موضوعات داغ روز:

تی وی اس انتورک ۱۲۵ ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

منتشر شده در 11 مرداد 1403 ساعت 13:50
نویسنده سعید آقازاده
عکاس علی آشناخواه
ویدئو علی آشنا خواه

تی وی اس انتورک ۱۲۵ یکی از اسکوترهای میان رده بازار است که فروش قابل توجهی داشته و ما در این مطلب به بررسی این موترو می پردازیم.

تاریخچه و مقدمه

قاره آسیا بزرگ ترین و در واقع مرکز تولید موتور سیکلت جهان به حساب می آید و در عین حال به دلیل جمعیت بالا عنوان بزرگ ترین مصرف کننده موتور نیز به  این قاره کهن می رسد. کشور هندوستان، پر جمعیت ترین کشور جهان  توجه ویژه ای به تولید موتور و مصرف آن دارد و شرکت های بزرگی در این کشور به تولید و صادرات موتور می پردازند. TVS یکی از برندهای مطرح هندی در حوزه تولید موتورسیکلت می باشد.همچنین این شرکت تولید کننده موتور،عنوان دومین صادر کننده برتر موتور در هندوستان را یدک می کشد.

طراحی تی وی اس انتورک 125

موتورهای تی وی اس چند سالی است در بازار ایران حضور دارند که از معروف ترین های آن می توان به آپاچی اشاره کرد.اما در این مقاله قصد داریم به بررسی اسکوتری از این برند به نام تی وی اس انتورک ۱۲۵ بپردازیم.

طراحی تی وی اس انتورک ۱۲۵

تی وی اس انتورک ۱۲۵ موتوری با ابعاد جمع و جور و در کلاس اسکوتر های شهری است که طراحی به نسبت ساده و اقتصادی دارد. این موتور در نمای جلویی کاملا ساده طراحی شده است و روح هیجانی ندارد.در این ناحیه یک چراغ به نسبت بزرگ با لامپ های معمولی دیده می شود و فلاپ های جانبی با خطوط تیز  سعی در بهبود نمای جلویی موتور دارد.چراغ های راهنما در نزدیکی فرمان موتور قرار دارد. همچنین خبری از طلق فابریک در این موتور نیست اما آینه های فابریک موتور زاویه دید مناسبی از عقب موتور را در اختیار راکب قرار می‌دهد.همچنین یک نوار سیاه رنگ در سراسر نمای جلویی موتور دیده می شود که در قسمت بالایی ما را یاد خال هندو می اندازد!

اسکوتر تی وی اس انتورک 125

قسمت کیلومتر موتور متشکل از یک صفحه دیجیتال اصطلاحا کامپیوتری می باشد و اطلاعاتی از قبیل سرعت موتور،دور موتور و میزان سوخت  را نمایش می دهد.فرمان موتور از نوع لوله ای ساده می باشد که با فلاپ ها پوشیده شده است.دکمه های موتور در یک پس زمینه طرح کربن دیده می شود که سعی کرده کمی به طراحی این قسمت روح اسپرت بدهد.در قسمت کنسول خبری از داشبورد نیست و TVS فقط  به یک گیره برای آویزان کردن کیسه بسنده کرده است؛خبر بد دیگر بویژه برای علاقمندان به کی لس، عدم وجود این سیستم در موتور می باشد.با توجه به ابعاد موتور فضای آنچنانی برای پا وجود ندارد که این برای افراد با قد بلند کمی اذیت کننده خواهد بود.باتری موتور در قسمت زیر جا پای راکب تعبیه شده است.

مشخصات تی وی اس انتورک 125

نمای جانبی اسکوتر ۱۲۵ TVS Ntorq با نهایت فشردگی و جمع و جور بودن طراحی شده که خطوط تیز این قسمت به داد طراحی کل موتور رسیده و برای تی وی اس آبرو داری کرده است.این خطوط تیز نمای جانبی را از سادگی تاحدودی خارج کرده  و نمایی قابل قبول به وجود آورده است. موتور به صورت کلی دو رنگ محسوب می شود اما در نمای کناری، فلاپ های طرفین جا پایی رنگ متفاوتی دارد.تی وی اس برای موتور خود رینگ های  ۱۲ اینچ آلومینیومی و به رنگ به مشکی استفاده کرده است.موتور یک اگزوز تک گانه جمع جور نیز در سمت راست خود دارد.

بررسی تی وی اس انتورک 125

در قسمت عقب موتور یک چراغ کوچک LED را می بینیم ؛نکته قابل توجه  در مورد چراغ شباهت طراحی آن به حرف T است که اشاره به نام برند TVS دارد.چراغ های راهنمای موتور کمی پایین تر و در طرفین قسمت بالاتر از گلگیر قابل مشاهده می باشد. زین موتور آنچنان بزرگ نیست و ضخامت بالایی نیز حداقل برای سرنشین عقب ندارد.عمده مساحت زین به راکب موتور اختصاص داده شده است.در زیر زین فضایی برای کلاه کاسکت در نظر گرفته شده که این فضا در مجاورت باک تقریبا ۶ لیتری موتور قرار دارد.

ابعاد موتور:

طول : 186cm
عرض : 71cm
ارتفاع : 116cm
وزن : 118kg

مشخصات فنی

تی وی اس انتورک ۱۲۵ که بعضاً از آن به عنوان نسخه قوی تر وگو ۱۱۰ نیز یاد می شود، همانطور که از نامش پیداست به یک پیشرانه ۱۲۵ سی سی تک سیلندر ۴زمانه  انژکتوری مجهز است. این انجین توسط سیستم هوا خنک،خنک سازی می شود و خبری از رادیاتور در موتور نیست.توان تولیدی موتور ۹.۳ اسب بخار و گشتاوری در حدود ۱۰.۵ نیوتن متر می باشد که توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT بوسیله تسمه به چرخ عقب منتقل می شود.این گیربکس سی وی تی به نظر می رسد با توجه به وزن حدودا ۱۲۰ کیلویی موتور عملکرد آنچنانی در شتاب نداشته باشد.البته در بخش سواری و تجربه رانندگی صحت این ادعا را بررسی خواهیم کرد.

مشخصات فنی تی وی اس انتورک 125

سیستم تعلیق موتور در قسمت جلو از نوع دوبل تلسکوپی و در عقب موتور به صورت تک کمک فنر ساده می باشد.تی وی اس انتورک در چرخ جلویی خود از ترمز دیسکی CBS استفاده کرده و خبری از ABS نیست همچنین ترمز عقب موتور از نوع کاسه ای ۱۳۰ میلی متری می باشد.

چرخ تی وی اس انتورک 125

سواری و تجربه رانندگی

وقتی سوار موتور می‌شوید ابعاد جمع و جور موتور در شما حس تسلط ایجاد می کند.موتور با سوییچ روشن می شود و صدای تقریبا کمی در حالت درجا دارد.شروع به حرکت موتور کمی کند و با تاخیر هماهنگی موتور و گیربکس همراه است.بتدریج موتور شتاب می گیرد و شتاب ثانویه آن با توجه به حجم و شخصیت موتور قابل قبول است.به دلیل ابعاد کوچک تایر ها و نزدیکی چرخ ها به اتاق موتور با کوبش های قابل توجهی رو برو و عملا شاهد یک سواری خشک هستیم.ضخامت کم زین و ضعف محسوس در سیستم تعلیق عقب موتور در جلوگیری از کوبش ها تسلیم هستند.وزن موتور نسبتا بالاست و همین موضوع تا حدی باعث بهبود سواری و هندلینگ موتور می شود.موتور مانور پذیری خوبی به لطف ابعاد خود دارد و در داخل شهر تردد تسهیل شده ای با این موتورسیکلت خواهید داشت.

امکانات تی وی اس انتورک 125

ترمز های اسکوتر TVS Ntorq برای کنترل موتور عملکرد متوسطی دارند و بهتر بود که سیستم ترمزی بهتری در این موتور استفاده می شد.

امکانات تی وی اس انتورک ۱۲۵

این موتور از اقتصادی ترین اسکوتر های بازار های جهانی و تا حدودی بازار ایران حداقل در  بحث اصالت برند به حساب می آید.انتظار آپشن از یک موتور اقتصادی کمی رویایی است و در موتور تی وی اس نیز شاهد آپشن خاصی نیستیم. شاید بتوان در این بخش به نمایشگر  دیجیتال کیلومتر و گیره آویز موتور اشاره و بسنده کرد و تمام!

آینه تی وی اس انتورک 125

رقبای تی وی اس انتورک ۱۲۵

تی وی اس انتورک ۱۲۵ با موتور هایی مانند هوندا بیت و هوندا جنیو مقایسه می شود؛اما از اصلی ترین رقیب های حال حاضر این اسکوتر می توان به بنلی پانارئا  و اس وای ام گلکسی ۱۲۵ او آر اشاره کرد که دریک رنج قیمتی نزدیک،مشخصات کلاسی و فنی یکسان قرار دارند.

مزایا و معایب

مزایا : مانور سریع و راحتی استفاده درون شهری – دوام قابل قبول و استهلاک پایین – مصرف پایین سوخت – شتاب ثانویه قابل قبول

معایب : کوبش ها و سواری خشک – دم وجود سیستم ترمزگیری مطمئن – فضای پای کم – فضای زین کم – عدم وجود سیستم آب خنک

نتیجه گیری

تی وی اس انتورک موتوری اقتصادی و با مشخصات متواضع است که از سال گذشته به بازار ایران توسط نیرو موتور عرضه می شود.این موتور باتوجه به حضور موتور های طرح با مشخصات بهتر (حداقل در روی کاغذ)، قیمت ارزان و چهره جذاب با چالش جدی رو برو است.به نظر می رسد موتور  TVS Ntorq 125از سوی افرادی که به موتور کم استهلاک علاقه دارند انتخاب میشود چراکه همانطور که در طول مقاله اشاره شد با یک موتور بی آپشن و کاملا مصرفی جمع و جور روبرو هستیم.قطعات این موتور نیز به نسبت برندهای مطرح ارزان تر است.

حال به نظر شما این موتور هندی می تواند مانند موتورهای هندی سال های گذشته فروش قابل توجهی داشته باشند؟آیا اسکوتر تی وی اس توان رقابت با سایر اسکوتر ها را دارد؟

ویدیو های پیشنهادی

۵ Responses to “تی وی اس انتورک ۱۲۵ ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی”

  1. غلامرضا گفت:

    نمیدونم کی این متنو نوشته اصلا سواد موتور سیکلت واطلاعاتشو داشته.این موتور برند محبوب تی وی اس هست که یه کپی از هوندا دیو هست و استقبال زیادی در هندوستان وکشورهای اطرافش داشته.از نظر استهلاک فوق العاد ه عالی عمل کرده و سواری نسبتا نرم و شتاب خوب نسبت به حجم کم انجین دارد.مصرف سوخت حدود۱.۸تا۲لیتر در ۱۰۰تا و برای مصارف شهری عالی هست.صدای اگزوز زیبایی داره وتو سفرهای داخل شهری خستگی کمتری نسبت به رقبا داره.شما باپرداخت پول موتورهای طرح وبی کیفیت عملا سوار یه برند تقریبا مطرح میشین.با تی وی اس هیچوقت رنگ تعمیرگاهو نمیبینین.این نظرات منی هست که تقریبا اکثر موتورهای اسکوتر روز رو سوار شدم وبرندهای ایروکس اصل و هوندا پی سی ایکس رو هم داشتم

    ۲۰
    ۲
  2. امیر گفت:

    درود بر شما ، ممنون از نقد و بررسی هاتون خیلی زحمت میکشید.
    لطف کنید نقد و بررسی و تست سرعت هوندا cb ۱۹۰ و بنلی ۱۵۰ و ۱۸۰ قدیم و جدید رو هم انجام بدید.
    همچنین هر موتوری ک تو بازار وجود داره از مدل های قدیمی تر تا جدیدا همه رو بررسی کنید اگه امکانش هست.
    و راجب بازار دست دومشون هم بیشتر بگید و اینکه قطعاتشون رو از کجا ها میشه پیدا کرد.
    همچنین حدود قیمت موتورو با تاریخ بگید و بگید با اون پول مثلن چ گزینه هایی وجود داره چ نو باشه چ دسته دوم.
    در اخر هم اگر امکانش هست کلیپارو روز جمعه ک خلوته تهیه کنید ی خیابون یا اتوبانم برید تست شتابگیری ۰ تا ۱۰۰ همون موتوری ک بررسی میکنیدو انجام بدید. اینجا ملت رد میشن تو کلیپ و ادم خوشش نمیاد.

    ۱
    ۰
  3. هاشم گفت:

    نه خدایی کجای این موتور شبیه وگو هستش؟!!
    جالب شما تو این کلیپ فقط قصد تخریب یه شرکت خاص رو داشتید

    ۳
    ۳
  4. Shahab گفت:

    سلام
    به نظرم در بررسی موتورسیکلت بر خلاف خودرو پختگی ندارید. نکات زیر رو لازم دونستم بگم.
    1- هیچ اشاره ای به ۳ سوپاپ بودن این موتور نشد که در این رنج ویژگی خاصیه.
    2- صفحه کیلومتر این موتور قابلیت اتصال به تلفن رو داره (با برنامه TVS NTORQ) که دریافت پیام و تماس رو اعلام می کنه. بازم ویژگی خاصی که اشاره نشد.
    3- نوشته شده باتری زیر جاپای راکب قرار داره، در صورتی که داخل قاب مشکی رنگ بالای چراغ جلو قرار داره. سنسور جک هم داره که نگفتید.
    4- لنت جلو و عقب با وگو (مدل انژکتور) یکسانه.
    5- متاسفانه سایز تایرهای این موتور چه جلو چه عقب فابریک نیست (چون اون سایز رو ایران تولید نمی کنه) و این موضوع در سواری تاثیر مستقیم دارد.
    6- گفته شد شاید j200 انتخاب بهتری باشه در صورتی که در بررسی اون موتور هم از سواریش ناراضی بودید.
    7- از وگو که داشتم سواری خشک تری داره (البته به نرمی وگو ژوپیتر موتور ندیدم). من فکر می کنم برای حفظ هندلینگ باشه چون سرعت و شتاب بیشتری داره.
    8- جک وسط ضعیفی داره و یه مقداری سخت روی جک میره.

    ۸
    ۲
  5. امیرعلی گفت:

    سلام
    بنده این موتور رو دوهفته ای میشه که خریداری کردم خیلی موتور نرم و خوبیه و اشاره کنم که من انتورک نیوفیس رو خریداری کردم و خیلی راضی ام من باقد ۱۸۳ به راحتی جامیشم ولی با این هزینه شما گزینه های روی میزوتون میتواند در موتور های اسکوتری : J200 و یاماها GEAR125 و هندا اکتیوا۱۲۵ میتواند باشد در یاماها یکم کوچیک بود شتابش پایین تر بود و در J200 بازار قطعاتش خیلی خوب شده و گزینه بدی نیست ولی کیفیت و اصتهلاک موتور خیلی بالاست و هندا اکتیوا با بدنه فلزی که گزینه خوبیه و خیلی نرمه و باز مشکلات خاص خودش رو داره بازار خرید و فروش کم و مشکل شدید قطعات و بدنه فلزی رو شاید جز معایبش دونست.
    ولی به طور کلی درمورد موتور انتورک بازار قطعات هنوز بررسی نکردم که به چه صورت هستش ترمزگیری خیلی معمولی و CBS هم داره که نمیتوان جر معایبش دانست فضای پا خوبه وباز نباید جز معایب دونست و زین بزرگی هم داره که باز اینجا جز معایب بهش اشاره شده
    من نمیدونم این چه بررسی آخه توی موتور ۱۲۵ سی سی توقع رادیات آب خنک نباید داشته باشیم که لاعقل
    و اینکه خیلی موتور خوبیه دوستان و اگر قصد خرید موتور دارید حتما بهتون این موتور را پیشنهاد میدم

    ۵
    ۲

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.