انفجار فروش خودروهای برقی گروه فولکس واگن ؛ رشد ۴۷ درصدی در نیمه اول ۲۰۲۵


گروه خودروسازی فولکس واگن روزهای خوشی را در حوزه خودروهای الکتریکی تجربه میکند. پس از سالها تلاش و رشد نسبتاً کند، حالا فروش خودروهای تمام برقی این گروه در شش ماه نخست سال ۲۰۲۵ با افزایش چشمگیر ۴۷ درصدی به ۴۶۵٬۵۰۰ دستگاه در سطح جهان رسیده است. این رشد قابل توجه، سهم خودروهای برقی را از کل فروش گروه فولکس واگن از ۷ درصد به ۱۱ درصد رسانده و نقطه عطفی در استراتژی برقی سازی این غول خودروسازی به شمار میرود.
رکوردشکنی برندهای زیرمجموعه فولکس واگن
رشد فروش تنها به برند اصلی فولکس واگن محدود نشده و برندهای زیرمجموعه نیز عملکرد درخشانی داشتهاند که در ادامه میتوانید به تفکیک آنها را مشاهده نمایید:
فولکس واگن: رشد ۱۴.۳ درصدی و فروش ۱۹۲٬۶۰۰ دستگاه خودروی برقی
اشکودا: رشد ۱۴۷.۸ درصدی با فروش ۷۳٬۰۰۰ دستگاه خودروی برقی
کوپرا و سئات: رشد ۱۰۵.۳ درصدی و فروش مجموعاً ۳۷٬۶۰۰ دستگاه خودروی برقی
آئودی: رشد ۳۲.۳ درصدی و فروش ۱۰۱٬۴۰۰ دستگاه خودروی برقی
پورشه: رشد خیرهکننده ۲۷۹ درصدی و فروش ۳۴٬۲۰۰ دستگاه خودروی برقی (عمدتاً به لطف موفقیت ماکان برقی)
از بین مدلهای مختلف، ID.4 و ID.5 با فروش در مجموع ۸۴٬۹۰۰ دستگاه، محبوبترین خودروهای برقی کمپانی در نیمه اول سال هستند. هاچبک اقتصادی ID.3 با جذب ۶۰٬۷۰۰ مشتری در رتبه بعدی قرار دارد. آئودی Q4 E-Tron و نسخه اسپرتبک آن هم با فروش ۴۴٬۶۰۰ دستگاه به رتبه سوم رسیده است.
خودروهای برقی اقتصادی در راه هستند
جالب اینکه گروه فولکس واگن قصد دارد سال آینده مدل ID.2 را با قیمت پایه ۲۵٬۰۰۰ یورو معرفی کند. در ادامه، مدل ID.1 با قیمت حدود ۲۰٬۰۰۰ یورو نیز در سال ۲۰۲۷ وارد بازار میشود. مطابق روال همیشگی، مدلهای اشتقاق یافته از دو خودروی برقی مذکور تحت سایر برندهای زیرمجموعه فولکس واگن نیز عرضه خواهند شد. در کنار اینها باید گفت تولید نسل نهم گلف با پیشرانه تمام الکتریکی تا پیش از سال ۲۰۳۰ در دستور کار قرار گرفته است.

درخشش همزمان خودروهای پلاگین هیبریدی
در کنار مدلهای تمام برقی، فروش خودروهای پلاگین هیبریدی (PHEV) گروه فولکس واگن با رشد ۴۱ درصدی به ۱۹۲٬۳۰۰ دستگاه رسیده است. شرکت فولکس واگن با بروزرسانی باتریها، اکنون در برخی مدلهای هیبریدی بردی معادل ۸۹ مایل (۱۴۳ کیلومتر) را به صورت تمام الکتریکی ارائه میدهد. در بین تولیدات رقبا، کمتر مدلی میتواند چنین بردی را در حالت برقی فراهم کند.
به لطف افزایش استقبال از مدلهای برقی و هیبریدی شارژی، میزان فروش فولکس واگن در نیمه نخست سال جاری با افزایش ۱.۳ درصدی روبرو شده است. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم این گروه بزرگ در شش ماهه اول امسال توانسته ۴.۴۱ میلیون خودرو در سرتاسر جهان به فروش برساند.
چالشهای ساختاری و کاهش هزینه
با وجود این پیشرفتها، چالشهایی جدی در زمینه سودآوری خودروهای برقی همچنان پابرجاست. فولکس واگن که پیشتر وعده داده بود تا پایان ۲۰۲۵ به سطح سودی مشابه با خودروهای بنزینی دست خواهد یافت، اکنون این هدف را به سال ۲۰۲۶ موکول کرده است.
در همین راستا، برنامهای گسترده برای کاهش هزینهها و تعدیل بیش از ۳۵٬۰۰۰ نیروی انسانی تا سال ۲۰۳۰ در آلمان آغاز شده است. همچنین ظرفیت تولید داخلی به ۷۳۴٬۰۰۰ دستگاه کاهش پیدا خواهد کرد. این کمپانی در نظر دارد تولید گلف را به مکزیک انتقال دهد و کارخانه درسدن را تا پایان امسال تعطیل کند. برنامه کارخانه اوزنابروک پس از توقف تولید T-Roc در سال ۲۰۲۷ مشخص نیست.

فشار مقررات زیست محیطی و آینده رقابت
در حالی که فولکس واگن به دنبال بهبود ساختار سودآوری است، مقررات سختگیرانه اروپا برای کاهش آلایندگی ناوگان نیز فشار زیادی بر این شرکت وارد کرده؛ طوری که عدم تحقق این اهداف ممکن است منجر به جریمههای میلیاردی شود. بنابراین، افزایش سهم خودروهای برقی نه تنها یک انتخاب، بلکه ضرورتی قانونی برای بقا در بازار محسوب میشود.
از سوی دیگر، رقابت از سوی برندهایی همچون تسلا، رنو، استلانتیس و خودروسازان چینی نیز در حال افزایش است؛ اتفاقی که حفظ موقعیت فعلی را برای فولکس واگن دشوارتر خواهد کرد.