موضوعات داغ روز:

ترمز پارک برقی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

منتشر شده در 25 آذر 1402 ساعت 12:00
نویسنده حامد میرزایی
ترمز پارک برقی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

ترمز پارک برقی یکی از قابلیت های نسبتا به روز در خودروها است. اما این سیستم چگونه عمل می کند و اساس کار آن چیست؟

ترمز دستی به راننده این اطمینان را می دهد در هنگام توقف کامل و عدم حضور سرنشینان خودرو حرکت نداشته و از بروز حوادث و تصادفات جلوگیری می کند. علاوه بر این فعال کردن ترمز دستی باعث می شود فشاری متوجه سیستم انتقال قدرت در هنگام توقف طولانی مدت نباشد و از آسیب دیدن به اجزای داخلی گیربکس  جلوگیری می کند. ترمزهای کمکی یا دستی که عمدتا روی چرخ های عقب خودرو اعمال نیرو می کنند بطور کلی به  دو دسته ترمز مکانیکی و ترمز الکترونیکی تقسیم می شوند.

ترمز پارک برقی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

حتما بخوانید : گیربکس اتوماتیک AT چیست و چگونه عمل می کند؟

ترمزهای دستی مکانیکی چگونه کار می کنند؟

ترمزهای مکانیکی خود به دو دسته اهرمی و پدالی تقسیم می شوند. اگر خاطرتان باشد در خودروهای قدیمی تر مانند پیکان اهرم ترمز دستی در سمت چپ صندلی راننده قرار داشت که با بالا کشیدن آن از حرکت کردن ناخواسته خودرو در موقع پارک و توقف طولانی جلوگیری می کرد بعد این اهرم به قسمت میانی کنسول ما بین صندلی های جلو منتقل شد که دسترسی به آن به مراتب آسان تر بود اما ایرادی که داشت اشغال  کردن فضای بیشتر بود. بعدها ترمز دستی بصورت پدال در زیر پای راننده تعبیه شد که در گوشه سمت چپ فضای پای راننده یک پدال کوچک قرار داشت و با فشار پای راننده پدال درگیر یا آزاد می شد. این نوع از ترمز بیشتر در خودروهای سایز بزرگ و لوکس بکار می رفت بطور مثال هیوندای آزرا و تویوتا کمری از این نوع ترمز پدالی بهره می برند.

ترمز پارک برقی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

اساس کار ترمز های دستی که بصورت اهرم و یا پدال درگیر می شدند کاملا مکانیکی بود و قطعات الکترونیکی مانند ECU نقشی در آن ندارند بدین صورت که با بالا کشیدن اهرم  توسط راننده ،سیم ترمز دستی کشیده می شود و  باعث می شود دیسک چرخ با لنت ترمز درگیر شود و مانع از حرکت ناخواسته خودرو در هنگام توقف گردد. به مرور زمان و با ورود ریز تراشه ها به دنیای خودرو و الکترونیک شدن عملکرد قسمت های مختلف فنی در خودرو عملکرد ترمز دستی نیز حالت پیشرفته به خود گرفت و ترمز پارک برقی به بازار معرفی شد.

حتما بخوانید : سیستم تعلیق مولتی لینک چیست ؟ + مزایا و معایب

چگونگی عملکرد ترمز پارک برقی

ترمز پارک برقی یا همان سیستم Electronic parking brake که به اختصار (EPB) نامیده می شود برای اولین بار در حدود سال ۲۰۰۱ میلادی توسط خودروسازان مطرح مانند آئودی و بی ام و روی محصولات پرچمدار قرار گرفت و به مرور استفاده از این سیستم در بین سایر خودروسازان رواج یافت. سیستم های پارک برقی بطور کلی شامل دو دسته می باشند دسته اول که ابتدایی تر می باشند مانند سیستم دستی دارای کابل می باشد با این تفاوت که یک موتور الکتریکی وظیفه راننده را برای فعال کردن برعهده دارد و توسط یک دکمه تعبیه شده در کنسول میانی فعال و غیرفعال می شود. اما در نوع دوم که به طور کامل الکتریکی بوده و خبری از کابل در این سیستم نیست و موتورهای الکتریکی که بطور مجزا روی کالیپر چرخ های عقب تعبیه شده اند با کنترل ECU خودرو وارد مدار می شوند و وظیفه اعمال نیرو و چسباندن دیسک به لنت را بر عهده دارند.

ترمز پارک برقی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

حتما بخوانید : پیشرانه GDI چیست و چه تفاوتی با پیشرانه MPI دارد؟

فعال و غیر فعال کردن ترمز پارک برقی بوسیله یک دکمه صورت می پذیرد و  سیستم وارد مدار می شود و چراغ مربوط به ترمز پارک برقی در پشت آمپر روشن می شود. در خودروهای پیشرفته اگر راننده فراموش کند ترمز پارک به هنگام توقف طولانی مدت فعال کند بطور خودکار این سیستم بعد از خاموش شدن خودرو فعال خواهد شد. همچنین از آنجا که ممکن است در هنگام شروع به حرکت کردن راننده فراموش کند دکمه ترمز پارک را غیرفعال کند سیستم کامپیوتر مرکزی بصورت خودکار با قرار گرفتن گیربکس در حالت درایو و فشردن پدال گاز توسط راننده ترمز پارک را غیرفعال می کند تا به اجزای چرخ و لنت ها آسیبی وارد نشود. امروزه بسیاری از خودروهای جدید به ترمز پارک برقی مجهز هستند به استثنای خودروهای اسپرت که وجود اهرم ترمز دستی برای انجام حرکات نمایشی می تواند هیجان رانندگی با این خودروها را دوچندان کند.

ترمز پارک برقی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

One Response to “ترمز پارک برقی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟”

  1. امیر z گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبی که قرار دادید
    ساده و خلاصه

    ۴
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.

توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.