موضوعات داغ روز:

سیستم تعلیق مولتی لینک چیست ؟ + مزایا و معایب

منتشر شده در 21 شهریور 1402 ساعت 12:00
نویسنده حامد میرزایی
سیستم تعلیق مولتی لینک چیست ؟ + مزایا و معایب

سیستم تعلیق مولتی لینک از از جمله سیستم های مورد استفاده در خودروهای امروزی است. اما این سیستم چگونه عمل می کند؟

در مقالات گذشته اشاره ای بر سیستم تعلیق خودرو و چگونگی عملکرد آن داشتیم. دانستیم که سیستم های تعلیق بنا به اینکه عملکرد دو چرخ در راستای یک محور برهم تاثیر بگذارد یا نه به سه دسته کلی مستقل، نیمه مستقل و یکپارچه تقسیم می شوند. همچنین دانستیم که نحوه عملکرد صحیح و درست اجزای سیستم تعلیق می تواند بر هندلینگ و پایداری خودرو و به دنبال آن بر ایمنی وسیله نقلیه و سرنشینان آن تاثیر مستقیم بگذارد. همچنین سیستم مک فرسون که یکی از کاربردی ترین و در عین حال ساده ترین سیستم های تعلیق مستقل است را به طور مفصل مورد بررسی قرار دادیم. در این مطلب سعی داریم به طورساده نوع دیگری از انواع سیستم تعلیق مستقل به نام سیستم تعلیق مولتی لینک (Multi_Link) یا چند اتصاله را شرح دهیم.

حتما بخوانید : کروز کنترل چیست و چگونه عمل می کند؟

سیستم تعلیق مولتی لینک چیست ؟ + مزایا و معایب

عملکرد سیستم تعلیق مولتی لینک

سیستم تعلیق مولتی لینک را می توان از پیچیده ترین و کامل ترین سیستم های تعلیق مستقل دانست. در واقع مکانیزم این سیستم نمونه پیشرفته ای از سیستم طبق دار دوبل جناغی است. این سیستم به علت داشتن اتصالات چندگانه از چرخ به شاسی به نام مولتی لینک و یا چند اتصاله مشهور است. یکی از برتری های این سیستم که آن را از سایر سیستم های تعلیق متمایز می سازد تنظیمات دقیق و مستقل هر چرخ بطور مجزا است. که باعث می شود این سیستم در عین حال که عملکردی دقیق تر دارد به دلیل مهار شدن چرخ توسط تعداد زیادی طبق و بازو و کنترل چرخ در تمام جهت ها نرمی مثال زدنی را نیز به همراه داشته باشد. به همین خاطر در سال های اول اختراع این سیستم تنها بر روی خودروهای لوکس بکار می رفت.

سیستم تعلیق مولتی لینک چیست ؟ + مزایا و معایب

این سیستم در دهه ۶۰ میلادی برای اولین بار در بنز c111 به کار رفت و پس از آن در دهه ۸۰ میلادی مرسدس بنز در مدل های W201 C Class  و  بنز E Class با کد اتاق W124 که در ایران به نام بنز کپل شناخته می شود از این سیستم بهره برد . اما به مرور و با توسعه این نوع سیستم در دنیا، استفاده از آن در خودروهای اقتصادی تر هم رواج یافت. سیستم تعلیق مولتی لینک بیشتر در تعلیق عقب محرک و غیر محرک بکار می رود هرچند که می توان از آن در تعلیق جلو هم استفاده کرد. در این مکانیزم از دو یا سه میله عرضی و یک یا دو میله کشنده در طول خودرو برای هر چرخ استفاده شده است و عملکرد نهایی به طول و محل نصب پیوندها به یکدیگر بستگی دارد. با تغییر این متغیرها می توان نحوه رفتار سیستم در حین حرکت در پستی و بلندی های مسیر به طور قابل توجهی تغییر داد.

حتما بخوانید : فرمان برقی چیست و چگونه عمل می کند؟

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق مولتی لینک

همانند سایر سیستم ها، در سیستم تعلیق مولتی لینک نیز از به هم پیوستن مجموعه ای از اتصالات و بازوها تشکیل شده که با هماهنگی و پیوستگی تمامی اجزای آن  رانندگی امن و راحتی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد .در اینجا به اختصار اجزای اصلی این سیستم را معرفی می کنیم

سیستم تعلیق مولتی لینک چیست ؟ + مزایا و معایب

طبق : طبق ها از اجزای اصلی سیستم تعلیق بشمار می روند که وظیفه اتصال شاسی به چرخ را بر عهده دارند و از طریق بوش و سیبک این اتصال صورت می پذیرد.این قطعه ضمن برقراری اتصال شاسی به سیستم تعلیق، نیروهای عرضی وارده به جاده را نیز دفع می کند و مانع از اتصال آنها به شاسی می شود.

سیبک : سیبک ها قطعات کروی فلزی هستند که با یک بازو متصل هستند و داخل یک محفظه فولادی قرار دارند که با لاستیک احاطه شده است .سیبک ها با حرکات دورانی خود امکان حرکت دورانی و چرخشی چرخ ها را فراهم می کنند.به زبان ساده سیبک نیروی وارده به فرمان را به چرخ ها و سیستم تعلیق مولتی لینک انتقال می دهد.

بوش : بوش ها به همراه سیبک وظیفه برقراری اتصال بین اجزای مختلف سیستم تعلیق را برعهده دارند.تفاوت عمده بوش و سیبک در این است که سیبک حرکت دورانی دارد  اما بوش طبق تنها در یک جهت می تواند حرکت کند و ضربات ناشی از سیستم تعلیق را به خود جذب کند.

فنرها : فنرها به همراهی کمک فنر ها ارتعاشات عمودی منتقل شده به کابین را جذب می کنند و مانع از انتقال آن به کابین و سرنشینان می شوند.بسته به نوع خودرو حجم و نوع فنرها متفاوت خواهد بود.

کمک فنر : کمک فنر یا دمپر در واقع به فنر لول کمک می کند تا ضربات جذب شده از ناهمواری مسیر را به تدریج آزاد کند و مانع از ضربات و کوبش های فنر در طی کرد مسیر های ناهموار می شود.

سیستم تعلیق مولتی لینک چیست ؟ + مزایا و معایب

حتما بخوانید : ایربگ یا کیسه‌ هوا چیست و چگونه عمل می کند؟

مزایا و معایب

همانطور که اشاره کردیم سیستم تعلیق مولتی لینک به علت استفاده از تعداد بیشتر بازوهای کنترلی در جهات عرضی و طولی و به تبع آن نرمی و پایداری مثال زدنی آن از لحاظ ایمنی و راحتی سرنشینان و نرمی سواری نسبت به سایر مکانیزم های تعلیق برتری دارد ولی در مقابل به علت پیچیدگی و هزینه بالای تولید و طراحی آن و همچنین تعداد بیشتر طبق ها و بازوها در مقایسه با سایر سیستم ها از هزینه نگه داری و تعمیر بالاتری هم برخوردار است.

در حال حاضر بسیاری از سدان ها و کراس اوور های بازار این نوع سیستم تعلیق را در محور عقب دارند. توجه داشته باشید که خودروهایی که به این سیستم تعلیق مجهز اند، به مراتب سواری نرم تری (بخصوص در بخش عقب) نسبت به رقبای خود دارند. برای مثال بهمن ریسپکت پرایم با ام وی ام آریزو ۵ اساس فنی کاملا یکسانی دارد اما وجود سیستم تعلیق مولتی لینک به جای سیستم توییست بیم، باعث می شود ریسپکت سواری نرم تری داشته باشد.

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.

توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.