موضوعات داغ روز:

بررسی موتورسیکلت برقی BMW CE 02 ؛ فرار از ترافیک به سبک ب ام و

منتشر شده در 20 خرداد 1403 ساعت 17:00
نویسنده حسین باباپور
بررسی موتورسیکلت برقی BMW CE 02

کمپانی BMW Motorrad با معرفی موتورسیکلت برقی CE 02 که نه یک موتورسیکلت و نه یک اسکوتر است، گزینه‌ای مهیج برای حمل‌ونقل شهری ارائه کرده است. آنها این وسیله نقلیه را با الهام از ورزش پارکور، که ترکیبی از دویدن و حرکات نمایشی است و شرکت‌کنندگان در آن با حداکثر سرعت در مناظر شهری می‌دوند، می‌پرند و غلط می‌زنند، یک “ای-پارکورباز” می‌نامند. هرچند قرار نیست با CE 02 از دیوار بالا بروید، بین ساختمان‌های چندطبقه بپرید یا از لبه دیوارها سقوط کنید، اما سواری آزمایشی نشان داد که این موتورسیکلت کوچک دوچرخ BMW راهی سرگرم‌کننده برای پیمودن خیابان‌های شهری است.

مشخصات فنی BMW CE 02 

در حال حاضر فقط دو نسخه از CE 02 در دسترس است که مدل پایه آن دارای موتور الکتریکی با توان ۵ اسب بخار است؛ بنابراین در برخی کشورهای اروپایی توسط افراد ۱۵ ساله و رانندگان خودرو که گواهینامه موتورسیکلت ندارند، می‌تواند استفاده شود. این مدل دارای حد سرعت نهایی ۴۵ کیلومتر در ساعت و یک باتری است که برد آن را به حدود ۴۵ کیلومتر می‌رساند.

اما مدل قدرتمندتر با ۱۵ اسب بخار توان دارد و سرعت نهایی آن به ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد. البته بیشینه گشتاور خروجی این نسخه برابر ۵۶ نیوتن متر بوده و با مدل کم‌توان یکسان است. این موتورسیکلت برقی به‌صورت استاندارد با دو باتری عرضه می‌شود که برد آن را به حدود ۹۰ کیلومتر افزایش می‌دهد. البته میدانیم اگر موتورسیکلت‌سوار باشید، این اعداد چندان شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند، اما CE 02 به خاطر سرعت زیاد در مسیر مستقیم یا خواباندن موتور در پیچ‌های تند همانند موتورهای ریس ساخته نشده است. بلکه این موتورسیکلت برای عبور از میان ترافیک خیابان‌های شهری پر از سرعت‌گیرها و چاله‌ها طراحی شده و بیشتر به درد تردد بین محل کار و خانه و یا سایر مکان‌های شهری بدون نگرانی از ترافیک می‌خورد. 

موتور CE 02 دارای یک فریم فولادی لوله دوبل، دوشاخ‌های جلو تلسکوپی با قطر ۳.۷ سانتیمتر و یک بازوی نوسانی عقب آلومینیومی است که توسط یک کمک فنر با پایه قابل تنظیم کنترل می‌شود. انجین الکتریکی در قسمت پایین فریم، نزدیک به نقطه اتصال کمک فنر قرار دارد و چرخ عقب را از طریق یک تسمه دندانه‌دار به حرکت درمی‌آورد. چرخ‌ها ۱۴ اینچی آلیاژی هستند که با لاستیک‌های پهن ۱۲۰/۸۰ در جلو و ۱۵۰/۷۰ در عقب پوشانده شده‌اند. 

موتورسیکلت BMW CE 02

ترمزهای جلو و عقب از نوع دیسکی هستند که دیسک جلو توسط سیستم ترمز ضد قفل (ABS) کنترل می‌شود. همچنین این موتورسیکلت دارای سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری است که از لغزش چرخ عقب هنگام بازیابی انرژی در سطوح لغزنده جلوگیری می‌کند.

باتری‌های لیتیوم یون به ظرفیت ۱.۹۶ کیلووات ساعت توسط هوا خنک می‌شوند و در زیر صندلی قرار دارند. ضمنا باتری اضافی مدل ۱۵ اسب بخاری به‌عنوان یک آپشن سفارشی روی مدل ۵ اسب بخار به منظور افزایش برد آن، در دسترس مشتری است.

به کمک شارژر خارجی استاندارد ۰.۹ کیلووات، می‌توان باتری‌ها را از ۲۰ درصد شارژ به سطح ۸۰ درصد در کمتر از سه ساعت تنها با پریز برق خانگی معمولی رساند. یک شارژر سفارشی ۱.۵ کیلووات هم قابل تهیه است که تقریباً یک ساعت از این زمان را کم می‌کند.

 مدل ۱۵ اسب بخاری مورد تست در اینجا، مجهز به پکیج هایلاین است که نه تنها شامل یک طرح رنگ متمایز مشکی-سبز-سفید و دوشاخ جلوی آندیزه طلایی می‌شود، بلکه دارای گرمکن دستگیره، نگهدارنده تلفن هوشمند و سیستم کنترل سواری متصل BMW است که از طریق برنامه BMW Motorrad اطلاعاتی مانند زمان شارژ باقیمانده روی تلفن هوشمند و سایر محتواهایی را که از طریق دکمه‌های کنترل روی فرمان قابل دسترسی است، نشان می‌دهد.

پکیج هایلاین شامل حالت سواری سوم به نام “فلش” می‌شود که شتاب و پاسخگویی بازیابی انرژی پیشرانه را نسبت به دو حالت دیگر افزایش می‌دهد. حالت پیش‌فرض فلو پاسخگویی نرم دسته گاز و بازیابی انرژی متوسط را ارائه می‌دهد و حالت سورف نیز پاسخگویی سریع گاز و بازیابی انرژی صفر را برای دستیابی به حداکثر حرکت آزاد و سواری آسان را ممکن می‌سازد. حالت انتخاب شده روی یک صفحه نمایش TFT کوچک به همراه سرعت و وضعیت شارژ باتری نمایش داده می‌شود.

تجربه سواری

به دلیل ارتفاع زین ۷۵ سانتی متر و وزن کلی ۱۳۲ کیلوگرم، رانندگی با CE 02 مجهز به موتور ۱۵ اسب بخاری، برای راکبان مبتدی کاملا آسان است. برای کمک به ورود و خروج از محل پارک، دکمه‌ای روی فرمان وجود دارد را باعث گردش عکس شفت موتور می‌شود تا دنده عقب با سرعت کم را ایجاد کند. به عنوان یک اقدام احتیاطی، عملکرد دنده عقب فقط تا زمانی که دکمه فشار داده شود، عمل می‌کند.

مشخصات BMW CE 02

 موتور CE 02 دارای دو مجموعه پارکابی است که عقب‌ترین آنها برای راکب تک‌سرنشین یا پشتیبانی از سرنشین دوم، حالت سواری شبیه موتورسیکلت را ارائه می‌دهد. اما پارکاب جلویی راحت‌ترین موقعیت سواری را ارائه می‌دهند. برای چرخ عقب ترمز پایی وجود ندارد؛ زیرا با حذف نیاز به گیربکس چند سرعته یا کلاچ توسط موتور الکتریکی، ترمز چرخ عقب از طریق اهرم سمت چپ روی فرمان انجام می‌شود.

همان‌طور که انتظار می‌رود، گشتاور لحظه‌ای موتور الکتریکی به این معنی است که CE 02 به محض اینکه گاز را بچرخانید شروع به حرکت می‌کند. با این حال، از نظر دقت واکنش، به اندازه یک موتورسیکلت اسپرت بنزینی سریع نیست. حتی در حالت‌های Surf یا Flash، باید مچ دست خود را به طور کامل بچرخانید تا موتور الکتریکی کوچک را در بالاترین سطح دور موتور خود به کار بیندازید.

این موتورسیکلت کوچک BMW با شتابی نرم و روان به راحتی با ترافیک شهری هماهنگ می‌شود و سیستم تعلیق با کورس نسبتاً طولانی و لاستیک‌های پهن، سواری راحتی را ارائه می‌دهد. نوع هندسه فریم موتورسیکلت، پاسخ‌های سریع و دقیق به خواسته راکب را تضمین می‌کند و کالیبراسیون بازیابی انرژی به اندازه کافی پیشرفته هست تا به شما امکان دهد ترمز را با نوک انگشتان خود کنترل کنید. ضمنا سرعت نهایی ۹۶ کیلومتر در ساعت هم به اندازه کافی سریع به نظر می‌رسد و هم از نظر نوع کاربری در نظر گرفته شده برای CE 02 و هم به این دلیل که آن چرخ‌های کوچک پایداری خط مستقیم را در سرعت‌های بالاتر ایجاد نمی‌کنند و سواری با این موتورسیکلت در سرعت‌های بالاتر می‌تواند کمی دشوار و تا حدودی خطرناک باشد

البته نکات منفی هم در این بین وجود دارد؛ به عنوان مثال موتور الکتریکی و تسمه دندانه‌دار در سرعت‌های معمولی، سروصدای نسبتاً زیادی تولید می‌کنند. ناله‌ای با صدای بلند که به داخل کلاه ایمنی راکب هم نفوذ می‌کند و بهتر است حالت Flash با عملکرد سریع‌تر را انتخاب کنید . 

قیمت BMW CE 02 

با قیمتی که از ۸۱۹۴ دلار شروع می‌شود و پکیج هایلاین آن را به ۹۰۶۹ دلار افزایش می‌دهد، CE 02 به جمع موتورسیکلت‌های دوچرخ شهری BMW در کنار اسکوتر برقی CE 04 با قیمت ۱۲۷۹۰ دلار و اسکوتر C 400 GT با قیمت ۸۸۴۰ دلار می‌پیوندد که نیروی آن توسط یک موتور احتراق داخلی ۳۵۰ سی‌سی تک سیلندر تامین می‌شود. با ظاهر خاص عضلانی و فاصله بین دو محور کوتاه‌تر و همچنین این واقعیت که بین ۹۹ تا ۸۲ کیلوگرم سبک‌تر از حریفان خود است، این موتورسیکلت جایگزینی مناسب برای هر دو محسوب می‌شود. 

در مجموع، BMW CE 02 یک گزینه سرگرم‌کننده و چابک برای حمل‌ونقل در محیط‌های شهری است. برد تقریباً مناسب، سواری راحت و ظاهر منحصربه‌فرد، مطمئناً توجهات را به سمت این موتور برقی آلمانی جلب خواهد کرد.

محصولات ب ام و

قیمت و مشخصات فنی

قیمت پایه: ۷۵۹۹ دلار ( ۹۰۶۹ دلار برای مدل فول آپشن)

انجین: موتور الکتریکی سنکرون ۴۸ ولت هواخنک

شارژ: شارژر داخلی ۰.۹ کیلووات؛ شارژر سریع ۱.۲ کیلووات در پکیج Highline سفارشی

زمان شارژ ۰ تا ۸۰٪ : ۳ ساعت و ۵۰ دقیقه استاندارد؛ ۳ ساعت با شارژر سریع

گیربکس/انتقال قدرت: تسمه دومرحله‌ای

قدرت اسمی: ۱۵.۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه

گشتاور اسمی: ۴۰.۵ پوند فوت در ۰ تا ۱۰۰۰ دور در دقیقه

کلاچ: ندارد، انتقال مستقیم

شاسی: لوله‌های فولادی دو حلقه

سیستم تعلیق جلو: دوشاخ تلسکوپی وارونه، غیرقابل تنظیم؛ کورس ۴.۶ اینچ

سیستم تعلیق عقب: تک کمک فنر، قابل تنظیم پیش بار؛ ۲.۲ اینچ کورس

ترمز جلو: کالیپر شناور ۲ پیستون، دیسک ۲۳۹ میلیمتر با ABS  

ترمز عقب: کالیپر شناور تک پیستون، قطر دیسک ۲۲۰ میلیمتر

چرخ‌ها، جلو/عقب: آلومینیوم ریخته‌گری

لاستیک‌ها، جلو/عقب: ۱۲۰/۸۰- ۱۴/۱۵۰/۷۰-14R

فاصله محوری: ۱۳۵۰ میلیمتر 

ارتفاع صندلی: ۷۴۹.۳ میلیمتر 

ظرفیت باتری: ۳.۹ کیلووات ساعت (قابل استفاده)

برد پیمایش: ۸۹ کیلومتر 

وزن خالص: ۱۳۲ کیلوگرم

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.