بلایی که سامانه یکپارچه بر سر مشتریان آورد | مشکلات سامانه یکپارچه

فروش در سامانه یکپارچه نوع جدیدی از عرضه خودرو بود که در دوره وزارت فاطمی امین روی کار آمد. عرضه ای که مشکلات فراوان با خود داشت!
به گزارش آخرین خودرو، خرداد سال گذشته بود که وزیر صمت پیشین، یعنی رضا فاطمی امین، با هدف شفاف سازی در فرآیند فروش خودرو اقدام به برگزاری طرح فروش خودرو در بستری به نام سامانه یکپارچه تخصیص خودرو کرد. سامانهای که در همان ابتدای شکل گیری ایرادات فراوانی به آن وارد میشد و حالا نیز در آخرین طرح خود با موضوع جدیدی مواجه شده است. طرحهای تبدیلی که اختیاری نامیده میشوند، اما در واقع اجباری هستند.
مشتریانی که در طرحهای پیشین فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اولویت هایی برای خرید یک خودروی مشخص گرفتند دچار مشکلاتی شدند. خودروسازان به این دلیل که قراردادی با مشتریها منعقد نکردند، حال طرح جایگزین خودرو را پیش روی مشتری برای دریافت خودرویشان گذاشته است. چراکه خودروسازان عملا میخواهد یک خودروی دیگر با قیمت بالاتر بفروشد، نه خودروی انتخابی مشتری را!
اما مشتریان چه کاری در مواجه با این اقدام خودروسازان انجام دهند؟ در حقیقت دست مشتریان در این مورد به جایی بند نیست؛ چراکه سامانه یکپارچه به صورت قانونی یک راه فراری برای خودروسازان قرار داده است. راه فرار قانونی آنان هم عدم وجود قرارداد بین خودروساز و مشتری و فقدان تعهد به مشتری است. به عبارتی دیگر خودروسازان به صورت قانونی ملزم به عرضه خودرو نیست. طی روزهای اخیر طرح تبدیل و جایگزینی محدود به یک یا خودرو مشاهده نشده و خودروسازان برای خودروهایی، همچون پژو پارس، تارا، دنا، سورن و … این طرح را در نظر گرفتهاند.
گرچه سازمان تعزیرات سعی در ورود به این مساله دارد، اما به نظر میرسد برای طرحهای فروش بعدی این نقض سامانه یکپارچه اصلاح شود. ورود این سازمان به بحث طرح تبدیل خودروها در این بازه زمانی این نکته را در پی دارد که با وجود دخالت تعزیرات، درحال حاضر خریداران تنها قربانی سیاست اشتباه سامانه یکپارچه هستند؛ چراکه خودروسازان از نقض سامانه سوءاستفاده میکنند و محصولشان را به قیمت بالاتری عرضه میکنند.
این مساله تنها به خودروسازان دولتی محدود نمیشود. چندی پیش در محل برگزاری نمایشگاه خودرو شرکت بهمن موتور اعلام کرد به دلیل عدم تخصیص ارز وزارت صمت به شرکت، خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی که در سامانه یکپارچه عرضه شده بودند در زمستان تحویل مشتری نمیشود. بهمن موتور افزود که تعهد تحویل بر عهده وزارت صمت است و نه خودروسازان! و البته در نهایت این خودروساز با دریافت مجوز افزایش قیمت، فراخوان های مربوطه را صادر کرد و باز هم اینجا همه چیز به ضرر مشتریان سامانه تمام شد!
سامانه پر ایراد یکپارچه تخصیص خودرو دو هدف داشت؛ به تعادل رسیدن قیمتها و در نهایت حذف قیمتگذاری دستوری نخستین هدف بود که همانطور که مشاهده میشود این سامانه پس از فراز و نشیبهای فراوانی که طی کرد نتوانست این وعده را محقق سازد. دومین وعدهای که فاطمی امین در رابطه با راهاندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو داد، شفافسازی در معاملات بود، اما جایگزین کردن یک خودرو به ازای خودروهایی که اولویت داشتند یکی از مصداقهای نقض این وعده بود. با وجود تمام این مشکلات، مشخص نیست که وزارت صمت چرا اصرار بر اجرای طرحهای فروش در این بستر را دارد و چه کسانی از این بستر فراهمشده سود میبرند؟ اما آن چیزی که مشخص است، مساله حذف چنین شیوه فروش و سامان دادن به بازار ملتهب خودرو در ایران است.
اینم لازم به ذکره که ما خرداد اطلس اسم نوشتیم
100 ملیون بلوک کردیم ۱ماه
3ماه پیش ۲۰۳ ملیون دیگه دادیم تحویل مرداد
ولی بعد همه این ها و وقتی ملت پول پیش پرداخت رو دادن تموم شد رفت حالا دوبار سایپا پیش فروش فوری ۹۰ روزه اطلس گذاشته که اونایی که طی سامانه خریدن(با داستان های بالا) و پیش پرداخت دادن نمیتونن شرکت کنن و باید ۸ماه سماغ مک بزنند ولی مابقی بدون بلوک کردن ۱۰۰ ملیون و اسم نوشتن در سامانه و اینا حالا ثبت نام میکنن و زودترم تحویل میگیرن !!!!
سلام فیدیلیتی و دیگنیتی بهمن موتور دروغه. دعوت نامه ای ندادن فقط علکی اطلاعیه دادن کلا به ۵ درصد هم دعوتنامه ندادن تازه اونم با ۱۸ درصد افزایش قیمت که شورای رقابت تایید نکرده
اگر این سامانه بد هست چرا مافیا ها میخوان حذفش کنن . قبلا ۲ هزار خودرو میفروختن و ۱ میلیون نفر ثبت نام میکردن بدون اینکه پولی بلوکه کنند و وقتی نتیجه میومد هیشکی برنده نمیشد چون خود کارکنان خودروسازی داخلت داشتن و میتونستن تغییرش بدن و پول میگرفتن و اسمی که ثبت نام نکرده بود رو توی لیست میوردن.
بنظرم یکی از بهترین کارها سامانه یکپارچه بود هرکی میگه بده با مافیا هست.
بنده و چنتا از دوستانم با همین سامنه نوبتمون مشخص شد و صاحب خودرو شدیم و بعضی از دوستان هم سال ۴۰۳ صاحب خودرو میشوند و اینکه ۲ سال طول میکشه نوبتت بشه ارتباطی به سامانه نداره و به تولید ربط داره.
نوشتید : خودروسازان از نقض سامانه سوءاستفاده میکنند و محصولشان را به قیمت بالاتری عرضه میکنند این نمیشه نقص سامانه ، میشه نبود یک قرارداد واحد در ابتدای خرید که باید اضافه بشه .
این چندمین بار هست که با بهانه های مختلف علیه این سامانه متن های جهت دار غیر واقعی میزنید.
در یک اقتصاد نرمال طرح هایی از این قبایل حایی ندارد
اما با توجه به انحصار حوزه خودرو، این بهترین طرح ممکن بود و شبکه فروش رانتی ایران خودرو را کنار گذاشت و عده ای خاص را که از این موضوع منتفع میشدند را حذف کرد
مواردی که مطرح شد ایراد سامانه یکپارچه نیست و تلاش مافیای حوزه خودرو و شرکت های خودروساز برای حذف این سامانه است که به روش های مختلف موجب نارضایتی مردم شدند
فاطمی امین بهترین تصمیم را گرفت و دلیل حذف ایشان هم زیان مافیا بود