%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰

بزرگترین موتور دیزلی جهان چه مشخصاتی دارد؟ بزرگتر از ساختمان با قدرت باورنکردنی

منتشر شده در 10 خرداد 1403 ساعت 16:00
نویسنده سعید علیپور
بزرگ ترین موتور دیزلی جهان

آیا می دانستید که بزرگترین موتور احتراق داخلی جهان اندازه ای بزرگ تر از یک ساختمان چند طبقه دارد؟ این موتور RT-flex96C نامگذاری شده و ارتفاع آن به بالاتر از ۱۳ متر می‌ رسد، طول این موتور غول پیکر نیز بیشتر از ۲۶ متر است!

موتور RT-flex96C توسط شرکت فنلاندی Wärtsilä ساخته شده و مخصوص کشتی‌ های کانتینربر است. این موتور خطی دو زمانه ۱۴ سیلندر دارد، وزن آن نیز حدوداً ۲۳۰۰ تن اعلام شده؛ با چنین مشخصاتی موتور RTA-flex96C می‌ تواند ۸۰.۰۸ مگاوات قدرت تولید کند. برای درک بهتر باید گفت این رقم معادل چیزی در حدود ۱۰۹ هزار اسب بخار می‌ شود!

موتور RT-flex96C در سال ۲۰۰۶ معرفی شده و «اما مرسک» اولین کشتی باربری است که از آن استفاده می‌ کند. این موتور از نظر طراحی با موتور قدیمی‌ تر RTA-96C یکسان است، اما در زیر پوسته تفاوت‌ هایی با آن دارد. با تغییراتی که در قسمت‌ های مختلف این موتور اعمال شده میزان مصرف سوخت و آلایندگی آن کاهش یافته است.

موتور RT-flex96C

سیستم روغن کاری موتور RT-flex96C دوگانه بوده و سیلندرها و میل لنگ سیستم اختصاصی خود را دارند. به لطف دقت بالای این سیستم‌ ها میزان فرسایش سیلندرها در هر هزار ساعت زیر ۳۰ میکرومتر است.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، موتور ارتفاعی برابر با ۱۳.۵ متر و طولی برابر با ۲۶.۵ متر دارد! این موتور ۱۰۹ هزار اسب بخار قدرت و بیش از ۷.۶ میلیون نیوتن متر گشتاور تولید می‌ کند! این موتور ۲۳۰۰ تنی، پس از تولید توسط یک تریلر مخصوص ۳۴ چرخ به بندر و محل ساخت کشتی منتقل می‌ شود. بد نیست بدانید فقط میل لنگ این موتور ۳۰۰ تن وزن دارد، وزن پیستون‌های آن هم برابر با ۱۰۰ تن است. ساخت سیلندرهای این موتور عظیم توسط تیمی ۲۵ نفره از کارشناسان و متخصصان انجام می‌گیرد. این کار حدود سه ماه زمان می‌ برد. حجم هر سیلندر این موتور ۱۸۲۹ لیتر است و پس از روشن شدن در محدوده بین ۱۵ الی حداکثر ۱۲۰ دور در دقیقه کار می‌ کند. از دیگر حقایق جالب این موتور باید به طول ۶ متری و وزن ۵.۵ تنی پیستون آن اشاره کرد. این را هم اضافه کنیم که مصرف سوخت روزانه این موتور روزانه برابر با ۲۵۰ تن گازوئیل است!

موتور RT-flex96C می‌ تواند کشتی‌های کانتینربر را به حداکثر سرعت ۴۶ کیلومتر بر ساعت برساند. با چنین سرعتی فاصله بین آمریکا تا چین در کمتر از ۴ روز طی می‌ شود. این موتور غول پیکر قیمتی برابر با ۲۵ میلیون دلار دارد، تبدیل به ریال با ماشین حساب خودتان!

موتور RT-flex96C دیزلی
ویدیو های پیشنهادی
  1. قاسم گفت:

    همش ۲۵ میلیون دلار .ببین با ۲۵ میلیون پول تو دنیا چه کارهایی میشه کرد و اینجا چای دبش ۵ میلیارد دلار بالا میکشه.خاک بر سر این خارجکیا کنند که روش مملکت داری بلد نیستند اینهمه کار کن زحمت بکش ۲۵ میلیون بگیر تازه همشم سود نیست بیان ایران اختلاس کنند میلیاردی برن

    ۶
    ۱
    • مهدی گفت:

      از خودت واژ خودمان شروع کنیم. وقتی پول بدست آوردن و بی قانونی ، زرنگی. حساب میشه. میرسیم به چنین جاهایی

      ۲
      ۰
  2. ناشناس گفت:

    مطلب بسیار عالی و جالب بود

    ۲
    ۰
  3. علیرضا گفت:

    روزی ۲۵۰ تن گازوئیل مصرف خیلی زیاد هست البته کشتی تجاری سودش را در می‌آورد اما جدیداً انجین اتمی با سوخت اورانیوم وارد کشتی سازی تجاری شده مثل ناوهای اتمی که سالها سوخت نیاز ندارد اما باید از سوخت غنی شده بالا حدود ۷۵ درصد استفاده کرد تا حجم رآکتور کوچک شود و در کشتی جا شود

    ۰
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X