دنا پلاس توربو اتوماتیک ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
دنا پلاس توربو اتوماتیک یکی از پرفروش ترین سدان های اتوماتیک بازار ایران است که توسط گروه صنعتی ایران خودرو به تولید می رسد.




دنا پلاس توربو اتوماتیک پرفروش ترین سدان اتوماتیک بازار ایران است که فعلاً در یک تیپ به بازار عرضه می شود. در این محتوای آخرین خودرو به سراغ تست و بررسی این سدان ملی رفته ایم.
معرفی دنا پلاس
دنا پلاس نمونه فیس لیفت شده و ارتقا یافته دنا به حساب می آید و دنا نمونه به روز شده سمند و سورن است. اما بهتر است بدانیم که از ابتدا قرار بود خودروی دنا با ظاهر دنا پلاس به بازار عرضه شود. ولی به خاطر مشکلات تحریمی ابتدای دهه ۹۰، قالب های جانبی و برخی قطعات بازطراحی شده برای این خودرو به ایران خودرو نرسید و پروژه این محصول جدید با قالب های بدنه سورن و سمند ادامه یافت.
اما پس از رفع تحریم ها قالب های بدنه این خودرو طراحی شد و به ایران رسید و در سال ۱۳۹۵، ایران خودرو محصولی را با نام دنا پلاس به بازار معرفی کرد. دنا پلاس در ابتدا به امکاناتی مانند سانروف، کیسه هوای جانبی و چراغ روشنایی روز مجهز شده بود. اما با آغاز مجدد تحریم ها، به دلایل مشکلات تولیدی امکاناتی مانند سانروف و کیسه هوای جانبی از اکثر نسخه های دنا پلاس حذف شد.
اما پس از چند سال شاهد هستیم که امروز ایران خودرو نسخه های توربوشارژر دنا پلاس را با سانروف و کیسه هوای جانبی تولید می کند. همچنین صرفاً نمونه های تنفس طبیعی این خودرو هستند که دو آپشن یاد شده را ندارند. در حال حاضر دنا پلاس توربو در دو تیپ ۶ سرعته دنده دستی و شش سرعته اتوماتیک AT به بازار عرضه می شود و بزودی قرار است تا دنا پلاس جوانان هم به خط تولید ایران خودرو اضافه شود.
مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک
دنا پلاس توربو اتوماتیک به پیشرانه EF7 توربو یا همان TC7 مجهز است. این پیشرانه ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. حداکثر گشتاور این پیشرانه از ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه تولید می شود و سیستم توربوشارژر در این محدوده بیشترین بازدهی را دارند. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT دنا پلاس توربو توسط کمپانی DAE تولید می شود. این جعبه دنده توان را به چرخ های جلوی این سدان ملی می رساند.

مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس توربوشارژر اتومات ۸.۱۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و به صورت ترکیبی اعلام می شود. در حالت ایده آل می تواند مصرف سوخت این خودرو ۶.۳۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد. این خودرو ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد و به فضای صندوق ۵۰۰ لیتری مجهز است. این سدان ایران خودرو در شرایط ایده آل شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۱۰.۵ ثانیه را ثبت می کند. اما در ویدیوی مقایسه تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک که آخرین خودرو آن را تهیه کرده است، شتاب این خودرو در شرایط عادی ۱۱.۲۷ ثانیه ثبت شده است.
برند | ایران خودرو |
مدل | دنا پلاس توربو اتوماتیک |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۱۳۹۹ |
حجم موتور | 1646 سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۵ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۱.۲۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | تویست بیم |
طول | ۴۵۵۹ میلی متر |
عرض | ۱۹۳۳ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۶۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۷۱ میلی متر |
وزن | ۱۴۰۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۶۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۸.۱۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۰۵/۵۰R16 |
برند نشان مادر | ایران خودرو |
کشور سازنده | ایران |
مزایا و معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک
مزایا | شتاب قابل قبول - امکانات رفاهی مناسب - تهویه مناسب - حرکت های عرضی کم - خدمات پس از فروش گسترده |
معایب | مونتاژ نه چندان قوی - مصرف سوخت بالا در شهر - ایرادهای برقی و فنی شایع - فضای کابین کمتر از رقبا - نبود امکانات ایمنی مانند سامانه کنترل پایداری الکتریکی |
حتما بخوانید : قیمت روز خودرو
امکانات رفاهی و ایمنی دنا پلاس توربوشارژر 6AT
دنا پلاس توربو اتومات در بحث امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. البته که دنا پلاس جوانان امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری را به مشتریان ارائه می دهد و هنوز به بازار نیامده است.

دنا پلاس توربو 6AT به چهار کیسه هوا، صندلی های برقی ۸ جهته جلو، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف عقب، زیر آرنجی جلو و عقب، حالت اسپرت و برفی جعبه دنده، نمایشگر لمسی، اپل کارپلی، اندروید اتو، سنسور نور، سنسور باران، آینه های تاشو برقی، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، تریم داخلی پارچه ای، سانروف برقی، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، شیشه های عقب دودی و… مجهز است.
امکانات ایمنی | چهار کیسه هوا |
امکانات رفاهی | سانروف - شیشه های عقب دودی - صندلی های برقی جلو ۸ جهته - تریم داخلی پارچه - سنسور نور - سنسور باران - حالت اسپرت و برفی جعبه دنده - زیر آرنجی جلو و عقب - رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی - چراغ روشنایی روز - تهویه اتوماتیک - درچه تهویه ردیف عقب - آینه های تاشو برقی - فرمان کمکی برقی - آنتن کوسه ای - سنسور پارک عقب - دوربین دنده عقب - نمایشگر لمسی - اندروید اتو - اپل کارپلی |
تست نفوذ صدا به کابین دنا پلاس 6AT
این تست در شرایط عادی بررسی شده و ارتباطی به تست های نفوذ صدا به کابین در شرایط آزمایشگاهی ندارد. همچنین واحد اعداد اعلام شده در تست نفود صدا به کابین خودروها دسی بل (dB) است.
نام خودرو | خاموش | دور آرام | ۲۰۰۰RPM | ۸۰Km/h | تخت گاز |
دنا پلاس توربو اتوماتیک | ۳۹.۷ | ۴۴.۲ | ۵۳.۱ | ۶۹.۷ | ۷۸.۶ |
رقبا
در شرایط فعلی بازار خودروی کشور، دنا پلاس توربو اتوماتیک رقبای سدان مختلفی در بازار صفر کیلومترها دارد. با بودجه ای نزدیک به قیمت دنا پلاس 6AT در بازار آزاد می توان به سراغ تارا اتوماتیک و جک J4 رفت. اما اگر کمی بیشتر هزینه کنیم خودروهایی مانند ام وی ام آریزو ۵ توربو هم برای خرید در بازار آزاد وجود دارند. در بازار خودروهای کارکرده هم می توان به سراغ خودروهای سدان دیگری رفت و سدان های غیر چینی با کارکرد فراتر از ۱۵۰ هزار کیلومتر را خریداری کرد. هیوندای النترا، کیا سراتو ۲۰۰۸، تویوتا کرولا ۲۰۰۷، مزدا ۳ قدیمی و… از جمله گزینه های موجود در بازار آزاد هستند که می توانند با دنا پلاس توربو اتوماتیک رقابت کنند.
آلبوم تصاویر دنا پلاس توربو اتوماتیک











سوالات متداول
دنا پلاس توربو 6AT به پیشرانه EF7 توربو یا همان TC7 مجهز است. این پیشرانه ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. حداکثر گشتاور این پیشرانه از ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه تولید می شود و سیستم توربوشارژر در این محدوده بیشترین بازدهی را دارند. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT دنا پلاس توربو توسط کمپانی DAE تولید می شود. این جعبه دنده توان را به چرخ های جلوی این سدان ملی می رساند.
این خودرو به چهار کیسه هوا، صندلی های برقی ۸ جهته جلو، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف عقب، زیر آرنجی جلو و عقب، حالت اسپرت و برفی جعبه دنده، نمایشگر لمسی، اپل کارپلی، اندروید اتو، سنسور نور، سنسور باران، آینه های تاشو برقی، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، تریم داخلی پارچه ای، سانروف برقی، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، شیشه های عقب دودی و… مجهز است.
سلام
عالی بود
در مورد دنا پلاس توربو شش دنده دستی هم اطلاعات دهید و فرقشون چیه
متشکر
آقایان محترم یا شاید نامحترم!
لطفاً ویدیو را در آپارات و سایت های داخلی بارگذاری کنید. شما هم دنبال کاسبی از فیلترینگ و یوتیوب هستید متأسفانه!!!
سلام . دوست عزیز آپارات هستش دیگه
من مورد عجیبی که دیدم وقتی با اینترنت مودم ایرانسل وارد صفحه شدم ویدیو رو ندیدم و فقط لینک یوتیوب رو نشون داد اما با اینترنت همراه اول ویدیو رو آز آپارات نشون میده
بله متاسفانه این مشکل آپارات هستش
در زیبایی ، جرات ، شتاب و قدرت دنا هیچ شکی نیست ولی درسرعت ۵۰ به پایین هم که به مانعی چون گارد ریل برخورد کنه بایستی با جرثقیل حمل کنی چون قطعات جلوی ماشین و پیرامون رادیاتور و فنها از پلاستیک با مقاومتهای متفاوت ا ستفاده شده که در سرما کاملا شکننده بوده و عملا رادیات و فن از کار خواهد افتاد و ماشین خاموش سرنشینانش را به سرما خواهد داد ، البته کلیه خودروهای ایران خودرو که روی پلتفرم پژو ناقبل تاریخ ساخته شده اند به همین وضعیت هستند
سلام لطفا برای ویدیو هاتون لینک دانلود بذارید.بخوای انلاین نگاه کنیم همش قطع و وصل میشه . لینک دانلود بذارید خواهشا .
سلام وقت بخیر. با دانلود منیجر میشه دانلود کرد
سلام یه سوال از طراحان دنا پلاس من خودم دنا پلاس ۱۴۰۰دارم داخل رنگش زرد و خیلی قشنگه چرا دنای ۱۴۰۲همش سیاه و کدره
سلام . ضمن تشکر از عزیزان جهت بررسی خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک، تو این رنج قیمت پیشنهاد بهتری هست ؟
لطفاً اعلام فرمائید.
ممنون
سلام. تارا از بعضی جهات خودروی بهتری هستش اما باز هم انتخاب سلیقه ای هستش
با هر خودرویی که با گاردریل برخورد کنید همین وضع پیش میاد البته سرعت پنجاه که شوخی میکنی چون بنده با سرعت شصت کیلومتر زدم فقط سپر اسیب دید و فن و رادیات سالم بود
سلام
ممنون اقای دلاور ، عالی بود
من قراره اخر برج ۵ دنا اتومات رو تحویل بگیرم و فک کنم اخرین نفری باشم که این مدل رو تخویل میگیرم و نفر های بعد از من دنا جوانان رو تحویل میگیرن ،…
خیییلی دارم حرس میخورم ، کاش منم نیمه دوم ۴۰۲ دعوت نامم میومد ..
تست خوب و کاملی بود.
بسیار بسیار لذت بردم از بررسیتون
امیدوارم تو تیم جدیدتون موفق باشید.
من این ماشینو بیش از یکساله دارم و تجربه خودم چیزی شبیه به مواردیه که ذکر کردید.
همه مواردو شما گفتید ولی من به عنوان مالک بخوام خوبی و بدی های ماشین رو اضافه بر نکات شما بگم، من با قد ۱۸۰ سانت واقعا همش پام تو داشبرده، منظورم بحث جای پا نیستا!هرچی صندلی رو بدید عقب هم این مشکل رو دارید!طراحی داشبرد یجور خاصیه!! علاوه بر این به علت طراحی عجیب غریب و زاویه دار داشبرد هر کاری میکنم باد کولر بجای اینکه مثلا کابین رو خنک کنه میزنه به دست و صورتم! تابستون دستام قلم میشه و سینوزیتم عود میکنه!! یکم مشکل برقی داریم(ارور چراغ سقفی میده که با خاموش کردن چراغ عقب مشکل حل میشه!) مشکل نوسان برقش(حتی همون قضیه که کولر رو گاهی قطع میکنه) با تعویض باتری با نمونه قوی تر و نصب کابل تقویت اتصال منفی به بدنه عملا مشکل رفع شده(حتی آمپرم هم دیگه به وسط نمیرسه!) نکته مثبت که فکرشو نمیکردم من حدودا ۳۰ هزار تا با این ماشین رفتم و برخلاف تصورم هیچ جاش هنوز به صدا نیوفتاده خداروشکر ولی امان از کیفیت رنگ… دوستانی که میخرن حتما به فکر سرامیک کردن باشید
آیا ارزش اینو داره که دناپلاس رو بفروشم و به دنا پلاس توربو ارتقا بدم یا نسب به قیمت و تفاوت هاش ارزش نداره؟؟
لطفا توی بررسی هاتون اینکه چه مقدار ارزش داره خودروهای جدید نسبت به خودروی مدل قبلیش خریداری بشه بیان کنید.
دلاوری دوست داریم.
تیم تولید و بقیه هم همینطور
سلام دوست عزیز به نظر من همون دنا پلاس تنفس طبیعی رو نگه دار من هردوش داشتم واقعا گاهی حسرت همون قبلی رو خوردم اول مصرف بالای اتومات و بعدم مشکل گیبربکس اتومات زیاده و نمیصرفه
این عمده مشکلات ناشی از قطعات الکترونیکی و ایسیو گیربکس هست.
با تعویض و نصب ایسیو بهتری مثل ایسیو های بوش و ریمپ کردن مشکل به کلی برطرف میشه که خب هرچند هزینه ای درپی داره.
سلام وقت بخیر
من حدود یک ماه هستش که دنا پلاس اتوماتیک گرفتم که تولید مرداد ماه ۱۴۰۲ کارخانه هستش. قبل از خرید خیلی کامنتارو دنبال می کردم ببینم نظر بقیه دربارش چیه.
من قبلا ۲۰۶تیپ ۵ داشتم سورن پلاس داشتم و همچنین پارس، واقعا میتونم بگم تو این یک ماه لذت استفاده از دنا اتومات رو بردم.درسته که نقص هایی وجود داره ولی واقعا با ۸۰۰ میلیون تو شرایط فعلی انتخاب مناسبی برای یک ماشین اتومات صفر هستش.واقعا شتاب و قدرت موتور خوبی داره اصلا در بحث راه رفتم در سر بالایی و جاده و اتوبان کم نمیاره، امکانات رفاهی هم انصافا بدک نیست و خدارو شکر ایراد مونتاژی مهمی نداره تا این لحظه(من سورن پلاس ۱۴۰۰ داشتم که ۴ماه تو نمایندگی در کیلومتر ۲۰۰۰موند و نتونستن درستش کنن و ایران خودرو با یدونه صفر دیگه عوضش کرد برام).سواری نرمی داره دنا اتومات. من حس میکنم تولیدهای ۱۴۰۲ کیفیتاشون یکم بهتر شده.داغ نمیکنه آمپر رو خط دو هستش همیشه و وسط نمیاد ترمزها بر خلاف مدل های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دیگه چوب نمیشه. افت توانش کمتر شده روی توربو چندتا خط داره برای خنک کاری بهتر، عایق های اتاقش از داخل موتور کامل مشخصه و عایق بندی خیلی بهتر شده صندلی هاش نسبت به سورن پلاس خیلی راحت تره.مصرفش یکم بالاست و من سعی کردم با رانندگی غیر هیجانی و بدون شتاب شهری اونو به ۱۲ برسونم(در ۱۰۰ کیلومتر ۳ لیتر بیشتر از سورن پلاس میسوزونه و در یک باک در مجموع حدود ۱۰تا ۱۲ لیترکه با توجه به شتاب و قدرتش ارزششو داره). اگر قبلا ماشین ایرانی داشته باشی و دنا اتومات رو سوار شی میتونه راضی کننده باشه ولی قطعا به کره ای ها و اروپایی ها نمیرسه، به نظر شخصی من اگه یدونه سالم صفرش مدل۴۰۲ شانس یاری کنه داشته باشی تو این شرایط بازار و قیمت قطعات و دستمزد مکانیکی سرسام آور گزینه بدی برای سوار شدن خانوادگی نباشه.
این تجربه من بعد از حدود ۲هزار کیلومتر و ۱۲ سال سوار شدن مدل های مختلف ماشین های تولیدی ایران خودرو بود امیدوارم به درد مصرف کننده های واقعی بخوره.
سلام من حدود یک سال مدل ۱۴۰۱ اتومات تحویل شهریور رو داشتم از نظر شتاب بسیار عالی بود تو این یکسال دوبار گیربکسش با مشکل مواجه شد که بردم نمایندگی برطرف شد یکی لگد شدید هنگام تعویض دنده عقب که بازم گه گداری لگد میزد و یکی هم معکوس نکشیدن بود …فضای سر به علت داشتن سانروف واقعا کمه اگه قدبلند هستید اذیت میشید فضای کابین برای سرنشینان عقب واقعا کم و دلگیر هست فضای سر و پا برای سرنشینان جلو کم هست.سر و صدای داشبورد و درها زیاده البته حتما قفل های چهارتا در رو گریس بزنید صدای درها قطع خواهد شد سواری نرم و خوبی داره امکاناتش خوبه ولی امان و صدامان از مصرف بیش از حدش واقعا سرسام آور مصرف میکنه نمایندگی بردم گفتند مصرفش بالاست و درست نمیشه راحت داخل شهر ۱۷ تا ۱۸ تا میسوزونه و واقعا همیشه باید پمپ بنزین باشید و اگه کولر بگیرین و مسافرت برین ب طرز وحشتناکی بیشترین مکانی که سیاحت خواهید کرد پمپ بنزینه…همینطور که دوستمون هم اشاره کردن دریچه کولرش عجیبه واقعا بیشترین باد به فرمون میخوره و انگشتات یخ میزنه، جز مصرف بالا و فضای کم کابین مشکل دیگه ای نداره…لااقل مال من نداشت ولی مطمئن باشید شتابش لذت عجیبی بهتون میده و نامیدتون نمیکنه ،واقعا لذت بخشه صدای توربو تو گاز دادن ،کمتر ماشینی به پاتون میرسه رخشم هم ابهت خاصی داره امیدوارم اگه دارین چرخش براتون بچرخه و لحظات خوبی براتون رقم بزنه اگرم قصد خریر دارین بهتون کمک کرده باشه شرح کوتاهی که دادم
از داشته هاتون لذت ببرید.۶ ساله که ef7 دارم.از سمند.دنا معمولی.دناپلاس و یک سالیه که اتومات توربو رو دارم.شتاب نسبت که ماشین های قبلی ام … عالی.حرف نداره.فقط بحث مصرف سوخت که به صدی ۷.۵ رسوندم.البته فعلا(چون کارم تنظیم موتوره).
در کل اگر میخواین مصرف بالا نره،در سطح شهر دور موتور رو از ۲۳۰۰ بالاتر نیارید و یک دفعه پدال گاز رو فشار ندین.با دنده ۶ و با دور ۲۳۰۰ سرعت به ۹۵ تا ۱۰۰ کیلومتر میرسه و کاملا ایده آل هست.موفق و سلامت و پیروز باشید.
سلام. من یه دنا اتومات مدل ۴۰۲ دارم. به نظرتون با ایکس ۲۲ مرو عوضش کنم؟
فکرشم نکن
قیافش شاید بهتر باشه
ولی بشینی پشت اون احساس میکنی پشت دوچرخه نشستی باید پا بزنی
قدرت و شتاب این با اون اصن قابل مقایسه نیست
منم جدیدا مدل اپشنال گرفتم واقعا راضیم
فقط همونطور که دوستان گفتن بین شهری مصرفش ۱۰۰یی ۱۰ لیتر بود
داخل شهر هم ۱۲ ایناس و زیاده بنظرم
سلام برام سوال شده بود که دنا پلاس توربو اتومات آپشنال موتورش EFPتوربو هست یا EF7توربو
سلام ما الان دنا آپشنال داریم نمیدونم که موتورش EFPتوربو هست یا EF7توربو
سلام دنا پلاس توربو اتومات آپشنال که موتورشEF7+TC هست چه فرقی با EFPتوربو داره
ممنون میشم پاسخ بدید