%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰

صنعت در تنگنای نقدینگی ؛ منتظر فروش اقساطی خودروسازان باشید

منتشر شده در 06 مرداد 1404 ساعت 12:28
صنعت در تنگنای نقدینگی ؛ منتظر فروش اقساطی خودروسازان باشید

شرایط بازار به نحوی پیش می رود که احتمالا در آینده ای نه چندان دور خودروسازان مجبور خواهند شد که محصولات خودرو را به صورت اقساطی عرضه کنند.

بازار خودرو در ماه های اخیر درگیر رکودی عمیق شده بود اما همیشه اختلاف قیمت بازار و کارخانه برای محصولات حفظ می شد و همین باعث شده بود که متقاضیان برای خرید خودروهای تولیدی و مونتاژی صف خرید تشکیل دهند. اما پس از افزایش قیمت خودروها در کارخانه، بازار رفتاری معکوس نشان داد و روند کاهشی تر به خود گرفت. این در حالی است که در سال های اخیر هر زمان قیمت ها در کارخانه بالا می رفت، افزایش قیمت حداکثری را در بازار داشتیم. البته این واکنش بازار می تواند ناشی از جنگ ۱۲ روزه با اسرائیل باشد چراکه بسیاری از مردم ترجیح دادند سرمایه های خود را به مواردی با نقد شوندگی بالاتر منتقل کنند تا خودرو. به هر ترتیب با ادامه این وضعیت شرکت ها نمی توانند طبق روال قبل به مردم خودرو بفروشند و پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور، شرکت های تولید کننده و مونتاژکار رو به شرایط های اقساطی منعطف برای تامین منابع مالی بیاورند چراکه این روزها برای تمامی خودروسازان تامین نقدینگی تبدیل به یک چالش اساسی و بحرانی شده است.

فروش اقساطی در ایران خودرو و سایپا؟

اگرچه وضعیت بازار در سال های اخیر به نحوی بوده که فروش اقساطی دو خودورساز بزرگ کشور تبدیل به یک آرزوی دور شده بود اما وضعیت فعلی بازار و رفتار مشتریان نشان می دهد که این دو خودروساز هم در نهایت باید به سمت قسطی فروشی بروند. برای مثال فروش فعلی ایران خودرو را در نظر بگیرید ؛ بررسی ها نشان می دهد که برای متقاضی تنها شرکت در شرایط فروش فوری می تواند به صرفه باشد و خرید از طریق شرایط فروش فوق العاده (با در نظر گیری ثبات شرایط فعلی)، در نهایت می تواند به ضرر خریدار تمام شود. پس عملا به نظر می رسد به زودی بزرگ ترین خودروساز کشور به سمت فروش های اقساطی برود تا بتواند نقدینگی لازم برای تولید را فراهم کند.

البته در سایپا شرایط بسیار متفاوت است. حالا مدت ها است که هیچ فروش فوری و فوق العاده ای را از سایپا ندیده ایم و از طرف دیگر، این خودروساز درگیر تاخیر های طولانی در تحویل بسیاری از مدل هایش است. اما زمانی که ایران خودرو اقدام به فروش اقساطی کند، سایپا نیز ناچار خواهد شد برای حفظ شرایط رقابتی همین پروسه را انجام دهد. در مورد خودروهای سایپا هنوز اختلاف قیمتی بین بازار کارخانه به حداقل ممکن نرسیده اما شرایط بازار این خودروساز را هم برای رقابت به سمت قسطی فروشی خواهد برد.

شرایط برای مونتاژکاران چگونه خواهد بود؟

بسیاری از مونتاژکاران پیش از بروز این رکود شدید هم فروش اقساطی داشتند و حالا هم به نظر می رسد بیشتر برنامه های فروش به سمت همین روش عرضه خواهد رفت. در مدیران خودرو و کرمان موتور شرایط های فروش قسطی را داشتیم که حالا تعداد بخشنامه های فروش بیشتر می شود و شاید حتی شرایط منعطف تری را برای پرداخت در نظر بگیرند. اما شرایط موجود نشان می دهد که حتی مونتاژکاران پرتقاضای دیروز هم امروز مجبور به قسطی فروشی باشند. بازار امروز خودروهای مونتاژی شاید در سایت های خرید و فروش خودرو داغ به نظر برسد اما قیمت ها در واقع تلاش نمایندگی های فروش برای حفظ حاشیه سود سابق است و در عمل، معاملات نقدی به حداقل ممکن رسیده است.

حتی واردکننده ها؟

اگرچه در ماه های گذشته خرید قسطی خودروهای وارداتی بسیار بعید به نظر می رسید اما با ادامه شرایط فعلی در بازار و در صورت ادامه واردات با حداکثر تیراژ، پیش بینی می شود شرایط های فروش منعطف و اقساطی را برای خودروهای وارداتی هم داشته باشیم. البته این شامل تمام وارداتی ها نمی شود اما فروش اقساطی برای خودروهای وارداتی چینی اصلا دور از ذهن نیست.

ویدیو های پیشنهادی
  1. محمدصالح احدی گفت:

    وقتی مونتاژگار ماشین ۲۰۰۰۰دلاری را ۶۰۰۰۰ دلار می فروشد هر طور بفروشد بازم سود کرده

    ۴
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X