شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰

صنعت در تنگنای نقدینگی ؛ منتظر فروش اقساطی خودروسازان باشید

منتشر شده در 06 مرداد 1404 ساعت 12:28
صنعت در تنگنای نقدینگی ؛ منتظر فروش اقساطی خودروسازان باشید

شرایط بازار به نحوی پیش می رود که احتمالا در آینده ای نه چندان دور خودروسازان مجبور خواهند شد که محصولات خودرو را به صورت اقساطی عرضه کنند.

بازار خودرو در ماه های اخیر درگیر رکودی عمیق شده بود اما همیشه اختلاف قیمت بازار و کارخانه برای محصولات حفظ می شد و همین باعث شده بود که متقاضیان برای خرید خودروهای تولیدی و مونتاژی صف خرید تشکیل دهند. اما پس از افزایش قیمت خودروها در کارخانه، بازار رفتاری معکوس نشان داد و روند کاهشی تر به خود گرفت. این در حالی است که در سال های اخیر هر زمان قیمت ها در کارخانه بالا می رفت، افزایش قیمت حداکثری را در بازار داشتیم. البته این واکنش بازار می تواند ناشی از جنگ ۱۲ روزه با اسرائیل باشد چراکه بسیاری از مردم ترجیح دادند سرمایه های خود را به مواردی با نقد شوندگی بالاتر منتقل کنند تا خودرو. به هر ترتیب با ادامه این وضعیت شرکت ها نمی توانند طبق روال قبل به مردم خودرو بفروشند و پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور، شرکت های تولید کننده و مونتاژکار رو به شرایط های اقساطی منعطف برای تامین منابع مالی بیاورند چراکه این روزها برای تمامی خودروسازان تامین نقدینگی تبدیل به یک چالش اساسی و بحرانی شده است.

فروش اقساطی در ایران خودرو و سایپا؟

اگرچه وضعیت بازار در سال های اخیر به نحوی بوده که فروش اقساطی دو خودورساز بزرگ کشور تبدیل به یک آرزوی دور شده بود اما وضعیت فعلی بازار و رفتار مشتریان نشان می دهد که این دو خودروساز هم در نهایت باید به سمت قسطی فروشی بروند. برای مثال فروش فعلی ایران خودرو را در نظر بگیرید ؛ بررسی ها نشان می دهد که برای متقاضی تنها شرکت در شرایط فروش فوری می تواند به صرفه باشد و خرید از طریق شرایط فروش فوق العاده (با در نظر گیری ثبات شرایط فعلی)، در نهایت می تواند به ضرر خریدار تمام شود. پس عملا به نظر می رسد به زودی بزرگ ترین خودروساز کشور به سمت فروش های اقساطی برود تا بتواند نقدینگی لازم برای تولید را فراهم کند.

البته در سایپا شرایط بسیار متفاوت است. حالا مدت ها است که هیچ فروش فوری و فوق العاده ای را از سایپا ندیده ایم و از طرف دیگر، این خودروساز درگیر تاخیر های طولانی در تحویل بسیاری از مدل هایش است. اما زمانی که ایران خودرو اقدام به فروش اقساطی کند، سایپا نیز ناچار خواهد شد برای حفظ شرایط رقابتی همین پروسه را انجام دهد. در مورد خودروهای سایپا هنوز اختلاف قیمتی بین بازار کارخانه به حداقل ممکن نرسیده اما شرایط بازار این خودروساز را هم برای رقابت به سمت قسطی فروشی خواهد برد.

شرایط برای مونتاژکاران چگونه خواهد بود؟

بسیاری از مونتاژکاران پیش از بروز این رکود شدید هم فروش اقساطی داشتند و حالا هم به نظر می رسد بیشتر برنامه های فروش به سمت همین روش عرضه خواهد رفت. در مدیران خودرو و کرمان موتور شرایط های فروش قسطی را داشتیم که حالا تعداد بخشنامه های فروش بیشتر می شود و شاید حتی شرایط منعطف تری را برای پرداخت در نظر بگیرند. اما شرایط موجود نشان می دهد که حتی مونتاژکاران پرتقاضای دیروز هم امروز مجبور به قسطی فروشی باشند. بازار امروز خودروهای مونتاژی شاید در سایت های خرید و فروش خودرو داغ به نظر برسد اما قیمت ها در واقع تلاش نمایندگی های فروش برای حفظ حاشیه سود سابق است و در عمل، معاملات نقدی به حداقل ممکن رسیده است.

حتی واردکننده ها؟

اگرچه در ماه های گذشته خرید قسطی خودروهای وارداتی بسیار بعید به نظر می رسید اما با ادامه شرایط فعلی در بازار و در صورت ادامه واردات با حداکثر تیراژ، پیش بینی می شود شرایط های فروش منعطف و اقساطی را برای خودروهای وارداتی هم داشته باشیم. البته این شامل تمام وارداتی ها نمی شود اما فروش اقساطی برای خودروهای وارداتی چینی اصلا دور از ذهن نیست.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “صنعت در تنگنای نقدینگی ؛ منتظر فروش اقساطی خودروسازان باشید”

  1. محمدصالح احدی گفت:

    وقتی مونتاژگار ماشین ۲۰۰۰۰دلاری را ۶۰۰۰۰ دلار می فروشد هر طور بفروشد بازم سود کرده

    ۴
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X