موضوعات داغ روز:

ورود شرکت CATL به بازار پلتفرم‌های اسکیت‌ بردی با همکاری چانگان مزدا

منتشر شده در 07 خرداد 1404 ساعت 16:00
نویسنده سعید علیپور
ورود شرکت CATL به بازار پلتفرم‌های اسکیت‌ بردی با همکاری چانگان مزدا

شرکت چینی CATL به‌ عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری خودروهای برقی در جهان، حالا گام بزرگی به ‌سوی ورود به بازار پلتفرم‌های موسوم به اسکیت‌ بردی برداشته است؛ حرکتی که می‌تواند تحولی بنیادین در مسیر برقی‌ سازی صنعت خودرو ایجاد کند. همکاری اخیر این شرکت با چانگان مزدا نشان می‌دهد که چگونه یک پلتفرم یکپارچه می‌تواند روند توسعه خودروهای برقی را تسریع کند و راه را برای ورود برندهای بیشتر به این بازار هموار سازد.

پلتفرمی ماژولار برای حمل و نقل آینده

پلتفرم اسکیت‌ بردی CATL که با نام CIIC شناخته می‌شود، از معماری ماژولار با تفکیک کامل بخش بالایی و پایینی بدنه خودرو بهره می‌برد. این طراحی امکان استفاده سریع از پلتفرم در مدل‌های مختلف خودرو را فراهم کرده و چرخه توسعه محصول را به طرز قابل توجهی کوتاه‌تر می‌کند.

این پلتفرم با رابط‌های استاندارد و زیر سیستم‌های ماژولار، شرایطی فراهم می‌کند که شرکت‌های نوپا یا خودروسازانی که به دنبال گسترش سهم بازار خود در حوزه خودروهای برقی هستند، بتوانند بدون نیاز به توسعه فناوری‌های پیچیده وارد رقابت شوند.

ورود شرکت CATL به بازار پلتفرم‌های اسکیت‌ بردی با همکاری چانگان مزدا

چالش پذیرش توسط خودروسازان سنتی

اگرچه استفاده از این نوع پلتفرم‌ها در کاهش هزینه‌های توسعه و ساده‌سازی فرآیند تولید نقش کلیدی دارد، اما بسیاری از خودروسازان قدیمی همچنان در پذیرش آن تردید دارند. دلیل این تردید نیز مشخص است. شاسی خودرو یکی از اجزای کلیدی در عملکرد، ایمنی و تجربه رانندگی است و بسیاری از برندها تمایل ندارند این بخش حیاتی را به طرف ثالث واگذار کنند؛ چرا که این فناوری یکی از عوامل اصلی تمایز محصولات آن‌ها با رقباست.

ورود شرکت CATL به بازار پلتفرم‌های اسکیت‌ بردی با همکاری چانگان مزدا

همکاری CATL با چانگان مزدا؛ آغاز مسیر جدید

با این حال، همکاری CATL با چانگان مزدا می‌تواند به‌ عنوان الگویی برای آینده مورد توجه قرار گیرد. این دو شرکت قصد دارند با ترکیب توانایی‌های فنی و زیرساختی خود، خودروهایی با کیفیت بالا و ایمنی مطلوب عرضه کنند. این پروژه می‌تواند نمونه‌ای از مدل توسعه «ادغام فناوری به علاوه تولید سریع» در صنعت خودرو باشد.

بازار پلتفرم‌های اسکیت‌بردی

پیش از این، مشتریان اصلی پلتفرم‌های اسکیت‌ بردی عمدتاً شرکت‌های فعال در حوزه خودروهای بدون راننده، تاکسی‌های رباتیک و خودروهای اصلاح‌شده بودند. این بازارهای خاص مقیاس تولید گسترده ندارند و نمی‌توانند سودآوری گسترده‌ای برای تأمین‌ کنندگان این پلتفرم‌ها به همراه داشته باشند. از طرفی، استفاده گسترده از این نوع پلتفرم‌ها نیازمند آن است که بین «استانداردسازی» و «سفارشی‌ سازی» تعادل برقرار شود؛ چراکه خودروسازان تمایل دارند محصولات منحصر بفرد خود را بر اساس ویژگی‌های خاص طراحی کنند.

CATL

برتری CATL در بازار؛ تلفیق باتری و پلتفرم

یکی از مزایای کلیدی CATL در ورود به این حوزه، تخصص و زیرساخت قوی این شرکت در تولید باتری است. از آنجایی که در پلتفرم‌های اسکیت‌ بردی، باتری بخش جدایی‌ناپذیر از ساختار اصلی خودرو محسوب می‌شود، تلفیق این دو حوزه می‌تواند منجر به عملکرد بهتر، بهره‌وری بالاتر و هزینه پایین‌تر برای خودروسازان شود.

چشم‌انداز آینده؛ رقابت یا همکاری؟

در عین حال، بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا نیز در حال توسعه پلتفرم‌های اسکیت‌ بردی اختصاصی خود هستند؛ پلتفرم‌هایی که با تمرکز بر ادغام با سیستم‌های رانندگی خودران و کنترل الکترونیکی، به‌ صورت داخلی توسعه داده می‌شوند. این روند رقابتی نشان می‌دهد که CATL با چالشی جدی از سوی برندهایی روبروست که نمی‌خواهند کنترل فناوری‌های اصلی خود را به شرکت‌های بیرونی بسپارند.

ورود شرکت CATL به بازار پلتفرم‌های اسکیت‌ بردی با همکاری چانگان مزدا

با وجود این، در بازاری که سرعت ورود به عرصه خودروهای برقی و کاهش هزینه‌ها اهمیت فزاینده‌ای دارد، پلتفرم‌های آماده و ماژولار مانند CIIC می‌توانند نقشی کلیدی در تحقق انقلاب برقی صنعت خودرو ایفا کنند.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.