اوپل کورسا ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
اوپل کورسا یکی از خودروهای جدید و غیر چینی وارداتی است که در نمایشگاه شیراز رونمایی شد و قرار است با پرشیا خودرو به بازار کشور بیاید.




اوپل کورسا یکی از خودروهای جدید و غیر چینی وارداتی است که در نمایشگاه شیراز رونمایی شد و قرار است با پرشیا خودرو به بازار کشور بیاید.
اوپل کورسا یک هاچبک کوچک با ابعادی در حد سگمنت B است که تاکنون نسلهای مختلفی از آن به بازارهای جهانی و البته بازار کشورمان راه پیدا کرده است. در جدیدترین اقدام برای واردات این ماشین، شرکت پرشیا خودرو دست به کار شده تا نسل ششم اوپل کورسا را در ایران به صورت وارداتی عرضه کند. در این مطلب به بررسی اوپل کورسا وارداتی پرشیا خودرو میپردازیم تا علاقهمندان به هاچبکهای معتبر اروپایی بیشتر با نسخه جدید کورسا آشنا شوند.
درباره اوپل کورسا پرشیا خودرو
شرکت پرشیا خودرو به سراغ نسل ششم این هاچبک کوچک اروپایی رفته است و قصد دارد آن را به بازار ایران بیاورد. نسل ششم اوپل کورسا با حرف F شناخته میشود و کد مدل آن نیز P2JO است که از سال ۲۰۱۹ در فهرست تولیدات شرکت اوپل، زیرمجموعه پژو سیتروئن قرار گرفته است. این خودرو در سال ۲۰۲۳ نیز دستخوش فیسلیفت جزئی شده و بخشهایی مثل طرح سپر، فرم قاب مهشکنها، غربیلک فرمان و برخی تزیینات داخلی آن مقداری تغییر کرده است.

پلتفرم این ماشین اروپایی با نسل جدید پژو ۲۰۸ یکسان است و به همین دلیل نیز استایل اوپل کورسا جدید شباهت زیادی به پژو ۲۰۸ نسل دوم دارد. شرکت آریا موتور در نمایشگاه خودرو شیراز نسخه قبل از فیسلیفت اپل کورسا اف را به نمایش گذاشت اما احتمال میرود که مدل فیسلیفت با طراحی کمی جذاب و هجومیتر در اختیار مشتریان ایرانی قرار بگیرد.
طراحی بدنه
اوپل کورسا پرشیا خودرو در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شده و به همین دلیل استایل آن در مقایسه با زبانهای طراحی جدید، کمی ساده به نظر میرسد. اما این سادگی با نوعی اصالت همراه است که قطعاً مشتریان خاص پسند و افرادی که به دنبال خرید ماشینهای وارداتی اروپایی هستند، آن را میپسندند. به ویژه در نسخه فیسلیفت این خودرو که در سال ۲۰۲۳ به بازار آمده است، شاهد یک استایل کمی جوان پسندتر هستیم که میتواند مشتریان هدف یعنی جوانان را بیشتر به سمت کورسا بکشاند. استایل بدنه کمی حجیم به نظر میرسد و شاید بهتر بود که حجم پردازیهای بیشتری روی آن صورت بگیرد تا اوپل کورسا فرمی عضلانی و خوشتراشتر پیدا کند.

با این وجود تحت شرایط فعلی استایل این هاچبک اروپایی کاملاً هماهنگ و متین احساس میشود و میتواند جذابیتهای زیادی برای جوانان، به ویژه در نمونه فیسلیفت داشته باشد.

مشخصات فنی اوپل کورسا
اوپل کورسا جدید از پیشرانه ۱.۲ لیتری شرکت پژو نیروی خود را دریافت میکند این موتور میتواند ۱۰۰ اسب بخار قدرت به علاوه ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند که برای خودرویی در این ابعاد و با وزن کمتر از ۱۱۰۰ کیلوگرم قدرت قابل قبولی به حساب میآید و میتواند شتاب متناسبی را به این هاچبک اروپایی بدهد. شتاب صفر تا ۱۰۰ اوپل کورسا پرشیا خودرو تقریباً نزدیک به ۱۰.۹ ثانیه برآورد شده و میانگین مصرف سوخت آن هم چیزی نزدیک ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. حداکثر سرعت اوپل کورسا اف نیز تقریباً نزدیک به ۱۸۸ کیلومتر بر ساعت است.
برند | اوپل |
مدل | کورسا |
کلاس بدنه | هاچ بک |
سال تولید | ۲۰۲۴ |
حجم موتور | ۱۱۹۹ سی سی |
تعداد سیلندر | ۳ |
تعداد سوپاپ | ۱۲ |
فناوری موتور | توربو شارژر TGDi |
قدرت | ۱۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۵ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | توییست بیم |
طول | ۴۰۶۱ میلی متر |
عرض | ۱۷۶۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۳۵ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۵۳۸ میلی متر |
وزن | ۱۱۲۸ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۴ لیتر |
مصرف سوخت | ۴.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۹۵/55R16 |
شرکت عرضه کننده | پرشیا خودرو |
برند نشان مادر | اوپل |
کشور سازنده | آلمان |

سیستم انتقال قدرت کورسا جدید خوشبختانه به گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته معمولی دارای مبدل گشتاور مجهز شده است. بنابراین میتواند تعویض دندههای نسبتا نرم با حداقل وقفه و بیشترین دقت را برای خودرو به همراه بیاورد. ضمن آنکه از لحاظ میزان استهلاک و خرابی نیز در مقایسه با نمونههای دوکلاچه یا CVT شرایط بهتری دارد. این گیربکس نیروی موتور را به محور چرخهای جلو میرساند و درمجموع گزینه مناسبی برای خودرو به حساب میآید. نکته منفی در سیستم فنربندی خودرو استفاده از سامانه تعلیق یکپارچه تورشن بیم یا همان اکسل یک تکه برای قسمت عقب است که میتواند روی هندلینگ تاثیر منفی بگذارد و افزایش احتمال انحراف و بیش فرمانی را به دنبال داشته باشد.
طراحی کابین و امکانات
طرح کابین اوپل کورسا اف نه قدمت موزه لوور پاریس را دارد و نه به اندازه طرحهای مفهومی هنرمندان نوگرا، فانتزی و تخیلی به نظر میرسد؛ یک طراحی متعادل برای هاچبک خانوادگی که البته تا حدودی نیز تمایل به اسپرت بودن دارد.
کنسول میانی شامل نمایشگر مالتی مدیا و پنلهای تنظیم تهویه، به سمت راننده متمایل شدهاند تا تجربه کاربری را راحتتر کنند و میزان حواسپرتی راننده را به حداقل برسانند.

طرح خاص اهرم تعویض دنده در کنسول میانی کمی مدرنتر از سایر بخشها به نظر میرسد و وجود شیفتر تعویض دنده پشت فرمان هم قطعاً حس و حال مهیجتری برای راننده به دنبال میآورد. ادوات کابین اوپل کورسا جدید پرشیا خودرو عمدتا از جنس پلاستیک خشک ساخته شده است که البته کیفیت آن نسبت به اکثر محصولات اقتصادی موجود در بازار ایران بسیار بالاتر است و دقت بالای مونتاژ آنها نیز در ارتقا سطح کیفی کابین تاثیرگذار بوده است.

میزان فضای داخل کابین اوپل کورسا پرشیا خودرو به عنوان یک هاچبک کوچک چندان محدود احساس نمیشود و افراد با قد ۱۷۵ یا حتی ۱۸۰ سانتیمتر هم میتوانند با محدودیت نهچندان زیاد در صندلیهای ردیف عقب حضور پیدا کنند. البته که فضای پا و فضای سر برای افراد بلندقدتر با کمبودهای جدی مواجه خواهد بود. حجم صندوق عقب اوپل کورسا ۲۰۲۴ تقریباً معادل ۳۰۹ لیتر برآورد میشود که اگرچه خیلی زیاد نیست اما باز هم نسبت به بسیاری از هاچبکهای همرده موجود در بازار فضای بیشتری در اختیار لوازم کاربران میگذارد.
پرشیا خودرو اعلام کرده که احتمالاً سطح آپشنهای اوپل کورسا در زمان تحویل نسبت به نسخه رونمایی شده در نمایشگاه شیراز متفاوت خواهد بود، بنابراین احتمال تغییر در فهرست زیر به عنوان آپشنهای اوپل کورسا پرشیا خودرو وجود دارد. تا زمان نگارش این مطلب مهمترین امکانات نسل ششم کورسا در بازار ایران به شرح زیر است :
ترمز پارک برقی، پورت USB، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل پایداری، صفحهنمایش لمسی سیستم مالتی مدیا، دوربین دنده عقب، حسگر باران، سنسور پارک عقب، سامانه پایش فشار باد تایرها، اتوهلد، حالتهای مختلف رانندگی، شیفتر دنده پشت فرمان، شش کیسه هوا و … .
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | تهویه الکتریکی دستی - دنده پشت فرمان - فرمان کمکی برقی - سنسور نور - رینگ آلومینیومی - فناوری LED چراغ ها - ترمز پارک برقی - اتوهلد - دسته دنده الکتریکی - نمایشگر لمسی - گرمکن فرمان - کروز کنترل - محدودکننده سرعت - تریم داخلی پارچه ای - سامانه استارت استات اتوماتیک |
مزایا و معایب
مزایا | کیفیت ساخت و مونتاژ مناسب - پایداری خوب - ایمنی مناسب |
معایب | عدم عرضه در نسخه های فول آپشن و قوی - فضای کابین نه چندان جادار |
رقبای اوپل کورسا پرشیا خودرو
از آنجا که در دور جدید واردات، سگمنت هاچبکهای کوچک خیلی مورد توجه شرکتهای واردکننده قرار نداشته است، بنابراین فعلاً رقیب جدی در میان خودروهای وارداتی برای کورسا پرشیا خودرو دیده نمیشود. اما به طور کلی خودروهایی مثل پژو ۲۰۸، اشکودا فابیا، هیوندای آی ۲۰، رنو کلیو، سیتروئن C3 و…، جزو رقبای اصلی کورسا F در بازار ایران و جهان به شمار میروند.
آلبوم تصاویر





سوالات متداول
اپل کورسا جدید با موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ سه سیلندر متعلق به شرکت پژو سیتروئن با قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتون متر به بازار ایران آمده است. گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته AT نیز نیروی موتور را به چرخهای جلو میرساند.
شش کیسه هوا، ترمز پارک برقی، پورت USB، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل پایداری، صفحهنمایش لمسی سیستم مالتی مدیا، دوربین دنده عقب، حسگر باران، سنسور پارک عقب، سامانه پایش فشار باد تایرها، اتوهلد، حالتهای مختلف رانندگی، شیفتر دنده پشت فرمان و… مهمترین تجهیزات رفاهی ایمنی اوپل کورسا جدید هستند که البته احتمال تغییر در این لیست وجود دارد.
این خودرو را پرشیا خودرو در سه دوره عرضه کرد اما الان با تاخیر بسیار زیاد تازه در ۲۱ خرداد قیمت نهایی را صادر کرده برای ما که آذر نوشته بودیم و در واقع همه فروش هایش را حتی در اسفند ۱۴۰۳ را یکی کرده که برای انها باید گران تر میبود و نه ما که قیمت ۳/۲۴۹/۵۰۰/۰۰۰ تومان برای همه دوره ها که اصلا ارزش هم ندارد لطفا اخرین خودرو اگر امکانش هست به تخلف این شرکت رسیدگی کنید با تشکر