مقایسه تویوتا کرولا کراس هیبرید با اشکودا کاروک

کرولا کراس هیبرید و اشکودا کاروک دو کراس اوور وارداتی هستند که به تازگی در بازار ایران عرضه شده اند. در ادامه به مقایسه این دو می پردازیم.
دو مورد از کراساوورهای خانوادگی با اصالت و خوشکیفیت وارداتی به کشور که میتوان روی رقابت نسبتاً نزدیک و سخت آنها حساب کرد، تویوتا کرولا کراس و اشکودا کاروک هستند. این دو خودرو بر اساس تجربه و مهندسی دو مورد از بزرگترین شرکتهای خودروسازی جهان، یعنی تویوتا و فولکسواگن تولید شده و حالا در بازار ایران حاضر هستند. بهمنظور پی بردن به نقاط ضعف و قوت این دو و شناسایی دلایل خرید یا عدم خرید آنها، به مقایسه تویوتا کرولا کراس هیبرید با اشکودا کاروک میپردازیم و شما را با دو مورد از کراساوورهای با اصالت وارداتی بیشتر آشنا میکنیم.
درباره تویوتا کرولا کراس و اشکودا کاروک
شرکت تویوتا، بزرگترین خودروساز ژاپن، در سال ۲۰۲۰ نسخه کراساوور یکی از قدیمیترین محصولات خود را به بازار فرستاد و نام کرولا کراس را روی آن قرار داد. این خودرو از لحاظ ابعاد بین مدل CH-R و راو ۴ قرار میگیرد. در نتیجه، میتواند خلأ نبود یک کراساوور خانوادگی با ابعاد تقریباً کاربردیتر از مدل CH-R و کوچکتر از راو ۴ را برای مشتریان خانوادگی به نحو مطلوب پر کند. این کراساوور جمعوجور روی پلتفرم TNGA GA-C تولید شده و از مبدأ چین توسط برخی شرکتهای داخلی به بازار ایران وارد شده است.


در سمت دیگر این میدان، یک کراساوور اصالتاً آلمانی اما با شناسنامهای اهل جمهوری چک حضور دارد که با مهندسی شرکت فولکسواگن و تحت نشان اشکودا کاروک به فروش میرسد. شرکت اشکودا که از دهه ۹۰ به تملک بزرگترین خودروساز آلمانی یعنی فولکسواگن درآمده، طی سال ۲۰۱۷ این کراساوور کامپکت را بر اساس پلتفرم MQB A1 به بازار فرستاد که با محصولاتی همچون سئات آتکا و جتا VS5 مشترک است. در سال ۲۰۲۱ نیز اشکودا کاروک مورد فیسلیفت قرار گرفت و با چهرهای جدیدتر، به همراه امکانات بیشتر، تاکنون در قالب تیپهای مختلف به بازارهای جهانی عرضه شده است. شرکت پارس ساتر هوشمند که واردات محصولات اشکودا به ایران را بر عهده دارد، از سال ۱۴۰۳ فروش این محصول در ایران را آغاز کرده است.
ویدیوی معرفی کرولا کراس هیبرید
ویدیوی معرفی اشکودا کاروک
مقایسه طراحی بدنه
در اینجا با خودروهایی طرف هستیم که از زبانهای طراحی نسبتاً اصیل شرکتهای سازنده خود استفاده میکنند و به قولی از دور داد میزنند که ساخت کدام کمپانی هستند. تویوتا کرولا کراس یک خودرو جدید محسوب میشود، اما در طراحی ظاهری آن به هیچ وجه از المانهای مدرن، خطوط پیچیده و اشکال هندسی فانتزی استفاده نشده است؛ برعکس، این خودرو ظاهری مردانه و چهرهای نسبتاً قاطع دارد که به واسطه چراغهای کشیده و جلوپنجره بزرگ آن ایجاد شده است.

تا حدودی هم میتوان ریشههای کانسپتهای قدیمی تویوتا را در طراحی این مدل احساس کرد. طراحی جانبی و قسمت پشت نیز در عین سادگی، زیبا به نظر میرسد و همه چیز برای ارائه یک ظاهر خانوادهپسند در تویوتا کرولا کراس مهیا شده است.

در سمت دیگر، اشکودا کاروک با استایلی نسبتاً ساده اما کمی اسپرتتر به میدان آمده که میتوان تجمل و اصالت خودروهای اروپایی را در آن بهخوبی احساس کرد. نوع طراحی این خودرو با زوایای شکسته، خطوط صاف و مستقیم بیشتر و بدنهای کمی عضلانیتر همراه شده است، اما چهره آن سادگی بیشتری دارد و میتواند با سلیقههای اروپاییپسند تطابق بیشتری پیدا کند. بنابراین، بهطور کلی میتوان گفت که به عنوان خودروهای خانوادگی، هر دو کراساوور موردنظر ما زیبایی، اصالت و جذابیت متعارفی از خود به نمایش میگذارند و بسته به نوع سلیقه مشتری، هرکدام میتواند به عنوان خودرویی با طراحی متعادل مورد پسند قرار گیرد.
مقایسه مشخصات فنی کرولا کراس هیبرید و اشکودا کاروک
تویوتا کرولا کراس از یک سیستم هیبریدی استفاده میکند که در آن، موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۵۲ اسب بخار و ۱۸۸ نیوتنمتر گشتاور، با یک موتور برقی به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۲۰۶ نیوتنمتر همکاری میکند. قدرت ترکیبی این سیستم در حد ۱۹۴ اسب بخار است و از طریق سیستم انتقال قدرت محور جلو و گیربکس E-CVT به چرخهای محرک منتقل میشود.

شتاب صفر تا صد این ماشین ۱۴۴۰ کیلوگرمی معادل ۹.۲ ثانیه است که در عمل شاید به بیش از ۱۰ ثانیه هم برسد، اما در مجموع، شتاب و چابکی قابل قبولی برای یک خودروی خانوادگی محسوب میشود. همچنین، میانگین مصرف سوخت ترکیبی تویوتا کرولا کراس هیبرید معادل ۴.۵۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده که حتی در شرایط استاندارد هم یک مصرف سوخت بسیار پایین را به کاربران این خودرو نوید میدهد.
در طرف دیگر، اشکودا کاروک از یک سیستم انتقال قدرت احتراقی با فناوری تزریق مستقیم سوخت استفاده میکند که در مقایسه با سیستم هیبریدی حریف، پیچیدگی به مراتب کمتری دارد. در صورت خرابی، تعمیرکاران و متخصصان راحتتر میتوانند این ماشین را تعمیر کنند. حداکثر قدرت این خودرو معادل ۱۴۸ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور است که نتیجه آن دستیابی به شتاب صفر تا صد ۹.۸ ثانیه در شرایط استاندارد خواهد بود.

وزن اشکودا کاروک نسبت به حریف کمتر و معادل ۱۳۶۵ کیلوگرم است و میانگین مصرف سوخت آن به ۶.۴۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی میرسد. گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه خشک نیز وظیفه انتقال نیروی موتور اشکودا کاروک به چرخهای جلو را بر عهده دارد. این در حالی است که جعبهدنده تویوتا کرولا کراس از نوع E-CVT یا همان جعبهدنده مخصوص خودروهای هیبریدی است که فناوری ساخت بالاتری دارد و تعمیرات آن نیز پردردسر و گرانتر است.
خودرو | اشکودا کاروک | تویوتا کرولا کراس |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی هیبرید |
حجم موتور | ۱.۴ لیتر | ۲ لیتر |
توان خروجی | ۱۴۸ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر | ۱۹۴ اسب بخار – ۲۰۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک | اتوماتیک E-CVT |
انتقال قدرت | جلو | جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۹.۸ ثانیه | ۹.۲ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۴۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۴.۵۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۹۸ کیلومتربرساعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۳۶۵ کیلوگرم | ۱۴۴۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۱ لیتر | ۳۶ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۶۱۴-۱۸۴۱-۴۴۳۲ میلیمتر | ۱۶۲۰-۱۸۲۵-۴۴۶۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۶۸۸ میلیمتر | ۲۶۴۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۵۲۰ لیتر | ۶۰۸ لیتر |
هر دو خودرو از سیستم تعلیق نیمهمستقل Torsion Beam در عقب و مکفرسون در جلو استفاده میکنند. بنابراین، احتمال بروز نکات منفی در هندلینگ آنها هنگام ورود پرشتاب به پیچها یا خروج از پیچ وجود خواهد داشت. هرچند که سیستمهای کنترل کشش و پایداری میتوانند تا حد زیادی از بروز اینگونه ناپایداریها جلوگیری کنند.
مقایسه کابین و فضای داخلی
طراحی داخلی اشکودا کاروک به نحوی صورت گرفته که انگار طراحان خیلی حوصله و وقت کافی برای ترسیم یک داشبورد مدرن با خطوط جذابتر برای نمای داخلی این خودرو نداشتهاند تا حداقل داشبورد کمی اسپرتتر به نظر برسد و از این حالت ساده کنونی بیرون بیاید. بههرحال، مواردی مثل سبک ساده دریچههای تهویه میانی و پوسته یکپارچه داشبورد که با کمی تزئینات کرومی یا مشکی پیانویی آراسته شده، خیلی نمیتواند در جذب طرفداران موفق عمل کند. البته کیفیت مونتاژ در سطح بالایی قرار دارد و متریال استفادهشده نیز میتواند در این کلاس و رده قیمتی تا حدودی باکیفیت و رضایتبخش محسوب شود. طرح اسپرت غربیلک فرمان و نمایشگر دیجیتال کیلومترشمار با گرافیک جذاب نیز جزو نقاط قوت نمای داخلی این ماشین اروپایی به شمار میروند.

اما در سمت دیگر، طراحی داخلی کرولا کراس هماهنگی بیشتری با نمای بیرونی آن دارد و تقریباً ریشههای طراحی داخلی دیگر محصولات تویوتا در آن احساس میشود. استفاده از روکشهای چرمی در بخش نواحی داشبورد و رودریها نیز حس کیفیت بیشتری به کابین این خودرو بخشیده است. البته تودریهای ردیف عقب از نوع پلاستیک خشک هستند که البته کیفیت آنها در حد قابل قبولی قرار میگیرد.

فضای صندلیهای ردیف دوم هر دو خودرو برای افرادی با قد تقریباً تا ۱۹۰ سانتیمتر کفایت میکند و چه از ناحیه سر و چه از ناحیه پاها، محدودیت چندانی برای آنها ایجاد نمیکند، اما به دلیل فاصله محوری بزرگتر در اشکودا کاروک میتوان انتظار شرایط راحتتری در صندلیهای ردیف دوم آن داشت.
نقطه قوت فضای داخلی این دو خودرو، میزان گنجایش نسبتاً بزرگ صندوق عقب آنهاست که کاربردپذیری بالایی در مصارف خانوادگی دارد. البته حجم صندوق اشکودا کاروک نزدیک به ۵۲۰ لیتر است، اما این رقم در تویوتا کرولا کراس به ۶۰۸ لیتر میرسد و تقریباً به اندازه یک چمدان بیشتر میتوان در صندوق عقب ماشین ژاپنی قرار داد.
مقایسه آپشنهای تویوتا کرولا کراس با اشکودا کاروک
با توجه به اطلاعاتی که در حال حاضر از لیست امکانات این دو خودرو به دست ما رسیده، میتوان گفت که هر دوی آنها در برخی موارد نسبت به دیگری برتری دارند و امکانات متفاوتی ارائه میدهند. به عنوان مثال، تویوتا کرولا کراس در سیستم ADAS برتری دارد و تجهیزات مرتبط با این سامانه، نظیر کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار بین خطوط، رانندگی خودکار در ترافیک، اخطار برخورد از جلو، رادار خطخوان و ترمز اضطراری اتوماتیک را ارائه میدهد که در حریف اروپایی موجود نیستند.
اما اشکودا کاروک نیز از تجهیزاتی مثل سیستم رادار نقطه کور، سقف پانورامای برقی، سامانه اتوپارک، گرمکن صندلیهای جلو و سنسور پارک جلو سود میبرد که در لیست آپشنهای کنونی تویوتا کرولا کراس هیبرید دیده نمیشود. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که احتمال تغییر در فهرست آپشنهای خودروهای وارداتی همواره وجود دارد و این موارد میتوانند تا حدودی تغییر کنند.
خودرو | اشکودا کاروک | تویوتا کرولا کراس |
کروز کنترل | دارد | دارد (تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان – هشدار نقطه کور | ندارد/دارد | دارد/ ندارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | ندارد | دارد |
ترمز خودکار اضطراری | ندارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | ندارد | دارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۷ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | – |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | – |
سردکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | دارد | ندارد |
شارژر وایرلس | ندارد | – |
دنده پشت فرمان | ندارد | ندارد |
اتوپارک | دارد | ندارد |
آینههای تاشو برقی | – | – |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | دارد | ندارد |
نتیجهگیری؛ کرولا کراس هیبرید یا اشکودا کاروک کدام یک ارزنده تر است؟
نکاتی که در اینجا پیرامون مقایسه تویوتا کرولا کراس هیبرید با اشکودا کاروک مطرح کردیم، این نتیجه را به ما میدهد که هر دو خودرو به عنوان محصولات خانوادگی با اصالت میتوانند گزینههای مطلوبی در شرایط فعلی بازار ایران به شمار بروند. اما اگر به دنبال خرید خودرویی هیبریدی با مصرف سوخت پایینتر، کابین باکیفیتتر و زیباتر، صندوق عقب بزرگتر، امکانات نوین رانندگی بیشتر، شتاب بالاتر و استهلاک کمتر پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی هستید، کرولا کراس انتخاب بهتری محسوب میشود.


در طرف دیگر، اگر از پیچیدگیهای خودروهای هیبریدی و دغدغههای نگهداری آنها نگران هستید و به یک شاسیبلند خانوادگی اروپایی نیاز دارید که امکانات مهمی مثل صندلی برقی راننده، سیستم اتوپارک و سقف پانورامای برقی را ارائه دهد، ضمن آنکه فضای کابین آن نیز کمی بزرگتر باشد، به نظر میرسد کاروک در این میان انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.
قطعا کرولا کراس.
اشکودا ایرانیا نمیشناسن و موفق نمیشه بنظرم !
قابل قیاس نیستن تویوتا قطعا یک سروگردن بالاتره
نیاز به گفتن نداره