ایرانخودرو و سایر خودروسازان در مقایسه با دستاوردهای آن چقدر بودهاست؟
جتکو موفق بود چون به هدف اولیه رسید
چرا به دست مردم نرسید؟ تحریم ها و قیمت گذاری های دستوری جلوی رسیدن نوآوری های جتکو به دست خریدار محصولات ایرانخودرو را گرفت
مدیران مقصر نبودند. بهترین کار در ایران تولید اتومبیل به روش کرهجنوبی است که به شرکت های اروپایی سفارش طراحی قطعات اتومبیل رو میده و در کارخانجات کرهجنوبی ساخته میشود و در کارخانجات مونتاژی سرهمبندی میشود و آرم هیوندای یا کیا یا سانگیانگ حک یا نصب میشود مردم ایران هم فکر میکنند صفر تا صد کار در کرهجنوبی انجام شده والسلام.
هر کی خواست تو این مملکت نوآوری و پیشرفت بیاره. تا جایی که شد زدن و نابودش کردن
نمونش جتکو ، تلاش صادقانه برای همگام شدن با نوآوری های روز دنیا… ولی صد حیف که صد حیف
میتونم شرکت جتکو رو با اختراع خودم که گیربکس cvt هیدرولیکی هست برای اولین بار در دنیا برای خودروهای داخلی راه اندازی کنم و صادرات نیز صورت پذیرد.
با تشکر
خیلی عالی
با دو دیدگاه اول تقریبا۷۰ درصد با مقاله موافق نیستن.تا کی قلم ها پولکی و و از روی ترس؟
تخریب و منفی بافی عادت رسانه شما سده است.اگر بی ضابطه مدیری که با انگیزه ساختار بروزی را برپا کرده عوض کنند از فرد بعدی که هیچ آشنایی با موضوع نداشته باشد چگونه میتواند موفق شود؟!در نقد منصف باشید.
جتکو موفق عمل کرد
اگر اینطور نبود اکنون تارا و زیرا برای ایران خودرو وجود نداشت
مهندسی معکوس جتکو باعث بوجود آمدن این دو خودرو شد وگرنه پژو چیزی به ایران خودرو نداد و در دوره دوم تحریمها ول کرد و رفت
منتها به نفع بعضی مدیران و نسولان نبود که جتکو وجود داشته باشد بنابراین منحل شد
فکر و عمل آقای یکه زارع بسیار عالی بود
برای همین مسائل با وی دشمنی شد و برای وی پاپوش دوخته شد و بر کنار شد این بر همگان ثابت شد
شرافت داشته باشید
اگر کسی از کنار ایران خودرو رد شده باشد میداند که جتکو یکی از نادر ترین مراکز دانش بنیاین در صنعت خودرو بود
برای کسانی که نمیدانند باید گفت شبکه برق و الکترونیک خودروی ری را با تمامی آپش ها و قیمت اقتصادی هنر بچه های جوان و نخبه این شرکت بود
و ده ها دستاورد دیگه
هر نمایشگاه مهم دانش بنیانی که شکل می گرفت جتکو یکی از دعوت شده های مهمش بود
حالا چرا انحلال
چون بناست در دوره جدید ایران خودرو مونتاژ کار شود
لذا نیازی به تیم فنی مهندسی برای ساخت داخل ندارد
اگه اشتباه نکنم طراحی تارا و ریرا بر عهده جتکو نبود
تا زمانی که ایرانخودرو و سایپا دولتی باشند همین آش و همین کاسه هست و تا الان زیاد از این اتفاقات افتاده و تنها دلیلش اینست که شرکت های ماشین سازی ما سیاست ثابت ندارند و با عوض شدن دولت تمامی سیاست های شرکت کامل عوض می شود
جتکو = خارج چشم کروز
سلام بر مونتاژ آشغال چینی
حالا نمیخاد اینقدر جو بدید، همون پرسنل و مهندسا الان در خود ایرانخودرو هستند
همون پس ریرا و تارا اینقدر مشکل برقی دارن پس کار جتکو بوده :))
چیزی که از جتکو دیدیم. بستن وب کم به تارا. و گداشتن یک تبلت به عنوان اینه بغل اونم طوری که کامل جلو دید راننده رو گرفته بود. بس کنید آقا تو این مملکت هیچ کس در جایگاهی نیس که باید باشه. مدیران و مهندسان از خود راضی که هیچ کاری:ازشون بر نمیاد ادعاشون گوش:فلک رو کر کرده.
جتکو جلودار و پیشرو فناوری و نوآوری در صنعت خودرو بود
ولی مافیا در تصمیم خود رحم نداره!!
شما ظاهراً هیچ اطلاعاتی از جتکو ندارید و اظهار نظرتون منصفانه نیست
سلام. در سال ها اخیر جتکو خروجی ملموسی نداشته رسما
شرکت جتکو یکی از بهترین مجموعههای تحقیقاتی در خودرو است و این مقاله با سوگیری نوشته شده
هنوز خیلی مانده تا اثرات مدیریت خصوصی دیده شود.
جتکو بی نظیر بود بی نظیر
مطمئناً فرصتی مثل جتکو دیگه برای ایران خودرو فراهم نخواهد شد
یه شرکت با نیروهای خبره و تراز اول
هر مسئلهای رو تو این چند سال برای ایران خودرو تونسته بودن حل بکنه
از شبکه برق و الکترونیک تا ای سی یو و خودروهای برقی و طراحی پلتفرم و…
کسی که میگه جتکو خروجی نداشته حتی به خودش زحمت نداده اخبار جتکو رو تو سایت ایران خودرو ببینه
ایران خودرو با مدیریت جدید هر روز به سمت وابستگی بیشتر به چین و قطعه سازان… میرود
مبارک سیاستگذاران صنعت کشور باشد
جسارتاً ه نظر میرسه این مقاله سفارشی باشه گرنه یه رسانه مستقل نمیتونه این همه ظرفیت پروژه و دستاورد رو نبینه
یه سرچ کوچیک میتونه کلی اطلاعات در مورد توانمندیهای جتکو در اختیار قرار بده
از یک کارشناس معمولی هم در ایران خودرو سال بشود اهمیت و ارزشمندی جتکو رو قشنگ میشناسه
تا جایی که ما این شرکت رو میشناختیم تمام فعالیتهای اونها همه هدفمند و برای نیازهای ایرانخودرو بود، همیشه هم در سایت ایرانخودرو به کارهای این شرکت افتخار میکردند و تبلیغ میکردند فکر نمیکنم از این شرکت در طراحی قویتر در ایرانخودرو باشد
حتماً این خبر با برداشت منفی و اطلاعات ناکافی نوشته شده
من در تمام وبینارهای این شرکت حضور داشتم، به نظر من این شرکت یکی از حرفهای ترین شرکتهای تحقیقات خودرو هستش و اصلن یه سر و گردن از ایرانخودرو بالاتر و حرفهای تر است
این برداشتهای سطحی و بیپایه هم از نظر کسی مثل من که با اطلاعات فنی اونها آموزش دیدم کاملاً بیاساس است
واقعاً فرد محترمی که این مقاله را تدوین کرده به خود زحمت نداده که یک جستجوی مختصر در اخبار رسمی انجام بده، جتکو زمان یکه زارع تأسیس شد اما در اون دوران هیچ نشانهای از فعالیتهایش در رسانهها نبود و همه اقدامات مخفیانه بوده، برعکس در دوره مدیران بعدی به دفعات بازدید از جتکو و ارائه دستآوردهاش در رسانهها مطرح شد در دوران بعد از یکه زارع جتکو ویترین ایرانخودرو بود و اگر مدیران بعدی نمیخواستند میتوانستند این شرکت را حذف کنند، پس هیچ دلیلی نیست که طرح کنیم از سر تمایلات فردی یکه زذاع بوده و بقیه با اون مشکل داشتند
مقیمی، خطیبی، عظیمی و پیرمحمدی(وقتی قائم مقام بود) ببینید چقدر عکس یادگاری با دستآوردهای این شرکت دارند
حقیقت این است که این شرکت سد راه مافیا بود و انحلال اون و این خبرسازیها بر علیه اون طبیعی است
از ته دل افسوس خوردم، این شرکت با هزینه بسیار بسیار اندک توانست حرکت مختصری در تحقیقات و فناوری ایرانخودرو ایجاد کند
وقتی با یک مجموعه به این چابکی و توانمندی به این صورت برخورد شود باید فاتحه بقیه صنعت را خواند
ایرانخودرو تحویل برادران چینی داده شده و تمام
جتکو عالی بود، اگر پلتفرم الکترونیک و ای سی یو و… دهها قطعه راهبردی دیگر خروجی نیست پس تعریف خروجی چیست؟
این که یک شرکت طراحی که چندصد پروژه موفق داشته را تعمیرگاه کنید اسمش را میگذارید کاربری عملیاتی؟
اونجا یونیت TCU (کنترلی کننده گیربکس اتوماتیک) طراحی میشد حالا کردیدش تعمیرگاه گیبربکس و خوشحالی میکنید؟
جناب کروز در حال بلعیدن صنعت خودرو است و یکسری رسانهها هم در حال خبر فروشی و کاسبی