هوندا واریو ۱۶۰ ؛ مشخصات فنی + امکانات


برند هوندا یک برند محبوب و معروف محسوب میشود و یکی از محصولات این برند موتور سیکلت هوندا واریو ۱۶۰ است.
درباره هوندا واریو ۱۶۰
در حال حاضر شاهد حضور موتورسیکلتهای متنوع و همچنین رونق بازار موتور سیکلت در ایران هستیم. یکی از برندهای نسبتاً مطرح موجود در بازار ایران، برند هوندا محسوب میشود که توانسته موتور سیکلتهایی از کلاسهای مختلف تولید و به بازارهای جهانی عرضه کند. برند هوندا یک برند محبوب و معروف محسوب میشود و یکی از محصولات این برند موتور سیکلت هوندا واریو ۱۶۰ است که در ایران نیز شاهد حضور آن هستیم. این موتور سیکلت در دو نسخه ABS و CBS با انجینهای کاملاً جدید و طراحی نسبتاً نوین در کلاس اسکوتر در بازار ایران موجود است.
موتور هوندا واریو ۱۶۰ مدل ABS، در رنگهای مشکی براق، مشکی مات و سفید مات به فروش میرسد و مدل CBS آن در رنگهای قرمز مات، مشکی براق و همچنین مشکی مات تولید میشود. البته توجه داشته باشید که این رنگ بندیها روز به روز متنوعتر میشوند و با گذشت زمان شاهد رنگهایی مثل سفید-مشکی، قرمز و سفید نیز هستیم. پس از آشنایی جزئی با موتور هوندا واریو ۱۶۰ بهتر است اطلاعات دقیقتر و کاملتری از این موتور در اختیار شما قرار دهیم.
طراحی هوندا واریو ۱۶۰

در ظاهر هوندا واریو ۱۶۰، شاهد تفاوتها و تغییراتی نسبت به مدل واریو ۱۵۰ هستیم و از نظر ظاهری این تفاوتها کاملاً مشخص هستند. یکی از بخشهای نسبتاً جذاب واریو ۱۶۰ قسمت جلوی آن محسوب میشود که اگر به آن دقت کنید امضای موتورهای هوندا را در ظاهر جلویی آن خواهید دید. چراغهای جلوی این موتور سیکلت ظاهر نسبتاً جذابی دارند و از نوع ال ای دی محسوب میشوند. پلاک این موتور در قسمت جلویی آن تعبیه میشود و این مسئله نشان دهنده این است که این هوندا محصولی از کشور اندونزی است.
اگر به بخش فرمان برسیم متوجه خواهیم شد که چندان تفاوتی با موتور هوندا واریو ۱۵۰ سی سی نمیبینیم و دقیقاً همان فرمان در این موتور نیز تکرار شده و شاهد فرمانی پوشیده شده با فلاپ هستیم. در سمت راست فرمان هوندا واریو ۱۶۰، کلید استارت و کلید آیدلینگ استاپ قرار گرفتهاند و در سمت چپ نیز شاهد کلیدهای بوق، تعویض نور بالا به نور پایین و همچنین راهنما یا فلاشر هستیم. صفحه کیلومتر این موتور، یک صفحه کیلومتر دیجیتال محسوب میشود و علاوه بر اطلاعاتی که در صفحه کیلومتر نمایش داده میشود، شاهد نمایش چراغ ABS نیز هستیم. یکی از بخشهای اصلی که بین نسخه ۱۶۰ و ۱۵۰ تفاوت ایجاد کرده مربوط به کنسول و داشبورد این موتور است.
در سمت چپ کنسول موتور سیکلت واریو ۱۶۰ یک محفظه دارای درب تعبیه شده است و در داخل آن شاهد یک پورت usb هستیم که امکان شارژ کردن گوشی را فراهم کرده است. در سمت دیگر نیز شاهد سیستم کی لس هستیم که در محفظه بدون درب قرار دارد. فضای در نظر گرفته شده برای پای راکب و سرنشین عقب نسبتا بزرگ به نظر میرسد و در حالت کلی نسبت به واریو ۱۵۰ بهبود یافته است.

در قسمت زین موتور واریو ۱۶۰، شاهد یک زین یک تکه و نسبتاً بزرگ هستیم که در مقایسه با رقبای خود تجربه رانندگی بهتری را برای راکب فراهم میکند. در قسمت زیر زین این موتور، یک فضای ۱۸ لیتری طراحی شده است و میتوان کلاه کاسکت را داخل آن قرار داد. در این موتور سیکلت نیز مانند تعدادی از موتورهای دیگر ۲ آچار در صندوق به صورت فابریک قرار گرفته است و در همین بخش شاهد محفظه رادیات نیز هستیم. اگر نگاهی به بخش عقبتر از زین داشته باشیم باک واریو ۱۶۰ را میبینیم که نسبت به نسخههای قبلی خود تغییری نداشته و حجم آن ۸ لیتر گزارش شده است. در بخش عقب نیز چراغ خطر و چراغ عقب LED مشاهده میشود و وزن این موتور سیکلت ۱۱۶ گرم کیلوگرم محسوب میشود که به نظر میرسد این وزن نسبتا مطلوب باشد.
ابعاد موتور هوندا واریو ۱۶۰ سی سی به شرح زیر است:
طول: ۱۹۲۹ میلیمتر، عرض: ۶۹۵ میلیمتر، ارتفاع: ۱۰۸۸ میلیمتر.
مشخصات فنی هوندا واریو ۱۶۰

در بخش مشخصات فنی متوجه تغییرات واریو ۱۶۰ نسبت به واریو ۱۵۰ هستیم، چرا که انجین این موتورسیکلت شاهد افزایش حجم بوده و یک سری معماریهای جدید نیز در موتور این خودرو صورت گرفته است. در موتور هوندا واریو ۱۶۰ شاهد یک انجین چهار زمانه، تک سیلندر و چهار سوپاپ با سیستم آب خنک هستیم و سوپاپهای این موتور توسط یک میل بادامک به حرکت در میآیند. این انجین قادر است قدرتی معادل ۱۵.۱ اسب بخار قدرت را در ۸۵۰۰ دور در دقیقه ایجاد کند و گشتاوری معادل ۱۳.۸ نیوتون متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه داشته باشد.
حجم کلی انجین موتور هوندا واریو ۱۶۰، ۱۵۶.۹ سی سی گزارش شده است و اگر این موتور و اعداد و ارقام آن را با نسخههای قبلی مقایسه کنیم شاهد افزایش در گشتاور و همچنین اسب بخار خواهیم بود. در این موتور، از سیستم +ESP استفاده شده است و با استفاده از این سیستم، موتور سیکلت میتواند عملکرد بهتری را همراه با صدای انجین کم، ارائه کند و مصرف سوخت پایینتری را داشته باشد.
سیستم انتقال قدرت در موتور سیکلت هوندا واریو ۱۶۰ توسط یک گیربکس وی بلت صورت میگیرد و یک سیستم کلاچ خشک اتوماتیک نیز برای آن تعبیه شده است و همچنین میتوان گفت سیستم سوخت رسانی این موتور از نوع انژکتور برقی محسوب میشود. شتاب صفر تا صد موتور سیکلت واریو ۱۶۰، ۱۵ ثانیه محسوب میشود و حداکثر سرعت این موتور تقریباً ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.
در سیستم تعلیق این موتور، برای بخش جلو از کمک فنر تلسکوپی معمولی استفاده شده است و برای بخش عقب از کمک فنر معمولی تکی استفاده کردهاند. سایز لاستیکهای جلو و عقب هوندا واریو ۱۶۰ به ترتیب برابر با ۸۰/۱۰۰ و ۱۲۰/۷۰ است و هر کدام در رینگهای ۱۴ اینچی تعبیه شدهاند. در قسمت جلو و عقب این موتور سیکلت شاهد ترمزهای ABS یا CBS هستیم که نظر میرسد مدل ABS نسبتا عملکرد مطلوبتری را ارائه میکند.
تجربه سواری و رانندگی هوندا واریو ۱۶۰

با توجه به سیستم و امکانات استفاده شده در موتور هوندا واریو ۱۶۰، هنگام روشن کردن و حرکت شاهد صدای نسبتا کم انجین هستیم. اگر به لرزش توجه داشته باشیم همچنان با وجود افزودن یک سری از امکانات برای کاهش ضربه و لرزش به علت سیستم تعلیق نسبتا نامناسب شاهد ضربه در ناهمواریها خواهیم بود.
ابعاد کوچک این موتور در کلاس اسکوتر باعث میشود تا هندلینگ بهتری در اختیار راکب قرار بگیرد و به راحتی بتواند در شهر تردد داشته باشد. فرمانپذیری نسبتا مناسب به نظر میرسد و قدرت مانور خوبی را در داخل شهر و همچنین ترافیکها ارائه میدهد.
زاویه نشستن راکب در این موتور سیکلت و قرارگیری دستها روی فرمان و همچنین نحوه قرارگیری پاها به گونهای طراحی شده که زاویه قائم را ایجاد کند و از فشار به بدن راکب کاسته شود. جاپایی موتور سیکلت واریو ۱۶۰ نسبتا مناسب به نظر میرسد، چرا که در بسیاری از موتورسیکلتها شاهد طراحی نامناسب جاپایی سرنشین عقب بودیم، ولی این مسئله در این موتور سیکلت وجود ندارد و نفر دوم میتواند به راحتی پاهای خود را در جا پایی قرار دهد. عملکرد ترمزهای موتور سیکلت هوندا واریو ۱۶۰ نیز نسبتا مناسب به نظر میرسد و در کم کردن سرعت در مدت زمان کوتاه عملکرد نسبتا مطمئنی را ارائه میدهد.
رقبای هوندا واریو ۱۶۰
بازار موتورها در کلاس اسکوتر در ایران بسیار متنوع است و شاهد مدلهای مختلفی از این سبک هستیم و این مسئله میتواند باعث گیج شدن شما شود. در حالت کلی اگر به بررسی رقبای موتور سیکلت هوندا واریو ۱۶۰ بپردازیم میتوانیم به مدلهای آیروکس ۱۵۵، PCX 160 یا adv 150 و همچنین ان مکس ۱۵۵ اشاره کنیم.
نقاط ضعف و مثبت هوندا واریو ۱۶۰ و جمع بندی
مزایا:
مصرف سوخت نسبتا مناسب، سیستم خنک سازی.
معایب:
سیستم تعلیق نسبتا نامناسب، هزینه بالای قطعات.
در پایان میتوان گفت موتور هوندا واریو ۱۶۰ با ظاهر نسبتا جذابی طراحی شده است و از نظر فنی عملکرد خوبی را ارائه میدهد. تجربه سواری این موتور، نسبتا مناسب گزارش شده و فقط ممکن است در سیستم تعلیق مشکلاتی وجود داشته باشد. همچنین مصرف سوخت هوندا واریو ۱۶۰ نسبتا مناسب است، ولی اگر نیاز به تعویض قطعات داشته باشید، ممکن است هزینه زیادی را متحمل شوید.
نظر شما درباره موتور هوندا واریو ۱۶۰ چیست؟ به نظر شما این موتور ارزش خرید دارد؟