اتهامات تازه علیه بی وای دی ؛ اضافه کاری بدون حقوق، نظارت شدید و قراردادهای مبهم

شرکت خودروسازی بی وای دی بار دیگر در مرکز توجه افکار عمومی قرار گرفته است. این شرکت پس از حواشی اخیر، حالا با اتهامات جدیدی مواجه شده که شامل مواردی مثل الزام به اضافه کاری بدون پرداخت دستمزد تا قراردادهای کاری مبهم میشود. این اتهامات موج تازهای از انتقادات را علیه بی وای دی به راه انداخته و با وجود افزایش فشارهای رسانهای، این شرکت هنوز واکنش رسمی در این باره منتشر نکرده است.
الزام به اضافهکاری بدون مزد؛ مهندسان تا ساعت ۸ شب سر کار میمانند
بر اساس پستهای منتشرشده توسط افراد منتسب به کارکنان داخلی بی وای دی، مدیریت این شرکت به صورت شفاهی دستور داده کارمندان باید روزانه حداقل دو ساعت بدون دریافت مزد، اضافه کاری داشته باشند. آنطور که گزارش شده، کارکنان بخش مهندسی مجبورند تا ساعت ۸ شب هر روز در محل کار باقی بمانند، بدون آنکه برای این ساعات اضافه دستمزدی دریافت کنند.
یکی از کاربران فضای مجازی با محاسبه این شرایط، مدعی شده که روند کنونی به معنای ۴۰ ساعت اضافهکاری بدون حقوق در هر ماه است. همچنین گفته میشود برخی کارکنان با مرخصی زایمان محدود، ناهارهای کوتاه و کسر امتیاز عملکرد حتی به خاطر یک دقیقه تأخیر مواجه شدهاند.
حقوق ناکافی و وابستگی به اضافهکاری
برخی کاربران شبکههای اجتماعی تأیید کردهاند که اضافه کاری بدون مزد در برخی بخشها رواج دارد و این موضوع باعث کاهش محسوس دریافتی کارمندان شده است. یک کارمند از بخش «واحد دوازدهم کسب و کار» گفته که حقوق پایه او تنها ۲٬۵۰۰ یوان (حدود ۳۴۸ دلار آمریکا) است، اما در صورتی که اضافه کاری نکند، درآمد ماهانهاش به حدود ۲٬۰۰۰ یوان (حدود ۲۷۸ دلار) کاهش مییابد. او اضافه کرده که فقط با اضافه کاری میتوان بین ۴٬۰۰۰ تا ۵٬۰۰۰ یوان (معادل ۵۵۶ تا ۷۱۶ دلار) درآمد داشت تا زندگی را چرخاند.
همچنین، یک کارمند دیگر از بخش مهندسی تأیید کرده که فقط یک ساعت زمان برای ناهار دارند و در صورت کارتزنی جبرانی بیش از یک بار، امتیاز عملکردشان کاهش مییابد. او هم عنوان کرده که قراردادش فقط حقوق پایه را پوشش میدهد.
فشارهای عمومی و سکوت بی وای دی
در شرایطی که انتقادات نسبت به شرایط کاری در بی وای دی رو حال افزایش است، افکار عمومی و رسانهها منتظر واکنش رسمی این برند هستند. ترکیب اتهامات مربوط به اضافهکاری بدون حقوق، قراردادهای مبهم، فشارهای بیش از حد و مقایسه با بحرانهای شرکتهایی مانند اورگرند، تصویری نگرانکننده از وضعیت کارکنان در یکی از بزرگترین خودروسازان الکتریکی جهان ارائه میدهد.
در صورتی که این اتهامات صحت داشته باشند، پیامدهای آن ممکن است هم برای وجهه برند بی وای دی و هم برای فضای عمومی صنعت خودروسازی چین سنگین باشد؛ به ویژه در دورانی که برندهای چینی تلاش میکنند اعتماد بینالمللی بیشتری در بازارهای اروپا و آمریکا به دست بیاورند.