موضوعات داغ روز:

فناوری خودروهای با قابلیت تغییر رنگ بدنه

منتشر شده در 31 اردیبهشت 1404 ساعت 08:00
فناوری خودروهای با قابلیت تغییر رنگ بدنه

یکی از بحث هایی که در چند سال اخیر بسیار رواج پیدا کرده فناوری تغییر رنگ بدنه خودرو است که شروع کننده آن غول خودروساز آلمان، BMW بود.

تا همین چند سال پیش، تغییر رنگ خودرو با یک دکمه، بیشتر شبیه یک صحنه از فیلم‌های علمی تخیلی بود. اما حالا، با پیشرفت فناوری، خودروهایی وارد صحنه شده‌اند که می‌توانند تنها در چند ثانیه رنگ بدنه‌ی خود را عوض کنند. این نوآوری، اولین‌بار درخشش جدی خود را در سال ۲۰۲۲ با معرفی مدل مفهومی BMW iX Flow در نمایشگاه CES نشان داد. خودرویی که با استفاده از جوهر الکترونیکی (E-Ink)، توانست رنگ بدنه‌اش را میان سفید، خاکستری و مشکی تغییر دهد. در این مقاله، با پشت پرده این فناوری، کاربردها و آینده‌ی جذاب خودروهای تغییر رنگ‌پذیر آشنا می‌شویم.

فناوری های تغییر رنگ بدنه

فناوری خودروهای با قابلیت تغییر رنگ بدنه

فناوری های همانند: الکترورفورز، ترمو کرومیک، فوتو کرومیک، نانوپوشش‌های هوشمند و مواد الکترو اکتیو اصلی ترین فناوری هایی هستند که امکان تغییر خودکار رنگ بدنه را امکان پذیر می کنند که در ادامه به برسی آنها خواهم پرداخت.

فناوری E Ink مبتنی بر الکترورفورز (حرکت ذرات باردار تحت‌تأثیر میدان الکتریکی) است. در این فناوری، سطح بدنه خودرو از میلیون‌ها کپسول ریز (microcapsules) تشکیل شده که هر یک حاوی ذرات رنگ‌دانه‌های باردار مثبت و منفی هستند. این کپسول‌ها درون یک ماده پلیمری منعطف جاسازی شده‌اند. رنگ‌دانه‌های سفید دارای بار مثبت و رنگ‌دانه‌های مشکی دارای بار منفی هستند با اعمال یک ولتاژ مشخص، مهندسان می‌توانند مشخص کنند که کدام رنگ‌دانه به سطح بیاید. این تغییر، حتی پس از قطع جریان برق نیز پایدار می‌ماند، به همین دلیل مصرف انرژی آن فوق‌العاده پایین است.

ترمو کرومیک (Thermochromic Paints) این رنگ‌ها شامل ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که با تغییر دمای محیط، ساختار مولکولی آن‌ها تغییر کرده و منجر به تغییر جذب و بازتاب نور می‌شود. رایج‌ترین ترکیبات مورد استفاده، لیکوئید کریستال‌ها (Liquid Crystals) یا (Leuco dyes) هستند. در دمای پایین، این رنگ‌ها ممکن است تیره‌تر به نظر برسند. با افزایش دما، ساختار مولکولی تغییر کرده و رنگ روشن‌تری بازتاب داده می‌شود.

فوتو کرومیک (Photochromic Paints) این رنگ‌ها تحت‌تأثیر پرتوهای فرابنفش (UV) مانند نور خورشید فعال می‌شوند. مثال شناخته‌شده آن‌ها، لنزهای عینک‌طبی فتوکرومیک است که در نور شدید تیره می‌شوند. ایدئال برای تنظیم خودکار رنگ خودرو بر اساس تابش آفتاب. از جمله چالش های این فناوری دوام پایین در برابر شستشو و خراش پاسخ‌گویی کند در مقایسه با فناوری الکترونیکی محدوده محدود تغییر رنگ است.

فناوری‌های نانوپوشش‌های هوشمند (Nano Coatings) در این فناوری، از نانوذراتی مانند نانوذرات اکسید وانادیوم (VO₂) استفاده می‌شود که قابلیت تغییر فاز دارند: در دمای خاص، این مواد از حالت نیمه‌رسانا به رسانا تغییر می‌کنند و خصوصیات نوری آن‌ها نیز دگرگون می‌شود. نانوپوشش‌ها می‌توانند به‌صورت دینامیک میزان بازتاب نور مادون‌قرمز را تنظیم کنند. علاوه بر ایجاد قابلیت تغییر رنگ، مزیت عایق حرارتی نیز دارند. ترکیب نانوپوشش‌ها با حسگرهای محیطی (نور، دما، رطوبت) و سیستم‌های هوش مصنوعی می‌تواند منجر به یک سیستم خودتنظیم رنگی شود که به طور خودکار رنگ ایدئال را برای شرایط فعلی انتخاب کند.

مواد الکترو اکتیو (Electroactive Polymers) این پلیمرها قابلیت تغییر رنگ یا شفافیت را هنگام اعمال ولتاژ دارند. اگرچه این حوزه هنوز در مراحل تحقیقاتی است، اما آینده‌ای امیدوارکننده برای کاربرد در سطوح منعطف و پنل‌های هوشمند خودرو دارد.

چالش ها و محاسن فناوری تغییر رنگ خودکار بدنه

فناوری خودروهای با قابلیت تغییر رنگ بدنه

مزایا:

کاربران می‌توانند هر روز یا حتی هر ساعت رنگ خودرو را مطابق باسلیقه، لباس، حال‌وهوای روانی یا مناسبت‌های خاص تغییر دهند. پویایی در طراحی بدنه به معنای خداحافظی با رنگ‌های دائمی، هزینه‌بر و تکراری است. می‌توان الگوهای خاص، نقاشی، گرافیک یا حتی لوگوی شخصی را روی بدنه خودرو نمایش داد. مثال: یک فرد می‌تواند صبح رنگ نقره‌ای ساده داشته باشد و شب، خودرو را به مشکی براق با نورپردازی در بدنه تبدیل کند. در اقلیم‌های گرم، تغییر رنگ بدنه به سفید یا طیف‌های بازتابنده باعث کاهش جذب گرما و خنک‌تر شدن فضای داخلی خودرو می‌شود. در نتیجه نیاز به استفاده از کولر و سیستم تهویه کاهش‌یافته و مصرف انرژی در خودروهای برقی یا سوختی پایین می‌آید. در هوای سرد می‌توان رنگ را به مشکی تغییر داد تا جذب گرمای خورشید بیشتر شود. نتیجه: کاهش مصرف باتری تا چند درصد در روزهای گرم، یعنی افزایش برد حرکتی خودروهای الکتریکی. تغییر رنگ خودرو می‌تواند در وضعیت‌های اضطراری، تصادف یا هشدار فعال شود. مثلاً خودرو به رنگ قرمز چشمک‌زن درآید. در شرایط آب‌وهوایی مه‌آلود یا تاریکی، می‌توان رنگ خودرو را به طیف‌های بازتابنده یا فلورسنت تغییر داد تا رؤیت‌پذیری افزایش یابد. در شب می‌توان از رنگ‌های تیره استفاده کرد تا در مواقع لزوم خودرو کمتر جلب‌توجه کند. شرکت‌ها، ناوگان تاکسی‌ها یا ماشین‌های تبلیغاتی می‌توانند رنگ، لوگو یا پیام‌های خود را به‌صورت لحظه‌ای تغییر دهند. تبلیغات مناسبتی (مثل جشنواره‌ها، تخفیف‌ها، یا کمپین‌ها) بدون هزینه طراحی مجدد یا چسباندن برچسب. امکان تغییر برند یا طراحی بدون مراجعه به کارگاه یا صرف زمان. تصور کنید: تاکسی‌های اینترنتی بتوانند لوگوی اسپانسرهای مختلف را در طول روز تغییر دهند و درآمد جانبی ایجاد کنند. در خودروهای نظامی یا امدادی، قابلیت تطبیق رنگ با محیط می‌تواند کاربردی استراتژیک داشته باشد. برای مثال در مناطق کوهستانی، رنگ خاکی؛ در جنگل، سبز تیره؛ و در بیابان، زرد کم‌رنگ می‌تواند فعال شود. در عملیات نجات، خودروهای امدادی می‌توانند با تغییر رنگ یا ایجاد فلش‌های نوری روی بدنه، در مکان‌های شلوغ بهتر شناسایی شوند. خودروهای آینده می‌توانند با حسگرهای هوشمند شهری هماهنگ شوند: تغییر رنگ خودکار در مناطق مدرسه، بیمارستان یا تونل‌ها تغییر رنگ بر اساس داده‌های آب‌وهوا یا هشدارهای ایمنی (مثلاً آلودگی هوا یا باران شدید) نمایش وضعیت شارژ خودرو برای کاربران نزدیک (مثلاً “در حال شارژ” یا “آماده حرکت) دیگر نیازی به‌صرف هزینه برای رنگ‌آمیزی جدید، تعویض برچسب یا تیونینگ ظاهری نیست. با تغییر دیجیتال رنگ، ظاهر خودرو همیشه نو و متفاوت می‌ماند. این مسئله می‌تواند ارزش فروش مجدد (Resale value) خودرو را افزایش دهد.

معایب:

هرچند فناوری تغییر رنگ در خودروها هیجان‌انگیز و نوآورانه است، اما در مسیر توسعه و تجاری‌سازی، با موانع مهمی در چندین بُعد مختلف مواجه است که بررسی آن‌ها برای درک بهتر وضعیت فعلی و آینده آن ضروری است. هزینه‌های بالای تولید و مواد اولیه، دوام و پایداری سطح در شرایط محیطی مختلف، محدودیت‌های طراحی و انعطاف‌پذیری هندسی واکنش‌پذیری کند در برخی فناوری‌ها، مصرف انرژی در حالت پیوسته (در برخی فناوری‌ها)، چالش‌های تعمیر و نگهداری امنیت سایبری و هک‌شدن سیستم رنگ از چالش های فناوری تغییر خودکار رنگ بدنه است.

قیمت پنل‌های E Ink به طور قابل‌توجهی بالا بوده و نیازمند فناوری ساخت دقیق با تجهیزات خاص است. فرایند نصب و یکپارچه‌سازی این پنل‌ها روی بدنه خودرو، نیازمند دقت بالا، ابزارهای خاص و نیروی کار تخصصی است. پوشش‌های ترمو کرومیک یا فوتو کرومیک نیز اغلب مواد شیمیایی کمیاب یا دارای فرمولاسیون پیچیده هستند که هزینه تمام‌شده را بالا می‌برند.

پنل‌های حساس به نور و گرما در برابر عواملی مانند خراشیدگی، رطوبت، گردوغبار، شوینده‌های صنعتی و نور مستقیم آفتاب ممکن است تخریب شوند یا کارایی خود را از دست بدهند. بارش باران اسیدی، برف، یا تغییرات شدید دمایی می‌تواند به فرسودگی تدریجی پنل‌های رنگی منجر شود. پوشش‌های چندلایه مثلاً لایه محافظ روی E Ink باید شفاف، انعطاف‌پذیر و مقاوم به اشعه UV باشند که ساخت آن‌ها دشوار است.

بدنه خودرو دارای خمیدگی‌ها، گوشه‌ها و پیچیدگی‌های هندسی خاص است. قراردادن پنل‌های تخت روی این سطوح می‌تواند باعث ایجاد شکست نور، حباب یا کرنش مکانیکی شود. برای رفع این مشکل، نیاز به توسعه مواد قابل‌انعطاف باقابلیت کشش و انطباق سه‌بعدی وجود دارد. فناوری‌های ترمو کرومیک یا فوتو کرومیک اغلب دارای زمان پاسخ‌دهی چند ثانیه تا چنددقیقه‌ای هستند که در کاربردهای دینامیک (مثلاً تغییر سریع رنگ در حین رانندگی) مناسب نیست.

در هوای ابری یا شب، فعال‌سازی فوتو کرومیک با اشعه UV ممکن نیست، و کارایی آن کاهش می‌یابد. گرچه E Ink مصرف انرژی بسیار کمی دارد، فناوری‌های مشابهی که از LEDهای رنگی یا نمایشگرهای الکترونی فعال استفاده می‌کنند، ممکن است نیاز به جریان برق مداوم داشته باشند. در خودروهای برقی، این مصرف انرژی می‌تواند برد خودرو را کاهش دهد و نیاز به طراحی بهینه‌تر سامانه‌های برق خودرو دارد. در صورت آسیب به بخشی از بدنه دارای پنل هوشمند، تعمیر آن به‌سادگی صافکاری یا تعویض قطعات نیست؛ بلکه باید ماژول‌های الکترونیکی یا پوشش‌های چندلایه بازسازی شوند. برای انجام تعمیرات، نیاز به وجود تکنسین‌های آموزش‌دیده و تجهیزات تخصصی خواهد بود. در خودروهای هوشمند، ممکن است سیستم تغییر رنگ به شبکه خودرو متصل باشد.

اگر این سیستم ایمن نباشد: هکرها می‌توانند رنگ خودرو را به شکل جعلی تغییر دهند. پیام‌های گرافیکی روی بدنه ممکن است دست‌کاری یا سوءاستفاده شود (مثلاً نمایش پیام‌های نامناسب در حالت تبلیغاتی).

راهکارهای برای رفع چالش‌ ها

فناوری خودروهای با قابلیت تغییر رنگ بدنه

توسعه مواد نانوکامپوزیتی انعطاف‌پذیر و مقاوم به UV استانداردسازی سیستم کنترل رنگ به‌عنوان ماژول رسمی در سیستم ECU خودرو طراحی لایه‌های محافظتی ضد خش و ضدآب با فناوری Self-healing خودترمیم‌شوندگی تدوین قوانین جدید برای ثبت تغییر رنگ‌های دیجیتال و ثبت لحظه‌ای در سامانه پلیس راهور همکاری با بیمه‌ها برای تعریف پوشش‌های جدید مخصوص خودروهای هوشمند راه حل هایی برای گذر از چالش های خودروهای با قابلیت تغییر رنگ خودکار بدنه است.

نمونه های واقعی خودرو با قابلیت تغییر رنگ بدنه

(۲۰۲۳) BMW i Vision Dee

در این خودرو جوهر الکترونیکی (E-Ink) که در کتاب‌خوان‌ها بکار می رود استفاده شده است. این فناوری باعث می‌شود بدنه خودرو بتواند بین چندرنگ (در ابتدا سیاه‌وسفید، بعداً تا ۳۲ رنگ) جابه‌جا شود. ویژگی های خاص BMW i Vision Dee مصرف بسیار کم‌انرژی و قابلیت تقسیم بدنه به بخش‌های جداگانه برای رنگ‌های متفاوت هم‌زمان.

Mercedes-Benz Vision AVTR

در Vision AVTR بیشتر نورپردازی و طراحی ارگانیک است تا تغییر واقعی رنگ رنگ‌دانه‌ها. اما جلوه‌هایی شبیه تغییر رنگ ایجاد می‌کند.

فناوری تغییر رنگ در خودروها، فراتر از یک نوآوری ظاهری، نمادی از آینده‌نگری، هوشمندسازی و تعامل انسان و ماشین با محیط است. این فناوری در نقطه تلاقی علم مواد، نانوفناوری، الکترونیک و طراحی صنعتی قرار گرفته و به‌وضوح نشان می‌دهد که خودروهای قرن بیست ویکم دیگر تنها وسایل حمل‌ونقل نیستند، بلکه بخش‌هایی پویا، تعاملی و زنده از زندگی شهری و دیجیتال ما خواهند بود. هرچند چالش‌های فنی، هزینه‌های بالا و ملاحظات قانونی هنوز موانعی در مسیر گسترش این فناوری هستند، اما مسیر پیشرو روشن است.

با رشد هوش مصنوعی، توسعه متریال‌های مقاوم‌تر و همکاری نهادهای قانونی و صنعتی، می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نه‌چندان دور، تغییر رنگ خودرو همان قدر ساده و در دسترس شود که تغییرتم گوشی هوشمند امروز است. در جهانی که هویت، امنیت، انرژی و زیبایی‌شناسی همگی اهمیت روزافزونی پیدا کرده‌اند، خودروهایی باقابلیت تغییر رنگ می‌توانند نه‌تنها یک آپشن لوکس، بلکه ابزاری ضروری برای سازگاری و برتری در زندگی مدرن باشند.

ویدیو های پیشنهادی

۲ Responses to “فناوری خودروهای با قابلیت تغییر رنگ بدنه”

  1. ممد گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون

    ۲
    ۰
  2. حمید گفت:

    جالب بود

    ۱
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.