پارس نوآ (پارس خودرو P90) ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
پارس نوآ یا همان ال 90 ایرانی، پروژه ای است که مدت ها است توسط شرکت پارس خودرو دنبال می شود و قرار است با نشان پارس خودرو در بازار عرضه شود.




پارس نوآ یا همان ال ۹۰ ایرانی، پروژه ای است که مدت ها است توسط شرکت پارس خودرو دنبال می شود و قرار است با نشان پارس خودرو در بازار عرضه شود.
معرفی پارس نوآ
L90 یکی از محصولات شرکت رنو بود که در بازار ایران مونتاژ و عرضه می شد و در همان ابتدای عرضه خود توانست سهم خوبی از بازار به دست آورد و هنوز هم خودروی محبوبی در بازار خودرو کشور محسوب می شود. اما متاسفانه با آغاز تحریم تحریم ها تولید این خودرو در داخل کشور پایان یافت اما اکنون بعد از گذشت سال ها شرکت پارس خودرو بار دیگر به سراغ این خودرو رفته و نسخه ایرانیزه شده آن را در بازار عرضه می کند.

پروژه توسعه ال ۹۰ ایرانی در ابتدا با نام P90 آغاز شد و در ابتدا قرار بود با نام کادیلا در بازار عرضه شود اما شرکت پارس خودرو از این کار منصرف شد و به احتمال زیاد شرکت پارس خودرو پروژه P90 را با نام (نوآ) وارد بازار خواهد کرد.
در ادامه نگاهی دقیق تر به مشخصات و امکانات این خودرو خواهیم داشت.
طراحی بدنه ال ۹۰ ایرانی
یکی از بزرگترین ایراداتی که به L90 وارد بود طراحی بسیار ساده آن بود که ممکن به مذاق برخی خوش نیاید اما نکته مثبتی که در سدان P90 یا همان پارس نوآ وجود دارد این است که این خودرو با پلتفرم یکسان، طراحی بروزتر و جوان پسندانه تری نسبت به L90 ارائه می دهد.
در نمای جلو این خودرو قابل قبولی را مشاهده می کنیم که به دلیل استفاده از اِلمان های عریض و خطوط افقی چهره ای نسبتا عضلانی را شاهد هستیم. از طرفی به دلیل استاندارد های ۸۵ گانه زیر سپر پارس تند به طور کلی تغییر کرده و اضافه شدن لیپ سپر به بخش های جلو این خودرو باعث شده است تا چهره این خودرو جوان پسندانه تر شود.

در نما های جانبی پارس نوا می توان به یکسان بودن پلتفرم میان این خودرو و L90 پی برد چرا که همان سبک طراحی که در تندر ۹۰ استفاده شده بود در این بخش نیز استفاده شده است و تغییرات بسیار کمی را در این بخش شاهد هستیم که مهم ترین آن ها استفاده از رینگ های آلومینیومی و آینه های جانبی بزرگتر در پارس نوآ هستند.

در بخش عقب این خودرو نیز همچنان می توان طراحی مکعبی شکل L90 را دید اما طراحی چراغ ها و سپر در سدان P90 به طور کلی تغییر یافته و بروز تر شده است. به طور کلی چراغ های عقب در این خودرو، طراحی کشبده تر و اسپرت تری داشته و چهره خوبی را به این بخش داده است. از طرفی تریم دورنگ سپر عقب از نکات مثبت در طراحی این خودرو به شمار می رود.
مشخصات فنی پارس نوا
قبلا L90 از پیشرانه ای با نام K4M استفاده می شد که استهلاک پایینی داشت و خروجی خوبی را از خود به نمایش می گذاشت. اما در ال ۹۰ ایرانی خبری از این پیشرانه نیست و قرار است از پیشرانه جدید شرکت سایپا با نام ME16 در این خودرو استفاده شود.
برند | پارس خودرو |
مدل | پارس تندر P90 |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۱۴۰۳ |
حجم موتور | ۱۵۸۷ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۱۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۷ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | توییست بیم |
طول | ۴۳۳۰ میلی متر |
عرض | ۱۷۴۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۵۳۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۳۰ میلی متر |
وزن | ۱۱۵۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۷ لیتر |
مصرف سوخت | ۶.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۸۵/65R15 |
شرکت عرضه کننده | پارس خودرو |
برند نشان مادر | پارس خودرو |
کشور سازنده | ایران |
این پیشرانه، یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که به لحاظ ساختاری شباهت بسیاری به موتور TU5 داشته و می تواند نهایتا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی تولید شده در پارس خودرو P90 به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته AT به چرخ های جلو منتقل خواهد شد.

سیستم تعلیق محور جلوی پارس نوآ از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب این خودرو سیستم تعلیق توییست بیم دیده می شود که سیستم تعلیق چندان بروزی نیست.
طراحی داخل کابین و امکانات
با اینکه تغییرات زیادی را در بخش های بیرونی این خودرو شاهد بودیم اما با پا گذاشتن به داخل کابین پارس خودرو نوآ نمی توان تغییرات زیادی را نسبت به L90 یافت. به طور کلی می توان گفت در L90 ایرانی همان الگو های طراحی استفاده شده که رنو L90 می دیدیم که طراحی دریچه های سیستم تهویه، داشبورد، کنسول وسط و… خود گواهی بر این ماجرا است.

اما فرم طراحی رودری های سدان P90 با نسخه های قبلی L90 تفاوت داشته و بیشتر شبیه به رنو ساندرو است که هماهنگی خوبی را با طراحی داخل کابین این خودرو به وجود آورده است. از طرفی در این خودرو شاهد استفاده از نمایشگر سیستم مالتی هستیم که قبلا در L90 چنین چیزی را نمی دیدیم. همچنین طراحی غربیلک فرمان و کلاستر در ال ۹۰ ایرانی تغییر کرده و چهره بروزتر و اسپرت تری را به این خودرو داده است.

اما نکته منفی که در مورد پارس تندر P90 می توان گفت این است که فرم طراحی و ارگونومی صندلی های این خودرو بسیار مشابه به L90 است که ممکن است در مسافت های طولانی خسته کننده باشد.
اما نکته مثبتی که در پارس خودرو نوآ وجود دارد این است که در این خودرو امکانات بیشتری را نسبت به ال ۹۰ مشاهده خواهیم کرد که از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان دی کات، کلید های کنترلی روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه الکتریکی دستی، شیشه دودی عقب، تریم داخلی دو رنگ، تنظیم برقی آینه ها، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، سنسور نور، سنسور باران و صفحه نمایش ۷ اینچی مالتی مدیا، چراغ روشنایی روز، سیستم کنترل پایداری، فرمان کمکی برقی و… اشاره کرد.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | تریم داخلی پارچه ای - رینگ آلومینیومی - سنسور نور - فرمان کمکی برقی - نمایشگر لمسی - تهویه اتوماتیک |
مزایا و معایب
مزایا | کابین جادار - توان حرکتی قابل قبول |
معایب | امکانات رفاهی و ایمنی نه چندان بالا - عدم تجربه کیفیت به سبک رنو تندر ۹۰ |
رقبای پارس نوآ
پارس نوآ شرکت پارس خودرو با توجه به مشخصات و امکاناتی که دارد رقبای قدری چه در میان خودرو های داخلی و مونتاژی دارد. مهم ترین رقیب این خودرو شاهین پلاس است که در بخش مشخصات فنی بسیار به این خودرو نزدیک بوده اما کمی امکانات شاهین پلاس بیشتر است. تارا و دنا پلاس دیگر رقبای ال ۹۰ ایرانی، در میان خودرو های تولید داخل، هستند اما در میان خودرو های مونتاژی در حال حاضر می توان به جک J4 اشاره کرد.
آلبوم تصاویر











سوالات متداول
این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ با نام ME16 است که به لحاظ ساختاری شباهت بسیاری به موتور TU5 داشته و می تواند نهایتا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی تولید شده در پارس نوآ به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته AT به چرخ های جلو منتقل خواهد شد.
از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان دی کات، کلید های کنترلی روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه الکتریکی دستی، شیشه دودی عقب، تریم داخلی دو رنگ، تنظیم برقی آینه ها، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، سنسور نور، سنسور باران و صفحه نمایش ۷ اینچی مالتی مدیا، چراغ روشنایی روز، سیستم کنترل پایداری، فرمان کمکی برقی و… اشاره کرد.
نمی دونم چرا ایران آنقدر دوست داره از پلتفرم های قدیمی استفاده کنه
۲۰۶ اس دی میشه رانا
تیبا و تیبا دو میشه سهند و اطلس
سمند میشه سورن پلاس و دنا پلاس
پژو ۳۰۱ میشه تارا
پژو ۲۰۰۸ میشه ریرا
جک جی۴ میشه کیامسی ایگل
از اونورم که پراید وانت و نیسان آبی هنوز داره تولید میشه
اینم از ال نود
صنعت خودرو ایران
ارگونمی صندلی ها نسبت به ال ۹۰ تغییری کرده یا همون جوری مثل قبل مثل نیکمت میمیونه ؟