موضوعات داغ روز:

ایران ؛ آزمایشگاه جهانی خودرو

منتشر شده در 13 اردیبهشت 1403 ساعت 18:30
نویسنده محمد فرهنگیان
آزمایشگاه جهانی خودرو

در روزهای اخیر خبر‌های گوناگونی از واژگونی یک دستگاه MVM X55 به دلیل شکستگی اکسل عقب، در محور قم – کاشان، در رسانه‌ها به گوش می‌رسد. اتفاقی تلخ و ناگوار که خوشبختانه تلفات جانی را به دنبال نداشت.

مدیران خودرو به عنوان نماینده رسمی محصولات چری در ایران که شاید به دلیل فرار از تحریم‌ها همچون دیگر کمپانی‎های چینی، محصولات خود را با برندهای دیگری در کشورمان عرضه می‌کند با انتشار بیانیه‌ای به این اتفاق واکنش نشان داد که در آن ادعا شده بود از همان لحظات نخست پس از حادثه، تیمی از کارشناسان فنی این شرکت در جهت بررسی این اتفاق تشکیل شده و نیز در جهت دلجویی، نمایندگان این شرکت به دیدار سانحه دیدگان رفته‌اند.

همچنین، برخی رسانه‌ها نامه‌ای را منتشر کرده اند که در تاریخ ۲۷ فروردین مدیران خودرو خطاب به نمایندگی‌های رسمی به وجود ایراد در اکسل عقب برخی از مدل‌های X55 اقرار کرده و دلیل آن را ضعف در یکی از تامین‌‎کننده‌های جهانی چری دانسته که در هنگام تنش های شدید وارده به خودرو، این قطعه از محل جوشکاری شکسته و چرخ‌های خودرو از اتاق جدا می‌شوند بنابراین در صورت مراجعه مشتریان با ایراد نیاز به بررسی اکسل عقب، نسبت به بررسی دقیق این قطعه اقدام نمایند.

معمولا در چنین شرایطی خودروسازان معتبر به جای موکول کردن بررسی این قطعه مهم و جلوگیری از به خطر افتادن جان مردم در هنگام مراجعه مشتریان به نمایندگی‌ها، نسبت به اعلام فراخوان اقدام می‌کنند چرا که هرگونه کوتاهی در کوچک‌ترین و کم‌اهمیت‌ترین قطعات خودرو می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

اما عمق این حادثه زمانی قابل درک می‌شود که بدانیم همین اتفاق در آفریقای جنوبی،روسیه و مالزی نیز رخ داده. اما این بار نمایندگی چری در مالزی با تمام خریداران تماس گرفته و از آن‌ها برای تعیین وقت و حضور در نمایندگی‌ها جهت بازبینی اکسل خودروهایشان دعوت به عمل آورده، اقدامی شایسته که امیدواریم به زودی از مدیران خودرو نیز شاهد باشیم.

حادثه MVM X55

اما با بررسی بازار خودرو کشورمان می‌توان به راحتی متوجه شد که این اولین و احتمالا آخرین باری نیست که شرکت‌های کمتر شناخته شده دنیا، محصولاتشان را با ایراداتی بزرگ به بازار عرضه می‎کنند. البته که احتمال وجود ایراد در تمامی ساخته‌های دست بشر وجود دارد و بزرگانی همچون جنرال موتورز و تویوتا هم بارها نسبت به فراخوان‌های میلیونی جهت برطرف کردن ایرادات گوناگون اقدام نموده‌اند. خودروسازان داخلی هم که همواره در تولید محصولاتی معیوب شهره خاص و عام بوده‌اند سیاستی عجیب را انتخاب کردند تا با اصطلاحا گردن‌گیری همواره صاف، تقصیر را بر گردن مشتریان و کج‌بودن زمین و غیره و غیره بیندازند.

مشکلات خودرو

درگذشته‌های نه چندان دور و تا پیش از ظهور قارچ‌گونه خودروسازان چینی، کره‌ای ها که تازه در حال تمرین کردن الفبای خودروسازی بودند نیز با انتخاب سیاستی مشابه، سعی در آزمودن محصولات و رفع ایرادات آن‌ها نمودند.

یعنی با انتخاب بازار کشورهای کمتر توسعه یافته و یا درحال توسعه که بدلیل درآمد سرانه پایین مردم و یا مسائل دیگر از محصولات به روز و با کیفیت جهانی محروم بودند محصولات خود را با قیمتی پایین به بازار عرضه می‌کردند تا با آزمایش واقعی و طولانی مدت خودروها به وسیله مردم و نه مهندسان شرکت‌ها، ایرادات کشف شده را یکی پس از دیگری مرتفع سازند.

درآن روزگار بازار ایران که به تازگی از جنگ و محدودیت‎های ناشی از آن رهایی یافته بود با عطشی زیاد پذیرای محصولات دوو، هیوندای و کیا شد و درحالیکه کمپانی دوو به عنوان برزرگ‌ترین خودرو ساز اهل کره جنوبی با همکاری جنرال موتورز، سعی در ارائه محصولات با کیفیت داشت، دو کمپانی هیوندای و کیا یا همین سیاست امروز چینی‌ها محصولات ارزان‌ و متنوع خود را به به بازار محدود ایران روانه کردند.

از جمله این محصولات یک شبه بازار می‌توان به نسل‌های پیشین هیوندای سوناتا، اکسل، النترا، گالوپر و ون H100 اشاره کرد که تشابهات فنی زیادی هم با محصولات میتسوبیشی داشتند، کیا هم مدل پراید را با خرید امتیاز از فورد آمریکا و بر اساس مزدا ۱۲۱ به ایران فرستاد.

هم اکنون به غیر از پراید که به دستان با کفایت سایپا به جاودانگی رسید و هنوز به صورت وانت در حال تولید است، سایر کارآموزان کره‌ای با نشستن گرد پیری بر قامتشان با مشکل نبود قطعات یدکی و تعمیرکار، دست و پنجه نرم می‌کنند. البته که این محصولات نه برای ماندگاری بلکه برای هویدا شدن ضعف‌های مهندسی کمپانی مادر و تبدیل شدن به پل پیشرفت راهی بازارهای جهانی شده بودند.

پیش از کره‌ای ها، همسایه شرقی آن‌ها، ژاپن نیز با همین شیوه محصولات متعددی از رادیو ترانزیستوری گرفته تا انواع پارچه و پوشاک را با قیمت‌های پایین و تنوعی بالاتر از رقبای آمریکایی و اروپایی روانه بازارها می‌کرد تا با وسوسه کردن مشتریان کم درآمد به وسیله قیمت کمتر محصولاتشان، آزمایشی همه جانبه و در سطحی کلان برای ساخته‌های خود فراهم کنند. سیاستی که به بهترین شکل نتیجه بخش بود و با روانه کردن منابع مالی موردنیاز و صد البته مشخص شدن ضعف‌های موجود امروزه به قطب اصلی تولید محصولات نامیرا و با کیفیت تبدیل شده و هم اکنون در صنایع خودروسازی ژاپن دیگر خبری از خرابی‌های پرتکرار در پیشرانه‌های محصولات مزدا و میتسوبیشی نیست.

برخلاف گذشته‌های دورتر که محصولات ژاپنی مساوی بودند با کالایی بی‌کیفیت و ناکارآمد با کار و مطالعات مداوم و خستگی ناپذیر امروزه با ایجاد مبانی مدیریتی و ارتقا کیفیت حتی نجات‌ بخش سایر صنعت‌گران نیز هستند.

با بررسی کوچکی در تاریخ و مشاهده سیاست‌های کاری غول‌های نو ظهور صنعتی در قاره آسیا و البته برخی سیاست‌های دیگر صنعت‌گران در اروپا شاهد هستیم که کشورمان به عرصه‌ای بکر برای محصولات بی‌کیفیت تبدیل شده. تا جایی که در سال‌های اخیر هم زمزمه‌هایی مبنی بر حضور دو برند ماهیندرا و تاتا موتورز از هند در کشورمان شنیده می‌شود که البته تاکنون هیچ‌یک از این دو برند موفق به عرضه محصولاتشان در کشورمان نشده‌اند.

احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور نیز شاهد جولان کالاهای ساخت زیمباوه، سودان غربی، سیرالئون و میانمار هستیم. آن‌هم در شرایطی که خودروسازان تراز اول جهانی در حال ساخت مریخ‌نورد جهت تردد در شهرک‌های مسکونی تازه ساخته شده در این سیاره هستند و خودروسازان ما هم با سرهایی فرو رفته در برف، وعده صادرات به روسیه را سر داده و ما مردم نیز در انتظار عملی شدن واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال هستیم.

ویدیو های پیشنهادی

۴۲ Responses to “ایران ؛ آزمایشگاه جهانی خودرو”

  1. میر گفت:

    ممنون، البته یک شیطنتی که در انتهای این مطلب شده استفاده از عکس محصولات چند سال قبل کمپانی های هندی هست. واقعا سرعت پیشرفت هندی ها خیلی کمتر از چینی ها نیست.
    مدلهای ۲۰۲۴ محصولات زیر رو ملاحظه بفرمایید :
    Tata Punch
    Tata Harrier
    Mahindra xuv500
    دهه پنجاه تا هفتاد میلادی مال آمریکایی‌ها بود
    بعد در دهه هشتاد تا اوایل ۲۰۰۰ نوبت ژاپنی ها شد
    بعد کره ای ها
    و اکنون آغاز دوران چینی ها
    و آینده هم هندی ها.

    ۴۶
    ۱۲
  2. ممد گفت:

    این اتفاق باید منجر به حذف خودروهای چینی شود.
    هر چیز چینی = ضعف در کیفیت

    ۱۲۴
    ۳۶
    • امیر گفت:

      مقاومت ما ایرانی‌ها در برابر تغییرات و پذیرش اونها واقعن مثال زدنیه

      ۷
      ۰
    • عاباس گفت:

      اگر دقت کنی توی همین ماشین از پنج نفر حتی یک نفر کشته نشده و اطاق خودرو بعد از چندی دور زدن روی زمین کماکان سالمه …خودروی ایرانی ارابه مرگ و مورد ستایش کم عقلان..

      ۱۲
      ۱
    • ناشناس گفت:

      این موضوع در مورد هر صنعت و هر کشوری وجود داره . هر شرکتی که سابقه فعالیتش کمتر باشه مجبوره کالاش رو به قیمت کمتر بفروشه و طبیعتا کیفیتش هم کمتره. ۸۰ درصد بازار های مصرف جهانی هم از محصولات ارزان تر استفاده می کنند و ۲۰ درصد از محصولات درجه یک. یه اتفاق بدی افتاده و صد درصد مدیران خودرو مقصره و باید محاکمه بشه ولی دیگه فیلم هندی درست نکنین ناموسا

      ۵
      ۱
    • سعید گفت:

      تا وقتی مردم خریدار باشند حذف نمیشه همه چیز دست خودمونه و اینکه ضعف دولت که برای جان مردمش ارزشی قایل نیست

      ۶
      ۱
    • Arman گفت:

      امیدوارم ازین حرفهای کلیشه ای و تکراری و کپی کاری راجب ماشین چینی خلاص بشیم،دوست عزیز ماشین ۱۴ هزار دلاری نمیتونی با بنز و بی ام و که ارزون ترین ماشیناش از حدود ۴۰هزار دلار قیمت دارن مقایسه کنی،و اینکه ۵سال دیگه ببین اروپا میشه همه ماشین چینی برقی،آمریکا از الان قانون منع واردات خودرو چینی برا چی گذاشته؟ مشکل ما از قوانین کشور خودمون هست و مسئولانی که نظارتی ندارن و وارد کننده هایی که ضعیف ترین کالاهای چینی وارد میکنن،بماند که همین ایکس ۵۵ با چندتا پشتک زدن،سرنشینان اش هیچی نشدن،اگه تارا ی ۱میلیارد و ۲۰۰میلیونی بود قطعا ۲تا کشته داده بود

      ۹
      ۱
    • امید گفت:

      جالبه هیچ یک از مسوئلین هیچ اظهار نظری راجع به این اتفاقا مهم که جان مردم کشورمان را در خطر انداخته نکردند اما راجع به کوچیک ترین مسائل شخصی زندگی مردم همواره اظهار نظر می کنند

      ۳
      ۰
    • یک ایرانی گفت:

      کاش میشد یچیزی مثل کرونا میومد و کلا این چینی های متقلب دزد فریبکار از صفحه روزگار محو میشدن. جالبه چینی سوارا چه فاز پولداری ای هم برمبدارن. خلایق هرچه لایق

      ۱
      ۰
  3. کورش گفت:

    در خصوص چینی ها نمی‌دونم ولی این حرف که ژاپنی‌ها برای این ماشین هایشان روانه ایران کردند قابل پذیرش نیست
    ما یک تویوتا مدل کرولا سال ۱۹۷۸ داشتیم تا چندسال پیش قبل از فروش تمام قسمت‌های آن کار میکرد فقط بنزین می‌زدیم و تعویض روغن و زیر و بند اونم بخاطر خیابانهای داغون ایران
    امسال یک هایما گرفتیم روز دوم جای فلاش یو آس بی افتاد توش

    ۹
    ۱
  4. هموطن گفت:

    محصولات ژاپن قابل مقایسه با چین نیست من ۴۰ سالمه از بچگی هرچی که تولید ژاپن بود خریدم اونقد کار کرد تا خودم خسته شدم انداختمش دور یا هنوزم دارم استفاده میکنم پس لطفا با این فلسفه غلط از محصولات چینی دفاع نکنید بخوبی میدونیم همه ما حداقل تجربه آسیب دیدن از خرید یک محصول چینی را داریم.

    ۷
    ۱
  5. محمد گفت:

    مگر نگاه به شرق مورد توجه نیست چرا باید خودروهای باکیفیت اروپایی یا ژاپنی وارد کنیم آنگاه خودرو سازی کشور که با جان مردم بازی میکند چی مافیای خودرو چکار کند

    ۵
    ۰
  6. ژیلا گفت:

    دیگه باید چه اتفاقی بیفته تا ما باور کنیم محصولات چینی خیلی خیلی ضعف دارند،،،

    ۵
    ۱
  7. امیر ایزدی‌فر گفت:

    چه درست و چه به جا. اما کو گوش شنوا!
    تو این مملکت کمترین چیزی که اهمیت داره مردمه. درواقع اصلن مهم نیستن.
    هر مسئول و ارگان و شرکت و … فقط به فکر منافع خودشه و تاجایی که زورش برسه پا رو هرچی میذاره. اولیش حق و حقوق مردم

    ۴
    ۰
  8. مملی گفت:

    از ماست که بر ماست وقتی از نخبه های ایرانی در صنعت خودروسازی استفاده نمیشه باید هم اشغال های چینی در کشور جولان بدن و پول ملت رو به قارت ببرن. یک جاهایی واقعا مسئولین کشورمون بدجوری گل بخودی میزنن میدونی چرا چون رفتن تو تیم رقیب و حسابی هم راضی شدن

    ۲
    ۰
  9. احمدرضا گفت:

    این اتفاق برای خودروهای ایران خودرو البته نه دقیقا به این شیوه افتاده و ایران خودرو چون مسئولان خودرو است صداشو درنیاورده ولی حدالقل خودرو های چینی جوابگو هستند خیلی بهتره. محصولات ایران خودرو به هیچ وجه خودرو نیستند نسل کشند

    ۰
    ۴
  10. سعید گفت:

    یجوری تو بوق و کرنا کردید هر کی ندونه فکر می‌کنه خودمون بوگاتی و بنتلی می‌سازیم .
    پژو های سال ۸۴ یادتون رفت ؟
    سری اول دنا سال ۹۴ یادتون رفت ؟

    ۲
    ۱
  11. Amir گفت:

    کجان اونایی که چینی میخردن فقط واسه امنیت و ۵ سال گارانتی؟ 😁
    (الان ۶۰ نفر تعصبی میریزن فوش میدن)

    ۵
    ۰
  12. علی گفت:

    و تهران حتی پیاده روهای آن شده پارکینگ ایران خودرو وسایپا

    ۱
    ۰
  13. موش آزمایشگاه گفت:

    همین جاست که معلوم میشه هیچ فرقی بین لنکروز و ۲۰۶ وجود نداره

    ۵
    ۰
  14. جواد گفت:

    کشور که بی صاحب باشه همین میشه

    ۳
    ۰
  15. Amiiir گفت:

    شاید این کامنت برا خیلی از ایرانیا خوش نیاد ولی حقیقته، شما فکر میکنین چرا‌ یه ایرانی راحت پولهای میلیاردی به ماشینای چینی میده؟ چون راحت بدست میاد و چون خیلی ازین پولا از دزدی بدست میاد، هرکسی در جای خودش به نوبه خودش سر همنوعش کلاه می‌زاره، از نون خشکی بگیر تا اون وزیرش، میوه فروش کم فروشی میکنه، نمایشگاهی قسم دروغ میخوره و هزاران مورد دیگر، پس تا وقتی ملت بوقی هستن که پول‌ مفت بدست میارن و خرج میلیاردی براشون چیزی نیس خب مسئولین دزد هم میگن فقط سود باشه و بس

    ۵
    ۱
  16. امین گفت:

    نوشته های یک ذهن مریض

    ۱
    ۲
  17. سادات گفت:

    مطالب پر معنی و عمیقی مطرح شد. ممنون
    البته اینکه دیگران محصولات خودشون رو به قیمتی کمتر جهت دیده شدن و رفع معایب احتمالی به بعضی از بازارها میفرستن چیز تازه و عجیب و خلاف اخلاقی نیست .
    اما نکته تاسف بار اینکه چرا کشور ما و مردمان نازنین ما ، ایران عزیزمان ، جزو این بازارهاست .
    مطلب بعدی اینکه ما حتی یک کار سرهم بندی رو هم خوب انجام نمیدیم. این ماشینها غالباً بصورت ckd وارد میشن و در داخل فقط سرهم میشن….

    صنعت بی کفایت خودروسازی باید حتما تعطیل بشه و مدیران نالایق اونها هم محاکمه بشن ، بجاش ازین کارخونه ها و امکانات درجهت تولید تراکتور و لوازم کشاورزی استفاده بشه . برای این سیاست هم باید چند تا مدیر سالم و شایسته از ژاپن وارد کنیم .
    وااسلام

    ۱
    ۱
  18. ابوالفضل گفت:

    مدیران خودرو باید اول تمام خسارت جسمی و خسارات وارده به ماشین رو پرداخت کنه ،بعد دنبال فراخوان رو بگیره تا بقیه بیان

    ۲
    ۰
  19. مصطفی گفت:

    اگر همین اتفاق در هر نقطه دیگری از دنیا اتفاق افتاده بود نه تنها شرکت چری ملزم به پرداخت غرامت میشد بلکه شماره گذاری خودرو های تولیدی این شرکت هم متوقف میشد، اما جالب اینجاست که چینی ها خیلی خودشون رو ملزم به پاسخگویی داخل ایران نمی بینند که بخشی هم بخاطر پلیس راهور ناجا هست که به همین راحتی مجوز شماره گذاری میدهد و هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداد.
    داخل ویدیو هم مشخص هست پس از جدا شدن محور عقب ماشین واژگونی وحشتناکی رو داشت و خیلی خدا بهشون رحم کرده بود. من خودم داخل محور قم-کاشان زیاد تردد دارم پر ماشین سنگین هست اگر یک تریلر و یا حتی خودرو شخصی کنارشون بود باهاش برخورد می کردند یک تصادف فاجعه بار میشد. این اتفاق در ماشین های چری سابقه دار هست. حدود ۷-۸ سال پیش دقیقا همین اتفاق برای یک چری ۱۱۰ داخل یکی از بزرگراه های تهران رخ داد.
    انتهای خبر به خودروسازان هندی اشاره کردید اما از پیشرفت هاشون و مدل های جدیدشون هیچی نگفتید که همتراز چینی ها شدن. من خودم تاتا هند و یا پروتون مالزی رو به ایرانخودرو و سایپا ترجیح میدهم بخاطر ایمنی بیشترشون.

    ۳
    ۰
  20. بهرام گفت:

    دوستان سلام فراموش نکنید چین محصولات درجه یک مخصوص بازارهای آمریکا و اروپا هم دارد ولی متاسفانه وارد کنندگان ما چه خصوصی چه دولتی به دنبال چیز ارزان و بی کیفیتش میرود غافل از اینکه هیچ ارزانی بی حکمت نیست

    ۱
    ۰
  21. علیرضا گفت:

    ولی خدایی دمشون گرم . هیچکس به استحکام بدنه توجه کرده؟ حتی ستونها خم نشده و شیشه ها نشکسته . از نظر قیمت هم رده ماشینهای ایرانی اما از نظر استحکام خیلی جلوتره . شمایی که میگی چینی نخر ، یا چند ده میلیارد تو حسابته یا مکانیکی که ماشین قدیمی میخری و هزینه تعمیر نگهداری نمیدی یا میخوای خیلیا ماشین نخرن

    ۳
    ۳
  22. اکبر گفت:

    دوست عزیز میخوای رو گند کاری چینی سرپوش بزاری چرا رو شرکتهای ژاپنی وکره ای داری ایراد میزاری،هیچوقت ژاپن وکره جنس بی کیفیت ندادن وهمیشه تولید وفروش جهانی داشتن،محصولات ژاپنی وکره ای که میفرمایید در داخل بازار ایران بودن همشون هم زمان با همون کیفیت تو آمریکا واروپا هم در حال فروش وخدمات دهی بودن،شما به چینی ها ایراد وبگیر وسرپوش هم نذار روش،تولید ایران هم قبل از واگذاری به چینی ها یکی از با کیفیت ترین تولیدات بود که الان واگذار شده به چینی ها وبی کیفیت ویکبار مصرف شده،کشوری که از کاغذ باطله مواد داخل خودرو رو تامین میکنه بجای مواد درجه یک، بیشتر از این انتطاری نباید داشت.

    ۳
    ۰
  23. مقتدایی گفت:

    با سلام . اگر گذرتون به اتوبان قم – کاشان – نطنز – اصفهان افتاد متوجه میشید که فقط و فقط یک لاین از ۳لاین این اتوبان قابل استفاده است چون تمام این راه اسیب دیده و تخریب شده و غیر از لاین سرعت هیچ کدام از دو لاین دیگه مناسب رانندگی نیست . بله ممکنه ماشین های چری ایراد اکسل عقب داشته باشه ولی این جاده انقدر افتضاح شده با هر ماشینی توش تردد کنی شاسی ها اکسل ها و لاستیک ها و حتی قطعات موتور و جلوبندی به خاطر کیفیت افتضاح جاده و دست انداز ها و چاله های کیلومتری به شدت اسیب میبینه . این همه عوارض جاده ای از هر ماشین گرفته میشه پس چرا چرا چرا انقدر این راه ناامن و حادثه خیزه ؟؟؟؟؟؟؟؟

    ۴
    ۰
    • علیرضا گفت:

      کاملأ درست و به جا و متین، جدا از این اتفاق برای سرنشین های محترمش و در نهایت ماشین واقعأ کیفیت آسفالت و جاده هامون به معنای واقعی کلمه افتضاح و خرابه

      ۴
      ۰
  24. ناشناس گفت:

    سیستم اینو میخواد که مردم اشغال های چینی رو سوار بشوند

    ۲
    ۰
  25. آرمان گفت:

    همین اتفاق در سال ۸۷ برای یکی از آشنایان افتاده بود،ماشین پژو ۴۰۵ صفر که اون موقع مثلا قطعات فرانسوی بودن،تو جاده بجنورد اکسل برید و یک چرخ درآمد متاسفانه دختر بزرگ خانواده که نخبه بود و تازه از ثبت‌نام در دانشگاه تهران برمیگشتن،درجا کشته شد
    مشکل اصلی به نظر من مونتاژ بی کیفیت که توسط نیروی کاری انجام میشه که از همین مردم هستش،
    البته بماند همین ماشین چینی ارزون قیمت ایمنی و استحکام بدنه اش ۱۰برابر خودرو های استاندارد داخلی مثل تارا و شاهین هستش

    ۳
    ۱
  26. ناشناس گفت:

    همه چیز در سیستم مالی کشور میچرخد فعلا در سیستم مالی مملکت هر چه دزدتر باشد بالاتر میرود فرقی هم نمیکند چه عرصه ای باشد از خودرو گرفته تا محصول غذایی
    وگرنه یک دزدی در اکسل خودرو الان همه آنها را به دست و پا می انداخت

    ۲
    ۰
  27. حامدح گفت:

    مقاله بسیار عالی بود. ولی نکته تاسف آور حادثه X55 این بود که با وجود چند بار چرخیدن ماشین، باز هم اتاق سالم ماند در صورتی که اگر از خودروهای وطنی بود، مطمئنا چیزی ازش باقی نمی ماند.

    ۴
    ۲
  28. مهرداد گفت:

    درود به شرفت بابت این مطلب

    ۲
    ۱
  29. رضایی گفت:

    آزمایشگاه جهانی نه شرف داشته باش بنویس مرکز آزمایشگاهی لگن های چینی

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.