موضوعات داغ روز:

بلندگوهای جدید شرکت وارویک آکوستیکس برد خودروهای برقی را افزایش می دهند

منتشر شده در 13 اسفند 1403 ساعت 17:00
نویسنده سعید علیپور
بلندگوهای جدید وارویک آکوستیکس

خودروسازان در سرتاسر جهان به دنبال روش‌هایی برای افزایش برد خودروهای برقی هستند. تاکنون کارایی راهکارهایی مانند استفاده از باتری‌های با چگالی بالا، موتورهای الکتریکی کارآمد و طراحی‌های آیرودینامیک کاملاً اثبات شده است. اما اخیراً یک شرکت بریتانیایی به نام وارویک آکوستیکس (Warwick Acoustics) مدعی شده که می‌تواند با استفاده از روشی غیرمعمول، برد خودروهای الکتریکی را افزایش دهد. این روش عبارت است از بهره‌گیری از بلندگوهای پیشرفته وارویک آکوستیکس که مصرف کمتری دارند. 

فناوری جدیدی که مصرف انرژی را کاهش می‌دهد

به گزارش آخرین خودرو، شرکت وارویک آکوستیکس اعلام کرده که فناوری صوتی اختصاصی آن می‌تواند برد خودروهای برقی را تا ۳۲ کیلومتر افزایش دهد. این فناوری بر پایه بلندگوهای الکترواستاتیک توسعه یافته که در مقایسه با سیستم‌های صوتی معمولی، ۹۰ درصد سبک‌تر بوده، ۹۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند و ۱۰۰ درصد قابل بازیافت است. به گفته وارویک آکوستیکس این سیستم صوتی در یک دستگاه پولستار ۲ نصب و تأثیر آن در بهبود قابل توجه برد حرکتی، اثبات شده است.

کمپانی بریتانیایی تأکید دارد این بلندگوها فوق‌العاده باریک بوده و نصب آنها بسیار ساده و آسان است. انتظار می‌رود نخستین خودروی تولیدی مجهز به این سیستم، در سال جاری معرفی شود. برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که این خودرو احتمالاً رنجرور الکتریکی جدید خواهد بود.

بلندگوهای وارویک آکوستیکس

چگونه بلندگوهای الکترواستاتیک باعث افزایش برد خودرو می‌شوند؟

بلندگوهای الکترواستاتیک صدا را از طریق یک دیافراگم خیلی نازک و باردار که بین دو صفحه فلزی معلق است، تولید می‌کنند. هنگام دریافت سیگنال صوتی، یک میدان الکترواستاتیک ایجاد شده و دیافراگم را حرکت می‌دهد که این امر باعث تولید امواج صوتی می‌شود. طبق ادعای شرکت وارویک آکوستیکس، این فناوری وضوح صوتی بهتری دارد و میزان اعوجاج صدا را به حداقل می‌رساند.

در مقابل، بلندگوهای سنتی با استفاده از سیم ‌پیچ و میدان‌های مغناطیسی صدا تولید می‌کنند که به گفته وارویک آکوستیکس، جرم زیاد و قطعات متحرک فراوانی دارند و باعث ایجاد اعوجاج در صدا می‌شوند.

این فناوری جدید تجربه شنیداری بهتری برای سرنشینان رقم می‌زند. بلندگوهای سنتی که در پشت‌ سری صندلی‌ها قرار می‌گیرند، محدودیت‌هایی در میزان پوشش فرکانس و ناحیه نصب دارند. اما در بلندگوهای الکترواستاتیک، می‌توان دیافراگم را به گونه‌ای طراحی کرد که کل ناحیه پشت‌ سری را پوشش دهد. این ویژگی موجب می‌شود هر سرنشین دارای یک منطقه صوتی متعادل باشد و هنگام حرکت سر، افت ناگهانی صدا رخ ندهد.

تاثیر بلندگوهای وارویک آکوستیکس

تجربه‌ای شخصی‌ سازی‌ شده برای سرنشینان

فناوری وارویک آکوستیکس امکان ایجاد «حباب‌های صوتی شخصی» برای سرنشینان را فراهم می‌کند، طوری که بدون هم‌ پوشانی صداها، هر فرد می‌تواند تجربه صوتی جداگانه‌ای داشته باشد. برای مثال، راننده می‌تواند تماس تلفنی خود را پاسخ دهد، در حالی که سرنشینان عقب همچنان به موسیقی گوش می‌کنند، بدون اینکه تداخلی ایجاد شود. این قابلیت احتمالاً موجب کاهش اختلافات بر سر انتخاب موسیقی و تنظیمات حجم صدا میان سرنشینان خواهد شد!

آیا این فناوری به زودی وارد خودروهای تولیدی خواهد شد؟

در حال حاضر، خودروسازان تمرکز زیادی بر افزایش بازدهی خودروهای برقی دارند. آنها در تلاشند تا با کاهش قطعات غیرضروری و استفاده از فناوری‌های نوین برد این مدل‌ها را افزایش دهند. راه‌ حل‌ های نوآورانه‌ای که از سوی تأمین‌کنندگان قطعات مطرح می‌شود می‌تواند این روند را تسریع کند.

فناوری بلندگوهای وارویک آکوستیکس

اگر شایعات صحت داشته باشند و سیستم صوتی الکترواستاتیک وارویک آکوستیکس در رنجرور برقی به کار گرفته شود، قطعاً مقایسه آن با محصولات برند های شناخته‌شده‌ای مانند مریدین، برمستر و بوز جالب خواهد بود. این فناوری اگرچه هنوز در مراحل ابتدایی توسعه است، اما می‌تواند تأثیر چشمگیری بر تجربه صوتی و بهره‌وری انرژی در خودروهای الکتریکی آینده داشته باشد.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.