موضوعات داغ روز:

فیدلیتی پرایم جدید ؛ ویدیوی تست + مشخصات فنی

در قسمت جدید آخرین خودرو به سراغ ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید گروه بهمن رفته ایم.

حجم موتور 1500 سی سی
قدرت 155 اسب بخار
گشتاور 230 نیوتن متر
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
منتشر شده در 18 خرداد 1402 ساعت 00:17
نویسنده حسین دلاور
عکاس علیرضا پاداش
کارگردان رضا چوکامی

فیدلیتی پرایم جدید کراس اوور جدید بهمن موتور است که نسبت به نسخه اولیه تفاوت هایی در بحث فنی و امکانات داشته است.

معرفی فیدلیتی

بهمن فیدلیتی همان جتور X70 است که به عنوان یک کراس اوور ری برند شده در ایران با نام بهمن فیدلیتی پرایم عرضه شد. کمپانی جتور زیرمجموعه از چری است است که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد و بر همین اساس خودروهای این نشان در بحث اساس فنی شباهت هایی با خودروهای چری دارند. جتور خودروهایی اقتصادی را در بازار چین تولید می کند و اکثر تولیدات این خودروساز در رده متوسط یا بزرگ هستند. فیدلیتی پرایم یک کراس اوور پرتقاضا در بازار خودروهای مونتاژی به حساب می آید، از چهار ماهه آخر سال ۱۴۰۱ با جعبه دنده اتوماتیک جدید و امکانات ارتقا یافته به بازار عرضه شده و امروز تیپ جدید این خودرو به دست مشتریان می رسند. در ادامه بررسی می کنیم که این کراس اوور چه مشخصاتی دارد و تغییرات اعمال شده در نسخه جدید چه نتایجی داشته است.

امکانات رفاهی و ایمنی فیدلیتی پرایم جدید

فیدلیتی پرایم جدید به صندلی های برقی جلو، گرمکن صندلی های جلو، فرمان کمکی برقی، سقف پانوراما، درِ صندوق عقب برقی، استارت دکمه ای، تهویه الکتریکی دستی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه، سامانه DOW، نور پردازی کابین، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، تنظیم دستی صندلی های عقب، کروز کنترل، رادار خط خوان، رادار نقطه کور، فناوری LED چراغ ها، کولباکس، سنسور نور، سنسور باران، دوربین ثبت وقایع، رینگ آلومینیومی ۲۰ اینچی، سنسور پایش باد تایرها، شیشه های عقب دودی، تنظیم حالت رانندگی، دسته دنده الکتریکی، چهار کیسه هوا، تریم داخلی چرم مصنوعی، دریچه تهویه ردیف دوم و… مجهز است. تیپ یک فیدلیتی پرایم جدید ۵ نفره است و متقاضیانی که نسخه ۷ نفره این کراس اوور گروه بهمن را بخواهند، باید به سراغ خرید تیپ دو این خودرو بروند.

مشخصات فنی فیدلیتی پرایم ارتقا یافته

فیدلیتی پرایم جدید همچنان به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر با فناوری AVL اتریش مجهز است. این پیشرانه ۱۵۵ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده فیدلیتی پرایم جدید ۶ سرعته دو کلاچه تَر است و فناوری گتراک را دارد. این جعبه دنده توان را به چرخ های جلو منتقل می کند و در بخش تعلیق جلو با ساختار مک فرسون طرف هستیم. در بخش عقب هم سیستم تعلیق مولتی لینک در فیدلیتی پرایم جدید دیده می شود.

برند بهمن
مدل فیدلیتی پرایم جدید
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۱۴۰۱
حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور توربوشارژر
قدرت ۱۵۵ اسب بخار
گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۲.۰۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تَر
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب مولتی لینک
طول ۴۷۳۵ میلی متر
عرض ۱۹۰۰ میلی متر
ارتفاع ۱۷۱۰ میلی متر
فاصله محوری ۲۷۲۰ میلی متر
وزن ۱۵۷۵ کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۵۵/۴۵R20
برند نشان مادر جتور
کشور سازنده ایران - چین

مزایا و معایب فیدلیتی پرایم جدید

مزایا بازار فروش مناسب - خدمات پس از فروش گسترده - کابین به نسبت ساکت - ترمزهای مناسب - پایداری قابل قبول - فضای کابین جادار - متریال قابل قبول داخل کابین - عملکرد قابل قبول جعبه دنده در ترافیک ها - تهویه و پرتاب باد خوب در کابین
معایب نبود امکاناتی مانند تهویه اتوماتیک، کنترل حرکت و سراشیبی - نبود کیسه هوای پرده ای - ارتعاشات در کابین در چاله های جاده ها - دوربین ۳۶۰ درجه نه چندان با کیفیت - عملکرد نه چندان خوب رادار خط خوان - شارژر بیسیم تلفن همراه نه چندان پیشرفته - نبود دریچه پرتاب باد برای ردیف سوم

تفاوت های فیدلیتی پرایم جدید با نسخه های قبلی

فیدلیتی پرایم جدید ۹ تفاوت اصلی با نسخه های قبلی دارد و مشتریان باید بدانند که از اواخر سال ۱۴۰۱، تولید نمونه های قبلی متوقف شده است و دیگر نمونه جدید در خط تولید بهمن موتور مونتاژ می شود. از جمله تغییرات اساسی در این خودرو ۹ مورد زیر است که در ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید توسط آخرین خودرو به آن پرداخته شده است:

۱- تبدیل جعبه دنده دو کلاچه خشک به جعبه دنده دو کلاچه تَر

۲- تغییر دسته دنده از مکانیکی به الکتریکی

۳- تغییر کنسول مرکزی خودرو

۴- بهبود محل شارژر بی سیم تلفن همراه

۵- بهبود سیستم تعلیق عقب

۶- ارتقا سیستم کنترل پایداری الکتریکی به نسخه ۹.۳ بوش

۷- ارتقا سیستم تهویه به نسل جدید کمپرسورهای کولر

۸- ارتقای سیستم خنک کاری قوای محرکه

۹- بهبود کیفیت متریال برخی قطعات قوای محرکه

تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید

فیدلیتی پرایم جدید به مدت چهار روز توسط شرکت بهمن موتور در اختیار رسانه آخرین خودرو قرار گرفت و در این مدت حدود هزار کیلومتر رانندگی با این کراس اوور ارتقا یافته انجام شد. در مورد فیدلیتی پرایم جدید باید بدانیم که بیشتر ارتقاهای رخ داده، فنی است و باید در طول مدت زیاد تفاوت های این خودرو را لمس کرد.

خبرنگاران آخرین خودرو برای بررسی فیدلیتی پرایم جدید تردد در ساعت های مختلف شهر تهران و همچنین سفر دو روزه به منطقه کیلان دماوند را انتخاب کردند و در این مدت نکات قابل توجهی از این خودروی مونتاژی را به دست آوردند. در بحث رانندگی شهری می توان به این نکته اشاره کرد که تغییر ساختار کمپرسور کولر سبب گردیده تا در توقف های کامل و ترافیک ها، عملکرد سیستم تهویه خوب و مناسب باشد و باد پرتابی به کابین گرم نشود. همچنین در هنگام تخت گازها عملکرد سیستم تهویه مناسب است و می توان رفتار بهتری نسبت به قبل در فیدلیتی پرایم جدید دید.

مصرف سوخت شهری فیدلیتی پرایم را باید معمولی دانست. این کراس اوور در ترددهای شهری با بنزین معمولی، مصرف سوخت حدود ۹.۵ تا ۱۰.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد و در صورت رانندگی ایده آل و یا پرفشار، امکان تغییر عدد مصرف سوخت این خودرو وجود دارد. در ترددهای جاده ای می توان گفت که مصرف سوخت نمونه ارتقا یافته فیدلیتی پرایم مناسب است و ثبت مصرف کمتر از ۷.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در ترددهای جاده ای ما، نشان می دهد که این خودرو مصرف سوخت قابل قبولی را در این بخش دارد.

در بحث گیربکس باید گفت که رفتار سیستم انتقال قدرت فیدلیتی پرایم جدید در حالت D بهتر از نمونه های قبلی شده و تعویض دنده ها نرمتر اتفاق می افتد. همچنین در ترافیک های شهری و یا سربالایی ها، خنک کاری جعبه دنده در فیدلیتی پرایم جدید به واسطه حضور جعبه دنده دو کلاچه تَر (W-DCT) به مراتب بهتر از قبل بوده و بسیار سخت می شود تا به محدوده داغ کردن این قطعه وارد شد. اما باید بدانیم که فرمان پذیری جعبه دنده در حالت تیپ ترونیک آنچنان خوب نیست و عملاً در بسیاری از موارد، عملکرد جذابی ندارد.

حضور جعبه دنده دو کلاچه تَر در فیدلیتی پرایم جدید در کنار اینکه استهلاک را به شکل قابل توجهی کاهش داده و تعویض دنده های نرمتری را هم برای این کراس اوور گروه بهمن فراهم کرده است، اما باید بدانیم که حدود ۰/۶ ثانیه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این نسخه ضعیفتر از نمونه دو کلاچه خشک شده است.

در بحث پایداری و هنلدینگ باید گفت که فیدلیتی پرایم جدید همچنان مانند گذشته خوب و قابل قبول است و حرکت های عرضی بیش از حدی در این خودرو دیده نمی شود. همچنین ارتقای سیستم تعلیق در بخش عقب و بهبود نسل سامانه کنترل پایداری در این خودرو، توانسته تا رفتار بهتری را در شرایط اضطراری پایداری برای فیدلیتی پرایم جدید به نمایش بگذارد.

عملکرد ترمزها در فیدلیتی پرایم جدید مانند گذشته همچنان خوب و مناسب است و باید گفت که سواری این خودرو در اکثر شرایط خوب ارزیابی می شود. اما وجود رینگ های آلومینیومی ۲۰ اینچی و وضعیت نامناسب جاده های ایران سبب می شود تا در چاله های کوچک، تکان های به کابین فیدلیتی پرایم انتقال پیدا کند.

در بحث متریال کابین باید گفت که فیدلیتی پرایم جدید شباهت زیادی به رقبای چینی خود دارد و آنچنان مزیت رقابتی و یا ضعفی در کابین این خودرو دیده نمی شود. همچنین فضای کابین این خودرو برای ۵ نفر خوب و جادار است و عملاً دو سرنشین ردیف سوم نمی توانند تا فضای راحتی را تجربه کنند.

تست نفوذ صدا به کابین فیدلیتی پرایم جدید

این تست در شرایط عادی بررسی شده و ارتباطی به تست های نفوذ صدا به کابین در شرایط آزمایشگاهی ندارد. همچنین واحد اعداد اعلام شده در تست نفود صدا به کابین خودروها دسی بل (dB) است.

نام خودروخاموشدور آرام۲۰۰۰RPM۸۰Km/hتخت گاز
فیدلیتی پرایم جدید۴۰.۸۴۲.۷۴۶۶۵۷۱.۶

آلبوم تصاویر فیدلیتی پرایم

قیمت فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم ۵ نفره – رنگ سفید

قیمت بازار (۱۴۰۲/۰۲/۱۲) ۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۲/۰۲/۱۲) ۱,۳۳۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان

فیدلیتی پرایم ۵ نفره – رنگ مشکی

قیمت بازار (۱۴۰۲/۰۲/۱۲) ۱,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۲/۰۲/۱۲) ۱,۳۳۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان

فیدلیتی پرایم ۷ نفره – رنگ سفید

قیمت بازار (۱۴۰۲/۰۲/۱۲) ۱,۹۹۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۲/۰۲/۱۲) ۱,۳۳۵,۳۰۰,۰۰۰ تومان

فیدلیتی پرایم ۷ نفره – رنگ مشکی

قیمت بازار (۱۴۰۲/۰۲/۱۲) ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۲/۰۲/۱۲) ۱,۳۳۵,۳۰۰,۰۰۰ تومان

حتما بخوانید : قیمت روز خودرو

سوالات متداول

فیدلیتی پرایم جدید چه مشخصات فنی ای دارد؟

فیدلیتی پرایم جدید همچنان به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر با فناوری AVL اتریش مجهز است. این پیشرانه ۱۵۵ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده فیدلیتی پرایم جدید ۶ سرعته دو کلاچه تَر است و فناوری گتراک را دارد.

فیدلیتی پرایم جدید چه امکاناتی دارد؟

فیدلیتی پرایم جدید به صندلی های برقی جلو، گرمکن صندلی های جلو، فرمان کمکی برقی، سقف پانوراما، درِ صندوق عقب برقی، استارت دکمه ای، تهویه الکتریکی دستی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه، سامانه DOW، نور پردازی کابین، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، تنظیم دستی صندلی های عقب، کروز کنترل، رادار خط خوان، رادار نقطه کور، فناوری LED چراغ ها، کولباکس، سنسور نور، سنسور باران، دوربین ثبت وقایع، رینگ آلومینیومی ۲۰ اینچی، سنسور پایش باد تایرها، شیشه های عقب دودی، تنظیم حالت رانندگی، دسته دنده الکتریکی، چهار کیسه هوا، تریم داخلی چرم مصنوعی، دریچه تهویه ردیف دوم و… مجهز است.

تفاوت های فیدلیتی پرایم جدید با نسخه قبل چیست؟

تبدیل جعبه دنده دو کلاچه خشک به جعبه دنده دو کلاچه تَر، تغییر دسته دنده از مکانیکی به الکتریکی، تغییر کنسول مرکزی خودرو، بهبود محل شارژر بی سیم تلفن همراه، بهبود سیستم تعلیق عقب، ارتقا سیستم کنترل پایداری الکتریکی به نسخه ۹.۳ بوش، ارتقا سیستم تهویه به نسل جدید کمپرسورهای کولر، ارتقای سیستم خنک کاری قوای محرکه و بهبود کیفیت متریال برخی قطعات قوای محرکه

۱۰ Responses to “فیدلیتی پرایم جدید ؛ ویدیوی تست + مشخصات فنی”

  1. بهمن گفت:

    بررسی هاتون عالی هست،موفق باشید

    ۳۲
    ۱
  2. عرفان گفت:

    ممنون از بررسی کامل و دقیق

    ۱۲
    ۱
  3. امیر گفت:

    بسیار مفید
    سپاس

    ۲
    ۱
  4. عباس گفت:

    سلام لطفا برای رفع اشکال قیمت کارخانه فیدلیتی را بروز کنید قیمت پنج نفره۱۱۲۳هست و هفت نفره ۱۱۴۸هست لطفا اصلاح کنید عامل گرانی نشید.؟!.با سپاس

    ۳
    ۲
  5. رامین صفایی گفت:

    آخه لگن پاره های چینی چه ارزشی دارند
    که برایشان به به و چه چه راه انداخته اید ؟!
    متاسفم برای شرکت بهمن موتور با این همه
    سالها سابقه فعالیت بیاید و مونتاژگر
    لگن پاره های کارخانه های چلغوز چینی شود
    که قدمت آنها یک سوم بهمن موتور هم
    نیست . این درحالی است که شرکت بهمن موتور خودش باید خودرو کاملا ایرانی با
    بهترین کیفیت تولید کند .

    ۹
    ۴۵
  6. رامین صفایی گفت:

    وقتی من نوشتم که شرکت بهمن موتور باید
    خودرو صد در صد ایرانی با بهترین کیفیت
    تولید کند شوربختانه عده ای چین پرست
    و شاید هم چپگرا با نظر من مخالفت کردند
    این نشان میدهد که این حضرات خودشان
    را ایرانی نمی دانند و با پیشرف صنعت کشورمان مشکل دارند
    واقعا متاسفم

    ۵
    ۳۲
    • باشو گفت:

      جناب صفایی بزرگوار درحال حاضر کدوم یک از خودرو سازهای ما توان ساخت همین فیدلیتی با همین کیفیت رو دارن، اینکه باید باشه امریست حق، و خواسته ای درست، اما نهایت ساخت سایپا کوییک و ایران خودرو دنا، الان این لگن چینی بهتره یا ایرانیه؟

      ۲۵
      ۰
  7. علی دادگسترمنش گفت:

    عده ای که قسم میخورم یا مغرض هستن و یا نادان نظرات بیخود در مورد خودرویی می‌دهند که حتی توان خرید یک چرخ آن را ندارند ولی یه کلمه چینی آشغال و برداشتن و تو هر پستی و هر وبلاگ و وبسایتی کامنت میزارن ‌خودرو فیدلیتی و اصولا چینی ها از تمامی محصولات تولید داخل ما که قطعا پر آپشن تر و با کیفیت تر هستن در اون شکی نیست ما مردم عادی جامعه هم که توان سوار شدن بنز و بی ام دبلیو و پورش و غیره رو نداریم پس بهترین گزینه فعلا در شرایط فعلی کشور همین خودروهای چینی هست که هم خدمات دارند و هم بلحاظ کیفیت خیلی پیشرفت کردند پس خواهشا مردم و گمراه و سرگردون نکنید با نظرات بیخود و غیر کارشناسانه تون برادر عزیز تو حتی از چند قدمی این ماشین های چینی رد نشدی حتی نمیدونی کیلس و اتوهولد و صدها آپشن دیگه چی هست چطوری میای میگی آشغال چینی و غیره و نخرین و هزارتا خزعبلات دیگه خواهشا بزارین کسانی اینجا نظرات خودشونو بزارن که حرفی برای گفتن دارند

    ۲۵
    ۱
  8. رضا گفت:

    بررسی خوبی بود . پیشنهاد میکنم یک بخش نتیجه گیری هم اضافه نمائید . ممنون .

    ۲
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.

توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.