موضوعات داغ روز:

تاکسیرانی عمومی ایران واقعا برقی سازی می‌شود؟

منتشر شده در 07 بهمن 1402 ساعت 13:30
نویسنده زهرا رسولی
تاکسیرانی برقی

یکی از موضوعاتی که وزارت صمت طی ماه‌های گذشته بر آن تاکید فراوانی داشت، واردات تاکسی‌های برقی و برقی سازی سیستم حمل و نقل و شروع مسیر تاکسیرانی برقی کشور بود.

به گزارش آخرین خودرو، هنگامی که عباس علی آبادی که پس از فاطمی‎‌ امین به عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت انتصاب شد، در بحث واردات خودرو توجه جدی به خودروهای برقی داشت. علی‌آبادی علاوه بر آنکه تاکید بر واردات خودروهای برقی دارد، بارها اشاره به برقی سازی سیستم حمل و نقل کشور کرد و بر این اساس برخی از شرکت‌های واردکننده و خودروسازی اقدام به واردات تاکسی‌های برقی کردند.

علی آبادی بر این عقیده بود که واردات تاکسی برقی مصارف و منفعت بیشتری را نصیب کشور می کند ضمن اینکه تاثیر بیشتری در محیط زیست خواهد داشت به جهت اینکه مقدار سوخت بیشتری را مصرف می‌کنند. علاوه بر آن، تاکسی‌های فرسوده از رده مصرف خارج می‌شوند.

حمل و نقل عمومی برقی

در این میان ۹ شرکت خودروساز دولتی و خصوصی اقدام به رونمایی این تاکسی‌های برقی وارداتی یا برای اجرای آن اعلام آمادگی کردند. برای مثال، هفته گذشته شرکت کرمان موتور تعداد ۴۰۰ دستگاه خودرو برقی را طی برنامه‌ای با حضور شهردار تهران به تاکسیرانی تحویل داد. البته این نخستین فاز تحویل تاکسی‌های برقی کرمان موتور بود و در آینده قرار است نزدیک هزار و ۶۰۰ تاکسی برقی دیگر نیز تحویل شود. علاوه بر مدیران خودرو، ایران خودرو نیز پیش از این اعلام کرده بود که ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی با حمایت ویژه دولت برای شهرهای کشور تهیه خواهد شد.

تاکسی برقی کرمان موتور

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که برقی سازی سیستم تاکسیرانی یک کشور بسیار زمانبر است و این برقی سازی نمی‌تواند در مدتی کوتاه نتیجه‌بخش باشد. در همین راستا هم محسن هرمزی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در مراسم رونمایی تاکسی‌های برقی کرمان موتور اعلام کرد:  این‌ها قرار است وارد چرخه بومی سازی شوند و تا پایان سال وارد ناوگان می‌شوند که ما به تدریج خودروهای فرسوده را با ۲۵ هزار دستگاهی که شهرداری با توجه به سفری که پکن داشت به شهر اضافه کند، جا به جا می‌کنیم و این تعداد هم مضاف بر وعده قبلی است.

برقی سازی حمل و نقل عمومی یا رواج تاکسی اینترنتی؟

گرچه چندی پیش مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که مالک تاکسی‌ها می‌توانند تاکسی فرسوده خود را بفروشند تا تاکسی برقی را خریداری کند، اما سوال اصلی اینجا مطرح می‌شود که آیا با واردات این تاکسی‌های برقی حمل و نقل عمومی به صورت واقعی برقی سازی خواهد شد؟

همانطور که اشاره شد، وزیر صمت با شعار برقی سازی حمل و نقل عمومی تاکنون در حوزه خودرو اقداماتی انجام داده است، اما تاکنون علی آبادی در عمل نتوانست این شعار را به شکل مناسب اجرایی کند. وزارت صمت شرکت‌های واردکننده تاکسی‌های برقی را ملزم کرده است تا این تاکسی‌ها را در قالب شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی عرضه کند. کرمان موتور هم در راستای این فرمان تاکسی های خود را به عنوان تاکسی های خصوصی اپلیکیشن شهرزاد عرضه کرد و خودروسازان دیگر نیز به مرور زبان اپلیکیشن های خود را که مخصوص تاکسیرانی است اعلام می‌کنند. به عبارتی دیگر، این سیستم تاکسیرانی کشور نیست که در وهله اول برقی سازی می‌شود، بلکه با ورود تاکسی‌های برقی به کشور تنها سیستم خصوصی کشور، آن هم به شکل محدود، برقی می‌شود.

واردات تاکسی برقی

این اقدام وزارت صمت به نوعی در تعارض هدف اولیه واردات تاکسی‌های برقی بود. همانطور که اشاره شد، یکی از دلایل اصلی که واردات این تاکسی‌ها در اولویت قرار گرفت، فرسوده بودن تاکسی‌های درحال فعالیت بودند. این درحالی است که فعالیت این تاکسی‌ها در اپلیکیشن های تاکسیرانی، کمکی به حمل و نقل عمومی کشور نمی‌کند.

در طرف دیگر ماجرا هم بحث فرهنگ‌سازی مطرح است. افراد مختلف زمانی که به یک فناوری اعتماد نداشته باشند از آن استفاده نمی‌کنند. حال حاضر تعداد افرادی که استفاده از این تاکسی‌ها را پذیرفته‌اند، افزایش یافته است؛ اما همچنان به میزان کافی نرسیده است. علاوه بر آنکه دولت برای رواج و تشویق مردم از تاکسی‌های برقی هیچ آموزشی را در نظر نگرفته است و باید برای حل این چالش باید فکر مناسبی کرد تا مانع از توسعه نشود.

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.

توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.