سیتروئن 2CV نسخه ۴×۴ Sahara ؛ پدر ژیان با توانایی های آفرود بالا

سیتروئن 2CV نسخه ۴×۴ Sahara به عنوان یک خودروی آفرودی اقتصادی ساخته شده بود و توانایی های بالایی در عبور از مسیرهای ناهموار داشت.
سیتروئن 2CV که به نوعی پدر ژیانِ معروف به شمار می رود، در حد فاصل سال های ۱۹۴۸ الی ۱۹۹۰ روی خط تولید قرار داشت. این خودروی در نسخه های مختلفی تولید شد و به خاطر قیمت پایین توانست از لحاظ فروش موفق عمل کند. یکی از نسخه های خاص این خودرو ۴×۴ Sahara نام دارد که فقط ۶۹۳ دستگاه از آن راهی بازار شده است.
خودرویی با دو موتور و دو گیربکس مستقل
آنچه که این نسخه را از سایر مدل ها متمایز می کند، بهره مندی آن از دو موتور مستقل و محرک بودن هر چهار چرخ است. موتورهای سیتروئن 2CV نسخه ۴×۴ Sahara مستقل از هم هستند. از این رو می توان این خودرو را به مدلی دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل تبدیل کرد! وظیفه انتقال قدرت به چرخ ها را هم دو گیربگس مجزا بر عهده دارند. این گیربکس ها از طریق اهرم های جداگانه کنترل می شوند. برای اینکه این نسخه بتواند وزن بیشتر اجزای قوای محرکه را تحمل کند، شاسی و سیستم تعلیق آن تقویت شده است. علاوه بر این در بدنه نیز تغییراتی داده شده تا بدنه با قوای محرکه جدید هماهنگ تر باشد. شاخص ترین تفاوت ظاهری این نسخه با نسخه های استاندارد، چرخ زاپاسی است که روی کاپوت جلوی آن قرار دارد.
سیتروئن نسخه ۴×۴ Sahara از 2CV را برای تجربه هیجان در مسیرهای آفرود و دوردست تولید کرد. به همین خاطر سپرهای آن مقاوم تر از سپرهای استاندارد هستند. همچنین به منظور تأمین سوخت کافی، این نسخه به دو باک مستقل برای موتور جلو و عقب مجهز شده است. مثل ژیان، این خودرو نیز وزن خیلی کمی دارد و حتی در صورت پر بودن هر دو باک، وزن آن از ۷۳۵ کیلوگرم تجاوز نمی کند!

باک های این خودرو در زیر صندلی ها نصب شده اند. دریچه هایی که روی درهای جلو وجود دارد، در واقع دهانه لوله های مربوط به انتقال سوخت به باک هاست.
در داخل کابین، سیتروئن 2CV نسخه ۴×۴ Sahara دو سوئیچ جداگانه دارد و با هر کدام از آنها می توان یکی از موتورها را به صورت مستقل روشن کرد. سوئیچ موجود در نزدیکی ستون فرمان به موتور جلو متصل است و سوئیچ دورتر برای روشن کردن موتور عقب کاربرد دارد.
مشخصات فنی سیتروئن 2CV نسخه ۴×۴ Sahara
حجم هر دو موتور سیتروئن 2CV نسخه ۴×۴ Sahara برابر با ۴۲۵ سی سی است. خروجی هر یک از این موتورها به ۱۳.۵ اسب بخار قدرت و ۲۶.۴۸ نیوتن متر گشتاور می رسد. در صورت استفاده از هر دو موتور، این خودرو قادر است حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند.
در سیتروئن 2CV نسخه ۴×۴ Sahara خبری از رادیاتور نیست و موتورهای آن از طریق جریان هوا خنک کاری می شوند. برای تهویه بهتر موتور عقب، یک فن بزرگ بین چراغ های عقب نصب شده؛ این خودرو فاقد هر گونه عایق صوتی است، بنابراین می توان تصور کرد که هنگام رانندگی با دور موتور بالا، کابین چه وضعیتی پیدا می کند!

علی رغم توانمندی های بسیار بیشتر، سیتروئن 2CV نسخه ۴×۴ Sahara از لحاظ فروش با شکست مواجه شد. یکی از دلایل این امر قیمت بسیار بالاتر آن بود، طوری که مشتری برای خرید این نسخه باید تا دو برابر مبلغ بیشتری پرداخت می کرد.
قیمت روز سیتروئن 2CV نسخه ۴×۴ Sahara چند؟
احتمالاً خواهید پرسید قیمت روز سیتروئن 2CV نسخه ۴×۴ Sahara چقدر است؟ از آنجایی که این خودرو یک مدل کلکسیونی به حساب می آید، با قیمت های زیادی در حراجی ها معامله می شود. برای مثال در سال ۲۰۱۹ یک دستگاه از این خودرو با قیمت ۸۶,۲۵۰ یورو در حراجی Bonhams معامله شد. در همان سال یک دستگاه دیگر در پبل بیچ با قیمت ۱۰۶,۴۰۰ دلار به فروش رسید. این رقم معادل تقریباً ۵.۸ میلیارد تومان می شود!
گفتنی است خودروی خاطره انگیز ژیان در حقیقت نسخه ارتقا یافته و جدیدتر از سیتروئن 2CV محسوب می شود. این خودرو در ایران بین سال های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۰ توسط سایپا مونتاژ شد. طبق آمارهای موجود سایپا حدود ۱۲۰ هزار دستگاه ژیان تولید کرده است.